Traxxas SLASH topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door pip, 28 jun 2008.

1. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Hong Kong ;)

2. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009

Ik heb hier eigenlijk toch nog geen antwoord op. Nu dus wel duidelijk dat een 2S Lipo misschien wat veiliger is. Ik kan het totale vermogen wel berekenen maar het gaat er ook om hoe het geleverd wordt. Is het zo dat een 3S Lipo beter piek stromen aankan en een hogereC waarde (waar staat dat voor?) een een hogere stroomsterkte kan vasthouden?
    Overigens las ik ergens dat deVXL brushless upgrade set wel een cutoff heeft.

3. betermans

betermans Guest

Right.... En hoeveel zal dat ongeveer in de prijs schelen x)?

Klopt het verder dat de gemiddelde prijs van 5000mAh 2S LiPo's in Europa (UK/NL/DE) zo'n 85-90 Euro is?
    Zojuist viel het me op dat ze veel goedkoper toch eigenlijk niet gemakkelijk te vinden zijn.

4. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
  5. Slashmaster

Slashmaster

Lid geworden:
    22 apr 2009
  6. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009
    Trouwens HK staat dan voor HonKong maar HobbyKing (=HobbyCity zie ik nu) zit ook in HongKong. (toeval...:))

7. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    ach.. volgens mij, als hier op het forum verteld om iets in hong kong te bestellen, word het ook al geassocieerd met Hobbycity. :p

8. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    Ik zal even proberen.
    Basicly is vermogen = spanning x stroomsterkte
    Die C waarde is "maximale ontlaadcapaciteit": 1C = bij een 5Ah (5000mAh) batterij 5A, dus dat wil zeggen dat die batterij 5A kan leveren.
    realistisch dus:
    11.1V 15C 5 Ah => 5x15 = 65A, dat aan 11.1V => 721.5W
    7.4V 25C 5 Ah => 5X25 = 125A, dat aan 7,4V => 925W
    Hier zou je denken: ik ben SNELLER met mijn 2s pack. edoch... Je motor maakt een bepaald toerental bij een bepaalde spanning (de zogehete kV) dus zal je motor meer toeren (kunnen) maken bij 3s dan bij 2s, op voorwaarde dat hij het getrokken krijgt, WANT:
    vermogen = koppel x toerental (jaja, vermogen kan op verschillende manieren berekend worden)
    Je zou dus denken: 11.1V geeft meer toeren, dus meer vermogen, maar je stroom die je batterij kan leveren is "maar" 65A en wil het lot nu dat in de meeste gevallen, om koppel te creeeren, je net veel stroom nodig hebt.
    Kortom: met een 2s pack 25C kan je (indien het nodig is) meer kracht leveren dan met een 3s pack 15C.
    De vraag is natuurlijk: Wat gaat je beperkende factor zijn in jouw setup? met een lichtere vertanding ga je voor snelheid meer toeren nodig hebben, met een zwaardere vertanding meer koppel (en dus stroom).

Belangrijk is te weten dat je met een 3s 5Ah pack LANGER aan hetzelfde vermogen kan rijden dan met een 2s 5Ah pack (namelijk 1/3 langer)
    Immers, als je bijvb 222W verbruikt, trek je 20A uit je 3s pack
    Bij je 2s pack is dat voor hetzelfde vermogen: 30A
    Dus als je 5Ah hebt in beide packs, kan je 15 min rijden met je 3s pack en 10 min met je 2s pack.

Nog een kleine moeilijkheid: hoe meer stroom je trekt, hoe groter de zogehete spanningsval. Als je stroom trekt uit een batterij, daalt de spanning. Die C-waarde kan je ook een beetje zien als "de mogelijkheid om de spanning hoger te houden bij een grotere stroom"

Ik hoop hier een beetje wat verduidelijking te hebben kunnen geven. Uiteindelijk is het allemaal vrij eenvoudig, maar dus ook allemaal zeer relatief. (want een 3s pack 5Ah is zwaarder dan een 2s pack 5Ah)

Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  9. murky123

murky123

Lid geworden:
    26 dec 2008
    net na losi komt nu ook HPI met hun shortcourse truck.
    ::HPI RACING:: - RTR Blitz

we hebben dus allemaal al de traxxas slash
    dan komt er de asso SC-10, losi heeft nu de Strike en HPI komt met de Blitz..

10. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    tenzij:
    je 925watt wilt halen uit een 3s pack die bijvoorbeeld ook 25c levert. Dan heb je maar een accu van 3300mah nodig en die zal ongeveer evenzwaar zijn als een 2s25c5000mah....

een aandachtspunt bij 'veilig' is de interne weerstand van de accu. Hoe hoger de interne weerstand van een accu, hoe hoger de spanning zal oplopen bij het remmen op de motor met kans op beschadiging van je regelaar....

11. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    Klopt als een bus :) (tenzij... ik had het over 3s 5Ah, als je meer C wilt, kan je minder Ah kiezen natuurlijk, maar je levensduur wordt dan ook weer minder, he...)
    Maar zijn vraag ging over 3s 15C en 2s 25C.
    Nu denk ik dat het geen slecht idee is om deze materie eens proper uit te werken en ergens bij algemene informatie te zetten over electro, daar deze vragen/mysteries meermaals voorkomen lijkt mij...

12. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009
    Nou is je goeddels wel gelukt!:thumbsup:

Ik zit nu alleen weer te twijfelen welke Lipo's ik moet kopen..:evil:

13. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009

14. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    ik neem aan dat je bedoelt dat de rijtijd korter wordt en niet de levensduur van de accu?

bespaar niet op de accu's. kies een accu die makkelijk het vermogen kan leveren die jij verwacht nodig te hebben. dit vermogen hangt oa af van je rijstijl, je vertanding, de ondergrond, het gewicht van je auto e.d. het effect zal ook zijn dat je accu onder spanning (accelereren) zijn voltage beter zal vasthouden en dus sneller zal accelereren dan een accu met minder vermogen.

in mijn slash heb ik onroad vermogens gemeten van 1300 tot 1500watt, en die ging 80km/u (misschien wel harder, maar ik had niet genoeg ruimte). de accu die ik gebruikte kan 2000watt continu leveren en werd dus ook niet warm.

15. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    excuseer, natuurlijk rijtijd en niet levensduur, bedankt voor de correctie!

16. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009
    Ok mense, bestelling bij Towerhobbies gaat er zo uit.
    Het wordt:
    -de slash (ik hoop dat ik de Amsoil body kan krijgen)
    -VXL brushless set
    -3 sets Traxxas pluggen (voor de Lipo's)
    -RPM gear cover (misschien toch maar wel voor die paar euro)

Nog tips voor spare parts/hopups om gelijk mee te bestellen nu het nog kan?

thanks!

17. RC-nooby

RC-nooby

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    RPM rear hubs,ik zou er niet zonder kunnen,de oude hubs heb ik 4x na elkaar gebroken,ik vond ze niet erg stevig :rolleyes: maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk :D en zeker de RPM rear shocktower niet vergeten,die standaard shocktower heb ik ook 3x achter elkaar gebroken.

18. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009
    Heb je een linkje nooby?, ik weet niet wat je bedoeld....

19. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Vergeten jullie niet dat je lader maar 50 Watt kan laden en je dus een 3S niet geheel met 5 Ampere kan laden vanuit je lader.

Komt dus erop neer dat je een 3S met maximaal 4 Ampere uit je 50 watt lader kan laden en dus om 5A te laden je 1:15 bezig bent.

20. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    misschien overbodig, maar zorg eerst dat je de th nieuwsbrief krijgt via email. dan krijg je ook gelijk kortingsbonnen (bijv. $45 op $200). houd ook rekening met een lange levertijd. th pakketten worden altijd door de douane onderschept. overweeg UPS verzending, duurder maar veel sneller.

overweeg ook deze: TowerHobbies.com | Traxxas Drive Yokes Steel (2)

Deel Deze Pagina