Het is idd wel een specifiek punt tijdens de vlucht alleen nog voordat ik de bocht inzet. De staart staat lekker schuin omhoog dan
Zoals je het nu omschrijft heeft het eerder met de lijn van afstraling te maken: als ik een bocht vlieg die zo heftig is dat de rotorbladen beginnen te klapperen (blade-fart) dan hoor ik dat geluid maar op een specifiek punt in de bocht, als de rotoras naar me toe wijst. Toch is de hele bocht hetzelfde, en mag je er gerust van uitgaan dat die bladen de hele bocht lang klapperen.
De clubgenoten aan de rand van het veld, horen die klapper ook, maar op een ander moment als ik, omdat de rotoras op een ander moment naar hen toe wijst. Waarom dat geluid maar in één richting te horen is, heeft te maken met dat de drukgolf over de hele lengte van het blad opgewekt word, en op het moment dat het blad haaks op de lijn tussen jou en de heli staat, hoor je dat geluid als één versterkte golf, als het blad niet haaks op die lijn staat, hoor je meer een soort van "swsjsss" omdat het geluid niet gelijktijdig je oor bereikt.
Zoals je het nu beschrijft, klinkt het me eerder in de oren als dat de heli op dat moment een punt passeert waaop het blad zo'n "haakse hoek" passeert.
Kun je vergezocht vinden, maar het is echt zo: de rotor geeft een hoop geruis af, wat over een oppervlak van de rotordisc "ergens in die disc" geproduceerd wordt. Op specieke hoeken treft alle geluid wat één rotorblad maakt, je oor op exact hetzelfde moment en hoor je die "klap", alle andere hoeken treft het geluid je oor NIET exact tegelijkertijd en dempt het elkaar weg.
Is niks bijzonders, is gewone Havo-4 Natuurkunde: golfbewegingen en interferentiepatronen.
Mijn inschatting: blijf van die gyro af, want het gaat je niks opleveren.
Nogmaals: hoe de gyro zich gedraagt, is volkomen, maar dan ook echt VOLKOMEN onafhankelijk van de wind.
Dus zelfs in een heel extreem geval (100 km/u wind, jij vliegt met een airspeed van 100 km/u wind mee, grondsnelheid 200 km/u) gedraagt die gyro zich exact identiek aan alle andere situaties.
Je moet het alleen zo zien: stel, het waait 100 km/u en jij vliegt met 100 km/u tegen de wind in. Dan hang je stil. Voor je gevoel hoover je dan. Echter, geef je nu een heel klein beetje elevator "up", dan knalt je heli letterlijk verticaal de hoogte in. Jij ervaart de elevator nu als extreem gevoelig. Je hoeft hem maar aan te raken en PATS!
Vlieg je nu met de wind mee, dan vlieg je 200 km/u over de grond. tik je nu even je elevator aan, dan resulteert dat in een flauwe stijgende baan, en je ervaart dat als dat de elevator niet zo heel veel doet.
In werkelijkheid is de stijgsnelheid van de heli in beide gevallen EXACT even groot. Met je gyro heeft dit NIKS te maken.