TT Agusta A109+Trex700E F3C mechaniek

Mag ik vragen waarom je schrijft dat je de BEC straks niet gaat gebruiken?
:-)

Dat mag je vragen,

Ik ga straks als ontvanger voeding 2x 2S lipo's gebruiken
met een Powerswitchs (emcotec) ertussen die naar de ontvanger gaat
ten 1e voor de veiligheid als er 1 accu weigert o.i.d. en ten 2e omdat er ook een lichtset op komt
vandaar deze keus......
De huidige digitale servo's trekken nogal wat power

De Kontronik geeft een stabiele 5A met 15A piek en qua betrouwbaarheid schijnt dit top te zijn. Een schaalheli wordt niet zo zwaar belast, is een ontvangerakku dan wel verstandig, de switch kan ook stuk gaan. Ik zou geloof ik op de Kontronik vertrouwen. Misschien alleen je lichtset een aparte akku geven.

Dat "zakken als een baksteen" gaat met die Spinblades hoogstwaarschijnlijk reuze meevallen hoor.... Leveren erg veel lift, die bladen.

Ik vlieg met de Vario asymetrische bladen overigens met maximaal -2, anders komt het me veel te hard naar beneden, ziet er niet uit, en je moet ook rekening houden met dat je de boel ook nog weer op tijd moet afvangen, he? ;)

Groet, Bert

De Kontronik geeft een stabiele 5A met 15A piek en qua betrouwbaarheid schijnt dit top te zijn. Een schaalheli wordt niet zo zwaar belast, is een ontvangerakku dan wel verstandig, de switch kan ook stuk gaan. Ik zou geloof ik op de Kontronik vertrouwen. Misschien alleen je lichtset een aparte akku geven.

Ik zal het idd eens in overweging nemen en ben daar nog niet helemaal overuit,ik vind dat emcotec spul ook wel mooi dat je met een powerswitch en bijbehorende remote switch de boel op afstand kan aanzetten e.d. maar dat is een optie waar ik nog over moet denken,(ook zeer prijzig)
losse ontvanger accu voor het licht set is idd een andere optie

Dat "zakken als een baksteen" gaat met die Spinblades hoogstwaarschijnlijk reuze meevallen hoor.... Leveren erg veel lift, die bladen.

Ik vlieg met de Vario asymetrische bladen overigens met maximaal -2, anders komt het me veel te hard naar beneden, ziet er niet uit, en je moet ook rekening houden met dat je de boel ook nog weer op tijd moet afvangen, he? ;)

Groet, Bert

Vroeger vloog ik ook met asymetrische bladen op de Vario Evolution/Benz trainer en dat vloog idd zeer goed met genoeg lift.
Natuurlijk moet je rekening houden met het afvangen maar dat is mij wel bekend hoor...zal met een schaal iets anders en eerder zijn en zal ook opnieuw moeten wennen aan het vlieg gedrag van een schaal heli..

Hoi Jeroen je maakt al vorderingen zie ik.
Je moet ook lang wachten op de 4 blad las ik.
ik heb er weinig aangedaan afgelopen week ik maak nog wel even een foto van de afgezaagde rex
Jan

Hoi Jeroen je maakt al vorderingen zie ik.
Je moet ook lang wachten op de 4 blad las ik.
ik heb er weinig aangedaan afgelopen week ik maak nog wel even een foto van de afgezaagde rex
Jan

Klopt Jan,
idd moet lang wachten op de kop maarja......tis nie anders maar dat geeft niet kheb de tiet... en tis toch nog geen voorjaar......

deze kop word in china gemaakt door een eenmans bedrijfje en de beste man schijnt het nogal druk te hebben..tis allemaal hand werk die kop maken vandaar ook de kwaliteit denk ik, wat ik zo hier en daar gehoord en gelezen heb.
Ben idd wel benieuwd naar dat afgezaagde frame...

Gr
Jeroen

Hoi Nick,

Ik wil in normal rate mode gaan vliegen met deze schaal heli om een zo natuurlijk mogelijk vlieg gedrag te verkrijgen in bochten e.d.

Snelle backwards flights e.d.ga ik toch niet doen met deze schaalheli en dus ook vandaar deze bewuste keuze.
Heb ook wel van ander schaal heli piloten gehoord en gezien dat het wel een heel mooi vliegbeeld geeft in normal rate mode.

(avcs mode blijft overigens wel actief ingesteld dmv een aparte gyro schakelaar)

Gr
Jeroen

Hey Jeroen,

ik denk dat je heel vlug zal afzien om een schaalheli in normale mode te vliegen, zeker als er redelijk wat zijwind staat op je vliegvenster. Je romp richt zich dan als een haan in de wind en een mooi rechte passage maken wordt lastig. In het Vario-team vliegen we allemaal in heading lock mode, zelfs de kisten boven de 20 kg! Natuurlijk moet je dan wel netjes je staart mee de bocht in sturen.

