Ben er mee bekend, ziet er ook leuk uit, maar in de praktijk werkt (met name) de luchtinlaat zeer beroerd, het kost vermogen, motor neemt slecht op, etc. Dennis heeft er dan zelf niet lang mee gevlogen :lol: Grt.
@hans zit jouw motor nu op een triplex plaatje met een laag je koolstof? en je motor schot zit daar iets aan de zijkant? (om lijm opervlak te vergroten) zit er ook een reso tunnel in? wort de romp nu niet opgeblazen (geen dicht motorschot)? zijn gewoon even wat dingen die met binnen schieten
Van boven: Spant heb ik tov origineel verstevigd met twee lagen koolstof en twee lagen glas. Er is een schot dat inhoud romp scheidt van motorcompartiment (bij dat spant (balsa) begint de tunnel, en staat een beetje schuin naar voren van boven). Resopijp zit in tunnel. Andere vraag snap ik niet.
Bedankt voor deze link van hobbyin. Ondanks dat ik dan mischien vermogen verlies zal dit dan de enige oplossing zijn om bij ons te vliegen. Ik ben voorlopig (komende 5 jaar) toch niet toe om te gaan wedstrijd vliegen dus hoef ik ook niet het onderste uit de kan te halen. Ik kan dan wel de x-tra 2000 bij ons op het veld vliegen. Ook prefereer ik een grotere kist omdat dit toch stabieler vliegt. Op het veld is ook iemand met een 35 cc mvvs benzine motor met een gewone uitlaat. Deze kwam ook net door de test heen van 79 dba. Er is ook een norm van 79 dba alleen mag er dan enkel overdag worden gevlogen. Op de meter geeft hij wel een hogere geluidsdruk maar in de lucht is hij toch een stuk stiller dan een kleinere methanol motor. PS. als je 2 weeg schalen gebruikt van 5 kg moet je ze niet op elkaar zetten om 10 kg te kunnen wegen :lol:
Ik snap Berts vraag wel. Als er geen dicht motorschot is, kan de propwind de romp in. zou hij daar niet uit kunnen en wel in, dan zou je druk op je romp zetten, met mogelijk scheuren etc als gevolg. Ik denk dat dat in het echt wel mee zal vallen en daarnaast is er voor zover ik weet geen open doorgang tussen het stuk waar je tank en motor zitten, en de rest van de romp..
Ja goed he ? Ik zie het nu ook, je had al antwoord gegeven op die vraag, ben weer goed aan het lezen. Maar goed.. ook die vraag snap ik wel. Met bv. een driehoekslatje vergroot je het lijmoppervlakte. Wat Bert wil weten, dus, is of het spant 'gewoon' verlijmd zit op de kopse kant, of dat daar nog iets (bv driehoesklatje) is toegepast om e.e.a. te verstevigen.
Er zit een soort van 'ringspant' dat gewoon precies pas er in zit. Aan de motor zit een motorspant en tussen die twee spanten zitten de rubbers. Omdat er eerst een andere motor in heeft gezeten kon dat ringspant aan de bovenkant doorlopen. Dat is doorgezaagd om deze set-up mogelijk te maken en daarmee werd een en ander weer een beetje zwiebelig, vandaar dat houtje wat ik er ad-hoc er later even tegenaan gezet heb. Over 10 dagen kan Bert hem van onder tot boven bestuderen, ik neem hem dan mee naar W&A.
Ik heb de KS1015 vervangen door een KS1025. Deze is voornamelijk wat dikker. Het resultaat is 200-300 toeren extra en een betere gasopname. Op dit moment draait alles naar tevredenheid, hoewel het natuurlijk nooit een viertakt wordt.
Ik weet het nog niet. Ik heb er nu zo'n twintig vluchten op zitten met hem en heb nog niet het gevoel dat ik er, op de slow-rol na, beter mee vlieg dan met de Merlin.
Hoi Hans, Misschien een beetje 'mosterd na de maaltijd' nu de brandstofproblemen zijn opgelost maar toch even deze link: http://www.rcaerobats.net/OS160_Setup.htm Hier zie je veel beproefde setup van de OS 1.60 maar dan met een perry pomp VP-30. Het installeren van deze pomp in een fluitje van een cent (gaatje in de backplate tappen en een nippel indraaien) en draagt zorg voor een zeer constante brandstofdruk met als bijkomend voordeel dat je de tank meer op het zwaartepunt kunt installeren en dus minder trimwissel krijgt naarmate het brandstofpijl daalt. Groeten, Jock
Het zit mij nog steeds tegen met deze motor en kist. Na een korte tijd redelijk gedraaid te hebben met een grotere pijp, is de alu bocht gescheurd. Vervolgens een bocht gesoldeerd uit Krumscheid onderdelen waarop hij een enkele vlucht redelijk draaide. De bocht is een centimeter of drie langer geworden en had wat toerenverlies op de grond. In de lucht OK. Na een vlucht of twee begint de motor te stotteren bij vol-gas in de lucht. Driekwart-gas Ok, daarboven waardeloos lopen (niet vol gas kunnen vliegen is bij deze kist geen optie). Op de grond en bij take-off loopt hij prima. Na de eerste horizontale passage gaat het fout. Motortemperatuur vol-gas op grond laat geen hoge temperatuur zien. Van alles geprobeerd, andere brandstof, andere plug, verschillende naaldinstellingen, lucht openingen gewijzigd. Alles geen resultaat. De Laser heeft op dit moment een lager-probleem en die kist kan ik niet inzetten.
Het hangt er vanaf of je nog tijd hebt om te vliegen ervoor. Zo ja, zou ik toch nog even een Perry pompje gaan proberen als ik jou was.. en een lichtere prop En anders gewoon met dit probleem gaan vliegen.. vol gas heb je niet nodig, van wat ik er van gezien heb houdt je wel genoeg vermogen over om het programma te vliegen. Je zou dan kunnen overwegen om de laatste 20% van je throttle er uit te halen in je zender. Ideaal is anders, maar ja, het vliegt wel..
Kom je zaterdag ook al naar vlissingen? Met nog 1 dag stevig experimenteren/klussen moeten we het goed kunnen krijgen, toch?