Tuned pipe kapot?

Na een crash met mijn 55cc is mijn BMB 60mm tuned pipe vanvoor wat ingedeukt.

Nu vraag ik mij af of hij nog bruikbaar zou zijn.

full

full

full

Er zitten geen scheuren in door de plooien.

Laatst bewerkt door een moderator:
als slechte uitlaat misschien nog wel, maar niet meer als tuned pipe.

Een tuned pipe is een uitlaat die eigenlijk berekend is voor een bepaald type motor en die moet dan aan enkele eisen voldoen om ervoor te zorgenb dat de motor net dat beetje extra vermogen geeft. Zo is de lengte vanaf het hart van de cilinder tot aan het eerste schot in de uitlaat van heel groot belang. Als dat niet klopt loop je het risico dat de vulling van de cilinder en de afvoer van de uitlaatgassen niet goed is. Je kan hierdoor zelfs je motor in puin draaien.

Hier vind je meer info over dit soort uitlaten: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_de.htm

Laatst bewerkt:
kerel, in puin draaien????

dat is onmogelijk,

hij zal mischien iets minder presteren, maar hij werkt nog steeds, mischin moet je hem wat anders afstellen, in de lengte, maar een paar deuken doen geen afbreuk aan de werking.

in puin draaien... dat zou betekenen, dat elke normale uitlaat dat ook zou doen, of elke slecht afgestelde reso pipe....

Misschien een domme opmerking maar zou het niet mogelijk zijn om hem voor een deel terug uit te deuken door er druk op te steken?Als de wanddikte niet te dik is.Alhoewel de deuken zijn best wel kort dus misschien niet mogelijk.Heb dit nog gedaan met een benzinetank van motorfiets. Misschien lukt het hier ook?
Mvg Wes.

zou wel kunnen, maar dan niet met lucht, beter met water vullen, en dan met een druk pomp langzaam navullen,

met lucht barst hij.

dat zou goed mogelijk zijn, maar ik ben bang dat hij dan scheurt...

de druk kan niet evenredig weg bij invriezen

Ik zat ook aan bevriezen te denken maar loop je dan niet kans dat verder binnenin de pijp schotjes of pijpjes weggedrukt worden, of dat de pijp beetje artistiek gaat bollen? Die vouwen in beginshot t.g.v. crash zijn sterker dan een stuk 'vlakke' pijp.

Je zou ook eindstuk af kunnen zagen, nieuw eindschotje en pijpje maken, met epoxy lijmen, uitharden in oven.

Of gewoon zo laten en kijken of de pijp de motor niet afwurgt.

Laatst bewerkt:
ik denk ook dat de pijp eerst dikker gaat worden vooraleer de deuken worden uitgeduwd.. denk dat je er weinig aan kan doen. Wat was de oorzaak van de crash?

de pijp zal scheuren,

mocht je hem echt wilen uitdeuken, dan zou je naar een motoren revisie bedrijf kunnen gaan, deze zijn in de gelegenheid om hem te vullen, met water of olie en dit middels een pomp langzaam op druk te brengen, dat gaat wat gecontroleerder dan met de vriezer,

houd ook daar rekening mee dat de kracht om de deuken er uit te krijgen waarschijnlijk groter is dan de kracht om hem te doen splijten,

Inderdaad beter met water of olie. De tank die ik ooit deed was ook met water en druk. 3/4 vol met water .
Je zal het inderdaad niet allemaal mogen proberen uit te krijgen.Daarvoor zijn de deuken te kort en zal teveel kracht nodig hebben met openscheuren tot gevolg.Zeker als er een lasnaad in zit.
Mvg Wes.

Zal eerst even gewoon proberen,
wel jammer dat die tuned pipes niet in elke 2m20 passen

@Dennis Dierckx
De helft van de rechtervleugel kraakte eraf tijdens een duikvlucht,
bijgevolg het rechter hoogteroer afgetrokken en recht naar beneden...

tuned pipe

Zal eerst even gewoon proberen,
wel jammer dat die tuned pipes niet in elke 2m20 passen

@Dennis Dierckx
De helft van de rechtervleugel kraakte eraf tijdens een duikvlucht,
bijgevolg het rechter hoogteroer afgetrokken en recht naar beneden...

wanneer is dat gebeurd?

Jij ook al et is wat met die rechtervleugels tegenwoordig mijn rechtervleugel ging er ook vandoor... ook mijn tuned pipe is gedeukt, wat ik erger vind is dat de bevestigings plaat van de uitlaat ook afgebroken is.

Back