Mijn goeie vriend Stratus heeft in het begin ook geprobeerd om zijn Cobra in normale mode te vliegen. Dat was in Hulten dit jaar. Met de strakke zijwind die daar bijna haaks op de vliegrichting stond was er geen beginnen aan.
Dat je schaalhelis en zeker grote/zware modellen best in normale mode vliegt is een fabeltje...

Heligroeten,

Nick

Bedankt Nick,

Ik zal het zeker gaan testen als de heli klaar is in de romp wat ik het lekkerste vind vliegen,ik zal het zeker in overweging nemen met wat je zegt..
Vroeger (en dan spreek ik van een jaar of 15a20jaar terug) vloog ik niet anders dan rate mode( en zelfs nog met de mechanische gyro) en was best pittig om te vliegen maar wel te doen,maar was blij dat de piezo gyro later kwam en dat werd al een stuk beter en ja tegenwoordig met al die electronica...... een kind kan de was doen bijwijze van spreken.

Maar bedankt voor je advies en zal het tzt wel uittesten

Jeroen

Yeps, probeer het uit en vlieg zoals jij je er het best bij voelt... ja, en nu ga ik mijn eigenste prentjesvertelling posten of het komt er helemaal niet meer van ;-).

Heligroeten,

Nick

Yeps, probeer het uit en vlieg zoals jij je er het best bij voelt... ja, en nu ga ik mijn eigenste prentjesvertelling posten of het komt er helemaal niet meer van ;-).

Heligroeten,

Nick

maak er maar weer een mooi verhaal van want ik lees het graag en doe graag nieuwe ideen op van jullie schaal bouwers uit belgie

gr
jeroen

Hey Jeroen,

ik denk dat je heel vlug zal afzien om een schaalheli in normale mode te vliegen, zeker als er redelijk wat zijwind staat op je vliegvenster. Je romp richt zich dan als een haan in de wind en een mooi rechte passage maken wordt lastig. In het Vario-team vliegen we allemaal in heading lock mode, zelfs de kisten boven de 20 kg! Natuurlijk moet je dan wel netjes je staart mee de bocht in sturen.

Mijn goeie vriend Stratus heeft in het begin ook geprobeerd om zijn Cobra in normale mode te vliegen. Dat was in Hulten dit jaar. Met de strakke zijwind die daar bijna haaks op de vliegrichting stond was er geen beginnen aan.
Dat je schaalhelis en zeker grote/zware modellen best in normale mode vliegt is een fabeltje...

Heligroeten,

Nick

Hmm,

Nu vrees ik dat ik onze Nick even een beetje moet gaan tegenspreken, het klopt idd dat in lock mode de heli veel gemakkelijker en strakker vliegt, maar het gevaar zit'm in het feit dat je dan als piloot totaal geen besef hebt hoeveel de hekrotor moet bijsturen om de heli op z'n plaats te houden. Dit kan tot gevolg hebben dat je in bepaalde situaties plots niks meer hebt om nog tegen de wind bij te sturen moest dit nodig blijken, met alle mss nare gevolgen vandien. Bijkomend is dan ook dat het mechaniek tot het uiterste belast wordt zonder dat je er erg in hebt...
ik heb de Kiowa geregeld met flinke wind gevlogen, en ik voelde goed dat ik in bepaalde situaties tegen de grens van het toelaatbare zit, net omdat ik in normale mode vlieg..

Dit is gewoon mijn persoonlijke ervaring hé ;-)

groeten,

Didier

Wat Didier schrijft is allemaal waar, maar...
1- je moet ervoor zorgen dat je kiest voor een mekaniek die stevig genoeg is en niet aan flarder draait onder hogere belasting en
2- je moet zorgen dat je voldoende uitslag hebt op je hekrotor of een andere overbrengingsverhouding kiezen waardoor hij rapper draait zodat je weg blijft van de grens van het toelaatbare en ten alle tijde voldoende kunt bijsturen.

Als je bij strakke wind vliegt in normale mode of in heading lock, de belasting en de te geven correctie blijft gelijk. Zorg dus dat je je hekrotoraandrijving en -aansturing niet te licht uitvoerd en zorg er ook voor dat je motor + regelaar krachtig genoeg is om hiermee om te gaan. Zo kan je zorgeloos fladeren...

Als je een POD en Boom-mekaniek (die ontworpen en gemaakt is om in een POD en Boom heli te vliegen) inbouwd in een windgevoelige romp kan dit leiden tot problemen.

Schaalvliegen met materiaal dat te licht is, heeft volgens mij de fabel doen ontstaan dat schaalhelis (en zeker de grotere) in normale mode moeten worden gevlogen.
Tot slot... als je met een auto de berg niet opraakt en zijn mekaniek het voor bekeken houdt is dit niet schuld van de berg! ;-)

Heligroeten,

Nick

:confused:Wil je nu zeggen dat een 3D heli die gebouwd is voor zwaar 3d vliegen een te zwak mechaniek heeft voor een schaal heli ?

Ik ben blij dat Didier het zegt en ik niet, anders krijg ik weer het gezeur dat ik een ouderwetse zeikerd ben, maar wat Didier zegt, is gewoon wáár....

Dan kun je wel een heel verhaal ophangen over aandrijftreinen, en dergelijke, maar daar zit het probleem helemaal niet!!!! En daar komt "de fabel" ook niet vandaan.

Het probleem zit hem in het feit dat hoe zwaar je je aandrijftrein ook uitvoert, er zijn nu eenmaal grenzen aan wat de hekrotor aankan qua "lift".
En "voldoende grenzen aanhouden" heeft NUL zin, als je niet weet waar die grenzen liggen, en waar het ophoudt.

Zeker bij schaal, zit je aan beperkingen, je kunt je hekrotor niet oneindig groter maken, dat ziet er niet uit.
Zeker bij schaal, loop je tegen grenzen aan als je heli te zwaar wordt ("hoover-koppel" wordt groter), en zeker bij schaal valt slecht te voorspellen welke romp een groot windvaan effect heeft, en welke niet.

Heel kort gezegd: Als het goed gegaan is, al die tijd, heb je domweg mazzel gehad, maar het is geen bewijs "dat het een fabeltje is", net zo min als dat het veilig is zonder autogordel te rijden, ook al kom je al tien jaar lang zonder ongelukken thuis.
Het is mij in de loop der jaren al drie keer overkomen dat ik in normaal modus te ver ging en niet voldoende hekrotor "overhad" (en nee, geen aandrijftrein aan poeier, zelfs niet met de fossiele Graupner 1.2 mm aandrijfasjes), maar door het te kunnen voelen de boel kon redden. Daarnaast zelf één keer, en in mijn omgeving twee keer, dat de Heading hold alles verdoezelde en de heli plotsklaps begon te tollen wegens te weinig hekrotor-vermogen. Let wel, in alle gevallen GEEN aan flarden draaiende hekrotor, maar gewoon te weinig kracht (en toch echt de juiste bladen en de maximaal haalbare uitslag)

je moet het helemaal zelf weten, maar deze jongen waagt zijn heli niet over te laten aan een hekrotor die ik niet aan kan voelen (en ik investeer bij lange na niet de tijd moeite en liefde die jullie er in stoppen).

Als ik dan kijk wat voor bedragen jullie spenderen aan veiligheidsmaatregelen zoals zware, dubbel uitgevoerde ontvanger en servo-voedingen, top-kwaliteit servo's die véél zwaarder dan nodig zijn, top ontvangers en zenders, etc etc, dan begrijp ik werkelijk niet waarom het eerst een keer goed fout moet gaan voor je er achter komt, dat HH in een schaalheli onverstandig is.... En vermoedelijk wordt het dan nog op "storing" afgeschoven....

Ik bedoel dit echt niet als aanval, maar ik moest dit even kwijt, want de heli's die ik tegen de grond heb zien gaan hierdoor kostten maar een fractie van de (werkelijk waar) prachtige kunstwerken die jullie produceren, en ik begrijp er dan ook helemaal niks van dat je dit zegt
Ik vlieg zelf nu ruim 8 jaar met een cobra, lang niet zo mooi als die van jou en Stratus, maar ik weet wel dat ondanks dat mijn hekrotor ruim 6000 toeren draait (wat heel fors is voor zo'n grote tail, de BO 105 met dezelfde tailbladen draait maar 4800) de krachtreserve duidelijk voelbaar aan zijn einde komt bij harde dwarswind. Ik moet er niet aan denken hoe vaak Stratus dan al zonder het te weten dicht tegen de grens aan gezeten heeft. Uitvoering van de hektrein heeft daar verder niks mee te maken: ik gebruik het gewone (kleine) kunststof hekrotorhuis, en de kleine 40 graden hoekoverbrenging, en die houden dat al goed 50 vlieguren uit. Dat is een draaiurenstand waar zelfs Vario geen ervaring (geen eigen, en geen terugmeldingen vanuit het veld) mee heeft....

Groet, Bert

:confused:Wil je nu zeggen dat een 3D heli die gebouwd is voor zwaar 3d vliegen een te zwak mechaniek heeft voor een schaal heli ?

Nee....

Zie mijn vorige post: zelfs het standaard hekrotorhuis + 40 gradenoverbrenging van de skyfox based modellen, is al voldoende voor een 32 cm hekrotor op een 11 kilo wegende Cobra....
En een SkyFox is niet gebouwd voor zwaar 3D vliegen.

Groet, Bert

hallo,

vliegt iemand een grote schaal heli in HH-mode,
en is het ooit / nooit gebeurt, dat het hek aan de grens van zijn vermogen was?

en heb je de heli nog, dan verder zo !

groetjes van Uwe

........ik snap niet, hoezo nu alle regels niet meer van toepassing zijn voor schaalvliegers ??

He Jeroen hier een paar foto's zoals ik hem inbouw.
Zoals je ziet is de romp met carbon verstek, staande delen tussen de ramen zijn 5 lagen
onder de rand langs waar het mechaniek vast komt 6 lagen en de bodem met 2 lagen

full

full

full

Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back