tweede leven ceramic lagers

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door G J Broekhuizen, 9 apr 2007.

  1. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Meneer Broekhuizen,


    Gaaf dat het goed gaat met je veranderde lagers, maar waarom heb je een extra golfveer gemonteerd.
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Van vol gas naar stationair hoorde ik een bij geluid de voor spanning had ik niet al te hoog en ik vond het proberen waard om de voor spanning iets te verhogen Het gemakkelijkste is dan om een golf ring ook achter te plaatsen je hoeft dan maar weinig te demonteren.
    Het resultaat geen bij geluid meer . Het geluid wat ik hoorde was vermoedelijk het niet goed in de baan liggen van de kogels. bij een bepaald toeren tal.
    De smering van voren zonder koel gaten in de tunnel kan ik ieder aan raden.
    Mijn kamps en 70 mm ben ik ook aan het aan passen.
    Maar Jaap hoe ver ben jij nu met je medusa.
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerrit Jan.

    Dat bijgeluid (lage fluittoon bij de 35 tot +/-45 K) kan volgens mij totaal geen kwaad, heb nu bij mijn torretje de voorspanning op ongeveer 1,5 tot 2 kilo staan en dit gaat nu al weer 8 uurtjes goed, ik kan nog geen verschil bemerken in de cooldown (uitloop) tijd.
    Ook zit er geen ruis in zoals bij de vorige lagers na 9 uur draaien.
    Of denk jij dat dit geluid toch achterwege zou moeten blijven?
    PS ben al blij dat ik de 8 uurtjes al weer gehaald heb want de turbine moet wel hard werken bij mij.
    Ga overigens vanmiddag weer lekker vliegen want ik moest afgelopen weekend werken (nu is het lekker rustig op het veld :wink: )

    Groet (zie je de 10e juni?) Ger.
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Ha meneer Broekhuizen,

    Wat ik wel erg mis is, zijn foto`s van je wijzigingen hier, is toch wel fijn voor iedereen hier om te zien wat je aan het uitvreten bent :lol:

    @ger

    Fijn dat je lekker ant vliegen bent, houden zo.
     
  5. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Dag meneer Broekhuizen,


    Ik kreeg vandaag van een bekende hier, een pdf file toegemailt en daarin liet men zeer duidelijk zien wat je met die lagers moest doen om ze een tweede leven te geven, het is een eenvoudige ingreep maar het werkt wel.



    Bedankt voor het starten van dit topic, weten we weer wat meer he.
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Misschien mogen wij de pdf file ook zien al vast bedankt
     
  7. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi meneer Broekhuizen,


    Nee sorry, ik mocht het niet verder verspreiden.

    Maar jij hebt toch foto`s en dergelijke !!!! dus knal het ff op ut forum hier, jij bent toch dit draadje begonnen en als je zo`n draadje begint zet je alle info, zonodig met foto`s hier op het forum, anders moet je geen draadje opstarten.
     
  8. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    hahahahaha,waar blijf je nu met je info?Je geeft geen antwoord op de vraag van GerritJan....das nie netjes.
    ga zo door.
    zo maak je echt vrienden Jaap.
    :yes:
     
  9. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hoi Gerrit ,ik kom morgen rond twaalf uur bij je aan de zaak, denk dan wel er even tussenuit te kunnen knijpen.
    Ik zal voor geintereseerde er even een foto bij doen . :wink:
    [​IMG]
    Tot Morgen.gr Rene
     
  10. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Rene,
    Is het lager op de foto zo'n omgebouwd lager?
    Zorgt de sparing in de lagerbinnenring niet voor een onbalans, wat je weer moet compenseren?
    Zijn deze sparingen in een standaard lager gemaakt voor het plaatsen van de kogels?

    En wordt er dan middels een veerring voorkomen dat de kogels eruit kunnen?

    mvg Rene
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    [​IMG]
    Dit als voor beeld de kogellagers zijn niet te gebruiken het zijn skeeler lagers
    De kogels moeten van silicium nitride zijn grade5 3,969mm Normaal worden de buiten en binnen ring bij elkaar gezocht bij de lager fabrikant wij kunnen dat niet daar om is het lager nooit van de zelfde kwaliteit als een fabrieks lager maar er is toch wel een tijdje mee de draaien Als je motor helemaal perfect is kun je altijd nog over gaan naar 2 lagers a 100 euro als je er 50 uur mee kunt draaien is het ook geen al te hoge uit gave. maar zo als je weet in het begin gaat er nog wel eens een lager.
     
  12. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Rene Witteman,


    De foto van Rene Braam hier is dus juist niet wat de bedoeling is van een 2e leven van een lager, hij heeft ergens de klok horen luiden.

    Op de foto van Meneer Broekhuizen zie je 2 binnenringen 1 origineel (links) en 1 (rechts) deze is dus schuin afgeslepen en zodoende kun je de kunststofkooi of de stalenkooi laten vervallen, deze zullen smelten of uitelkaar spatten door de temp en het hoge toerental, dus kun je er meer kogels in monteren en is dat probleem er niet meer.

    Het wegslijpen van die rand mag niet teveel wezen, het moet zo zijn dat wanneer je de binnenring monteerd je de binnenring met een lichte klik er in moet drukken.
    Er moet dus in de binnenring een kleine radius blijven staan.

    Hieronder heb ik even de foto van meneer Broekhuizen bewerkt en daar is het duidelijk op te zien.
    [​IMG]

    De ceramiek kogels zullen niet zo snel slijten, doch de binnenring en buitenring wel. je kunt dan een gewoone C3 lager aanschaffen en wat hier is beschreven opnieuw uitvoeren.


    @Rene Witteman

    Je hebt een pbtje van me over een 2e leven van een lager en wil je meer weten kun je me bellen je hebt men nummer.
     
  13. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hoi GerritJan ,ik heb de 4 lagers alweer mooi klaar liggen voor Henk, Ook Henk heeft inmiddels veel van je kunnen leren en gaat de lagertjes binnenkort monteren.
    Zodra we beide wat meer tijd hebben laten we de turbo,s weer lekker brullen.
    Het smeersysteem passen we gelijk aan zo als het ook bij jou nu goed werkt toe.
    groetjes Rene de klokkenluider :roll:

    ps.hier de goede foto :wink:
    [​IMG]
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    [​IMG]
    [​IMG]

    De 66 mm boven en nu met wat aanpassingen ook de oude 70 mm turbine goed aan het draaien . voor de lief hebbers heb ik hem uit elkaar genomen ook hier vermaakte lagers .
    heb ik nog een 66 mm met kleine door laat binnen kort ga ik proberen die ook goed draaiend te krijgen.

    beide motoren zijn koel
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerrit Jan.

    Welk toerental heb je bereikt, wat was de druk in de compressor hierbij en wat is je verbruik ongeveer want de 70mm die ik ken lust makkelijk 420ml/minuut, bij 120K.
    Maar de 70 mm's blijven inderdaad koel dus en leveren een prachtige gewicht/stuwkracht verhouding op.
    Waar gaat die 70er inkomen, salamander?
    Meenemen op 10 juni?


    Grtz Ger.
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ger .
    Ik kom er nog op terug.
    Ik kan er op dit moment nog niet veel over vertellen compressor druk 0.9 bar ,gebruik veel, temperatuur laag, hotspots geen
    ngv geen temperatuur verschillen.
    Op dit moment ben ik bezig om hem klaar te maken voor de 120k test met uit laat.
    De starter is bij na klaar binnen kort meer nieuws hier op het forum.
    gr Gerrit Jan
     
  17. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hoi Gerritjan,we hebben de lagertjes gemonteerd en de turbine draaid perfect, we hebben vandaag weer genoten van het gebrul en hebben de turbine rond de 110k laten draaien beetje spelen van 0,5 naar 0.9bar en draaid dan mooi rustig en zonder hotspot,ook draait hij nu mooi koel.(2x 10min gedraaid)
    Dus na een geslaagde zaterdag prutsen :roll: met de lagers en smering gaan we weer verder ,we denken erover om hem met autostart uit te voeren.
    Dus Sandor als je nog wat in de aanbieding hebt horen we het graag.
    Groetjes Rene.
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    De salamander heeft gevlogen met de 70 mm turbine woensdag het regende dit keer niet.
    Het ging niet helemaal gladjes maar toch wel weer een mooie ervaring.
    De motor startte goed op ik had het toeren tal op maximaal 108k ingesteld .
    Het gras was niet al te kort maar toch ging hij als een speer er van door, maar kwam moeilijk los.
    Oorzaak de voor poot veer iets te slap, hij duikt iets naar beneden ,daar door kan hij niet voldoende lift op bouwen.
    Toen hij los kwam ging hij duidelijk naar de sterren dus snel wat gas terug.
    De motor loopt mooi ,en ik denk aan 100 k ruim voldoende vermogen te hebben.
    De landing was perfect.
    De tweede poging was minder de motor varieerde in toeren wat folie smolt op mijn vleugel weg.
    Stoppen eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.
    De sensor was stuk het toeren tal was niet stabiel varieerde, gelukkig had ik nog een nieuwe liggen en die doet het goed .
    Dit weekend weer een nieuwe poging ik heb er wel vertrouwen in.
     
  19. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Gerrit Jan.

    Nou kom hem maar effe voorvliegen dan op Rozenburg :thumbsup: 10 juni.
    Sensor? magnetisch of optisch.
    Wel eens opgevangen dat het magneetje z'n kracht verliest maar van optisch nog geen vreemde dingetjes gehoord, behalve dan dat ie geen direct zonlicht kan verdragen 8)
    Die motor gewoon op 110K zetten de rest regel je toch met de trottle stick :wink:
    Misschien de voorpoot iets verlengen :?: of de hoofdpoten iets naar voor verplaatsen.
    Verbruik ? lekker pittig hé maar dan heb je ook wat.

    Grtz Ger.
     
  20. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik zal er over nadenken wat vliegen in rozenburg betreft Het moet een ieder geval de komende dagen perfect gaan.
    Ik gebruik een magnetische sensor bij 90/100k komt er in één keer behoorlijk stuw kracht ik heb volgas niet steeds nodig dus het verbruik zal dan hoop ik ook niet te hoog zijn ik heb 1.5 liter aan boord . De vorige v;eugel knapte dus ik ben wat voor zichtiger. groeten Gerrit Jan
     

Deel Deze Pagina