Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2020.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Cnn... Zou ik zeker doen! :thumbsup:

    Dus! Alles er maar weer eens even opgeprikt... CG weer eens wegen...
    Kapje is mooi zat. Bij de uitlaat iets te krap... dat nog een beetje te trimmen...

    Inlopen gaat op 12x6 met standaard uitlaat... volgens het Magnum boekje...
    dan pas de 11x10 er op?


    3884C4C6-D886-46B0-8DCB-EE269455498B.jpeg


    Eerst een aan de unster gehangen 3.940 gram... ahughhhha????
    Goed... Kèn nèt... dan op de keukenwaag... Oi??? Bevestiging!

    Bridi’s Brick 60...

    5C877874-0A39-4075-B907-0E398BCC8364.jpeg


    Njôw... da' wordt briljant vlieggedrag... Holy Molycote!
    15 cc MVVS er dan maar op? Of een 65AX?


    Goed... Het CG bekeken. Gemiddelde op de twee uiterste waarden...
    en dat is met de accu en alle spul erop nu perfect...


    C82BACD7-F3A1-4691-A533-2C93220D4512.jpeg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wow de lijn van de spinner loopt mooi door in de kap, prachtig gemaakt! :thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.684
    Locatie:
    Onbekend
    Mooie kist geworden Bas, ziet er zeer strak uit !

    Wel een beetje aan de zware kant, zou eigenlijk iets van 3300 - 3400 gram moeten wegen, kan makkelijk bij zelfbouw. Moet je wel veel wijzigen o.a, wielen, landingsgestel, stuurstangen, servo-tray, lichter hout, etc.
    Het hout dat gebruikt wordt voor ARF modellen is veelal behoorlijk zwaar.

    Ik heb lang geleden een copy van een boek bemachtigd "Building a Pattern Airplane" van Bruce Thompson en Don Atwood. Hierin wordt heel nauwkeurig beschreven hoe je een RC1 / F3A model voldoende sterk en vooral licht moet bouwen.
    Vele bouwmethodieken worden erin besproken. Ik bouw al mijn modellen volgens deze maatstaven, al mijn modellen zijn lichter dan het opgegeven gewicht op tekening. Zelfs een EDF jet gebouwd volgens F3A bouwwijze, is ook lichter geworden dan op de tekening.

    Vliegen doet het natuurlijk best. Tijdens vertikale vlucht ga je het echter merken, grote loopings / Cubaanse acht lukken niet door het hogere gewicht.

    Succes met de maiden, zo te zien is het bijna zover !

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja heel erg mooi Bas! Ziet er prachtig uit! Super netjes afgewerkt
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Arnoud... helemaal gelijk.
    Maar een originele Kaos is mooi slank... heeft geen stalen vleugelbuis van dik 200 gram...
    en deze redesign heeft een nogal lompe brede romp... Voorheen flex en krakend als een
    kasteeldeur... Niets van doen met een ranke AMA Pattern plane van weleer...

    Eerst maar maiden, denk volgende week of dit weekend?
    De massa zit me aanmatigend dwars.

    De Sultan 5 is stukken lichter... epoxy romp notabene...
    Schuim Abachi vleugel en een potige Saito 100 op de bok...

    Maar ga eerst eens kijken wat ie doet.
    En is het niks... bijkans een lichtere 18 mm carbon vleugelbuis er in...
    Dan als uiterste de gatenfrees in de romp? ... en maar weer nieuwe gang folie?...

    Kan ook zijn dat ie met een beetje ruwer weer zich er prachtig doorslaat?

    Arnoud... nog een vraag... als dat lukt...
    Jij vliegt toch ook met resonantiepijp op 10cc?
    Ben jij in staat de lengte van centrum zuiger naar eerste schot in pijp te meten?

    Bocht is nu te lang en moet ingekort worden.
    Stapjes van 5 mm afsnijden... en toeren meten aan de grond.
    Toch even prettig aan dat soort waarden te kunnen refereren...
    een vorm van indicatie... hoewel het toeren op resonantie prop afhankelijk is...

    Input van een ieder die mee leest is welkom!

    Heb ook nog een indicatie van OPS/Picco 10cc op Macs en Hatori
    En meen ergens ook nog een instructie van Graupner... de oude zwarte 10cc pijpen...

    Update ter later uren...
    Nu had ik toch nog ‘een’ dingetje... :D
    Het CG punt iets te voorlijk gezet. De meest safe waarde... Ptohwwww...
    Kijk nog eens goed naar de mm op de instelling?... Moin! Wel ergconservatief...

    Houdt in... accu naar achteren en niet op de tank! Mooi!
    Ook even bekijken als ik de fraaie alu spinner skip... de plastic neem...
    het zich dan verhoudt.

    De accu geheel naar achteren... hmmm... onhandig plekje...

    974224E2-013D-401F-A3F6-0EA33AA6C588.jpeg


    Woord bij de daad... Plastic spinner en de accu kan op een veel comfortabeler plek!
    Scheelt weer 50 gram op het totaal.
    Het CG op de gemiddelde waarde van de aangegeven uitersten gezet...
    In deze 114,5 mm


    7154154B-EFBB-4EC5-9721-ECAF44CB3F97.jpeg


    Accu provisorisch op stek... en wordt een schuim houder...

    B645F1F7-F786-446D-93C3-DE34183E34AD.jpeg


    Dan maar geen bling-bling op het ding...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  6. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Haarlem
    Wat is het een beauty geworden Bas! :waveSucces met de aankomende maiden! :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Motorkap zou ook nog iets lichter kunnen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zonde van de spinner.. maar gewoon vullen met helium?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.684
    Locatie:
    Onbekend
    Bas, ik vlieg al tijdje niet meer met resonantiepijp. (Header van Weston-UK was "crap")
    Ik heb in het manual gekeken van de "Hanno Special" hierin geven ze een header lengte op van 170 mm met een gap van 5 mm naar de resopijp.
    Dit is natuurlijk wel een lange slag motor, weet niet of dit representatief is voor jou motor.

    Vliegen doet jou Kaos natuurlijk prima, zeker met wind.

    Het zwaartepunt opgegeven door de fabrikant is soms erg voorlijk. Kun je narekenen via een programma. (Ecalc, etc)
    Heb ooit eens een ARF kist gekocht (heb ik nog steeds). Volgens alle vliegers moest er lood in de neus. Ik heb het nagerekend, zwaartepunt kon nog ca. 2 cm naar achteren.
    Deze kist heb ik altijd zonder lood gevlogen en met het zwaartepunt 2 cm achter het opgegeven punt door de fabrikant, vloog prima. (Scheelde een hoop "dood" gewicht)

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.929
    Locatie:
    groningen
    :confused:

    Overigens: wind is er de laatste tijd genoeg . . .


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Arnoud... dat stelt me gerust... bevestigd wat ik ooit eens heb gelezen oven het CG bij het type dikke symmetrische vleugel...
    Ah! 'Ik was in de veronderstelling dat... ' Maar het model pakte bij het gemiddelde, laatst gemeten, CG iets te neuslastig
    uit omdat ik de moer van de alu spinner er op had gezet. Met de standaard moer gaat het weer iets makkelijker achterover.
    En hoef ik me dan ook eigenlijk geen zorgen meer te maken op wat je hebt geschreven. Top!

    Uitlaatsysteem, resonantie... Ik heb wel het een en ander op weten te snuffelen... even kijken of die info hier te posten is zodat een ieder
    er wat aan heeft, als deze of gene er mee te maken krijgt... Verder is dat afstellen een kwestie van doen.

    @Cnn... Helium... minder brandbaar dan waterstof en goed voor hoge stemmetjes.
    Zullen we ooit nog op waterstofcel vliegende modellen zien? :) Wel ben ik bang dat Helium in een ultra centrifuge
    een lichtgevende isotoop gaat geven... die te isoleren is? Is maar de vraag... en in blanke 2K lak mee kan worden gespoten...
    Loei van een tank in de neus... voor dauer-kunstvlucht... daarmee gaat er al wat extra massa in de snuit komen. (ongein)
    300cc tankje vond ik wat te klein voor een 10cc zuipschuit... wikken en wegen dus...

    @Mugen MRX-3 ... Ja... 'De Olijke Lamineerder' (Suske en Wiske album 60)...
    en ik maar dronken doorlamineren, glas na glas met het CG in het achterhoofd.
    Het kapje is 30gr zwaarder dan het origineel in de huidige toestand. Er kan nog wel wat weggeschuurd worden binnenin...
    Nieuwe lamineren? Mehhh... kan... maar krijg nu echt vliegdriften... boven bouwdriften

    En verder... een Hatori is ook nog eens behoorlijk zwaar!
    Arnoud schreef... 65AX met standaard uitlaat!
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Misschien even met een zevengaten boor rond de servo's aan de gang. Licht gewicht wieltjes monteren en verder vrede mee hebben denk ik? Servo stangen kan je nog vervangen door carbon staafjes. Maar zijn allemaal doekjes voor het bloeden...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De gatenboor komt overal... maar bij de servo's is het minimaal wat er te winnen is :(
    Het originele ply van de ARF is vreselijk zwak. Delamineert bij de minste of geringste belasting.
    Boren geeft ravage... zeker als het ingebouwd is.

    Ik heb de staart vrij zwaar gebouwd. Daarna toch maar met de zaag er gaten in gemaakt.
    Scheelde weer wat. Maar al met al... de romp is te lomp.
    En je moet bij dit soort modellen
    geen vleugelbuisconstructies bedenken. De buis is zwaar, +200 gram,
    maar de constructie om de dragers in de vleugels te maken... is ook veel zwaarder dan een
    vleugel uit 1 stuk met een mooi geconstrueerde ligger! Vliegcollega bouwt een Kato Arrow...
    Die vleugel uit 1 stuk is zo mool licht van opzet...
    Beetje schaakmat gezet door de constructie van de ARF...

    Het zijn marketing beslissingen van Tower Hobbies geweest... het is makkelijk bij transport in de verpakking. Oogt als van moderne snit. Makkelijk met vervoer naar het veld...
    Wat onzin is... beetje Amerikaan rijdt in een SUV of Pick-Up van reuzenformaat...
    Verder vraagt de constructie toegang met de handen... (USA formaat lumberjack... DIY kolenschopberenklauwen...)
    ...dus dat geeft een wollige grote romp...
    Oogt 'vol en dik'... de de Amerikaan denkt dan... veel voor weinig... Big is better... zo ook de buik... maar ja...

    Stuurstangen zijn alle reeds carbon volgens methode 'Bas'... en wat naar voren prijkt is metaal en Sullivan... licht mogelijk.
    Wielen zijn ultralicht en rollen beter over het Odoorner biljartlaken... wel meer luchtweerstand...
    Heb je te veel naar de Thunderbirds op TV geloerd... wil je grote wielen... ;-)

    De wielpoten zijn 5 mm verenstaal... 4 mm kan wel iets schelen. En de Fults voorpoot is een zware
    maar... wel fool-proof. Het orgineel is zwak en heeft de tendens af te breken bij de maiden.
    Na 14 jaar eindelijk eens een toepassing voor deze poot! Ook Fults wordt niet meer gemaakt in de USA.
    Hatori heeft massa...

    Mijn Calmato hoogdekker woog als trainer 3.450 gram... zat een zeer, zeer donker hard beton balsa
    in... zat bij nieuw in ARF doos al boven aangegeven gewicht... maar vloog toch geweldig goed.
    Heb een reserve romp op zolder... zoveel lichter gebouwd... gaf al blijk van een aanzienlijk verschil in gewicht.
    Na de lesperiode ben ik er in gaan boren, hakken en slijpen... een carbon vleugelverbinder gemaakt
    en die in de schuimkernvleugel verlijmd. Opbouw verlaagd tot schouder... ook dat scheelde wat.
    En na alle extra rompgaten en extra 'ribben' in de vleugel gemaakt te hebben, kwam ik op 3.000 gram uit, all in. Nog stevig. 2.750 gram was de norm.
    Sterk onderstel... bepantserde voorpoot... gaven wel extra massa... maar ook behoorlijk incasseringsvermogen.
    Kist gered bij een defecte Jeti ontvanger antenne... (ga het niet navertellen)... nose down op de voorpoot... alles heel...

    Al met al... Het gaf wel behoorlijk gewichtsbesparing... Het kan ook met de Kaos...
    Maar de romp moet dan nieuw in de folie...

    Zoals Arnoud al aangaf... De eerste aanzet tot lichtgewicht en toch sterkte zit bij een volledige
    doordachte zelfbouw. Dan heb je alles in de hand. Deze ARF had een vluggertje moeten wezen. Direct leut.
    Maar door de broosheid van onderdelen, verkeerd hout en constructie, bouwfouten...
    Werd het een totaal ander verhaal.
    En eigenlijk had ik een veel mooier project waar ik mijn ziel en zaligheid had willen leggen...
    Tja.. en dan mijn teleurstelling in zoiets... kostbare import uit de USA... dwingt me dan het te verbeteren.
    Toen ik 13 was, nam mij Pa een USA RCM&M blaadje mee... Stond een Super Kaos in
    en ik was verkocht. Veel, veel eerder van tekening moeten bouwen... maar alles is mooi
    in modelbouwland... de verleidingen zijn groot... leren beheersen is soms lastiger dan gedacht.

    Nog een ander project dat 'geleden' heeft... en wacht op kleur en is dan klaar...
    Sultan 5...


    IMG_7895.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog iets over het tunen van een resonantiepijp.
    Ooit deze online Macs instructie opgeslagen als PDF. Goed aan gedaan.
    Ik weet niet of het nog op het internet staat... vast vervlogen...
    Luid en duidelijk stappenplan...

    Hobby Bulletin een verhaal... even een PDFje van gemaakt...

    Het verhaal bij de OPS 10cc's (gevonden op internet) en de afbeeldingen samengevoegd tot
    PDF... voor over 100 jaar...
    De OPS smaakt al lekker op 25% Castor...

    Het Hannoverhaal... helaas geen scherpere afbeelding... deze iets verscherpt
    in Photoshop... en daarmee leesbaarder...
    Toerentallen gemeten zonder en met uitlaat!
    De zwaarder belastende props geven met de uitlaat hogere toeren af dan open uitlaat.
    Bij bijvoorbeeld 11x10 zie je een lager toerental... bijzonder!
    Plaat uit een bijdrage van RC-Universe... en opgehoogd...


    Prettner OS 61 Hanno Special-BW.jpg


    Een Macs Quiet Pipe naast een Hatori #606. Beiden uit productie.
    10cc pijpen... De Macs bedoeld voor een HB10cc op een Kwik-Fly...
    De Hatori heeft een vlak demperschot... in het midden een ronde doorlaat, de Macs werk op een drietal
    reflecterende ringen... met een afnemende diameter doorlaat, mooi slim bedacht... Voltooid Verleden Tijd... ontstellend jammer...


    IMG_2564.jpg


    Macs systeem... beter plaatje heb ik niet... kwam van de Macs site...


    variationen-02.jpg


    Ook het Graupnerverhaal bijgevoegd in PDF... (Bekende serie zwarte dempers, jaren lang verkocht, en nogal zware gevalletjes...

