Twin Astir 1983

Ik heb het meerdere keren berekend en met het kartonnetje de juiste kant op gedraaid nagemeten en ik zat inderdaad fout. Met kartonnetje de goede kant op gedraaid zou het moet het instelhoekverschil zo'n 2,5 graden zijn, hiervoor zou ik 7mm op moeten vullen.
Voor 1,5 graden zou 4a5mm opvullen voldoende zijn. Ik ben er tussenin gaan zitten en heb van Multiplex een zadeltje van 6mm gemaakt dus dat komt helemaal goed.

Hier heb je een foto die ik je in een ander draadje beloofde van het eigenbouw intrekbaar wiel.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er tussenin gaan zitten en heb van Multiplex een zadeltje van 6mm gemaakt dus dat komt helemaal goed.

Dat lijkt mij prima. Met een kleiner instelhoekverschil zal de kist eerder beter vliegen. Ik zal even kijken of ik een kopie van de DVD van Radio Carbon Art voor je kan maken. De auteur van deze DVD, Paul Natan, vliegt AL zijn zwevers met een instelhoekverschil van circa 0 graden. Succes

Ik heb er een intrekbaar landingsgestel bij gekregen, ik zal er vanavond een foto'tje van plaatsen. Ik twijfel nog of ik die er dan wel voor wil gebruiken, lijkt mij qua rompverstevigingen wat lastiger dan een vast wiel en het epoxyavontuur is mij nog niet echt goed bevallen.

Die ik gemaakt had was denk ik makkelijker in te bouwen.
Je moest er 2 spanten voor in de romp lijmen.
En hij had nog vering ook.
Maar het blijft altijd wel een heel werk en het maken en het inbouwen.
De keuze is aan jou ;)

Als ik de constructie van dit wiel goed snap dan moet de kracht van de servo het wiel uitgeklapt houden...? dat lijkt me niet fijn. Of zie ik het niet goed?

Helemaal in de uiterste stand staat hij soort van op slot. Je kan hem niet dichtduwen zonder dat je het heveltje een paar millimeter dicht trekt

instelhoek

Om even terug te komen op de instelhoek, heb de mijne destijds gebouwd volgens de ingebouwde hoeken en testgevlogen. Vloog uitstekend, heb nadien met zwaartepunt wat geexperimenteerd en de stabilo vooraan ongeveer 1 mm opgevuld.

Voor de plaats van de hoogteroerservo heb ik gekozen om hem in het kielvlak in te bouwen en met 2 mm stang het roer direkt aan te sturen.

Een wiel heb ik er niet ingebouwd, was niet nodig voor een big-lift met 20cc als sleper.( een sleep met 3 kisten van 4 meter tesamen is mogelijk met 50 cc trekker ) Zonder wiel blijft hij ook beter vlak op de pist liggen met zijn brede romp, wat het starten makkelijker maakt, met wiel hangt hij met de tip van de vleugel in het gras.

heb nadien met zwaartepunt wat geexperimenteerd en de stabilo vooraan ongeveer 1 mm opgevuld.
Dat komt op hetzelfde neer als wat Justus wil doen (achterkant wat minder omhoog halen), met beide verklein je het instelhoekverschil.

Dan nog een kopie uit het sleepdraadje over het wel of niet toepassen van een wiel, is hier van toepassing. Misschien hebben anderen dan ook nog nuttige inputs.
met strandlandingen in het achterhoofd bescherm ik er ook de onderkant van de romp wat meer mee
Met landingen op het strand lijkt een wiel me eerder nadelig. Je maakt namelijk een groot gat in de onderkant van je romp waardoor (zout) zand naar binnen kan komen. En geloof, het komt naar binnen! Dat is alleen te voorkomen door een dichte wielkast om het wiel, niet eenvoudig met een intrekbaar wiel.

EZF

Justus ik ben het met Fotor eens. Ik zou er geen intrekbaar wiel inzetten, zeker niet voor gebruik aan de helling. Ook geen vast wiel. Houd het lekker simpel zou ik zeggen. KISS Keep It Super Simpel ;)

Als je alleen helling zou vliegen is het misschien zonder wiel beter al begrijp ik de rede eerlijk gezegd niet.
Met slepen zal het eerder tot schade kunnen leiden zonder wiel.

Misschien sla ik alle planken mis, maar:
- als je wilt hellingvliegen waait het, anders kan je niet hellingvliegen en een beetje extra gewicht is dan misschien wel handig.
- bij het hellingvliegen (aan zee) gaat er inderdaad zand IN je kist komen. Maar wat is er op tegen om de wieldeuren netjes af te plakken en het wieletje lekker binnen te laten, kun je elders wel op een wiel landen. Bij sleepmeetings wel weer handig.

Ik zou hem monteren. Maar ja, wij modelbouwers zijn een eigenwijs volkje . .

Jacob

(Heb vandaag een intrekbaar wiel gescoord op Marktplaats voor in de 2e romp van mijn ASW die voor hellingvliegen en slepen gebruikt gaat worden, vandaar . . .)

Waar ga ik deze kist het meest gebruiken?
Dat zal toch het meest op de helling worden, Langevelderslag, zoutelande en in de toekomst weer op de slufter.
Het slepen was echter zo leuk dat ik zulke dagen met deze kist ook wil gaan bezoeken, daar kwam ook de vraag van het wiel vandaan.

Wat zand en zout betreft heeft Fotor wel een erg sterk argument, wat er niet in komt hoef je er ook niet uit te halen en houd de elektronica langer goed.

Misschien sla ik alle planken mis, maar:
- als je wilt hellingvliegen waait het, anders kan je niet hellingvliegen en een beetje extra gewicht is dan misschien wel handig.
- bij het hellingvliegen (aan zee) gaat er inderdaad zand IN je kist komen. Maar wat is er op tegen om de wieldeuren netjes af te plakken en het wieletje lekker binnen te laten, kun je elders wel op een wiel landen. Bij sleepmeetings wel weer handig.

Ik zou hem monteren. Maar ja, wij modelbouwers zijn een eigenwijs volkje . .

Jacob

(Heb vandaag een intrekbaar wiel gescoord op Marktplaats voor in de 2e romp van mijn ASW die voor hellingvliegen en slepen gebruikt gaat worden, vandaar . . .)

Helemaal mee eens.
En als je de deurtjes erg netjes maakt komt er zondar plakband al geen zand in denk ik.

Toch in eerste instantie dus even nog geen wiel erin, het is voor een keertje slepen niet noodzakelijk en als blijkt dat ik het wel wil kan ik het altijd nog inbouwen.

Dat wordt het lijstje ineens erg kort wat er nog aan de romp moet gebeuren
Richtingroer op maat, servo's/ontvanger/accu een plekje geven en een sleepkoppeling erin. Daarna zijn de vleugels aan de beurt.

Allen bedankt voor de feedback! erg handig als je voor het eerst aan dit soort kisten werkt!

HoiHoiHoi....het budgetduiveltje op mijn linkerschouder heeft het engeltje op mijn rechterschouder overtuigd en samen hebben ze besloten dat het tijd is om spullen te bestellen om hem af te gaan bouwen!
De 30cm staufenbiel-verstoorders wil ik dus deze kant op laten komen en dan moeten er ook nog rolroerservo's komen. maar ja....wat is wijsheid? Hoe sterk waren servo's toen? Ik overweeg de dymond D250's of D300's, niet zo groot en best wel sterk en dymond omdat ik goede ervaring heb met dat merk maar zijn deze wel geschikt voor de belasting op 4 meter semischaal speelgoed?(een maat waar ik dus geen ervaring mee heb)
De bouwdoos is 27 jaar oud dus s3150 lijken mij een beetje overkill ;-)

Wat zijn jullie overwegingen bij de servokeuze?

Justus

Hun je het landingsgestel van binnen uit niet afdekken met een kapje. Als je dan vervolgens een buisje neemt waar het kabeltje voor de koppeling doorheen laat lopen waar hij door het kapje gaat, heb je volgens mij geen last van zand en wel een functionerend landingsgestel indien gewenst :). Ik weet natuurlijk niet in hoeverre hier ruimte voor zou zijn in de romp.

... dus s3150 lijken mij een beetje overkill ;-)

Wat zijn jullie overwegingen bij de servokeuze?

Justus
Overweging-1: gebruik altijd de dikst mogelijke servo. Dus als je in je vleugel een 13 mm kwijt kunt, zet je er geen 10 mm in. Hoe dikker de servo, hoe meer de tandwielen kunnen hebben.
Overweging-2: metal-Gear op alle hoogte, rol, welfkleppen. De horizontale scharnieras zorgt voor goed doorgeven van de klappen tijdens een landing aan de servo(tandwielen). Deze beschadigen dan ook sneller.
Overweging-3: servo's gaan eigenlijk nooit in de lucht kapot, maar altijd in relatie tot grondcontact (crash maar ook ruwere landing).

Op een 4m-kist wil je precisie en (voldoende) kracht.

Kortom: S3150 lijkt me de ideale servo. Goed, sterk, MG, en een goede prijs voor die kwaliteit.
Enne ... ja, het blijft pakweg 50 euro voor een servo. dat is veel. en ja, er zijn goedkopere.

Gr. Dirk.

Back