trailer zelf bouw

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door subie prins, 6 sep 2009.

1. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Hierbij een nieuw project naast al het andere gehobby .

De trailer die ik hier in eerder besproken had is staat nog in de stijgers , deze word eerdaags weer aangepakt als de tijd er weer voor vrij komt.

Nu het nieuwe project , alhier op het forum een casco overgenomen van wat ik denk een gewezen reefer trailer , of de ander gesloten tamiya trailer , of deze moet ook zo lang zijn ?

Het casco van de trailer

Willem de vorige eigenaar had het idee opgevat om een gestuurde achteras te maken en ik ga de trailer weer terug brengen naar vaste as stellen .

Maar om de trailer geheel opnieuw naar het zin te maken heb ik de trailer netjes uit elkaar geschroefd.

Het casoc is geheel uit elkaar en zal schoon gemaakt en in een nieuw verfje worden gestoken.

De bestuurde as constructie verwijderd en ik ga de chassis balken weer deels vervangen , daar waar de aanpassin is begonnen zal er twee nieuwe balken gemaakt worden , ik had nog wat aluprofiel die ik op maat ga maken.

De bodem balkjes zullen ook worden aangevuld daar waar ik er een paar mis.
    Bodemplaat van de trailer zal ik schoon maken en weer in 1 egale kleur zetten .

De assen ga ik kijken of ik er tamiya assen onder zet of anders ,
    ik heb nog twee trailer assen van de flatbad trailer voor het mooie zit ik te denken om er nog 1 bij te zetten maar dat zie ik nog wel.

eerst de bovenbouw weer nieuw leven inblazen , word weer een leuk project.

Word vervolgt

groet Ivar

2. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vervolg trailer

Wat onderdelen mee genomen naar het werk dit omdat het te warm is in huis en op zolder, in de ochtend is de warmte redelijk en kan ik wat in de pauzen snel wat doen.

De bodem delen gezaagd en schoon gemaakt

De chassis balken alvast gespoten , het was mooi op maat en zo krijg ik meteen een idee hoe ik het wil hebben

later nog even de binnenzijde gedaan , was anders erg blank

De bodem van de trailer in de grond gezet en later ook zwart gemaakt

rond twaalven s'avonds thuis was het gister lekker wat koeler toen de assen in elkaar geschroefd

De montage van de balken en het asonderstel

ik heb bewust het midden stuk wat ook bij de trucks zo gemonteerd zit gebruikt , geeft mooi wat extra stevigheid.

bovenkant trailer bodem de orginele steunen gebruikt en wat stukjes bij gemaakt van aluminium , sommeige zitten niet echt recht maar dat ziet je straks niet meer omdat er nog een vloer overheen komt .

Ik heb tijdelijk even de race truck velgen geleast om te kijken hoe het spul staat , vind het alweer een hele trailer worden zo , voor de assen komen nog bakken en ik ga kijken om onder rijbeveiliging te gaan maken.

Moet nog opzoek naar een setje velgen voor 1 as stel met banden.

De steunpoten moet ik nog kijken hoe ik ide blokkerent ga maken , de blokkering ontbreekt , het waren wat ik zo zie ooit electronische poten .

Al met al dankzij een mede forumer weer lekker aan het hobby'n

bedankt Willem (superstock) .

Groet Ivar

3. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vandaag de trailer parts ontdaan van de rooie verf.

Op de gok de spullen in een bak met remolie gedaan en ik was erg blij hoe het zich ontwikkelde, de spullen werden erg mooi schoon.
    Kon de verf er zo afhalen zonder enig moeite.
    Al wat er onder de rooie verf vandaan kwam was de orginele grijs zilveren kleur , wel met her en der wat licht beschadigingen maar niet storend genoeg.

De schone spullen

Als ik van het weekend zin en tijd heb zal ik twee zijbeplatingen uit 1 stuk maken, ik heb nog mooi plastic reclame plaat materiaal alwaar ik het uit kan halen, deze platen maak ik wit van kleur.

De zilver/grijzen onderdelen blijven in die kleur , vind het wel netjes en het scheeld weer spuitwerk.

We kunnen weer rustig aan de trailer op bouwen .

Groet Ivar

4. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Gister avond weer even verder gegaan en tevens de andere trailer te voor schijn gehaald en ook weer wat aandacht gegeven.

De trailer panelen gemaakt van kunstof reclame materiaal

de bodem

de zijkanten

de achter deuren voorzien van reclame materiaal

Zowel links als rechts een kist onder de trailer gemaakt , kan ik mooi wat electronica in kwijt .

Even Achter een truck poseren

Met het wolken blauw op de trailer past het mooi achter de scania's

De trailer moet ik nog voorzien van achter verlichting , steun poten die ik op een 1 of andere manier goed werkent moet maken.

Ook ga ik kijken wat voor spatborden er onder gaan , in iedergeval niet de lelijke tamiya trailer spatborden die vind ik niet echt mooi.

Voor de rest komt er nog wat accesoiers op , zij bescherming , reservewiel houder enz.

Deze trailer word vervolgt

de andere trailer zie andere reactie

5. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Vervolg trailer 2012

Deze trailer stond alweer een jaartje er zo bij

De zijpanelen nog los en trailer nog steeds niet afgebouwt, door de inspiratie die ik heb gekregen van de andere trailer deze trailer ook weer wat aandacht gegeven.

De zijpanelen pas gemaakt en vast gezet met dubbel zijdigtape

DE panelen vast op de trailer

Ook hier komen twee kisten onder die ik vorigjaar ook al gereed had gemaakt

Ik zal de bovenzijde nog afwerken met hoeklijn , onderzijde kijk ik nog of ik daar ook een hoeklijn overheen zet.

Er valt nog genoeg aan de trialer te doen

Achterdeuren maken of een klep , eens verdiepen in hoe je een laad klep kan namaken die ook echt werkt.

Achterverlichting maken
    Spatborden monteren

En voor de rest afbouwen met accesoires , maar hij is alweer wat completer

Genoeg te doen en word weer vervolgt

groet Ivar

6. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Toch nog even bezig geweest ondanks de warmte

Ik had nog wat aluminium stukjes alwaar ik mooi een onderrijbeveiliging van heb gemaakt

De alu delen

1 deel voor test los onder de trailer

Beide kanten gemaakt

Na wat spuit werk en drogen de railingen gemonteerd onder de trailer

En zo zit er weer wat extra's op de trailer , ik hb nu ook een idee om voor achter onder een reserve wiel houder te gaan maken.

Nu het toch zo'n warm weer was meteen de andere trailer de zijkanten wit gespoten , het was een mooie temperatuur om dit te doen

in combi met het rooie dak staat dt veel beter , met de tijd nog wat stickers laten maken .

Word vervolgt

Groet Ivar

7. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Voor de lege wanden van de trailer's wat stickers laten maken

Ook mijn eigen naam van de distributie tak op een trailer geplakt

op deze trailer zal ik met de tijd nog wat toevoegen , zal is wat brain stormen om een logo te maken.

Met dank aan modelbouwstickers.nl voor het nu alweer mooie resultaat.

groet Ivar

8. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    De box trailer die ik had opgeknapt veranderd.

Er zaten eerst 2 assen onder maar vond dit tov de lengte wat karig staan.

Ik had nog een paar singel wiel trailer assen en 1 gestuurde trailer as over.

Eerst heb ik er een 3 asser van de trailer gemaakt

Dit stond al puur beter , nu vond ik het wel zonde dat de gestuurde as niet gebruikt werd , het idee opgevat om hem bestuurbaar te maken alleen niet door middel van een servo maar mechanisch.

Goed gekeken naar 1 van de mede bouwers hoe hij een trailer as bestuurbaar had gemaakt en met zijn werkwijzen mijn eigen draai aan gegeven, zowie zo zat ik met een ander stuur constructie wat ik wilde aansturen zodat het werkt.

Wat ik gebruikt heb is een dikke stevige koperen las draad , sterk genoeg en veerbaar .
    Om de fusee aan te sturen een over gebleven stuurhulp van de tamiya truck gebruikt .

Ik heb simpel een oog gemaakt en de stang met een boutje aan het draai mechanisme gemonteerd , uiteraard zo dat het kan draaien.

De draad loopt mooi naar voren en daar gaan nadenken hoe ik het draaiende deel daar kon maken

Ik had ooit van mijn vader wat alu schijfjes gehad en deze kon ik nu prima gebruiken om een draai schijf te maken om de stang aan te monteren.

Ik heb twee middelmaat ringen gebruikt en een grote aluschijf , gekeken hoe ik de stang het beste kon monteren ivm het stuur effect en een gaatje geboord en een haakje aan de stang gemaakt.

Van een verdwaald stukje hard hout een meenemer gemaakt in de vorm wat past in de schotel (kwam er alleen achter dat er twee verschillende schotels zijn )

Voor wat meer stabaliteit een extra ring van alu gemonteerd zodat de haak van de stang niet te kort werd.

Wat getest met een losse schotel die ik had om te kijken of de besturing reageerde zoals ik had bedacht

bocht naar rechts en de achter as stuurt mooi mee

bocht naar links en hij draait wederom weer mee

De stang van voor naar achter , ongeveer in het midden een veer gemonteerd om de stang te begeleiden.

Nadat alles goed was bevestigd de stuur as afgesteld , dit was best lastig maar het is gelukt , voor de zekerheid de veren die ik op de as had bevestigd laten zitten zodat hij wat beter op zijn recht uit positie komt.

Al met al weer een leuk leer /hobby project , de grote test kan ik mooi op berkel en Rodenrijs uit testen .

Een filmpje (even op het linkje klikken )

rc truck trailer steering - YouTube

http://youtu.be/es-tcPnemew
    Groet Ivar

Laatst bewerkt: 28 apr 2014
    De gols vindt dit leuk.
  9. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    dat stuurd netjes
    maar moeten er geen brede sloffen/wielen onder???

10. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Ja maar daar heb ik er te kort van ,dus tijdelijk maar even zo gedaan ;)

De mat velgen zijn wel brede trailer velgen .

Raak op een goed moment ook door mijn spullen heen en heb voorlopig geen geld om wat aan te schaffen .

Dus die banden dat komt wel , ik heb er wel gezegd 4 nodig .

Kwa rij gedrag ben ik wel blij , was een uit probeersol dus dan is het leuk als het werkt .

Nou alleen nog even goed testen op berkel of de constructie ook blijft werken zoals het nu zit , kan thuis niet echt grote ronde's rijden .

En van de Scania zal ik met de tijd servo even vervangen wat een piep ding hahaha :cool:

Groet Ivar

11. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Leuke oplossing Ivar. Die stuurmechanismen van een
    Mercedes/Volvo heb ik ook nog liggen en een gestuurde traileras.

Kijken wanneer er tijd is in de "wachtkamer" :rolleyes:

Momenteel nog even te druk met andere projekten :D

12. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Mijn wachtkamer raakt langzaam leeg ;)

Maar als je een lasdraad nodig heb ik heb er nog wel 1 over :)

Ik heb ook nog wat kunstof wat je denk ik wel kan gebruiken , mocht ik naar berkel komen om te rijden neem ik het wel mee .

Zal alleen nog wat verlichting werkend op de trailer gaan maken , staat toch altijd wel leuk :cool:

Groet Ivar

13. rss17

rss17

Lid geworden:
    23 mei 2012
    werkt idd prachtig ,ma zou je je stuurstang niet wat van een dikkere staaf maken mss helpt het ook beter met terug sturen .

gr rick

14. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Voor het terug komen op zijn plek maakt de dikte van de stang niet uit .

De koperen draad die ik gebruik is geen huis tuin en keuken las draad ;)

En voor de constructie zoals ik hem nu heb , heb ik juist iets vering van de overbrenging nodig.

Als je goed op het filmpje kijkt zie je twee extra veren zitten , deze zorgen al voor wat sneller terug gaan naar rechtuit positie .

Het komt eerder door de afstand van beide draai punten dat er wat vertraging inzit is mijn vermoede , ach het werkt en het voldoet voor mij .

En als iemand een goed voorbeeld heeft gemaakt wat nog beter werkt hou ik me open voor tips , let wel het moet dan ook mechanisch gestuurd met fusee besturing !

groet Ivar

15. jeroenz

jeroenz

Lid geworden:
    5 jan 2013
    hij loopt er mooi achter ben benieuwd in berkel. de 3e trailer is als het goed is nog niet afgehaald de 10e dus die heb ik ook mee naar berkel

16. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Thanks , tja ik had jouw ontwerp een paar keer goed bekeken en dat laten bezinken in het brein haha ( nog bedankt voor het duidelijke verslag in je topic)

Waar ik alleen mee zat was de fusee over brengging , wat voorbeelden opgezocht maar kwam weinig tegen en toen maar zelf wat gaan willy wortelen ;)

kwa stang idee zoals jij hem had gemaakt en dit weer aangepast naar fusee besturing .

wie weet zijn we in berkel present , wil de trailer graag testen :D

Groet Ivar

17. jeroenz

jeroenz

Lid geworden:
    5 jan 2013
    heb nog veel meer detail foto's op me comp staan dus als je ergens mee zit kan je zo een pb sturen wel mooi opgelost zo. heb je je stuur uitslag links en rechts ook een beetje gelijk gekregen?

18. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    de uitslag zoals hij nu aan beeld geeft is gelijk , teminste ik heb het wel zo geprobeerd te maken :cool:

daarom heb ik ook een grotere afstand nodig om te rijden om te zien wat hij doet , aan de hand daarvan kan ik hem altijd nog verbeteren .

Ach het blijft leuk om je hersens te gebruiken en om iets uit te docteren

Mischien wil ik nog eens een trailer maken maar dan het systeem zoals jij heb maar met wat meer assen , actros alhier heeft ook zo'n mooie trailer

Ik hou het in de reminder van jouw tips en tricks :D

Groet Ivar

19. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Voor de trailers wat verlichting gemaakt

De gesloten trailer voorzien van verlichting

de leds zijn afkomstig van een gewezen derde remlicht , de led strip op maat geknipt en bedrading gesoldeerd .

De dieplader voorzien van werkende leds

De dolly ook voorzien van verlichting

lampunits zelf gemaakt van blank kunstof

De velg randen oranje gemaakt

Voor de batterij een deksel gemaakt

De kleine vlakke trailer voorzien van een houten vloer

groet Ivar

20. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Al een tijdje liep ik met het idee een kieper te maken , nu had ik een kiepbak gemaakt voor een maat van mij maar deze deed er niks mee en gaf hem weer terug.

Ik had nog wat materiaal over dus van wat bruder onderdelen en wat alu balkjes en hout een trailer chassis gemaakt

het chassis en kiepbak

Trailer pas gemaakt achter de trucks

Van tamiya trailer spatborden twee losse gemaakt

Een achterbumper van alu balkje gemaakt , hij hing wat scheef maar dit is alweer gericht :wink:

In de balk zal nog achterlichten gemaakt gaan worden.

De onderdelen in de paint gezet

Onderzijde van de bak in de verf , de bak opbouw in het oranje gezet

Het chassis in het oranje , de velgen voorzien van oranje accenten

De bak op het chassis gezet om te kijken hoe het staat

Ik heb een kiep mechaniek besteld dus daar wacht ik nog op , voor de rest de spatborden achter wat lager gezet vond ze nu in kleur te hoog staan.

Voor scrap bouw is het toch alweer een leuk project geworden :D

Groet Ivar

Deel Deze Pagina