Turnigy nano-tech 3300 mAh 25-50C voor hexacopter: welke connectors?

Gisteren heb ik 2 lipo's - 2 Turnigy nano-tech 3300 mAh 25-50C lipo's - ontvangen voor m'n nieuwe hexacopter.
Nu stel ik vast dat ze vanuit de fabriek al grotere connectors gebruiken voor deze lipo's.

Zelf gebruik ik standaard EC3 connectors. Deze hebben ook nog grotere broertjes, de EC5 connectors.

De vraag is nu, is het wel noodzakelijk dat ik grotere connectors gebruik? Of kan ik rustig EC3 connectors blijven gebruiken?
In theorie kunnen ze deze lipo's tot 165A leveren (3300 mAh x 50), alleen kan m'n hexa maar 102A trekken. En dat is de absolute piek voor maximaal enkele seconden, waarschijnlijk geraak ik daar niet eens aan.
Zijn de EC3 nog geschikt/veilig hiervoor?

Anders moet ik twee verschillende connectors door mekaar beginnen gebruiken. Niet echt handig, dat zou ik willen vermijden.
Heeft iemand wijze raad voor me?

Laatst bewerkt:
Je moet eens uitzoeken naar de maximum stroom sterkte die je door je EC3 kan jagen, dan heb je zo je antwoord.

groeten

Bij reviews van EC3 connectors op de hobbyking site ben ik van 60 tot 80A tegen gekomen. Of dit klopt weet ik niet uiteraard.

** Elektromodellflug - alles Watt ihr Volt
-> datenbank
-> hochstromsteckersysteme

Het adres van de vernieuwe site:
Elektromodellflug Infos

Bedankt voor de link Ron!
Als ik het goed kan afleiden zijn de EC3 connectoren goed voor 60A met 75A burst.

Hmmm, dat wordt echt een randgeval hé. De piekstromen kunnen wel iets hoger zijn dan 75A, al zullen die nooit langer aanhouden dan enkele seconden. Ook de gemiddelde stroom zal wellicht ook hoger zijn dan 10A/motor...

Net een reply gekregen vanop de site van HobbyKing. Da's iemand die 4S 3000 mAh 30-40C met EC3 connectors gebruikt zonder ook maar enige problemen.
Ik weet het, je moet natuurlijk ook wel kijken naar je effectieve verbruik...

Ik twijfel nog steeds...

De C-waarde van de accu, die in relatie tot de capaciteit de maximale ontlaadstroom aangeeft, heeft niets te maken met de te gebruiken connector.

De connector moet de maximale stroom die het systeem vraagt aan kunnen. Als je met een 2000 mAh accu 7 minuten kan vliegen, is de gemiddelde stroom rond de 15 Ampère. Er zullen momenten zijn met een hogere stroom, maar de motoren zijn gespecificeerd op 17 Ampère, dus maximaal 51 Ampère. En dat zal voor korte tijd zijn. Dat moeten de connectoren wel aankunnen. Twijfel je, dan kan je altijd overstappen op XT60 connectoren.

Back