    Dan met dank aan bijdragen op RC-groups de Hanno manual...
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1597475-OS-Hanno-61-II-manual
    Het oudere type pijp heb ik een keer op de kop weten te tikken...
    Kan ik weer eens even nameten voor de leut...
    Wel... de header op 170 mm en eerste demperschot klassieke pijp... 312 mm, bij een diameter van 40 mm.
    Gewicht rond de 150 gram
    Een Hatori #600 heeft nabij dezelfde maten, even zwaar.
    Voor wat men noemt Langhüber...
    Lange slag of poorthoogtes?

    Onder naar boven...
    #606, #600 en eerste serie Hanno tuned pipe.
    Naast elkaar op reflectorschot...

    0ADBF37B-E07F-4C70-B561-F21C2C055D93.jpeg

    Veel plezier met het lezen...

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 sep 2020
    Cnn en Theo P vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Accu verstouwen. HK Turnigy LifePo4, 2.100 mA in een schuimtasje uit polyethyleen
    verpakkingsschuim gesneden... Heel simpele oplossing.
    Zo een beetje de enige plaats waar die nog past.

    Een reepje klittenband, door het schuim gestoken, de uiteinden van de twee helften band
    geperforeerd met tang en een carbon stangetje erdoor en dat achter het spant gehakt...
    Mooi licht en doeltreffend, zaak kan geen kant meer uit.
    Zeer prettig dat het zo uitkwam met CG! Wel de nylon spinner...


    Klittenband special... de servo is om het gas te bedienen...


    5E89C3FD-3D8F-44E9-9942-E41BEF9FB686.jpeg


    Hier de andere kant, boven de accu een klepje... met weefsel-teepje...
    Het kan nog een klittenbandje worden. Zal ook werken.
    Te zien hoe het allemaal zit...


    AA96F9E6-0ED0-48BC-97E0-DBA44B8488D7.jpeg


    Dan verder met test setup... motor recht op... dwars lukte niet met de standaard demper...
    Weet niet of de motor heeft gelopen. Geen Klempassing en gekraakt als bij een ASP.
    Magnum leverde een lichter lopende klempassing had ik eens gelezen.
    Bus voor de motor, ASP, nog te koop in bij Just... niet eeuwig... valt het tegen... kan er hop
    zo een nieuwe bus in...

    Inlopen motor? Denk hier in het veld voor het huis... en anders toch maar op de club.
    12 x 6 Kyosho prop. Had geen APC.
    In tweede instantie de motor op 11 x 10 te toeren zonder demper.
    Zoals in de beschrijvingen wordt aangegeven... RPM meting.
    Dat dan om te vergelijken met waarop de max rpm met de resonantie komt te staan.
    De Magnum is geen lange slag motor zoals de Hanno... Zien dus wat de #606 Hatori gaat doen.

    Boring en slag Magnum XL-61 S AII: 24 x 22 mm, Max vermogen is 2,47 PK bij 17K...
    Boring en slag Hanno: 23 x 24 mm, Max vermogen 1,85 bij 18,8K...
    De OS 61 SF's hebben alle deze maten... ABC en ring motoren
    Een OS 61 SF-P Ring staat voor 2PK bij 16.000. Staat bekend als fractie hoger koppel
    dan de Hanno motor... De truck zit em in de grootte en timing van de poorten...
    Da's listige materie... Of die Magnum wonderen verricht? Zullen zien!
    Wel een Magnum 52 op Macs reso aan de loop gehad... Niet te temmen!
    Levensduur? Mag Joost weten...
    Die pijp voor de leut op de 46 AX gezet... dat ging hard... en direct ook over...
    Nickel volledig gestript van de cilinder... de glitter spoelde ik uit de uitlaat weg...
    Kort en hevig... OS ten top...
    Hanno ABC pealen ook... Motor kwam ook als 'ring' en die moet je hebben.
    maar staat niet in de catalogus... met een grote boog om de ABC lopen...

    Hier een voorbeeld van zo een 'hyperbeul'... Ring motor... en nu te kostbaar om
    nog in te zetten... nimmer gelopen... en dus eigenlijk nutteloos...


    DSC_1913.JPG


    De gasklep is van een totaal andere orde... Carburatie! Het betere werk...

    DSC_1914.JPG


    De aangepaste opstelling voor de 'inloop'

    27BDAF25-3A47-4B77-8B61-E7E3C8DCF697.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2020
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vandaag dan even proefgedraaid op het veld van onze vliegclub.

    Aangezien de compressie niet op wringen en kraken stond, bleek idd dat de motor al ingelopen was.

    Gestookt op een kan oudere Klotz 5% nitromethaan vanwege het aandeel castor in de Klotz. Standaard demper.
    Eerst gedraaid op 12 x 6
    Gaf 11.500 rpm
    Vervolgens op 11 x 10
    Gaf 11.100 rpm.

    Gastransitie was mooi... stationairschroef tikje meer open voorkwam verslikken.
    Stationair vrij hoog... 2700 tot 2800.. maar de gashevel zat aan een te dun krom stangetje naar de servo.
    Straks geen speling meer...

    Ter velde...

    6F0D8431-2182-49EC-BCF7-F7A711701BE5.jpeg

    7C044451-F51B-41F2-896C-86DD48EACF06.jpeg

    E73DC374-29A1-4F3F-A945-2C93F3E10F4F.jpeg

    Met de kap nog een issue... het slotje rammelde los ondanks de veerspanning...
    Kist welliswaar in rammelkrat... maar daar moet ik een borging voor maken... mooi dat ik het zag!

    Totzovers...
    Gr Bas
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.684
    Locatie:
    Onbekend
    Motor loopt zo te lezen netjes !
    11 X 10 is inderdaad een betere (vlieg)propellor, krijg de kist veel meer snelheid.
    Probeer het stationair toerental zo laag mogelijk te krijgen, is makkelijker met landen, zeker met 10 inch spoed.

    Kappen die los rammelen met zo'n standaard cockpitsluiting ken ik. Op topsnelheid tijdens de vlucht de cockpit-kap van mijn Curare ooit verloren, nooit meer terug gevonden.
    Sindsdien zit het vast met 2 parkerschroefjes, nooit meer los gekomen. Bij jou moet de kap er echter af voor (de)montage. Kun je misschien met M4 nylon boutje vastzetten. Bij mijn Aurora zit de bellypan met 1 nylon M4 boutje en een pennetje vast, komt niet los tijdens de vlucht.

    Hoe groot is de tank die je erin hebt ? Lijkt vrij groot, maar kan ook zo lijken door de foto.

    Succes verder met de laatste stap voor de maiden !

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... de tank is als van een tank... Niet zo scherp naar de foto’s loeren! Haha...
    Wel ik had dauer RC1 im Kopf. Is aanzienlijk! Ik dacht 400cc!

    De kap. Ja schroefje kan... maar een lip er om dat wegklapbaar is kan ook.

    Schakelaar komt binnen te zitten. Rammelvrij mogelijk.
    Tank check... dus een vlotte kijk onder de kap is ergens wel bijkomstig in het gebruik.

    De fijninstelling, stationair... een 11 x 10 blijft lieren, en remt minder.
    Nog niet verkend wat er aan uitersten in de motor zit.
    Gas-aansturing was voor nu even provisorisch en niet nauwkeurig.
    De motor gaat weer op z’n zij met een goede en direct werkende stuurstang.
    Kap er dan nog even niet op. Om de pijpafstelling te gaan bepalen. Bocht moet er af en er weer
    op om af te steken met een pijpensnijder...
    Met de kap er op is het niet werkbaar. Te omsloten.
    Dat is zo een beetje de volgende test ronde voorafgaande de maiden.

    Was tevreden over de wervelstorm achter de prop... woei netjes.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    Woei netjes :rofl::rofl: hoe kom je er op :D:D:D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.506
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina