Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 15 jun 2008.

1. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    ....................... (er stond onzin, las weer eens niet goed)

2. GliderUAV

GliderUAV

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Fotor,

Ik ben ook om. Goed bouwverslag. Heb gisteren een Fantasy binnen gekregen, dus ik kan gaan bouwen.

3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Mooi man. Ik zie dat je ergens in Zuid-Holland woont. Als je klaar bent moet je in het najaar maar eens je Fantasy van het duin op Langevelderslag komen gooien, daar is hij zeer geschikt voor! Dan moeten we alleen wel goed kijken welke kist van wie is....

Ik heb overigens nog steeds zeer veel plezier van mijn Fantasy.
    Filmpje van pas geleden in Oostenrijk:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik loop met de gedachten de Linea van Topmodel te kopen, ben benieuwd of die te vergelijken is met de Fantasy.

Taco.

5. GliderUAV

GliderUAV

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Klinkt goed Fotor,

Daar hoop ik nog op terug te komen..

Greetz,

6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Nieuwe vleugelpennen, koolstof of glas?

Vorige week heeft de Fantasy zeer goed op de Wasserkuppe gevlogen. Het blijft een prima zwever. Maar na een onfortuinlijke start heeft hij wat buitelingen langs de helling gemaakt. Ik ben zonder wind en zonder motor gestart (hij kon mooi naar beneden gegooid worden), en is daarbij overtrokken. Eén tip raakte de helling en het vliegtuig rolde langs de helling omlaag een partij rotsen in. Ik verwachtte veel schade, maar dat viel reuze mee. De voorste houten pen (die in de romp gaat) die uit de vleugel gebroken is, een deukje in het richtingroer en wat krassen in de folie waren alle schades. Het is een stevig vliegtuig! Volgende keer toch maar weer met half gas weggooien.

Eén van de pennen waar de vleugeldelen mee verbonden worden lijkt een goede tik gehad te hebben. Ik wil ze voor de zekerheid vervangen. De pennen zijn van massief glasvezel, ca 8 mm dik. Is er een reden om weer glasvezel pennen te gebruiken of zullen koolstof pennen sterker zijn? Koolstof pennen lijken me een hogere breeksterkte te hebben, maar zijn minder flexibel. Graag jullie meningen.

7. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Gezien de spanwijdte van de kist en de dikte van die pen (ik neem aan dat je het over de hoofd-vleugel-pen hebt) zou ik koolstof nemen.

8 mm in het midden vind ik niet veel. Mijn F3J heeft voor de 2 tip-delen à 90 cm 9mm dikke koolstof pennen.

Gr. Dirk.

P.S.
    Een lekkere spannende maiden op de kuppe met je Elefant ...
    Mooie foto's.

8. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    @dirk
    Een f3j kist krijgt het in de start heel wat te verduren, De (electro) Fantasy een stuk minder.

@raymond
    Bedenk wel dat als je sterkere pennen neemt en het gaat een keer fout dat dan niet je vleugelpen breekt maar... de vleugel zelf.
    Een pen is makkelijker te vervangen dan een vleugel(deel).

9. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Dirk, de vleugel gaat in 3 delen, dus de pennen zitten niet in het midden maar een stuk daarbuiten. Daar zijn de buigkrachten denk ik zeker de helft minder dan in het midden.

Leon, eens, maar er zitten in het midden ook nog een houten pen (die nu uit de vleugel ligt) en 2 plastic bouten die kunnen breken. De nu beschadigde pen is overigens ook niet gebroken oid, maar er zit een klein lichter vlekje in waar mogelijk enkele vezels gedelamineerd zijn. Ik vervang ze gewoon voor de zekerheid.

10. BarnOwl

BarnOwl

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Met genoegen dit draadje gelezen....prachtige zwever, die Fantasy!

Wat me opvalt (Vooral in het filmpje met windkracht 5 "slope soaring" aan het duin) is dat er bijna geen flex in de vleugels te bespeuren is.

11. GliderUAV

GliderUAV

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Fotor,

Jammer van de schade. Als je schade ziet aan de pennen hebben ze een hoop energie opgenomen. Geen schade aan de vleugeldelen, toch? Ze lijken me daarom goed gedimensioneerd. Daarom zou ik zeggen, gewoon weer glas. (en nooit meer doen, foei....;))

Groet,
    GliderUav

12. Zeer interessant model. Denk hem ook te gaan bestellen. Nog zaken waar ik op moet letten?

13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Filmpje heb ik elders al eerder gepost, maar hoort hier eigenlijk ook voor referentie. De helft van de beelden is van mijn Fantasy.

14. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Vandaag bestelling gedaan bij Topmodel Cz voor de Ideal V.
    Opvolger (?) van de Fantasy, maar ik denk meer aan een verbeterde Fantasy.
    V-staart, electro-model, ARC.

ARC omdat ik een wat andere kleurstelling wil. Blauw-wit boven, blauw-rood beneden.
    Ik moet nog bericht krijgen over de verzendkosten van CZ.

In de diverse voorraaddozen liggen nog wat HS-81, HS-82MG en HS-125MG. Ook nog een brushless outrunner AL-??, 3 jaar geleden aangeschaft voor een ander project waar toch een andere motor in is gekomen.

Momenteel bezig een warmliner Nike2 van Topmodel CZ af te bouwen. Kwalitatief goed spul, daarom ook geen twijfel om een volgend model van dezelfde fabrikant te nemen.

15. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Op de V-staart na lijkt het model inderdaad erg op de Fantasy.

Ik heb weinig berichten gelezen over kwalitatief slechte modellen van Topmodel, wel veel berichten over goede kwaliteit. En die ervaring heb ik zelf ook. Ik zou zo weer een kist van ze kopen.

16. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Heb je al bij rctechnics.eu gekeken? Die hebben ook alles van topmodel CZ en dan direct ook met winkel garantie etc. Je zou even kunnen mailen. Staat nog niet allemaal op de site.

17. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Ik kreeg deze middag de verzendkosten door, €23,50 vanuit Tjechië.
    Toen ook gelijk de knoop doorgehakt en besteld :)

Kan ik 'm de komende tijd bouwen en invliegen voordat ik in juli naar Oostenrijk ga.
    Voor hier in Nederland ook een mooie zwever, niet te licht en kwetsbaar want dat is wel handig bij mijn vlieg- en landings-stijl.

18. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Langzaam aan vordert het foliën van de vleugels, nog maar één onderkant van de tips.

@Raymond, hoe hebben de MG-servo's zich gehouden voor de ailerons na al die tijd?
    Heb je meer speling gekregen? Ik ben zelf geneigd om voor HS-81 te gaan voor de ailerons, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen na een aantal jaren.

Als de laatste vleugel gefolied is, zal ik de componenten eens gaan wegen.

19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De S3150 servo's voldoen nog steeds prima op mijn Fantasy. Er zit inderdaad een klein beetje speling op. Hoeveel?? Ik zou zeggen een halve mm (zo uit de losse pols, niet gemeten) op de TE van de flaps. Het lijkt niet erger te worden met de tijd. De kist vliegt er prima mee.

20. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    S3150 zijn gewoon top-servo's. Behoren zonder meer tot de allerbesten. Zijn sterk, en heel precies. Ook na verloop van jaren. Ze worden heel veel gebruikt in F3J-tuigen. En daar wordt op wedstrijden niet zachtjes mee omgesprongen.

HS-81 lijken me aan de lichte kant voor dit formaat kist (maar zijn zeker geen onaardige servo's). HS-85 zou ook/beter kunnen.

Dirk.

Deel Deze Pagina