2013 was de laatste post maar niet de laatste keer gevlogen hoor!
Ik vlieg weliswaar niet vaak met de Twin maar er zijn een paar dingetjes die ik toen niet goed, of niet naar tevredenheid, heb gedaan en na 5 jaar vond ik het tijd om hem helemaal uit elkaar te trekken om wat verbeteringen door te voeren:
- Ik ben teruggekomen op het besluit om zonder wiel(en) te vliegen. De onderkant van de romp ziet
er inmiddels niet uit, zit onder de krassen en groene strepen en was aan een spuitbeurt toe dus er komt een wiel in.
- Het hoogteroer servo had ik onder een luikje in de staart zitten en dat luikje heb ik nooit netjes afgewerkt gekregen en was een
doorn in mijn oog. Hier wilde ik een alternatieve oplossing.
- Het richtingroer had ik met 2 penscharnieren gemonteerd. De 'achterlijst' van de staart was vlak en het roer zelf rond.
De scharnierpennen had ik niet ver genoeg in het roer gelijmd waardoor er, om genoeg uitlsag te houden, en grote kier tussen
staart en roer was ontstaan......niet echt mooi.
- De pull-pull aansturing van het richtingroer had ik direct op de servo en heeft nooit helemaal lekker gewerkt. Er kwam altijd na
een tijdje weer speling op de aansturing, heb het wel 4 keer opnieuw aangesloten en uitgelijnd maar het bleef niet naar
tevredenheid werken.
- De originele rolroeren waren krom getrokken na 27jaar in een doos. Ik heb de grootste profielen gekocht die ik kon vinden en die
als rolroeren gebruikt maar deze liepen aan de onderkant niet helemaal gelijk met de vleugel. Die was aan de tip wel even dik als
het roer maar aan het begin van het roer was de vleugel een paar mm dikker.
Nu loop ik al een tijdje tegen deze klussen aan te hikken maar ik verzin steeds nieuwe projecten en vond voor mijzelf dat ik nu eerst de Twin in orde moest maken voordat ik iets anders mag oppakken.
Ik werd mee geholpen in het oppakken van de klus doordat ik een paar weken geleden een teen heb gebroken en dan is het bootje varen wat lastig. (nou ja...het varen gaat wel maar het aan boord klimmen, en trap- en rondlopen is wat problematisch)
Zodoende wat extra tijd in mijn bouwhok kunnen zitten en ben ik begonnen met alle folie eraf te trekken en de romp helemaal leeg te halen zodat ik bijna van voor af aan opnieuw alles kon inbouwen..
Eerste klusje was de lelijke gaten aan de zijkant opvullen.
Ik heb hem van binnen uit opgevuld met 1mm balsa en aan de buitenkant 3 lagen 50grams glasweefsel. Als de romp straks geplamuurd en gespoten wordt zie je er niets meer van!
Daarna de positie van het wiel bepaald. Hier heb ik gekozen voor 2 vaste wielen. Het is een semischaalmodel van de eerste generatie Twin Astir's, die hadden zowieso al niet de drie wielen van de latere versies en zijn daarnaast ook nog eens vaker met een vast wiel dan een uitklapbaar wiel gemaakt.
Dus 1 wiel net voor het zwaartepunt en eentje in de staart
Toen van multiplex een nieuwe romp-achterlijst gemaakt. Deze heb ik open gewerkt zodat ik nog bij het hoogteroerservo kan als hier iets mee aan de hand zou zijn.
[/URL]
Van vliegvriendje Terence heb ik een mooi richtingroersysteem van Multiplex over genomen. De zwarte pennen zitten in de achterlijst gelijmd en daar loopt verticaal een aluminium asje doorheen. In het richtinroer zit een buisje gelijmd waar die as weer precies in past. Op de plaats van de zwarte pennen zitten sleuven in het richtingroer, als die op zijn plek zit kan de aluminium pen er van boven ingeschoven worden en zit het roer op zijn plek.
Dat richtingroer heb ik iets moeten verdikken en verlengen om goed aan te sluiten op de romp. Die is nu zo dik dat ik de pull-pull helemaal binnen de romp heb kunnen houden. Voor in de romp heb ik een servo-wiel op een as gezet met de pull-pull draden daar op en nog verder van het draaipunt weer een stuurstang naar de servo.
Zo is de servo ontlast van de draadspanning en kan ik de volle servo-uitslag benutten voor het richtingroer.
Hierna heb ik de kist in elkaar gezet om te kijken waar ik de overige componenten moet gaan plaatsen om met mijn zwaartpunt een beetje goed uit te komen.
De motoraccu blijkt op vrijwel dezelfde plek te moeten komen als voorheen. Enige probleem was dat hier nu een richtinroeraansturing, een nieuw spant en een wielkast zitten dus hier moest ik iets op verzinnen.
Ik heb met glasweefsel een bakje op de maat van de accu gemaakt en deze onder een hoek in romp gelijmd, zo dat de accu aan de achterkant op de wielkast ligt.
De pen die de romp tegen kraken beschermd bij slechte landingen heb ik verwijderbaar moeten maken, omdat anders het wiel ook niet demontabel is, en als de accu er in zit sluit die pen op zijn beurt de accu weer op en gaat die nergens meer heen.
De ontvanger heeft nu een plekje voor in de romp gekregen, alle servosnoeren liggen weer op hun plek en in principe is de romp nu klaar voor een nieuwe spuitbeurt. (hier ga ik ook weer hulp krijgen van iemand met wat meer ervaring daarin dan ik)
Het volgende wordt nu de vleugels. Ik wil nieuwe rolroeren bouwen, die taps toelopen (om toch een beetje op een echte te laten lijken) en mooie vleugeltips die wél mooi op de roeren aansluiten. (van de oude zal je geen mooie detailfoto's zien....ook die heb ik toen niet zo mooi kunnen bouwen als ik eigenlijk voor ogen had)
als dat zo ver is kan ik nieuwe folie bestellen en een nieuw schema verzinnen.
Dat was het nu even....maar ik ben lekker bezig geweest!