Ik ben blij dat Didier het zegt en ik niet, anders krijg ik weer het gezeur dat ik een ouderwetse zeikerd ben, maar wat Didier zegt, is gewoon wáár....
Dan kun je wel een heel verhaal ophangen over aandrijftreinen, en dergelijke, maar daar zit het probleem helemaal niet!!!! En daar komt "de fabel" ook niet vandaan.
Het probleem zit hem in het feit dat hoe zwaar je je aandrijftrein ook uitvoert, er zijn nu eenmaal grenzen aan wat de hekrotor aankan qua "lift".
En "voldoende grenzen aanhouden" heeft NUL zin, als je niet weet waar die grenzen liggen, en waar het ophoudt.
Zeker bij schaal, zit je aan beperkingen, je kunt je hekrotor niet oneindig groter maken, dat ziet er niet uit.
Zeker bij schaal, loop je tegen grenzen aan als je heli te zwaar wordt ("hoover-koppel" wordt groter), en zeker bij schaal valt slecht te voorspellen welke romp een groot windvaan effect heeft, en welke niet.
Heel kort gezegd: Als het goed gegaan is, al die tijd, heb je domweg mazzel gehad, maar het is geen bewijs "dat het een fabeltje is", net zo min als dat het veilig is zonder autogordel te rijden, ook al kom je al tien jaar lang zonder ongelukken thuis.
Het is mij in de loop der jaren al drie keer overkomen dat ik in normaal modus te ver ging en niet voldoende hekrotor "overhad" (en nee, geen aandrijftrein aan poeier, zelfs niet met de fossiele Graupner 1.2 mm aandrijfasjes), maar door het te kunnen voelen de boel kon redden. Daarnaast zelf één keer, en in mijn omgeving twee keer, dat de Heading hold alles verdoezelde en de heli plotsklaps begon te tollen wegens te weinig hekrotor-vermogen. Let wel, in alle gevallen GEEN aan flarden draaiende hekrotor, maar gewoon te weinig kracht (en toch echt de juiste bladen en de maximaal haalbare uitslag)
je moet het helemaal zelf weten, maar deze jongen waagt zijn heli niet over te laten aan een hekrotor die ik niet aan kan voelen (en ik investeer bij lange na niet de tijd moeite en liefde die jullie er in stoppen).
Als ik dan kijk wat voor bedragen jullie spenderen aan veiligheidsmaatregelen zoals zware, dubbel uitgevoerde ontvanger en servo-voedingen, top-kwaliteit servo's die véél zwaarder dan nodig zijn, top ontvangers en zenders, etc etc, dan begrijp ik werkelijk niet waarom het eerst een keer goed fout moet gaan voor je er achter komt, dat HH in een schaalheli onverstandig is.... En vermoedelijk wordt het dan nog op "storing" afgeschoven....
Ik bedoel dit echt niet als aanval, maar ik moest dit even kwijt, want de heli's die ik tegen de grond heb zien gaan hierdoor kostten maar een fractie van de (werkelijk waar) prachtige kunstwerken die jullie produceren, en ik begrijp er dan ook helemaal niks van dat je dit zegt
Ik vlieg zelf nu ruim 8 jaar met een cobra, lang niet zo mooi als die van jou en Stratus, maar ik weet wel dat ondanks dat mijn hekrotor ruim 6000 toeren draait (wat heel fors is voor zo'n grote tail, de BO 105 met dezelfde tailbladen draait maar 4800) de krachtreserve duidelijk voelbaar aan zijn einde komt bij harde dwarswind. Ik moet er niet aan denken hoe vaak Stratus dan al zonder het te weten dicht tegen de grens aan gezeten heeft. Uitvoering van de hektrein heeft daar verder niks mee te maken: ik gebruik het gewone (kleine) kunststof hekrotorhuis, en de kleine 40 graden hoekoverbrenging, en die houden dat al goed 50 vlieguren uit. Dat is een draaiurenstand waar zelfs Vario geen ervaring (geen eigen, en geen terugmeldingen vanuit het veld) mee heeft....
Groet, Bert