Ik heb nog nooit iemand een X-tra uit horen spreken als X-tra. Men spreekt een X-tra uit als een Extra, een X-tra is moet je dus schrijven als Extra anders spreek je geen Extra uit maar X-tra.
Ik denk dat ik de volgende wedstrijd maar eens een weegschaal mee ga nemen.. gna gna.. Heb net gewogen, 4.9 kg schoon aan de haak, met halfvolle tank (ga 'm niet leegpompen voor een weging)..
Dan praat je met de verkeerde mensen Ik heb namelijk altijd de neiging om mensen die een X-tra Extra noemen, direct te verbeteren, en in kunstvluchtland (op de wedstrijden en eromheen) hoef ik dat gelukkig zelden te doen. Alleen Raymon moet ik op iedere wedstrijd/ontmoeting nog even verbeteren :lol: Grt.
euh ik heb hem ik heb hem tralalalala wat een ding zeg er moet nog veel aan gebeuren maar met de nodige infromatie kom ik er wel even een vraag waar ligt je tank hans en wil je eens wat foto's van de binnenkant maken ik ben erg benieuwt hoe het 1 en ander in jouw aderelin bevestigt zit
Gefeliciteerd. Groot hè, 2x2m? Op tijd gereed voor Vlissingen? Of is het te veel werk nog? Wat voor motor is het nu geworden? En welke pijp?
Ik zou niet weten hoe. Heb alleen een ouderwetse (mechanische) personenweegschaal in huis. Die is max. op een pond nauwkeurig. Dat schiet niet op.
Nou die gaat bij ons tot max 500 gram dus dat werkt niet. Ik weet niet over wat voor keuken jij het hebt... of wat voor model... 8)
Bij de Hema hebben ze mooie keukenweegschalen tot 5 kg digitaal. Heeft een van jullie al eens een geluidsmeting gedaan op de os 1.60 fx met reso pijp. Ik denk erzelf ook over om een x-tra 2000 te bouwen. Alleen zijn er bij ons op de club strikte geluidseisen voor de milieu vergunning. Aangezien ik niet het toestel wil bouwen en vervolgens achter moet komen dat ik er niet mee mag vliegen. Alex
ik denk dat ik vlissingen niet haal er moet echt nog heel veel gebeuren ik zal wel even wat foto's maken van het geheel de motor is de 160 fx met een hatorie demper (een gebruikte)
Thx ik ga eens bij de HEMA langs. Gegeven de motor + pijp bepalen de motorophanging en de propellor het geluidsnivo. In F3A is de geluidsnorm heel belangrijk, die toestellen zijn allemaal heel erg stil. Dus als je de set-up van een wedstrijdvlieger kopieert dan zit je goed qua geluid (even aangenomen dat je het geheel kwalitatief deugdelijk en met kennis van zaken in elkaar zet). De aanpak is ten eerste het motor/propellorgeluid reduceren door het toerental te verlagen door een 'zware' prop te kiezen en ten tweede trillingen van de romp reduceren door een gedempte motorbok toe te passen. Verdere verfijningen zijn mogelijk maar dit zijn de twee grote stappen waarmee je snel thuis bent. Erkende motorbokken zijn Toni Clark Hydro Mount (evt zonder de schokdempers) en de Hydemount uit de USA. Propellor zodanig kiezen dat je in de buurt van 8000 toeren max. draait (16x14 of zo, zie elders dit draadje). En anders zou je voor elektro kunnen gaan. Een clubgenoot vliegt een 2x2 toestel met een plettenberg motor met een houten driebladsprop en die maakt gewoon geen geluid, het is eigenlijk eng want je hoort niets, alleen vleugelgesuis.
Bedankt Bram voor je reactie. ik vlieg op dit model ook met een elektro model maar dacht dat het voor de x-tra beter zou zijn om brandstof te kiezen vanwegen het gewicht. Kan je op 75 db uitkomen met een 0s 1.60 fx en reso. Eventueel met een hydro mount. De eisen op de club zijn 75 db voor 2 takt en 80 db voor 4 takt.
Zou mij niets verbazen als mijn 140RX op hydromount daar wel onder blijft.. mits de uitlaat vast blijft zitten, is het ding best stil.. maar nog nooit gemeten..
Moet je eens doen, de 160'ers zijn voor het gehoor ook erg stil, totdat je er een db-meter bij houdt, dan valt het altijd tegen. De geluidsdruk is een stuk hoger bij grote(-re) motoren. Grt.