Turnigy 9x - v2

Discussie in 'Model elektronica' gestart door rayholland, 26 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Turnigy 9x

Ik ben iets eerder in dit project bij ingestapt, omdat ik de CE ge-label-de zender met 8 kanaals 2.4GHz ontvanger voor 59 dollar (oh ja en een smak verzendkosten en inklaringskosten) niet kon laten liggen.

Ik vlieg er al ruim een maand mee, en het ding werkt duidelijk beter dan mijn oude 40MHz setup. Geb nog geen glitch gezien.

Het programmeren met de originele software in de zender is een crime. Onduidelijk en erg inflexibel.

Ik volg beide draadjes op GOOGLE voor de open source software die mij het meest past:

th9x: dit is de basissoftware waar de er9x software op gebaseerd is. simpeler, minder mogelijkheden, maar op dit moment wat stabieler.

er9x: in deze software zitten de meest extreme mogelijkheden. Echt belachelijk flexibel, en sinds kort ook ondersteuning voor 2 telemetriesystemen (Jeti en FRSKY). Hiervoor moet je echter wel duidelijk met de soldeerbout aan de slag.

Is het wat voor je .... als je geen hobbyist bent, waarschijnljk niet. De standaard zender is goedkoop, maar niet prettig in te stellen (het helikopterstuk schijnt aardig te zijn, maar vliegtuigen niet). Je moet dus de software vervangen.

Er wordt op dit moment gewerkt aan een eenvoudig uitbreidingsprintje, waarmee je kunt programmeren, maar dat gaat ex verzendkosten gauw een 40 dollar kosten. Je kunt nu beter naar een leuke DX6 gaan uitkijken of zo. En dan moet je nog programmeren (PC software, en een USB programmer kopen vorr zo'n 20 dollar).

Ben je echter hobbist, dan schroef je het ding zo open, soldeert er 6 draadjes in, en sluit die aan op de printerpoort van een PC, en met open source software brand je de code er zo in. Stop er een (in mijn geval oude) 1600mA 2S LiPo in en je kunt zo'n 12 uur aan een stuk vliegen.

Waarom de open source software ??:

1/ de software is echt heel flexibel. Je kunt elke functie op elk kanaal zetten. Wil je gas op 1, net zo makkelijk als gas op 3. Er zitten (op dit moment, maar het is aan het verbeteren) weing voorgeprogrammeerde functies en modellen in. Er wordt op dit moment gewerkt aan swash plates voor helikopters.

2/ het stikt van de leuke functies. Je kunt bijvoorbeeld aan elke servo een snelheid meegeven. Leuk als je een servo hebt voor een landingsgestel, en eentje voor de afdekklepjes. Laat de klepjes snel openen, en het landingsgestel langzaam uit klappen (geen conflicten). Bij het intrekken omgekeerd.

3/ er wordt constan leuke dingen toegevoegd. Bijvoorbeeld: in de er9x software is een functie "instant trim". Heel handig als je een nieuw model voor het eerst vliegt. Op het moment dat je recht vliegt, druk op de knop, en deze stick positie wordt je trim. Sticks los (middenstand) en de trim wordt actief. Dit is absoluut ongeschikt om een model fijn af te trimmen, maar bij een maiden flight is het erg makkelijk. Je hoeft het niet te gebruiken, maar de functie is er.

4/ De software schrijvers staan open voor ideeen. Ik vlieg bijvoorbeeld mode 1 met omgekeerd gas. Er niet veel zenders die "throttle cut" ondersteunen voor mij. Zeker niet de DX7. Clubgenoten gaan dan solderen in hun DX7 om de sticks om te draaien. De open source software ondersteund dit wel.

5/ er zijn goede gebruikershandleidingen door de auteurs gemaakt.

Ik las een opmerking over CE toelating (risiko). Natuurlijk is het wettelijk niet toegestaan om in een zender te solderen, of er nieuwe software in te zetten. Deze zender zul je dus ook met open source software niet zo maar op officiele wedstrijden zien.

Je moet echter wel bedenken dat de zender met de open source software zonder meer goedgekeurd kan (als iemand de moeite neemt) worden om een heel erg eenvoudige reden: het RF gedeelte blijft onaangeroerd. Dat is een apparte module, met CE keurmerk, dat alleen voedingspanning en een PPM signaal krijgt van de rest van de zender. Hierin verandert niets. Het PPM signaal kun je zelfs niet veranderen, want dan werkt het niet meer. Evenzo de voeding.

