Totale herbouw imitatie V2 BIG LIFT

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hannesie, 26 jun 2024.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Yep! (2x)

In de racefietserij werden het 'luggen' genoemd.
    Smeedstalen eindstukken, kopergesoldeerd in de vederlichte dunne Reynoldsbuizen.
    Gesoldeerd in deze, omdat deze hechting beter de buigkrachten kan doorgeven aan het frame of vork,
    dan een harde las dat kan. Elasticiteit. Las of soldering met een vlam uiteraard.
    Het kopersoldeer op een lagere temperatuur vloeit.

Deze vleugelverbinding heeft alleen druk en trekkracht te verwerken. Verstaging BigLift...
    De kist blijft in de lucht bij de gratie van deze verbinding... en dan M3 boutje... over het hout eronder maar te zwijgen...

IMG_0181.jpg

De pen die door de romp steekt, origineel MPX, en daarin fix verlijmd is, bestaat uit een buisstuk en
    weerzijde luggen, die in de buis verlijmd zijn. Deze zijn zeker 1 cm als het niet meer is, in de buis ingelaten.
    Hoeven geen torsie krachten te verwerken, alleen duw en trek.
    Ik weet niet hoe een BigLift zal reageren op een volledige RC1 programma, met veel negatieve G.
    Maar is als sleeptoestel bedoeld.
    Met een 1:1 Cessna 150 met struts, mag dat overigens ook niet gevlogen worden... had ik vernomen.

Beziet de prachtige 'hout wijkt voor staal' embosste romp... :D

IMG_6213.jpg

Betere plaatjes dan deze had ik effe niet... maar hier is nagedacht over de plaatsing van de buizen.
    Bij de invering zal minder vervorming ontstaan. Carbon rondstaf, ingelijmd in draaiwerk... luggen.
    Bijna als de achterbrug van een mij welbekend Italiaans automerk... McPherson analoog...

fd9de732-163b-4992-ac2e-1490e3ff5457.jpg

Van de fusee heb ik in deze foto geen goed beeld...
    Maar krijg op dit punt een zekere mate op z'n donder...

dc1269f3-1879-422b-87eb-fec9e89756e0.jpg

Nog even geen BigLift... modelschip vraagt alle aandacht!
    Totzovers...

Laatst bewerkt: 2 jul 2024
  2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Dan heb je het idd over de samenhang van het totaal..
    maar hoeveel mensen gewoon niet doorhebben of zo'n strut dragend is of niet..
    en het ding dan vastzetten in de romp waarbij een lichte belasting de boel al uit laat breken..

mits goed bedacht, goed uitgevoerd, tuurlijk. sterk zat.
    maar niet iedereen bouwt zo :D

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zo is het maar net Teun,
    Maar over de 'verjonging' van de romp heb ik ook nog wel een dingetje.

De overgang van de staart, af de vleugelzadel is met de ruiming van de triplex zijwand sterk verzwakt.
    Voor een 'werkpaard', ook al is die straks een weide pensionaris met een fraaie ster op de snuit, vrees ik, sterk verzwakt.
    Waarom moet het zo licht worden? Een BigLift mag wel iets massa hebben. Voor een sleepkist beter. (binnen grenzen)
    Ze worden vaak met enige spoed weer aan de grond gezet. Soms wat ruiger, maar met tempo wegens de volgende sleep.

Vakwerkbouw methode 'Monschau' bouwt weliswaar potentieel licht.
    Maar de sterkte in balsa is relatief naar de grootte van het model. Of moet de constructie en vintage scale benaderen.

Een BigLift is een grote vierkante doos. En die zijn bewezen torsie stijf, en tevens licht,
    zeker als top en bodem 'cross-grain' zijn ingedekt.
    Wil je de kasteeldeuren van het Muiderslot stormrammen?
    Dan is de BigLift mogelijk een goede tool. Beste is dan wel in Eikenhout te bouwen.
    Zie ook kasteel Brederode! Je weet daarvan dat het dus heeft gewerkt! :D

Een voorbeeld, ik zal het lang proberen kort te houden...
    Vorig jaar had ik een ongewenste buitenlanding in de 'deep abyis of the lasting pieper fields'.
    De zon altijd de schuld, (maar eigenlijk ik...) oogde die landing vreedzaam en heul netjes (voor vers blind gebrande kippenogen).
    Leek heel en afgevangen doordat prachtig diep groene bladloof. Helaas, geen engeltjes, kreng lag kuis in twee.
    Kist was een nipt geredde kliko vlieger, shit for a day, maar toch... je fixt em.

Staartboom nog al ligt en slank in de overgang naar het voorstuk.
    Daar zat de breuk. Kist is nu +50 gram zwaarder, en vliegt snaarstrak beter.

Ravage en herstel... Binnendeel een extra schot, ook al is het maar 1 mm vliegtiugtriplex + hechtverband aan het spant.
    Ronde overgang, en een zekere lengte in de staartboom aangebracht.
    Zal het daar niet meer pieken (dat gebeurt dat als nog elders wel)

ANTARIS LZA.jpg IMG_0994.jpg

Ach... uiteindelijk komt alles mooi op z'n pootjes...

De originele BigLift mocht all-in 3600 gram wezen,
    1 kilo zwaarder had ie nog keurig gevlogen.
    Behoorlijke lap vleugel...

Antonio69 vindt dit leuk.
  4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Heu... de mijne heeft met een gewicht van 5800 gram (ongeveer) nog steeds maar een stall-speed van om en nabij de 35 km/u (volgens de pitotbuis meting).
    En dat is met een vrij sterke neuslastigheid, daar kan nog minstens 5 km/u vanaf...

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :p daar heb je toch tekeningen en beschrijvingen voor???

6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Jamaar motormeestert... kèk-tàn-Bauplàn... Die jongens van Multiplex zaten goed!

Beetje mistige schermafbeelding.. zat net een klapsigaar te roken...
    Fluchtgedrag: 3.600 grazende koei'n
    Extra zugabe an Fliegveltzodensegazonkünfstmest: ca 2.500 grazende koei'n
    Totaal magt dat +6 klikogram! Das behoorlijk Huckepack of niet? :D

Met een ster als snor, zit dat snor!

Schermafbeelding 2024-07-02 om 14.19.40.png

Veur wat's waerd is..

Gr :yes:

7. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Na al deze mooie verhalen en technische uitleg van hoe en wat alles in elkaar moet zitten e.d weer een update van de het Big Lift waar ik aan bezig ben.
    Al het overbodige triplex van het rompje wat ik er maar uit heb kunnen halen is er nu uit.
    Alle horizontale ,vertikale en diagonale versterkings latjes zijn erin geplaatst.
    Ik begon met een gewicht van 1822 gr en zit nu op een gewicht van 1367 gr.
    Dat is dus een winst van 455 gr.
    Dat is dus een goed begin.:yes:

Met een lange houtboor gaten geboord en uitgeveilt naar 10mm door de spanten om versterkingslatten over een lange lengte te kunnen monteren.
    Dit zijn 2 vuren latten van 10x5 mm op elkaar gelamineerd.
    S8300061.jpg

Dit is 1 van de latten die erin zit om te kijken of alles goed strookt in de lengterichting
    S8300063.jpg

S8300066.jpg

Alle latjes zijn gemonteerd
    S8300070.jpg

S8300073.jpg

S8300071.jpg

S8300074.jpg

S8300076.jpg

Van deze 2 spantjes zou ik nog wat triplex af kunnen halen om nog wat gewicht te kunnen besparen.
    S8300075.jpg

De volgende klus zijn de staartvlakken aanpakken.
    Zoals de staartvlakken nu gebouwd zijn zijn het eigenlijk gewoon dikke planken(dus geen profiel).
    De staartvlakken gaan dus geprofileerd worden op een hele simpele maar zeer effectieve en lichte manier die ook nog eens zeer stevig is

Mvgr Hans

8. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Mooi hoor... op welk gewicht zit je nu in deze bouwfase?

Kan mijn vrijwel kale BL originele romp eens op de waag zetten? Net gedaan...

Met het stabilo, en kielvlak in de folie, en verlijmd. De romp met iets versterking landingsgestelplaat. Zonder tank-compartiment deksel. 1.88 kilo aan de viswaag.

Had ik bij de revisie de gedachte de romp 1/4 te versmallen, maar niet doorgezet... ook omwille van gewicht, en iets minder luchtweerstand. Plan is om er dan ook een voorruit onder een grotere hoek op te zetten...

9. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Dat staat beschreven!:stout:

10. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hebbes! Dat is idd mooie gewichtswinst! :thumbsup:

Wijkt een originele kit amper af van een nieuw gekitte.
    Maar moest ik stabilo versterken en kiel, en de verbinding met de romp,
    omdat de zaak veels te veel kon torderen, stabilo zoals gebouwd evenzeer niet stabiel bleek.
    Er om die reden geen eerste testvlucht mee gedaan. En direct aan het fixen geslagen.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik denk dat 8 kilo ook nog wel vliegt... :D

12. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Misschien weer een rare mening van mijzelf hoor..

Die vakwerk spanten die je erin lijmt.
    persoonlijk zou ik boven en onder tegengesteld doen.
    net zoals links en rechts, tegengesteld.
    Als ik lijm hou ik van iets wat ergens tegen drukt
    als er aan getrokken ga je weer zoveel op lijm vertrouwen, hopen dat ie gepakt heeft en zo.
    Nu weet je dat doorgaans wel zeker:D
    maar constructief hou ik ervan als de lijm er voor de zekerheid zit, niet perse als noodzaak (al ontkom je er ook niet helemaal aan)

Door het tegengesteld te doen, blijft de vervorming tussen 2 spanten.
    er zou in principe een kleine torsie ontstaan, die wordt opgepakt door de doosconstructie.
    Hou je de vakwerken gelijk lopen, zal een kracht in de foute richting (die trek geeft in die vakwerkligger) een tik ruimte krijgen
    het volgende en voorgaande spantenvak vangen dit dan op. doosconstructie redt de boel weer.
    maar daar komt wat meer kracht vrij. en alle lengte waar een kracht vrij kan spelen, stapelen op.

In dit geval geloof ik niet dat je er iets aan moet doen hoor, alles is dik en de lijmvlakken zijn groot
    ik zou het persoonlijk ook zo laten zitten :D
    maar ben ff benieuwd of het toevallig zo uitkwam, of dat er een gedachte achter zit.
    kan zijn dat ik hierin gewoon een afwijkende mening heb:D

13. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Helemaal geen rare mening.
    Als je goed kijkt zijn de diagonalen die boven en onder zitten tegenover gesteld gemonteerd.:zoeken:
    De diagonalen aan de zijkanten zitten gelijkwaardig gemonteerd.
    De diagonalen bij het motorschot zitten op deze manier om o.a de trekkracht van de motor op te vangen.
    Misschien is het leuk om is technische tekeningen te bekijken van dit soort rompconstructies van de echte vliegtuigen(maar ook de modelvliegtuigen)en voor jezelf is af te vragen waarom het op die manier is gecontrueerd.:D
    I.p.v de diagonalen zouden er ook verstagingen kunnen gemonteerd worden(mooi voorbeeld o.a is de constructie van de Bleriot).
    Een doosconstructie is sterk maar een vakwerkcontructie is ook sterk maar ook lichter kwa gewicht.
    Er is genoeg materie te vinden hierover.:zoeken:

Mvgr Hans

14. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ga je zweven met die biglift Hans? :)

Hij mag egt wel wat gewicht hebben, ik vloog de mijne op 10S, alles bij elkaar iets van 5kg.

Veel succes en plezier bij het bouwen.

15. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    vroegah nog wel eens aan gerekend..
    zodoende is mn opmerking niet geheel ongefundeerd:D
    Als de te verwachten duwkracht de boel niet op knik laat bezwijken, is het goed
    de trekkracht moet op te vangen zijn in die hoek, en de verbinding sterk genoeg
    de verbinding balsa met lijm in zwaarbelast gebied heb ik nog wel eens een puntje dat het balsa gewoon afscheurt, en dat de lijm en stuk vastgeplakt hout er nog netjes zitten
    vandaar dat mn gevoel graag duwkracht in balsa wil hebben, weinig trek

Gevoelsmatig komt er op links / rechts weinig kracht. roeractie, als het goed is zijn die krachten niet zo grof
    omhoog/omlaag doe je veel, en die krachten zijn groter
    om een elevator actie op te vangen, gaat de kracht in de zijkant van de romp zitten
    Daar zitten ze nu net gelijkwaardig

maar, de combinatie hier van doos en vakwerk maakt dat er voldoende "over" zit in de constructie
    Gaat de kracht niet in het vakwerk zitten, lost de doos het wel op
    is ook meer een gevoelsdingetje als een punt dat het te zwak zou zijn:D

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Tordering is een goede test op functioneren van de constructie.
    Dat zijn de krachten die spelen. Turbulente luchtstromen achter de prop, G-krachten etc..
    Dan verder de resonanties van de motor die mee spelen. Kunnen lijmverbindingen onverbiddelijk doen kraken.
    Lijm is altijd sterker dan balsa.

Lamieer balsa met glas en epoxy, laat het harden, en trek het los...
    Dat is geen grote inspanning...
    en je hebt epoxy voorzien van een gaaf laagje poezelig balsa-alcantara.
    Ook met driftig smeren... epoxy trekt er amper in.

Kops? Ook een verhaal... slechts CA is in staat bij een korte lengte,
    volledig in de vezel te penetreren. Mooi om een servoblokje te plastificeren.

Wordt een balsa lat sterker door een deel te verzadigen?
    Nee, bij belasting verschuif je het breekpunt.

Zelfde effect... Soldeer een stukje radiodraad, de draad zal breken bij wissel
    en rammelbelasting op de overgang naar het soldeer.
    Reden waarom ik altijd stekker in mijn oude wagens. Hoewel een goede krimpkous, 3 in variabele lengte, krachten wel soepel kan afvangen.

Daarnaast gaat nog folie meespelen in de sterkte van de constructie.
    Snaarstrak geeft dat een bijzonder sterke doos. En vangt al weer hoop extra rek en trek, en rotatiekrachten op.

Gewicht folie tikt fors aan. Maar ga je conventioneel opspannen met spanlak en zijde, wordt de koker eveneens in hoge mate sterk. Alleen spanlak en lakken is even opletten dat het een en ander niet gaat reageren.
    Maar lak geeft ook weer gewicht. Benzine maakt de wereld makkelijker, dan methanol + nitromethaan toegevoegd.

Overigens... G4 over spanlak bijvoorbeeld moet je niet willen... dat vergumd. Omgekeerd kan wel.

Laatst bewerkt: 3 jul 2024
  17. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Sander,
    nee hoor ik ga niet zweven met de big lift.
    Mijn streefgewicht is tussen de 5,5 en 6 kg.
    dit heeft te maken met het gewicht van het radiaal motortje wat 1,5 kg weegt.
    Vandaar dat ik zoveel mogenlijk triplex weg heb gehaalt en dit vervangen heb voor balsahout en wat vurenhout wat lichter kwa gewicht is maar toch een even sterk rompje vormt.
    Als ik het triplex wat er nu nog op zit zou verwijderen(wat ik niet ga doen ) heb ik denk ik zo'n 350gr nog meer gewichts besparing.

Voor wat het rompje van deze Big Lift is de doosconstructie een vakwerkconstructie geworden.
    Goede lijm verbindingen (met de juiste lijm)moeten sterk maar toch flexibel blijven want anders heb je inderdaad breuk tot gevolg.
    Ga je de lijmverbinding toch versterken door middel van wat dan ook dan verplaats je gewoon het breukvlak of sterker nog je gaat dan juist een breukvlak creëren. wat niet de bedoeling is.
    M.a.w de gulden middenweg hanteren en weten waar je mee bezig bent en niet overdreven gaan beredeneren want dat is een eindeloze discussie(zonde van de tijd die je eraan besteed tenzij je niets anders te doen hebt).
    Dus wat dit betreft hou ik het hierbij.

Mvgr Hans

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan had je met vrij grote zekerheid je streefgewicht zo ook wel gehaald: Mijn Boxer zal zo'n 1300 gram wegen en ik moet bijna 200 gram lood bij het staartwiel plaatsen en dan is ie NOG neuslastig. hij weegt 5800 gram. Had ik de neus ingekort,dan had hij in balans geweest en 5600 gram gewogen.

De jouwe zou ook zonder deze verlichtingspoging hoogstwaarschijnlijk met ingekorte neus rond de 6 kilo uitgekomen zijn.

19. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Voor wat dit betreft beter gewichtsbesparing van te voren bewerksteliggen dan achteraf .
    Ik heb veel versterkingen aan moeten brengen (of niet aanwezig waren of niet goed gelijmt waren) dus dat zou er dan allemaal bijgekomen zijn kwa gewicht als ik dit niet had gedaan.

Mvgr Hans

Laatst bewerkt: 3 jul 2024
    serge pot en AHoogendijk vinden dit leuk.
  20. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    De afgelopen weken heb ik de staartvlakken gemaakt.
    Deze heb ik symetrisch gemaakt op een ouderwetse manier zoals ik mij die kon herinneren van de Mighty Barnstormer van David Boddington.
    Ook de motorkap heb ik in huis voor dit kistje.
    Deze moest nog wel geprepareerd worden naar motorkap maar ik ben al en eind op weg.
    Ook het radiaal motortje heeft z'n plek togewezen gekregen met de nodige aanpassingen en past perfect.

Als eerste het horizontale staartvlak wat een paar verbeteringen nodig had omdat deze niet meer beplankt wordt.
    vertserking aangebracht over een langere lengte.

Zo was het(aan de kant waar het hoogteroer tegenaan zit.
    S8300077.jpg

En zo is het geworden wat vele malen sterker is.
    S8300078.jpg

En dit is het resultaat naar het symetrisch maken van de staartvlakken.

S8300079.jpg

S8300081.jpg

S8300080.jpg

S8300082.jpg

Ik vindt het best mooi en ben er dik tevreden mee
    Net een iets ander smoelwerk van de staartvakken.
    Deze staartvlakken worden niet meer met een push pull stuurstang aangedreven maar door pull /pull aansturing.

S8300083.jpg

De motor heeft ook z'n plekkie gekregen voorop.

S8300090.jpg

S8300091.jpg

zoals te zien is heb ik het motortje laten verzinken in de voorkant i.v.m het gewicht van het motortje en ik vindt het net iets mooier staan in het geheel.
    S8300092.jpg

Beton, serge pot, HansH en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina