Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 15 jun 2008.

1. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Ik zou de hs 81 in zn doosje laten en voor de flaps
    3150 plaatsen (eigenlijk voor de hele vleugel) zijn niet heel
    goedkoop dat weet ik, wel nauwkeurig en gemaakt voor de job.

Kijk eens bij www.albatrosmodelbouw.be daar hebben ze vaak
    aanbiedingen.

Beknibbel niet op je rc, daar ga/kan je spijt van krijgen.

Ps wat ook nog kan is 3150 op flap en hs125 op aileron.

Grt Lyckele

2. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Zo, eindelijk aan de Fantasy begonnen, lag al sinds het voorjaar te wachten :hammer:.
    Vleugels zijn klaar en alle (3) standen zijn al geprogrammeerd in de zender.
    Staart past prima, verder met de romp en alles passend maken.

Hier een afbeelding zoals ie er nu bij ligt.

3. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Mooi zwevertje hoor. :koud:

jve vindt dit leuk.
  4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Mijn Fantasy is inmiddels verkocht aan een clublid. Ik heb er altijd met heel veel plezier mee gevlogen en vond het een fijne kist, ondanks dat hij erg zwaar was. Hij is dan ook niet verkocht omdat hij niet beviel, maar omdat ik nu nog betere modellen heb.

aurectar en jve vinden dit leuk.
  5. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Toch besloten om er maar een Turnigy Gliderdrive SK3 3858 1120kv in te leggen. Ik had ook een AXI 2826/12 liggen maar deze komt zo krap te zitten tegen de electrokabels dat ik dit risico niet ga nemen.

6. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Motorschot ingelijmd, bijna klaar voor de eerste vlucht.

aurectar vindt dit leuk.
  7. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Vandaag met SRS de wattage meter er tussen gezet.
    Het volgende is gemeten met een 12x6 prop: max 41A genereerd een 460 watt.
    Prima qua amperage maar ik wil er iets meer uithalen.
    Ga toch ook nog een 13x6 prop proberen. Eens kijken wat dat oplevert.

8. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Leeg weegt ie nu ongeveer 2400gr. Dan moet er nog 700gr. aan accu :) bij om het CoG goed te krijgen. Een totaal gewicht 3100gr valt me dan niet tegen.

9. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Dergelijke toestellen verdragen wat gewicht.
    Te licht is ook niet altijd een meerwaarde.

jve vindt dit leuk.
  10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik kan je uit ervaring vertellen dat de Fantasy met 3100 gram uitstekend vliegt, de mijne had hetzelfde gewicht. Ik had met een 4S3250 accu nog een flink brok lood nodig in de neus.

jve vindt dit leuk.
  11. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Ik wil 'm met een 3S vliegen maar hou me aan een breedte van maximaal 40mm en hoogte van max 35mm, gewicht mag naar de 700gr toe.
    Iemand suggesties? Ik zag deze maar weegt maar 244gr.. Misschien kan ik er wel 2 inleggen :) en dan nog zo'n 200gr. lood.

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Zijn die maten echt zo beperkend? Ik vloog met een 4S3250 en dat paste (ook nog wel lood nodig).

13. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Nou, dan past het netjes en de 3S past beter in combinatie met motor, prop (13x6,5) en regelaar (60A).

14. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Maiden eindelijk afgelopen zaterdag gehad.
    Voor de zekerheid nog even alles uitgewogen voor de eerste start. En dan... starten die kist.
    En ik moet zeggen, een eitje, vliegt zo makkelijk weg, heel soepel. Enkel een aantal tikjes up maar verder ging zo recht als een speer.
    De wind was ongeveer 6m/s en nam iets toe maar het vliegen ging heerlijk. Reageert goed op de ailerons en de flaps zijn zeer effectief.
    Eea nog een beetje programmeren (down bij flaps) en dan maar eens wat thermiek gaan zoeken met deze vogel.

15. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    En vandaag de tweede vlucht, do i say more :yes:.

DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  16. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Tsssssss klein rot snottebelletje :koud:

DirkSchipper en jve vinden dit leuk.
  17. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Zaterdag mocht de Fantasy weer buiten spelen. De weersomstandigheden waren prima, een dikke 3bft en alleen maar zon en lekker warm weer.
    Op de club werd er door de maaiploeg eerst nog onderhoud gepleegd aan ons grasmatje. Maar na een paar uurtjes en een paar bakkies pleur was er weer gelegenheid tot vliegen.
    Inmiddels waren er een paar wolkjes verschenen aan de blauwe lucht. Een eerste start werd gemaakt met de Fantasy. Ik had geen zin om de logger in de leggen, deze stond nog op F5J wedstrijd mode en wilde gewoon lekker door kunnen vliegen als het nodig was.
    Strak omhoog en na 30 sec de motor uit. Rond de 180mtr de thermiekstand ingeschakeld en maar eens zoeken.
    Dat zoeken duurde niet lang, de Fantasy reageert meteen en de tip schiet naar rechts, daarop meteen naar links ingedraaid en het ging meteen omhoog. Prachtig om te zien, dit was een flinke bel.
    Ik houd enkel de elevator up en de Fantasy blijft rustig z'n rondjes draaien en blijft maar stijgen. Op een gegeven moment toch maar eens op de hoogtemeter gekeken en schrok even. Dat steeg flink. Even de remkleppen gebruiken om af te bouwen. Maar daar had deze thermieker geen zin in, hij bleef maar stijgen. Dus moest ik even ingrijpen en extra down geven en daar kwam de Fantasy heel rustig en gestaag naar beneden. Tot hij weer op goede zicht hoogte was en ik weer door ging naar de volgende bel. Wat een heerlijke dag was dit.
    Ik heb m op een gegeven moment maar geland (anders wordt je toch te bruin in de zon) en geconstateerd dat er bijna niets aan vermogen verspeeld is uit de accu. Heerlijk.
    Daarna nog een aantal keren gevlogen met één van onze leden die ook een zwever bij zich had en hebben samen nog heerlijke belletjes weten te scoren. Steeds weer heel makkelijk en rustig omhoog. Wat een feest zo'n vliegdag. Ik was om 19:30u thuis, ik had het thuisfront al gewaarschuwd, wat een dag! Heerlijk.

serge pot, xat, Fotor en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    De Fantasy mocht natuurlijk ook weer mee op de Vogezentrip. Blijft een prima kist. De laatste dag, op het einde, hebben we nog een befaamde stofzuiger meegepakt. Zo, wat ging dat hard omhoog. Op een gegeven moment flink de neus naar beneden gezet, lekker zoeven en toen een kwartiertje rondjes gedraaid op dezelfde hoogte, wat een feest!! Heerlijk.
    Fantasy2.jpeg

Jan Weststrate, Eric R, serge pot en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina