Twin Astir 1983

Ik heb als soort erfstuk deze week een doosje van mijn vader gekregen waar ik als kleine jongen heel soms even verlekkerd naar mocht gluren. (Hij is noodgedwongen zijn modelbouwhobby volledig aan het afbouwen)

Een geheel complete nog ongebouwde Roebers Twin Astir van 4 meter spanwijdte!
Afleverdatum was 20-10-1983, dus ik was nog maar een pieletje van 6 dat als een dwaze achter zijn parachute aan rende toen deze al in zijn bezit was!

Wat een waanzinnig mooie kist! En wat ben ik er nog niet aan toe om hier mee aan de gang te gaan maar 1 ding is zeker: Ik ga er geen 27 jaar mee wachten!

Maar op google komt niet zo heel veel naar boven dus even via deze weg de vraag of er iemand wat meer van weet, ervaring mee heeft of foto's of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
G-103 Win Astir Roebers
Twin Astir von Roebers - Modellbau Wiki

Roebers_TwinAstir1.JPG


Roebers_Twin1_1.jpg
 
Ik heb een vijftien jaar geleden ook zo een model aangeschaft op de beurs in Dordmund. Het model vliegt zeer goed en heeft een mooi vliegbeeld ( met het kontje iets omhoog ). Daar ga je nog veel plezier mee beleven.
 
Snel een foto gemaakt voordat ik de doos netjes opberg:
TwinAstir1.jpg


Wat is het verder voor een kist? Rustige thermiekkist of wat sneller en wendbaarder?
Profiel is Eppler 205. Ik ken de naam maar wat voor eigenschappen zullen daar bij horen?

hmmm.....snel doorbouwen aan charterle en microwarbird en dan misschien toch al wel gaan dromen. En komend seizoen wat biggsmeetings bezoeken denk ik.

Justus
 
Het model ken ik niet, de 'echte' wel. Die stond bij ons bekend als een wat lompe bak. Monteren was zwaar werk door de zware vleugels, en ook tijdens het vliegen denderde het lekker door. Je moest goed gevoel in je zitvlak hebben om een bel te pakken, want meestal was je al door de bel heen voordat je iets merkte. Hij vloog wel lekker stabiel.
Het model ziet er zo van een afstandje mooi uit. Daar ga je vast veel plezier aan beleven.
 
Als ik de goede informatie gelezen heb is hij niet 100 % schaal. De spanwijdte had dan 3,5 meter moeten zijn, het zal dan wel voor de vliegeigenschappen zijn dat er voor 4 meter is gekozen. Dat vind ik niet erg want dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen als ik er een teddybeer als piloot in zet.
(Jeugdsentiment...mijn ouweheer gebruikte mijn teddybeer als autocoureur voor mijn 1ste rcauto haha)
 
Het model ken ik niet, de 'echte' wel. Die stond bij ons bekend als een wat lompe bak. Monteren was zwaar werk door de zware vleugels, en ook tijdens het vliegen denderde het lekker door. Je moest goed gevoel in je zitvlak hebben om een bel te pakken, want meestal was je al door de bel heen voordat je iets merkte. Hij vloog wel lekker stabiel.
Het model ziet er zo van een afstandje mooi uit. Daar ga je vast veel plezier aan beleven.

Je leert er wel goed je voeten mee te gebruiken:D
 
Justus

Ik heb deze zwever ook al een jaar of 15.
Alleen de laatste 10 jaar niet meer mee gevlogen, Ik ben dit jaar weer lid geworden van een club waar hij weer kan vliegen.
Ik heb hem altijd achter een biglift gehangen om hem om hoog te krijgen en dat ging altijd fantasties. wat ik me wel kan herineren is dat hij slecht rolt maar loopings deed hij als een speer. wat ik altijd deed was met de wind mee met hooge snelheid laag over het veld en dan een looping trekken, ik verheug me nu al weer om er mee te gaan vliegen. termieken doet hij ook best redelijk.

met deze zwever ga je echt veel plezier mee beleven.
 
Profiel is Eppler 205. Ik ken de naam maar wat voor eigenschappen zullen daar bij horen?

Eppler 205 is een veelgebruikt profiel met een breed inzetbereik. Het werkt goed bij verschillende vleugelbelastingen en je vindt het bij thermiekzwevers en hellingkisten. De Sagitta 900 heeft bijvoorbeeld dit profiel. Die kist is niet naar beneden te branden. Ga je met deze ook op de helling vliegen?

Mooie bak overigens.

Groeten, Maarten
 
Ga je met deze ook op de helling vliegen?

Natuurlijk!
Maar ik heb ook mijn vaders lier gekregen die als het goed is dit formaat ook nog kan trekken. En bijzonder ding met volledig automatisch regelende trekkracht die met een voetpedaal instelbaar is. Maar dat wil ik toch ook onder de knie gaan krijgen met de Diva.
Nu alleen nog met mijn luie donder eens echt naar de club gaan waar ik al zo lang lid van ben zonder er te hebben gevlogen.

Groeten

Justus
 
Door de mooie beelden in het lvs draadje: hellingvliegen-langevelderslag-66 en het opheffen van het vervoersprobleem gaat het toch kriebelen om aan de Twin Astir te beginnen.
Voor wat de besturing inbouwen betreft zie ik (nog) weinig problemen maar de cockpit zie ik wel erg tegenop. Voordat ik naar de rest ga kijken wil ik dit eerst voor elkaar hebben maar ik kan geen bouwdraadjes of voorbeeldfoto's vinden van hoe cockpit kappen op dit soort kisten worden (af) gebouwd en vast gezet.
Op dit moment zitten de 2 kappen met een plakbandje vast en vallen ze mooi in de uitsparing van de romp:
100_4291.jpg

100_4292.jpg

100_4293.jpg

100_4294.jpg

Heeft er iemand tips&trucs over hoe dit afgebouwd kan worden? Er zit geen uitleg bij de bouwdoos en ook geen verdere onderdelen hiervoor.
Ik wil er overigens geen perfecte schaalkist van maken, ik wil er een teddybeer als piloot in zetten maar gekker hoeft het niet te worden.

alvast bedankt

Justus

[mod]Hoi Justus,

foto grote graag beperken tot max. 800x600 pixels.
Zie je PB.

Alvast bedankt.

Grt,
Berto.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij die van mij zit de kap op een frame. Het is dus geen losse ruit. Je zou Raymond (Fotor ) eens kunnen vragen hoe het bij zijn ASK21 zit, die heeft ook zo'n dubbele kap.
 
Jij hebt het makkelijk met je cockpitkap, want je hebt er twee!
1. maak je cockpitraam op maat
2. behandel je romp in de buurt van de cockpitramen met lossingsmiddel (PVA, bruine verpakkingstape,...)
3. plak evt. 5 à 10 mm van de rand op de binnenkant van het raam zodat je later (bij punt-5) het raam niet vuil maakt aan de binnenkant.
4. leg 1 cockpitraam op zijn plek, en fixeer met tape aan de romp (buiten plakken.
5. neem glasrovings impregneren met epoxy (evt. met kleurstof ingekleurd) en (via het andere raam) in de hoek tussen romp en kap leggen
6. uit laten harden
7. volgende dag raam incl. frame verwijderen, en raam twee doen ...

Resultaat past zuigend :D

Dirk.
 
Back
Top