er is dus een oplossing gevonden en hopelijk geraakt deze wel in de torpedo er is een setje te koop met een ic dat programeerbaar is en deze bevat een soort van vervanger van het bekende ne555 timer ic maar deze kan wel op 1.2 volt werken hier de data sheet http://www.jameco.com/Jameco/Products/ProdDS/2146468.pdf en hier het volledige kitje maar ga maar eventjes zitten voor de prijs er van het ic zelf is spot goed koop CSS555-DMK: CUSTOM SILICON SOLUTIONS,INC.: ICs & Semiconductors gr raf
hahaha dacht het wel maar freek er zijn er anderen die reeds een tijdje zochten naar een electronische oplossing en die blijkt er dan toch te bestaan alleen wat aan de dure kant vind ik gr raf
Hallo, Een paar extra Verbeteringen aan mijn elastiektorpedo's (één woord?) getest: - het lanceerprincipe werkt onder water! Na een heleboel bijwerken schieten de torpedo's keurig uit mijn buizen. - 4 op 9 mm afgetopte Propshop propellors zijn aangekomen, en daarmee is de snelheid van de torpedo toegenomen van 109 km/uur met mijn eigen gebouwde tweebladers naar 185 km/uur met de professionele schroef. Deze snelheden zijn natuurlijk wel op schaal, dus in werkelijkheid bereik ik 1 m/s of 3.7 km/uur in mijn bad! De 'range' is niet te bepalen, wegens beperkte lengte van het bad. Het moeilijkste komt nog, het openen van de torpedo deuren aan de zijkant van de K18, het draaien van de buizen en vooral dit alles door twee dekken heenbouwen die en waterdicht moeten zijn, en ook verwijderbaar. Gelukkig is de winter net begonnen! Oh, en ik heb nog op mijn punctuatie gelet - hoop dat ik me niet net als RAF moet terugtrekken omdat iemand daar een opmerking over maakt. Natuurlijk zou het verlies voor het forum in mijn geval maar beperkt zijn. Groeten weer, Freek
Hoi Freek, Gefeliciteerd met de eerste supersonische model-torpedo's! En dat ook nog elastiekaangedreven ... Waar die Zwitsers al niet goed in zijn
Denk dat Lex' MTB harder gaat dan zijn torpedos! En die van jouw zeker Roel! Maar die torpedos van mijn gaan nog steeds niet zo hard (op schaal) als een Skval! Freek
Heb nog wat zitten prutselen aan mijn torpedo's. Jullie weten wel, die met rubbermotor die 1 tot 2 meter uit de buis komen en dan blijven drijven. Zou toch leuk zijn als ze iets verder gaan ...! Dus toch Manfred en Lex voorbeeld maar gevolgd en wat elektrisch geknutseld. Maar ik wil ze van mijn KXVIII lanceren, dus 1:50. In principe kan ik het afvuurmechanisme behouden, en een magneet toevoegen aan de buizen om de motor niet te laten starten voor de vis de buis verlaten heeft. Paar minimotortjes bij Conrad gehaald, een reedswitch, en wat knoopcellen. Ik had nog een paar plastic propjes die ik op 9.5 mm diameters afgetopt heb. De binnen diameter van de torpedo is 8mm, precies de doorsnede van de motor, en het totaalgewicht van de torpedo mag niet meer dan 7.5 gram zijn. Hier is het eerste resultaat. Je ziet een looptijd van 2.5 seconde tot de spanning van de cellen zo is afgenomen dat de motor stopt. Die motor wil meer stroom dan de cellen kunnen leveren! Nu waarschijnlijk nog niet beter dan die met elastiekjes. Freek
Knoopcellen leveren geen vermogen. Je moet op zoek naar kleine lipos. Alleen die sloop je snel zonder afschakeling.... Is wel te doen maar maakt het een stuk lastiger...
daarom processor voor de timing en de accu controle meteen er in ook het te vroeg starten kan dan opgelost worden zo kan de wacht tijd na het bedienen van het reed relais worden aan gepast zodat de torpedo maar eerst start na het verlaten van de buis (+/- 1 mm) daarom hoe dik is die torpedo freek niet voor de processor want dis is maar 3 mm vierkant maar voor de accu http://www.alibaba.com/product-detail/super-small-lipo-battery-3-7v_60094096235.html 50 miliamp gr raf
http://www.alibaba.com/product-detail/Smallest-Cylindrical-Lipo-Battery-3-7v_544529818.html 45 miliamp en slechts 1 gram gewicht http://www.farnell.com/datasheets/724670.pdf over dat gewicht gaan we niet in zitten want die weegt niks dan de fed en de lipo controle ook 1 gram denk ik niks printplaat gewoon by wire in elkaar branden voldoende geheugen en der kan zelfs nog een 402 type led op worden aan gesloten zodat je hem ziet pinken als de motor is afgeslagen nog 3 pootjes over voor wat je maar wil doen gr raf
en de mogelijkheden zijn nog groter je hebt maar een buiten connectie en dat is het reed relais maar je kunt er meer mee doen dan alleen maar de torpedo aan zetten stel je hebt 1 magneet en je lanceert de torpedo dan weet de processor dat hij BV maar 5 meter ver moet lopen zet je nu een tweede magneet dan door de twee pulsen weet de torpedo dat hij bv 7 meter moet lopen die meters zijn allemaal in tijd dat de motor loopt gemeten bij Bv 3 magneten kun je dus de torpedo 9 meter laten lopen je kunt dus met programmeren enorm veel meer bereiken dan dat je met andere losse componenten iets kunt doen gr raf seffens foto van zo een processor maken als het lukt
Veel te groot Raf ..... Ik heb op de lipo's van 110 mAh in mijn MTB torpedo's geen afslag zitten. Ik heb die dingen ook nog nooit leeg getrokken. Ik denk dat je er niet zoveel moeite voor hoeft te doen, gewoon met een reedcontact aan- en een timer uit- schakelen is naar mijn idee voldoende.
wat is er te groot ????? sorry lex maar nu moet ik je tegen spreken want je weet nu echt niet waar ik het over heb die lipo afslag te groot echt nie het is een smd component van 1 X 2 mm die mee op de pic processor word aan gesloten het deeltje op de 50 cent is de pic processor niet de lipo controler die pic regelt de loop tijd met alle mogelijke toeters en bellen en dan zeg jij te groot je zegt dat je met een lipo van 110 Mah vaart maar kan die wel in freek zijn torpedo's • Size: 5.7 x 12 x 28mm • Weight: 2.65g en het gewicht daar schiet niet veel meer reserve over voor de motor en de rest aan tadango laat eens zien hoe klein en licht uw timer dan wel is want ik kan ook zulke kleintjes gebruiken gr raf
buiten een pic processor kun je alleen maar een timer maken met twee transistoren een condensator en wat weerstanden en gij krijgt dat dus kleiner dan ditte pic naast een bc547 hier de lipo controler http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5831 het kan de verkeerde zijn maar het is in ieder geval een van deze ik wil het zien
Jawel hoor! Maar het was als geintje bedoelt..... Tuurlijk is dat ding(etje) klein genoeg, als je niest vind je hem nooit meer terug! Rustig aan, blijven ademhalen ....
oef dacht al dat je een slag van een molen gekregen had LOL zet er dan in het vervolg een lachertje bij he vriend heb reeds ellende genoeg hier maar dat vertel ik wel eens 1/1 wil je niet tegen komen zulke zooi gr raf