Het enige wat in de zender verandert door de open source software is de eenvoud van bediening. En de combinatiemogelijkheden van de kanalen.

Ik gebruik op dit moment de th9x software (release R155) en ben er erg tevreden over.

Er zijn verschillende ontvangers die met dit systeem samenwerken. Een 8 kanaals van 9 dollar, een 6 kanaals van 9 dollar en op mijn DepDart gebruik ik een 3 kanaals ontvanger van $6.44. Omdat je vrij programmeerbaar bent kun je elke 3 kanaals functie met dat ding doen, je zit niet vast aan "kanaal 4 = rudder".

Harm.

voor softwareL zoek op "th9x google" en "er9x google"

2. rayholland

rayholland Guest

Super Harm,

Hiervoor ben ik dit draadje begonnen! Ik heb een paar vraagjes, misschien kun jij deze beantwoorden:

1. Heb je een (interface) connector geplaatst in je zender of heb je de avr programmeer kabel rechtstreeks op de pads gesoldeerd? Indien connector, waar heb je deze in de zender geplaatst? Ik zat zelf te denken om deze in de het batterijvakje te plaatsen (minste kans op vochtigheid). Dus met een dremeltje rechthoekje uitzagen en dan de connector fixeren met epoxy. Ik zat zelf te denken aan deze 10 pins connecter: conrad.nl, bestellnr: 736995-89. Indien van toepassing: welke connector heb jij gebruikt?

2. Je zegt dat je een 1600mA 2S LiPo in je th9x gebruikt. Wordt de zender niet te warm met een 11.1V lipo?

3. Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nog geen idee heb van al de mogelijkheden van de er9x software. Zijn er nog meer 'leuke functies' zoals je al beschreef? Ik ben pas begonnen met vliegen en heb voor een prikkie een Savex Mini Spitfire gekocht (is misschien geen beginner vliegtuig, maar voor dat geld, kon ik het niet laten). Deze heeft 3 servo's (2 rolroeren en 1 hoogteroer, GEEN rudder). Hoe kan ik deze het beste configureren in de er9x software (mixer functies etc.)?

Over het uitbreidingsprintje, waarmee je kunt programmeren heb ik ook gelezen, maar dit is natuurlijk niet het gouden ei. Het mooiste zou zijn, wanneer we HK zover konden krijgen dat ze standaard de ATmega64 flashen met een bootloader waarmee je de firmware over de trainer poort kunt flashen. Bijv. wanneer je de Turnigy doet inschakelen met bijv. switch 1 op on en stick 2 naar links de bootloader in 'flash mode' gaat en wacht totdat de firmware wordt geupload. (zoals bijv. gebeurd bij een router die in flash mode gaat wanneer je hem aanzet met de reset knop ingedrukt). Op deze manier hoef je niks te solderen. Gewoon simulator kabeltje kopen (ebay ofzo). 1. simulator kabel aansluiten op de zender en pc (usb) 2. op de pc programma starten en firmware en/of eeprom file selecteren en 'update firmware button' klikken. Zender aanzetten met schakelaar 1 on en stick 2 naar links en wachten totdat het upload process klaar is. Ik denk dat ik hiermee eens ga spelen (moet dan wel 2de 9x kopen bij HK, een voor te vliegen en een voor te experimenteren)...

Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2010
  3. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Dergelijke programmeerdingetjes zijn volop verkrijgbaar. Er is een mooi klein USB interface voor €14,95 (excl. verzenden). Ik gebruik de iets grotere Smart USB Mk2 interface om mijn Tiny45's te programmeren. 8) Werkt perfect en de USB-Serieel chipset is zeer algemeen gebruikt. De meeste apparaten met USB-aansluiting hebben ook een CP210x interface erin zitten. :D

De MK2 (of nieuwere MK3) kun je in de zender bouwen zodat je een USB-aansluiting op de zender hebt. Ander bijverschijnsel zou kunnen zijn dat je de telemetrie over de seriele poort terugzet naar je PC zodat je kunt loggen :yes:

-edit-
    Voor de CE-keur fetishisten onder ons: Ook A-merken hebben problemen met firmware en hardware. ;) :rolling:

Laatst bewerkt: 1 okt 2010
  4. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Turnigy 9x programmeren

Hoi Sleurhutje en Rayholland.

Als je het draadje (nou, het is wel een draaaad) op RCgroups leest blijkt daar wel uit dat mensen problemen hebben met verschillende programmers. De reden daarvoor ligt mijns inziens aan het feit dat op de print van de zender, aan een aantal pinnen (en dus ook de pinnen die je gebruikt vor programmeren) condensatoren zitten die voorkomen dat de RF straling van de zender de processor stoort (dit ontwerp is oorspronkelijk voor 72MHz gemaakt). Die condensatoren kunnen problemen veroorzaken als je programmer niet voldoende sterke drivers heeft. Soms kun je het oplossen door de snelheid naar beneden te zetten.

1/ Ik heb aan de beschreven pads 10cm draadjes gemaakt, en die aan een 2x5 polig headertje gemaakt. Het headertje "hangt" gewoon los in het batterijvak naast de 2S lipo.

2/ De zender werkt zeker nog goed met 7.0V (door mij getest, ik heb het alarm op 7V geprogrammeerd, dan laad ik opnieuw op), en anderen hebben hem getest op 6V en nog goede werking geraporteerd (*). Dus koos ik voor 2S. Met 3S wordt hij niet te heet, maar waarom energie verspillen.

3/ Het stikt van de leuke functies.
    - tot 16 kanalen (geen beperking op 8)
    - replace functie in mixers.
    - elke stick en elke switch kan overal voor gebruikt worden
    - kanalen van een TX aangesloten aan de trainer port kun je ook gebruiken als input in de mixers. Je kunt dus met 1 zender met 4 sticks vliegen (als je 4 handen had).
    - als je de trainer port normaal gebruikt kun je van elke student functie aangeven of hij die mag bedienen of niet, en hoeveel uitslag (b.v. hij mag niet aan rol komen, en throttle heeft maximaal 70% voor de student).
    - gebruik van curves in de mixers. voor helicopters is dit vaak (onder water) voor geprogrammeerd, maar voor vliegtuigen niet vaak gebruikt.
    - elke functie in de mixers kan een "delay" en een "slope" hebben, die verschillend gemaakt kan worden voor UP en DOWN.
    - timer kun je koppelen aan stick activiteit. Dus als je veel half gas vliegt gaat hij na 20 minuten af, anders na 10 minuten.

Te veel om op te noemen....

De bootloader zou leuk zijn. Maar HK zal dat niet gauw doen. Als je het zelf moet doen, kun je net zo goed gelijk de juiste code erin flashen. En die 6 draadjes gewoon laten zitten, kun je ook updaten.

USB Programmer in de TX inbouwen en laten zitten is inderdaad ook een leuke optie. Ik heb zelf 6 draadjes gemaakt aan een 2x5 header, compatibel met de AVR standaard, en een 50cm kabeltje van de printerpoort naar een 2x5 contra deel gemaakt (ook 6 draadjes).

Ik gebruik PonyProg 2.07c (gratis) op een PC (kies parallel interface, type DT006). Kostte me nix... (PonyProg werkt ook onder linux, ik heb puppy linux geprobeerd, maar die versie puppy linux is gebouwd van ubuntu libraries, dus ubuntu zal waarschijnlijk ook goed werken).

Harm

(*) ik vertrouw die 6V raportage niet. De 9x gebruikt een 7805 spanningsregelaar in SOT89, en die werkt onder de 7V niet naar behoren. Dus gebruik ik 7V als laagste spanning voor het alarm.

