traxxas stampede xl-5

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door mastex, 14 sep 2008.

  1. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Neymotoren zullen niet pssen, die zijn veel langer dan normale 540 motoren en tevens vééls te sterk.

    Ook je stalen spurgear zal eraan geloven...:p;)
    Je meot gewoon een bruut bl 1:10 setje halen, zoals de Losi 7800Kv motor. Die kan 3s lipo aan!!!!

    Greetz,
    Joram
     
  2. mastex

    mastex Guest

    oke... er zal een rede zijn waarom jij zegt dat het niet past.. er rijden in de US meerdere stampede setups rond met neu motoren.
    wanneer is een motor te sterk? als je wielen gewoon draaien kunnen en niet tegen gehouden worden dan zal je alleen een stuk beheerster gas moeten geven met zulke setups. (mijn gedachtegang)

    ben benieuwt waarom het niet zou passen... lengte zal niet veel uitmaken zolang de motor niet buiten het chassis komt.en wat is het lengte verschil?ik kan nergens vinden dat deze langer zijn!
    de neu motoren zijn zeer geschikt voor 1:10 en 1:8 trucks

    misschien kan je me wat wijsmaken!?
     
  3. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Dan heb je het mooi mis;)

    Ooit gedacht een diff en tandwielen???
    Als jij een sterke SUV motor, van bijv. een RangeRover in een kleine auto stopt vliegen de tandwielen om je oren... Ookal ga je''voorzichtig'' met het gas om, het koppel blijft er gewoon;)

    De motoren zijn eigenlijk 1:8 maat, ze zijn meestal 7/8cm lang.
    een 540 motor zegt het al, 5.4cm lang:p

    En ja, naar amerikaanse voorbeelden kijken is beetje gekkenwerk, er rijden daar gasten rond met 40cc dikke Big-scales:lol:. Met als gevolg dat je na elk ritje je tandwielen kan vervangen, wat ook een erg dure grap word.

    Greetz,
    Joram
     
  4. mastex

    mastex Guest

    okeej..

    ik zal nog eens rondneuzen wat wel en niet mogelijk is.

    bedankt voor de info (zet me weer aan het denken)
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    je kunt ook kijken naar de tandwielen die in de VXL Rustler/slash zitten (die zouden hier ook in moeten kunnen, of al zitten) die kunnen wel plenty motor-vermogen aan. :)
     
  6. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    neu motors worden veel in 1/8 modellen gebruikt, maar er zijn ook kleinere modellen. de 1506 motoren zijn 45mm lang/ 36mm diameter en die heb je van 1700kv tot 9900kv. daar moet dus iets voor je tussen zitten als je per se een neu wilt. (als je daar €185 voor over hebt) volgens mij is een mamba 5700kv en 4600 kv motor 40mm lang en die wordt veel gebruikt in 1/10 modellen. de neu motoren schijnen idd wel érg sterke motoren te zijn.

    ik heb net mijn stampede verkocht alsook mijn mamba max 5700 combo met 2s lipo. dat vond ik al hard genoeg gaan. als je de mamba max 4600 combo neemt op 3s heb je nog veel meer power en ben je voor $250 klaar (motor+regelaar+lipo).

    bij zoveel power raad ik je wel aan om een jato spur te installeren (32p ipv 48p) en 32p pinions.

    edit: theoretische topsnelheid traxxas stampede, 3s 4600kv, 20t pinion, 90t spur
    Differential Ratio: 1
    Transmission Ratio: 2.727272727272727
    Spur Tooth Count: 90
    Pinion Tooth Count: 20
    Total Voltage: 11.1
    Motor KV: 4600
    Tire Diameter (inches): 4.6
    Tire Ballooning (inches): 0.25
    Spur/Pinion Ratio: 4.5 : 1
    Total Ratio: 12.27273 : 1
    Tire Circumference (inches): 16.02 inches (406.96 mm)
    Total Motor Speed: 51060 RPM
    Vehicle Speed: 63.12 mph (101.4 km/h)
    Estimated Adjusted Speed: 58 mph (93 km/h) - 9% loss
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2008
  7. mastex

    mastex Guest

    wederom bedankt voor de uitleg en info.. hier kan ik zeker verder mee..

    joram heeft dus niet helemaal gelijk.. er zijn dus veel verschillende maatkeuzes bij neu motoren. en dat ik alles kapot zou draaien gaat ook niet helemaal op.
    de stampede die ik aant bouwen ben is dus ver van standaard en heeft betere specs als de vlx versie ervan.

    maar na deze post van jullie alle (bedankt hiervoor) heb ik toch weer wat om over te lezen en te denken!
     
  8. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Jij had het niet over de kleinere modellen, dus dan ga ik van de normale lange versies uit';)

    Ookal heb je de 1:10 versies van Neu motoren, dannog is het gewoon teveel.
    Maar als je wilt proberen, ga je gang, zal leuke filmpjes opleveren:lol:

    Greetz,
    Joram
     
  9. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Begrijp me wel goed, ik denk ook dat een neu motor teveel van het goede is. En als ik heel eerlijk ben, geloof ik niet dat een alu spur gear (die had jij toch?) bestand is tegen de power die jij erin wil gaan hangen. Je bent een mooi project aan het bouwen en ik ben bang dat je met te veel power veel je van je (dure) aluminium snel gaat afschrijven. Wat dat betreft kunnen plastic onderdelen (vooral van RPM) een crash beter opvangen en zijn die in mijn ogen beter geschikt voor een hi-speed stampede...
     
  10. mastex

    mastex Guest

    ik ben dus echt opzoek naar veel power.. en dat kan ik bij zulke motoren wel vinden.. ook ga ik eens wat specs bekijken van de castle neu motoren.
    vergeet niet dat ik de monster mamba als regelaar heb,daarbij ben ik opzoek naar een motor

    en wat betreft een crash.. tuurlijk zal het wel eens gebeuren en zal niet direct stuk gaan na 1 crash. maar dit project wordt niet een dagelijks rc pleciertje.. deze komt grotendeels in een vitrine als show model..
    na deze komt er waarschijnlijk een totaal flm package met mamba max en 3s lipo.

    zolang ik mijn transmissie de power aankan is het geoorlooft in mijn ogen. ik zal ook zeker nog meer info moeten gaan winnen!

    bedankt
     
  11. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb ook bijna full FLM gehad... Maar voor veel snelheid en crossen is het niet geschikt. Ding wordt te zwaar en gaat eerder kapot. Wil je snelheid? maak hem full RPM!!!!

    Greetz,
    Joram
     
  12. Japie22

    Japie22

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Texel
    hee zijn er van rpm van die setjes met verlengde draagarmen?
    zoals van flm inclusief turnbuckles draagarmen en aandrijfassen?
     
  13. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  14. mastex

    mastex Guest

    bedankt voor jullie bijdrage en info in deze topic.. is niet alleen voor mij erg handig en leerzaam maar ook voor de andere stampede rijders.

    ik heb de volgende alu delen weer gemonteerd :

    integy steering blocks
    integy rear upper linkage blue
    integy rear upperlinkage silver

    je zal wel denken waarom 2 setjes rear upperlink. dit komt doordat ik met extented front arms van flm zit waardoor de standaard maat niet meer past qua lengte en daarom heb ik gekozen om ook voor de integy rear linkage te gebruiken.. dit past perfect!

    en weer een paar fototjes bijgepost op :
    Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
     
  15. Japie22

    Japie22

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Texel
    hee echt mooi!
    hier ben ik jaloers op!
    ik heb nu ook een stampede (vraag bart ;))
    en ik was er echt trots op geweest als ik hem zo had gehad.
    ik denk dat jij ook wel trots bent op je stampede!
     
  16. mastex

    mastex Guest

    zeer zeker een leuk project.. maar nog lang niet klaar hoor.. maar dat zal je in deze topic wel kunnen volgen komende maanden. dit project zal de winter nog wel duren!

    mijn mamba monster regelaar is op dit moment terug in amerika voor de update naar V3

    trots is een groot woord,zodra hij tiptop is en volledig goed functioneerd kan ik trots zijn en er elke dag met veel plecier naar kijken en afentoe menemen naar beursen voor een demotje.
    ik heb veel mooie projecten gehad,heb hier ook een mini inferno met komplete conversion en brushless systeem veel alu. deze gebruik ik vaak om met vrienden te gaan racen.
    trots was ik op bouwprojecten van tamiya modellen zoals tt01 ,ta03f, hotshot,wild willy 1 en 2 ,lunchbox,lunchbox gold,txt 01 en nog een paar modellen..

    deze modellen had ik tussen mijn 20 en 25ste gebouwt en helaas de deur uitgedaan voor andere hobby.(stom achteraf omdat die hobbie me uiteindelijk is gaan vervelen)
    maar zo zie je maar dat ik toch weer begonnen ben met deze hobby
    hoe ouder je wordt hoe meer geld je in hobby's kan stoppen.. voor de meeste dan neem ik aan!?

    de stampede die ik aant maken ben is wel een redelijk prijzig project.. bijna alle onderdelen komen dan ook uit de US.. omdat ze hier in nederland voor dezelfde producten ruim het dubbele durven te vragen terwijl verzendkosten voor kleine onderdelen vaak nog onder 5usdollar zitten!
     
  17. lbosjesman

    lbosjesman Guest

    Stampede xl-5

    heey mensen. ff vraagje hier he! :p

    ik zie dat iemand bezig is met zijn stampede nice verder hoor :p
    ik heb zelf een probleempje. heb net een stampede gekocht en heb er een probleempje mee. als het goed is is het niet zo erg als de auto door een klein beetje water rijd toch? ik reed door een heeel klein plasje water auto was niet eens nat en opeens stopte hij ermee. Weet iemand waar dit aan kan liggen?? ik denk zelf aan de xl-5 regelaar omdat als ik SET inklik het ledje rood brand en de wielen heel hard achteruit gaan draaien. Verder kan ik er niks meer mee. heeft iemand een oplossing.... alvast bedankt.. :p

    gr lbosjesman
     
  18. Japie22

    Japie22

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Texel
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. lbosjesman

    lbosjesman Guest

    oke bedankt man :p.. hoop dat het gaat werken..
     

Deel Deze Pagina