Toy's Port Syncron Mono. deel II :Toy's Port Triton

Bedankt voor de tips , ik ga van de week nog even weer wat slijpen en balanceren!, eerst dan maar weer de x447 proberen en anders de x445 .
@Roy : de snelheid ligt nog laag aangezien ik op het laatst (recht naar de camera) op circa 70% throttle zat :-) , dus moet harder kunnen .
Mocht het niks worden stap ik over naar de 2200KV motor met carbon propjes dat ging lekker en weinig tot geen chine walk .De setup in de boot laat ik (nog) even onbemoeit !.

2200kv op 5s in een mono vind ik persoonlijk aan de zware kant. Bijna 40.000 toeren onbelast, wil je nog degelijke props kunnen draaien (42mm +) ben je er dan aan voor de moeite, tenminste als je niet met lipo's parallel vaart. 1900kv op 5s is nog net te doen met 34.000 toeren onbelast. Vaartijd en snelheid zullen aanzienlijk hoger zijn dan met die 2200kv op 5s. Grote props zijn veel en veel efficiënter dan een hoog toerental. Dan hebben we het nog niet gehad over propwalk die gegarandeerd ook de kop op steekt als je zoveel toeren draait. Heb het er onlangs nog over gehad met een Duitse forumvriend,

No step 2 met TP3040 2850kv op 4s en 40mm prop, alles liep redelijk warm (45°C +) en lipo zelfs 50°C + , snelheid rond 75km/h,, vaartijd was minder dan 3min, toen heeft hij de motor geruild door een leopard 2200kv 3674 op 4s, vaartijd is verdubbeld naar 6min volgas (!) en snelheid is aanzienlijk gestegen, dat alles met een x445 tegen laag toerental ipv een x440/Z38 tegen hoog toerental. Nu blijven alle componenten in het hartje van de zomer bij koelwater van 25°C onder 35°C, een aanzienlijke verbetering vind ik toch.

Raar ik vaarde eerst met de 2200Kv en 45mm prop , op 5S , de temperaturen waren van de esc en motor , rond 40-60º C. Daarbij wordt de lipo rond de 50ºC. Weliswaar de Lipo gemeten nadat de LVC zijn werk deed en boot naar de kant werd gehaald .
Daarbij had ik met de carbon prop haast geen chine walk en ging het 91,3 Km/h per uur .
Nu vaar ik met Futuba Telemtrie , en zit ik met de 1900Kv motor op rond de 28ºC en de esc hetzelfde (ongeveer ±3ºC).De lipo zit op 38ºC .bij 3,5Volt/per cel .
Nu is er wel zeker een aardig verschil met de temperaturen , maar het toerental zal niet zo veel hoger liggen als ik met de calculator reken van off-shore , 36630 tegen 31635 (2200Kv-1900Kv en estimate load).

Daarbij vindt ik de 36630 wel aan het randje maar niet overdreven, het verbruik , was 4140 Mah tegen 3850 Mah
Tuurlijk zal de 2200Kv aardig wat verbruiken en is het de limiet een beetje opzoeken , maar het ging wel .

Ik blijf wel bij de 19ooKv setup omdat dat het meest veilige is voor de hardware :), en ga vanavond weer slijpen en balanceren en eens de X445 proberen .Het scherper maken van de turnfin en recht naar beneden plaatsen zal ook wel helpen denk ik , netzoals een wat scherper roer ?

Hier een filmpje op 5S 2200Kv(45mm carbon propje) :

en hier dezelfde setup op 4S :

Laatst bewerkt:
Lipo die 50°C warm wordt ... Dat is bij mij in de rode zone. Ik probeer elektronica max rond 50°C te houden in hartje zomer en de lipo niet warmer dan 45°C. Ik vind de temperaturen van de 2de setup toch wat geruststellender. Eens een x447 op 4s proberen? Geen carbon prop maar een echte BeCu prop. Dat zou je aanzienlijk wat extra snelheid moeten geven. Je lipo's zo ver leeg varen is ook iets wat ik niet doe, 20% capaciteit in je lipo's laten en niet meer dan 15C continu belasten. Ik heb lipo's die 4 jaar oud zijn en meer dan 200 cycles hebben die nog steeds gebruikt worden en waarvan de cellen nog prima in orde zijn. Meer toeren is bijna nooit de oplossing naar extra snelheid zonder dat temperaturen sterk stijgen en de vaartijd sterk daalt. Groter proppen blijft voor mij een veel betere oplossing waarbij je alles veel beter onder controle hebt. Te groot proppen met een milde setup zorgt dat alles warm binnenkomt, te groot proppen met een hete setup kost je je motor/regelaar/lipo. Ik vaarde vroeger een Pursuit op 4s met 4082 2000kv leopard. Met een x447/3 prop goed voor 91km/h maar wel 8min vaartijd met 10.000mAh 4s. Alle temperaturen beneden 35°C. Snelheid kan je echt ook halen zonder al die toeren met meer vaartijd en koelere componenten voor eenzelfde snelheid, althans zo zie ik het toch.

Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt Roy!, maar zoals gezegd hou ik het toch bij de 1900Kv motor , net de x445 prop geslepen en gebalanceerd , dat gaan we eerst proberen , en kijken of de chine walk minder wordt , zoniet probeer ik het nog een keer met de graupner propjes , en anders toch maar gaan schuiven met de componenten aan de binnen zijde , misschien de esc naar het midden voor de motor .....

wordt vervolgd

Alles zoveel mogelijk links monteren , liefst zo dicht mogelijk tegen de kantelkamer aan.
Dan gaat het gewicht van de componenten tegenwicht bieden tegen de prop die de romp aan de linkerkant probeert op te tillen.
Als je het naar het midden verplaatst gaat de boot juist makkelijker schommelen omdat het gewicht dichter bij het draaipunt komt te liggen.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is de CL-08B prop bij Hobbyking , die is 47,5/48mm maar met hele slanke bladen en zonder oortjes.
Ze zijn ook nog eens heeeel makkelijk vlijmscherp te maken ;)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=12691&aff=35711

Back