5. rayholland

rayholland Guest

Eindelijk, na ongeduldig wachten is vandaag de Turnigy 9x - v2 gearriveerd.
    Ik ben zeer positief verrast over de qualiteit van de zender: zeer robust en de sticks,knoppen en schakelaars zijn niet te stroef of te soepel. Verwacht echter niet te veel extra's (naja, verwacht eigenlijk geen extra's ;-)): in de doos zat alleen de zender en ontvanger(met binding plug) en voor de verder rest niks.
    Maargoed: hier de mod (gedeeltelijk in het engels want ik ga de HOW TO ook nog in een ander engelstalig forum posten)
    Tools en part list:
    - pocket AVR Programmer: Pocket AVR Programmer [IW00021] - €15.00 : freeduino.eu webshop, Arduino's voor de laagste prijs!
    - soldeerbout (30 watt met een potloodpunt) en soldeertin Ø 1mm
    - lijmpistooltje
    - ide kabel
    - 10 pin connectortje: zie conrad.nl, bestellnr: 736995-89
    - fast EPOXY: zie conrad.nl, bestellnr: 240800-89 (of hobbyking, hornbach,praxis etc.)
    - klein dremeltje
    - stukje dubbelzijdig plakband
    - eventueel kabelstripper/schaartje/kniptangetje/flesje bier (amstel) en pakje sigaretten (west-23st)

putting the er9x firmware on your Turnigy 9x -v2 in 6 simple steps:
    making the turnigy 9x - v2, avr programmer interface:

1. take a 10 pins connector (Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek, productid: 736995-89) and solder a cut and stripped IDE harddisk cable onto it (see diagram).

2. make a hole in the bottom of the housing and fix the connector with epoxy (Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek, productid: 240800-89)

3. solder the 6 cables onto the pads

4. Connect the Pocket AVR Programmer (SparkFun Electronics - Pocket AVR Programmer) and make sure the small switch on the end, next to the cable connection is set to the "Power Target" side.

5. Flashing the er9x firmware (http://er9x.googlecode.com/svn/trunk/er9x.hex)
    download and install:
    - WinAVR (Browse WinAVR Files on SourceForge.net)
    - eepe (eepe - Project Hosting on Google Code)

Run and configure eePe:
    Burn/Configure

Backup the original firmware and eeprom:
    Burn/Read Flash Memory - filename: flash-org.bin (filetype bin)

Burn/Read Eeprom from Tx
    File/Save as (eeprom-org.bin)

Flash the er9x firmware (er9x.hex) see http://code.google.com/p/er9x/
    Burn/Write flash memory

Turn on TX after succesfully flashing
    you will now see a message: alert, thr not idle (don't worry , this message will disappear after we callibrate the sticks)
    press any key.
    new eeprom is now created automatically
    6. Calibrate the sticks
    1.Go to CALIB (7/7) in setup menus
    2.Press Down. (->SetMid)
    3.Set Sticks and pots to center.
    4.Press Down. (->SetSpan)
    5.Move sticks and pots through full range.
    6.Press Down. (->Done)
    7.Press Down. (Back to top)

All other general and model configuration can be done on your PC with eepc....

Conclusie: mod kan door iedereen worden uitvoerd: alle pads zijn makkelijk te solderen, zelfs door minder ervaren 'soldeerders' (zoals ik) of door mensen die nog nooit een soldeerbout in de handen hebben gehad. Wanneer je toch denkt dat het solderen/inbouwen van het connectortje te moeilijk voor je is, kunt je ook gewoon de meegeleverde AVR programeerkabel doorknippen en deze rechstreeks op de pads solderen (je laat de AVR programmeerkabel dan gewoon in het batterijvakje liggen).

Veel succes!

6. tommodude69

tommodude69

Lid geworden:
    14 nov 2010
    Ik vroeg aan een bevriende rc-freak of hier misschien vraag naar was.:rolleyes:
    Ik denk dat dit topic wel goed hiervoor is.

Voor de heli vliegers met de er9x/th9x firmware-flash in hun Eurgle/FlySky/Imax/Turnigy is hier de heli cyclic-ring in software.
    werking is volgens wiskundige principe x^2+y^2=R^2

Als extra is in plaats van expo op ail en ele (die als vierkant werkt)
    ook cyclic-expo als cirkel aanwezig

heli setup:

! de tekst na het uitroepteken is informatie

CH1 -100% CH10 ! PIT
    -43% CH15 ! AIL 87%*50
    + 25% CH16 ! ELE 50%*50

CH2 -100% CH10 ! PIT
    -50% CH16 ! ELE

CH3 100% THR ID0 c1 ! throtle curve mode0
    +100% THR ID1 c2 ! throtle curve mode1
    +100% THR ID2 c3
    R -100 MAX THR ! throtle hold

CH4 -100% RUD

CH5 60% MAX ! Head Hold
    + 8% P1 ! fine adjust
    R -50% MAX gear ! normal gyro mode

CH6 100% CH9 c16 ! limit servo-6 range = -85/100..100%
    voorkom dat servo 6 in het hoofdtandwiel komt
    limits werkt niet,dat is range

de ongebruikte kanalen (9 tot 15) worden als berekende waarden gebruikt

! calculatie

CH9 +100% CH10 ! PIT
    -43% CH15 ! AIL
    -25% CH16 ! ELE

CH10 50% THR id0 c4 ! pitch (50% a 55%= pitch limit)
    +50% THR !id0 c5

CH11 100% AIL |x| ! ail^2
    * 100% AIL |x|

CH12 100% ELE |x| ! ele^2
    * 100% ELE |x|

CH13 50% CH11 ! ail^2+ele^2 (in range 0..100% ipv 0..200%)
    + 50% CH12

CH14 100% CH13 c9 ! limit 9 curve 100..100/81/71 => cyclic ring 0..100%
    R 100% CH13 RUD c10 ! 60% circulair expo 0..0/40/70/100/81/71 => cyclic ring 0..100% & 60 expo

CH15 100% AIL ! new limited AIL
    *100% CH14

CH16 100% ELE ! new limited ELE
    *100% CH14

--------------
    Ik heb ook een optimalisatie rewrite gemaakt,maar hiervan is de werking beter te begrijpen. :confused:

Dit is de 120 graden configuratie op mijn trex 450
    elke andere is ook makkelijk te maken,zelfs 140 graden of zo

er9x = fantasche flexible firmware! :wink:

uitgebreidere uitleg zal ik posten als er om gevraagd word.

Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  7. rayholland

rayholland Guest

@tomodude69 thx voor deze info

volgende stap die ik wil ondernemen is telemetrie m.b.v. een FrSky setje. er zijn al mensen die hiermee bezig zijn, maar omdat de beide uarts al bezet zijn, moet je deze (naja, 1 uart) 'rerouten'. dit houdt in dat je rechstreeks op de pins van atmega64 moet solderen en dat is niet voor iedereen weggelegd (in ieder geval niet voor mij ;-)

maar toevallig kwam ik vandaag dit projectje tegen: gruvin9x - Project Hosting on Google Code

deze gast gaat zelfs een stap verder en heeft een geheel nieuw motherboard ontworpen conform het originele motherboard maar met verschillende addons:
    meer vrije i/o ports voor frsky telemetry support, ATmega128A, SD-kaartje, onboard AVR programmer header, enz.
    zie: Circuitry - gruvin9x - Notes and links to information about the internals of the '9X hardware - Project Hosting on Google Code

het zal wel nog een tijdje duren, maar ik verwacht dat deze moederboardjes (compleet) in de toekomst te koop zullen zijn.

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ray e.a, ik heb dit draadje even vluchtig gescand. Hebben het vernoemde Turnigy artikel en Corrien's opmerking in dit draadje eventueel invloed op jouw/jullie inspanningen?
    serie-batch-zenders-en-ontvangers-met-problemen

Op genoemde site staat ook e.e.a. over FrSky telemetrie diy/dhz. Ook in het forum aldaar

Suggestie voor de titel: ik zou de term 'firmware' opnemen in de titel (edit eerste bericht). Mij leek het in eerste instantie een doorsnee ZenderXYZ vraag te zijn.

edit: gezocht na het posten, ik zie dat je de site al vermeldde in bericht #7.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    :offtopic:
    En voor de mensen die graag aan knoppen draaien, voor velen hier waarschijnlijk zelfs a-blast-from-the-past. Ik had als puber geen geld om 'm te bouwen, nu beschikbaar als freeware
    Ftec-Audio: Main Page (Tilburg)
    -> Formant

En als je wilt, kun je meerdere synthesizers starten

Laatst bewerkt: 3 dec 2010
  10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  11. glasbloazer

glasbloazer

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Jammer dat iemand die een ander pad bewandelt dan het gangbare zich zo in de hoek gedrukt gaat voelen, in de verdedigende rol geduwd wordt, en het draadje stopt.
    Hiermee stokt ook het delen van kennis.
    Er is maar een verliezer..........Het forum

Hans

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Rayholland zit twee weken op het strafbankje. En dat is niet voor neuspeuteren.
    Ik heb hem ook een veeg uit de pan gegeven, geen technische veeg maar een gedrags-veeg.

Laatst bewerkt: 8 dec 2010
  13. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Dat is iets wat mij ook steeds vaker opvalt. Als mensen het niet eens zijn met criticasters of meer optimistische en avontuurlijke modelbouwers, dan is het al vaak een ban.

Ik heb het niet gevolgd ofzo, maar het verbaasd me een beetje, zeker met die discussie onlangs in het achterhoofd. Het doet me zelfs denken aan hoe op sommige clubs anders denkende weggewuift worden met hoongelach. Totdat hun ongelijk gedemonstreerd wordt.... ;)

14. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Misschien dan toch eerst volgen en dan pas oordelen? Het gaat hier namelijk niet over het bewandelen van afwijkende paden, maar afwijkend forumgedrag. Lees: serie-batch-zenders-en-ontvangers-met-problemen Daarnaast verspeelt iemand natuurlijk alle respect als 't ie opzettelijk een draadje verziekt door zijn postings te verwijderen.

Ondertussen blijft het best wel interessant om verder te lezen hoe men met de software van deze zender aan het knutselen is. Daarvoor kun je, zoals Volhout hierboven opmerkt, op meerdere draadjes van RcGroups terecht. Het zijn wel honderden bladzijden, dus als je er nog aan moet beginnen ben je even zoet.

15. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Dat is naar mijn idee echt hetzelfde. Het begint namelijk vaak met iemand die reageert op wat hij of zij ziet als off-topic gezwets en vervolgens voelt de een na de ander zich beledigd of moet zo nodig afreageren op in hun ogen beledigende opmerkingen of meningen.

Forumgedrag, dat wil zeggen de vorm van reactie en de mate van (geschreven) aggressie (en het is maar net hoe je dat interpreteert) daarbij komt echt niet uit de lucht vallen. Er zijn veel te veel mensen te snel op hun tenen getrapt en als je het mij vraagt wordt dat door het stellen van kleuterschoolregels niet beter. Mensen heb ik al zien appelleren aan het forumtopic in door hen gestarte topics, dat pakweg 3 maanden lang al niet meer exact ging over die allereerste post, alsof die meer bredere discussies in zo'n topic het einde van de wereld betekent (voor hun ego?).

Overigens is het naar mijn idee iemand's goed recht om zijn eigen posts te verwijderen of aan te passen. Dan moet je als forum dergelijke handelingen maar uitschakelen, iets wat ook kan en in sommige gevallen helemaal niet zo gek is. Je moet je alleen afvragen of dat wederom niet valt onder diezelfde kleuterregels, regels die bij bepaalde mafkezen alleen maar zullen uitnodigen om te gaan etteren op een forum.

Begrijp me overigens niet verkeerd, de moderators hier doen naar mijn idee gewoon goed werk.

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dat is zeer ernstig natuurlijk. Als je mij een paar voorbeelden van discussies geeft waar dat is gebeurd, zal ik e.e.a. eens aankaarten bij de 'directie'.

Of gooi je nu 'off_topic reacties verwijderen' en 'ban' door elkaar?

Laatst bewerkt: 17 dec 2010
  17. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Heren,

Laat duidelijk zijn dat het natuurlijk onzin is dat kritiek niet gegeven mag worden.. Dit is en blijft een open discussieplatform... Zo zijn er momenteel honderden topics waar niet ingegrepen hoeft te worden, daar zul je ons dan ook niet snel in de beheerdersrol vinden.. Ikzelf kan helaas niks meer terug zien wat er hier is foutgegaan omdat de topicstarter heeft besloten deze hele discussie om zeep te helpen door te gaan editten..

Ik moet deze mogelijkheid maar eens gaan heroverwegen... Hier zie je hoe dat fout kan lopen..

Robert

18. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Trouwens, slotje....

Deze discussie hoort hier niet in model elektronica..

Robert

19. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    [mod]Ik heb ondanks dat het topic op slot is de discussie gered van de ondergang. Verwijderde berichten weer teruggeplaats. Topics worden anders helemaal uit hun verband gerukt en dat is niet de bedoeling. Bij deze dus weer compleet.

Martin[/mod]

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina