Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

1. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Stap 47: buizen en kasten geplaatst. De verticale einden van de buizen laat ik nog even achterwege tot de mast geplaatst is.

Stap 48: bootstandaarden geplaatst en de looproosters donkergrijs geschilderd.

IMGP5748.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jaques, EUSIV, Ronald Vis en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Ronald Vis

Ronald Vis

Lid geworden:
    2 jan 2017
    Veel klein detailwerk, wordt erg mooi! Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Herby63 vindt dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank je Ronald voor de mooie woorden.

Ik ben ook benieuwd, en vooral naar hoeveel ieniemienie details er nog gaan afbreken voor ze de eerste keer open water zien. :)

Op diverse fora wordt door (zelfverklaarde) experten over elk detail van de Bismarck hevig gediscussieerd. Zo ook over de kleur van de sloepen, en vooral het onderwatergedeelte. De ene gaat voor donkergrijs, zoals de "bootstripe" op de romp van de Bismarck zelf, de andere gaat voor rood.
    Eigenwijs als ik ben en moreel gesteund door het 1/50ste model ban Blohm&Voss, heb ik besloten dat er nog genoeg rode anti-fouling over was om ook het onderwaterschip van de sloepen ermee te beschermen tegen mariene aangroei.
    De zijkanten van de rompjes maak ik wit, maar niet spierwit, en de dekken en dekhuisen worden mahoniekleurig.

Hier heb ik alvast de sloepen Vallejo Model Air 71.279 Insigna white geairbrushed.
    IMGP5749.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jan Walpot, Jaap Smith, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ben weer helemaal bijgelezen Herman, nog een heel gedoe om alles werkend te krijgen maar dat gaat je wel lukken schat ik zo ;):)

Herby63 vindt dit leuk.
  5. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    ongelofelijk maar de bestelde snelheidsregelaars ter vervanging van het ter ziele gegaan exemplaar zijn net binnen gekomen. :)
    en ik heb nog niet eens de tijd gehad om het reserve-exemplaar te zoeken, want te druk bezig met modelbouwen. :)

Romp van de sloepen afgeplakt en de dekken geairbrushed met Vallejo Model Air 71.036 Mahonie, dat lichter van tint gemaakt is door er ongeveer 20% Vallejo Model Air 71.034 Sand Brown aan toe te voegen.

IMGP5753.JPG

Veel modelbouwplezier,

6. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Benieuwd hoe die regelaars je "turbines" gaan laten draaien Herman. Succes ermee! Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank je Klaas, Nu het werken aan het model lekker vooruit gaat met afschilderen en plaatsen, moet ik even wat tijd tussen door vinden om de nodige stekkers te solderen.
    Vorige week heb ik intussen de romp nog van een aantal extra lagen doorschijnende polyurethaanlak voorzien, maar vooral verder gewerkt aan het klaar maken van onderdelen voor de achterste dekopbouw.

Bovenste deel van de romp van de sloepen afgeplakt.
    Onderwaterschip van de motorsloepen in de rode antifouling gespoten (Motip Grondverf).

IMGP5754.JPG

Tape verwijderd en met een fijn penseel geretoucheerd waar nodig.
    De zitbanken geschilderd met een mengeling van Vallejo Model Air 71.015 Dark Green RLM71, Vallejo Model Colour 70.879 Green Brown en enkele druppels Vallejo Model Air 71.049 Medium Sea Gray.
    De bolders geschilderd met Vallejo Model Air 71.065 Steel.
    De reddingsboeien geschilderd met Pactra RC51E Sprint White. Dat dekt beter bij aanbrengen met een penseel dan de Vallejo acryl-variant.
    De ramen aangstipt met Ammo MIG enamel wash-1008 Dark.
    De schroeven geplooid en gelijmd met roze ZAP.
    De bovenzijde van de roeibootjes geschilderd met de mengeling van mahonie en Sand Brown.
    IMGP5755.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jan Walpot, EUSIV en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    zien er netjes uit , je blijft goed bezig met hoogstaand werk af te leveren elke keer weer.

9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank je Marc, ik heb dan ook hoogstaande voorbeelden op dit forum. :)

10. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooie sloepen en barkassen Herman! Eerst leken het wel kameleons. Op elk volgend plaatje een andere kleur. Heb je veel afplakwerk aan gehad zeker, vooral op dat formaat. Gr. Klaas.

11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank je Klaas, Dat afplakken viel nog mee. Alle fasen zijn getoond. Alle details zijn met de hand met een fijn penseeltje aangebracht. Ik vind ze ook best geslaagd.

12. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Knappe sloepen zijn het geworden Herman. mooi man :thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt: 12 mei 2023
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De 4 transport motorsloepen met “zwart” koord aan de standaarden vastgebonden.

IMGP5756.JPG

Ik heb immers de slechte gewoonte om bij het varen de sloepen te verliezen. :)

Veel modelbouwplezier,

Jan Walpot, Jaap Smith, AvdH en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Alle nog te monteren onderdelen van stappen 50 tot54 geprimed en in de basiskleur Light Gull Grey geairbrushed.

IMGP5757.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jaques en Jaap Smith vinden dit leuk.
  15. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De dekken van de “signal bridge” en de “Flakleistandbases C en D donkergrijs geschilderd.
    Reddingsvlotten tegen de wand van de “signal bridge” gelijmd.
    “Signal bridge” en “flakleitstandbases” op de achterste dekopbouw gelijmd.
    De 2 3-meter rangefinders in de “Flakleistandbases” C en D gelijmd.

IMGP5758.JPG IMGP5759.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jan Walpot, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Moeilijk hoor, die Engelse en Duitse benamingen door elkaar Herman! Ziet er alemaal perfect uit. Dit wordt toch een vaarschip? Belooft iets voor het tweede exemplaar! Maar dan heb je het al jn de vingers moet je maar rekenen. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  17. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Het word al aardig druk daar Herman :thumbsup::worship:
    Mooie kleuren ook :thumbsup:

18. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @k-k en @Jaques Dank voor de mooie woorden en de vele volgers voor de interesse en de leukjes.

Precies, Klaas, daarom leg ik de sloepjes ook vast met een "brace" :) Het is niet omdat ze zal varen dat ze er niet mooi bij mag liggen, en ik gebruik ze inderdaad om mijn technieken te verfijnen en de ideale plak- en verfvolgorde te vinden voor "Bissy 2".

Ik plaatste gisteren eens alle afgewerkte onderdelen los op de romp en wees de Admiraal op de sierlijke lijnen, en zij prees het schip en mij voor de gekozen kleurstelling die, hoewel divers, toch harmonie uitstraalt.

Hoofdmast, 15 cm SK C/28 secundair geschut en 10.5 cm SK C33 zware luchtafweer artillerie in de grondverf gespoten.
    IMGP5760.JPG

Het onderste deel van de hoofdmast light gull grey en het bovenste, vanaf de observatiekorf, zwart geairbrushed en het dek van het halfronde platformpje donker grijs geschilderd.
    IMGP5765.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jaques, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Signallight op de houder tegen de grote mast gelijmd. Hiermee is bouwstap 52 afgewerkt.
    De verticale einden uitlaat geplaatst. Hiermee is bouwstap 47 afgewerkt.
    De hoofdmast geplaatst en de verticale einden uitlaat er tegen bevestigd.
    De onderste ladder tegen het halfronde platformpje van de hoofdmast gelijmd met een minuscule hoeveelheid SLO-Zap.
    De isolator boven op de draadantennegeleider zwart geschilderd en dit onderdeel voor de hoofdmast gelijmd. Hiermee is bouwstap 53 afgewerkt.
    IMGP5767.JPG

Handwinch geplaatst en scheepsbel goud geschilderd en een laagje panelline colour brown gegeven om de felle schijn van het goud meer op brons te laten lijken.

20230512_214054.jpg

Ten slotte heb ik de scheepsbel op zijn plaats gelijmd, waarmee bouwstap 48 en ook de volledige achterste dekopbouw afgewerkt is.

IMGP5768.JPG IMGP5769.JPG IMGP5770.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, zwrtw, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De motorsloepen en roeibootjes met “zwart” koord aan de standaarden op de voorste vliegtuighangars vastgebonden en de verf van deze hangars met een fijn penseel geretoucheerd waar nodig.

IMGP5771.JPG

Veel modelbouwplezier,

Marc w, Jaques en Jaap Smith vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina