Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

1. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    Hallo Jan,
    ik ben jouw prachtige project nog steeds aan het volgen, nog niet volledig gelezen, maar toch weeral top
    Om te antwoorden op één van uw quote's #68, geef ik je honderd procent gelijk
    Ik ben het er helemaal mee eens dat je gedemotiveerd geraakt door dat gevoel, zit met het zelfde probleem
    Als ik zie welke weinige mensen er reageren op een post en dan zijn dit steeds dezelfde personen en soms krijg je nogeens geen antwoord
    Maar genoeg hierover gezeverd, krijg waarschijnlijk toch negatieve respons, wilde dit effe kwijt
    Toch bedankt om dit leerrijke topic te delen, het ga je goed
    groetjes Ronn

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ronn, wil toch even reageren om wat je hier schrijft, zeker niet negatief, en tot op zekere hoogte kan je gelijk hebben.
    Persoonlijk heb ik al ondervonden dat je meer of minder respons krijgt naargelang je zelf commentaar geeft op anderen hun werk.
    Als je eigen werk een niveau behaalt waar meerdere nog niet aan kunnen door te weinig ervaring , word er wel veel naar je werk gekeken maar zijn er veel die niet meer durven reageren omdat ze denken te weinig ervaring te hebben om mee te kunnen praten. Persoonlijk denk ik dat het daarom belangrijk is dat je als ervaren bouwer niet alleen reageert op de moeilijkere bouwprojecten maar ook zeker mensen met minder ervaring de nodige aandacht geeft aan hun bouwproject.
    Jan, je bent super bezig en wat je laat zien is weer de moeite waard, doe zo verder. Verder geen commentaar, daar ik zelf zeker niet beter zou doen :)

Jaap.B en Ebro de Wit vinden dit leuk.
  3. Peter58

Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Ik leer van jan zijn super werk, en nee daar kan ik lange niet aan tippen, dit is mijn eerste boot al is hij ruim 30 jaar oud.
    Dat een ander mooier en beter bouw vind ik niet erg, heb er grote bewondering voor, en volg dit op de voet :)
    Grt peter.

4. Ebro de Wit

Ebro de Wit

Lid geworden:
    10 nov 2019
    Even een opmerking, de aandacht is er wel zeker kijk maar naar het aantal weergaven!
    Niet iedereen hoeft toch wat te schrijven?
    Men leest dit en andere topics, als er vragen zijn komen die vanzelf, al is wat aandacht wel leuk (stimulerend) natuurlijk:bye:

groetjes Ebro

5. Jaap.B

Jaap.B

Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Ha Jan
    Wat ziet het er allemaal schitterend uit zo gedetailleerd nu bij dit laatste weer gezien hebben weet ik dat ik nog een zeer lange weg heb te gaan .

Groetjes Jaap

6. hcs_vliss

hcs_vliss

Lid geworden:
    10 feb 2020
    Het is een magnifiek topic met een schitterend model.
    De reden dat je mij niet ziet reageren is dat ik inhoudelijks precies niks toe kan voegen jammer genoeg.

Maar, het topic wordt (door mij in ieder geval) met grote aandacht gelezen!

Ebro de Wit en AvdH vinden dit leuk.
  7. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    En die laatste zin is juist de reden dat er zo weinig respons is op de prachtige bouwprojekten op dit forum .
    Ook ik ben er mee gestopt om te reageren om deze reden , dat wil niet zeggen dat ik niet meer lees en volg , integendeel .
    Maar het is wel jammer dat door enkelen , die steeds kritiek hebben of een "pik" op sommigen , dit forum zo zijn charmes verliest .
    Daarom aan diegenen die hun modelbouwprojekten op dit forum bekent maken en ons laten volgen , doe zo voort .
    Er komt eens wel een moment dat die kritikasters het zullen opgeven .
    Jan , je bent meer dan goed bezig , eigenlijk prachtig allemaal wat je verwezenlijkt .
    Groetjes
    Ronny

Zeiler vindt dit leuk.
  8. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    :thumbsup:

Zeiler vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Vraag, ondertussen zijn er als 160 quotes geplaatst, maar misschien lees ik niet goed, dat ik van @JaFa tot op heden nergens iets van frustratie heb kunnen lezen.
    Kan jij misschien aangeven waar?

Ik wil ook nog een opmerking maken op onderstaand citaat:
    Mooie opmerking, die volgens mij naar twee kanten kan worden uitgelegd:
    - "Ervaren" bouwers accepteren geen opmerkingen van "beginnelingen". Echter daar de laatsten heel anders tegen het project aankijken geven zij vaak ontnuchterende opmerkingen. Door dit soort opmerking heb ik diverse aanpassingen gemaakt in mijn beide schepen.
    - "Ervaren" bouwers willen met de opgedane kennis een beginneling helpen en behoeden voor de fouten die zij zelf gemaakt hebben. Daardoor kan het gebeuren, dat zij de beginneling "vol pletteren" met informatie, zodat deze ontmoedigd raakt. Soms moet men zich een beetje inhouden. Het achterliggende probleem is, dat je niet het kennis/ervaringsniveau kan inschatten.

Er is nog een laatste niet genoemde categorie, diegenen die niets kunnen maken en er plezier aan beleven om andermans werk omlaag te halen.

Gezegde van een van mijn leraren:
    - Als je zelf een klein lampje hebt, moet je de andere uitpissen.

Hopelijk nu terug naar het werk van @JaFa, daar ik zijn verslagen met veel plezier lees.
    Henk

10. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Jan, we hebben allemaal onze zeg nog eens gehad :) het is terug aan u om je vorderingen te tonen.

11. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey allemaal,

wat een discussies hier wow, nu even wat dingen rechtzetten en of verduidelijken,
    ik heb in het begin inderdaad enkele keren zelfs gevraagd voor wat repliek en interactie, vooral om het topic wat interessant te houden voor mij, het is tenslotte maar mijn 2de boot en ik ben verre van een expert.

Maar ik begrijp dat het voor sommige wat extreem en nogal technologisch kan overkomen, dat is ook helemaal geen probleem denk ik, mocht je iets niet begrijpen dan leggen we het toch gewoon uit.

Anderzijds diegene die mij een beetje kennen weten ondertussen wel dat ik helemaal geen criticaster ben, zeker niet op iemands anders werk, op mijn eigenwerk is dat wat anders.

Ook denk ik dat ik echt wel probeer de mensen verder te helpen in hun bouw perikelen, soms door uitleg soms door wat tekeningen of inzichten, soms zelf door volledige componenten voor hen te bouwen.

Anderzijds kan ik vanuit beroepsmatig gewoonte erg goed met kritiek om en probeer dat eigenlijk altijd wel om te zetten (indien mogelijk) in een update of upgrade aan de bouwwerkzaamheden...

Dus gasten leef jullie uit maar hou het netjes :D.

Maar ik weet ook dat het in het verleden anders was, op sommige andere subfora hier lees ik nog altijd opmerkingen van mannen die alles beter kunnen, wel goed voor hen, laat ons dan maar verder klungelen dat is vaak nog het leukste ook!

Genoeg gezeverd, een update, er is door de lockdown eigenlijk wel heel wat gebeurd, beginnen met het begin.

Tussendoor ben ik begonnen met wat beslag te maken, niet voor taart dat doet mijn wederhelft (bij mij 3kg in 3 weken NIET OK!) maar met alle onderdelen die je aan de cabine hebt hangen, ook heb ik de ganse verschansing in orde gemaakt.

Ik kwam dan tot de conclusie dat de de verlichting wel erg klein is op 1/50, en de gebruikelijke leds van 3mm zijn eigenlijk perfect van vorm maar toch wel wat groot, ze zijn bijna 5 hoog en 3mm in dia, dat zouden dan lampen van 25 op 15cm zijn toch wat groot naar mijn aanvoelen. ik heb dan maar geprobeerd om de LEDs wat kleiner te maken en in de draaibank gestopt ze zijn nu 3mm hoog en nog 2,2 in dia en ja ze werken nog dus Ok!

[​IMG]IMG_5028 by Jan Fabri, on Flickr

Dan heb ik nog een heleboel aan de romp gedaan, de ankerbuizen geplaatst, ik heb deze bewust uit styreen gemaakt omdat ik niet zeker ben dat het anker zal werken over de winch heen, er is best wel een kans dat door het geringe gewicht dit blijft haperen en dan kan ik alsnog makkelijk de ankerbuis doorzagen en het rechtstreeks op de ankerservo zetten (dit is voor latere automatisering) maar eerst zo maar proberen.
    Hier zie je ook de verschansing die zo goed als klaar is (ok ik weet het, het is wat troebel ik leer het nooit)

[​IMG]IMG_5059 by Jan Fabri, on Flickr

Vervolgens ben ik verder gegaan met de voor fender, alle bevestiging bouten zijn hier geplaatst als de boot geschilderd is komt hierin een stootrubber.

[​IMG]IMG_5058 by Jan Fabri, on Flickr

Ook tussen de onderste fender en de rubberen stootrand (geen idee hoe deze dingen noemen) zitten alle moeren ingewerkt:

[​IMG]IMG_5053 by Jan Fabri, on Flickr

aan de stuurboord zijden net achter het manschappenverbluif heb ik ook het platform voor de "nieuwe" david, de monoarm van Palfinger gemaakt. Later komt hierop nog een RHIB

[​IMG]IMG_5049 by Jan Fabri, on Flickr

Vervolgens bij de achter fender een variatie op het thema...

[​IMG]IMG_5045 by Jan Fabri, on Flickr

Ook het plafond en de vloer van heet manschappendeel zijn min of meer klaar, op deze foto zie je het begin, de I profielen en bording, ondertussen zijn ook de afwatering buizen geplaatst het geheel ligt nu bij de spuitstand...

[​IMG]IMG_5044 by Jan Fabri, on Flickr

Uiteindelijk is het dit, de romp is klaar voor de volgde GROTE (en voor mij angstaanjagende) stap het spuitwerk.

[​IMG]IMG_5057 by Jan Fabri, on Flickr

Na zo'n 12 lagen, waarom 12 wel zoals gewoonlijk komt je grootste vrees uit, ik spuit alles mooi in Primer, dan had ik RAL verf laten maken, maar tijdens het spuiten van de trusters was ik als licht geïrriteerd door de "dikke" spuit druppels en de enorme hoeveelheid verf er uit die bus kwam.

Ook moet ik zeggen hoewel ik die verf speciaal heb laten maken, en naderhand de RAL kleur toch ook nog eens heb gecheckt ik eigelijk vond dat de verf te bruin is. Gelukkig kent mijn wederhelft alles van kleur en zij onderbouwde mijn bevinding. De RAL verf is te bruin

Uiteindelijk ben ik wat gaan vergelijken met kleuren kaarten enz... Veel zever en gezeur ik heb de verf roder gemaakt!

Doordat ik toch had geprobeerd de dikke stroop verf te spuiten op de romp was het resultaat een ganse avond een lastige heel lastige Jan. Het trok op niets je zag de verf bubbels en door de grote hoeveelheid verf die uit de bus kwam had ik ook nog eens 2 lopers...

Deze 2 lopers heb ik proberen weg te krabben en zo kwam ik met het probleem dat de romp niet meer effen was... Dus spuit plamuur schuren enz. dit lukte niet, dus heb ik de oneffenheid er maar helemaal uitgespoten, Wat betekend: Spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren, spuiten schuren enz.

Uit eindelijk na 2 weken spuiten is dit het resultaat:

[​IMG]IMG_5081 by Jan Fabri, on Flickr

Je ziet dat ik nog enkele kleine dingen heb bijgeschuurd deze zijn doffer,

[​IMG]IMG_5083 by Jan Fabri, on Flickr

En een overfly:

Het geheel is vrij strak gespoten al zeg ik het zelf, dit is echt niet mijn sterkste kant maar het is uiteindelijk wel goed gekomen, maar natuurlijk nog niet klaar.

Nu nog wat detaillering, uren en uren heb ik naar fotos zitten kijken hoe en wat dit zijn de uiteindelijke laslijnen:

[​IMG]IMG_5086 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5087 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5088 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5089 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5090 by Jan Fabri, on Flickr

Hierover volgen nog 2 spuit lagen, het afplakken was deze middag ondertussen zit de 2de laag er op, morgen seal ik het met matte vernis.

Maar omdat de tape er nu al 2 weken opzit en er heel wat lagen verf opzitten vrees ik wel wat om deze er af te krijgen zonder de verf te beschadigen, ik had al in gedachte om met een mesjes de verf in te snijden, op de verf naad komt achteraf toch een klein zwart biesje om de naad strak te maken, ik zal het morgen eens bekijken...

Nu stop ik even met de update ik ben ondertussen toch weeral een uur of meer aan het typen en uploaden enz.

De beslag delen komen waarschijnlijk eerstdaags aan bod...

Groeten en tot de volgende.

Laatst bewerkt: 15 apr 2020
    kaapstander, Zeiler en AvdH vinden dit leuk.
  12. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    En ook gewoon het echolood en speedlog onder de romp gehangen....Keurig werk zo.

Die problemen met het spuiten herken ik zeker. Het liefst wil je er niet meer aankomen als het spuitwerk klaar is, bang voor beschadigingen (wat bij mij dan dus ook altijd gebeurt :confused:).
    Het bijwerken is dan weer een uitdaging, ga je die plekken weer spuiten met de airbrush (kleine nozzle) of probeer je de spuitverf voorzichtig met een kwastje op de beschadiging aan te brengen.
    Ik heb nu als probeersel voor het laatste gekozen maar het gevaar is de laagdikte en daarmee een mogelijke verkleuring, wanneer je niet oppast ben je het geheel weer met een kwast aan het doen.

Het beschadigen van de verf door de maskeer tape is ook herkenbaar, zelfs na voldoende uitharden van de laag waar de tape opgeplakt zit. De laatste paar keren de tape direct na het verven/spuiten weggehaald en dat bevalt beter, geen zichtbare beschadigingen.

Een mooie en gedurfde oplossing dat van het afdraaien van die LEDS.
    Zelf gebruik ik bedrade SMD-leds (0805), die zijn 2x1,25x0.8mm en hebben een 24cm lange draad er al aan.

Ik kijk in ieder geval uit naar de vele werkende functies (geen druk ;)) die er zeker op zullen komen.

Groet,
    Mathieu

13. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    Schilderen is een vak op zich en de kennis krijg je door ervaring
    Dit heb ikzelf ook ondervonden, zowel op hobby vak als ernaast prive !
    Een vakman heeft mij de tip gegeven dat van zodra de verf een beetje is gedroogt is dat je de tape ervan moet halen
    Maar wel zo dat je de tape trekt naar het ongespoten deel, m.a.w. tegen overgesteld van het geverfde deel en ook de richting bij het opplakken, zodat je alles in 1 keer mee hebt
    Als je moet schuren ook altijd met een zo hoog mogelijk P waarde, bv P 800,en liefst met water
    Wij noemen dit " slissen ", dan mag in princiepe de strepen van het schuren niet meer zien
    Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar is en ik niet in herhaling val, sorry :koud:
    groetjes Ron

14. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Ja dat Echolood en Speedlog, terug gevonden op de vele foto's die ik gekregen had, het echolood is waarschijnlijk om de diepte te bepalen, de Speedlog, door de naam zou ik zeggen een snelheidsmeter maar ik zie niet eteen hoe hij dan werk is dit via Doppler of meet hij water dat door de unit gaat? waar je dan stomings fouten enzo moet uithalen?

En dan dat spuiten, ik ben blij dat iemand hier ook eens zegt dat dat allemaal niet zo makkelijk is om een goed resultaat te halen, en las je dan weken of zelfs maanden aan iets hebt gewerkt en het zo stuk maakt is dat wel even...

Ook heb ik nog altijd niet een goede combinatie van verf gevonden, voor mijn styreen en plastik werk blijf ik bij Humbrol/Revell omdat ze zoveel kleuren hebben en betaalbaar zijn. voor de romp is dat niet te doen. ik heb mijn vorige boot met de airbrush gespoten, maar dat duurde altijd 3 uur per beurt... Ook trekt Revell verf op niet veel als het op stoot stevigheid aan komt en ja dan zit ik dus ook met een penseeltje bij te werken en dat zie je altijd. wat ik dan doe is een beetje roest op de plek aanbrengen dan maskeer je dit wel goed.

Maar het is en het blijkt mijn zwakste onderdeel...

En over die functies, wel de hoofd functies zijn er al misschien nog wat FIFi en rook en sound maar mocht je ideeën hebben over andere dingen hoor ik dat graag.

Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  15. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Daar heb je zeer zeer zeer zeker een punt, als je kijkt naar welke finish sommige mensen afleveren ben ik soms wat jaloers, het zou wel eens leuk zijn mochten deze heren hun kunnen wat meegeven, van jou post steel ik al zeker het idee van de tape, dat wist ik niet. het schuren slissen daar was ik mee mee, al doende leert men:confused:.

Nu kan ik natuurlijk niet meer wachten tot de verf is gedroogd omdat er 12 lagen op zitten ik veronderstel dat de 1ste laag al wel droog zal zijn. ik ga zien hoe het eraf komt.

Hey misschien nog een vraag ik krijg het gevoel dat jij best mee bent in dat verven, al 2 keer had ik het probleem dat ik de afplaktape (tamya) en ook die van de action, op een gespoten oppervlak kleefde ongeveer na 24u drogen, en dat tijdens het verwijderen de lijmlaag loslaat, (motip verf) is dit omdat er toch nog oplosmiddel niet vervlogen is in de verf en moet ik wat langer wachten voor ik verder afplak of wat is de reden hiervoor?

Alvast enorm bedankt voor jullie input.

16. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Oh, die heb ik nog niet gehad, het loslaten van de lijm van de afplaktape maar zoals je het zegt klinkt het wel logisch van dat oplosmiddel.
    Ik kreeg de tip om dat soort lijmlagen voorzichtig met wasbenzine te verwijderen maar ik zou daar wel een tijdje mee wachten tot je echt zeker bent dat de verf goed gedroogd en doorgehard is en zeker niet teveel wasbenzine gebruiken op een doekje.
    Revell en Humbrol gebruik ik ook veel, betaalbaar is relatief. Doorgerekend naar een literprijs schrik je je ook het apezuur. Uit de potjes is goed te spuiten, wel verdunnen volgens 2 delen verf en 1 deel verdunner.

Het echolood is inderdaad voor de dieptemeting en het speedlog is volgens het doppler werking inderdaad, zit wel iets meer techniek achter maar zo werkt het wel in basis.

Wat extra functies betreft heb je al heel wat, er blijft niet veel over. Werkende radars, overboord zetten van de rescue boot (en weer thuis brengen natuurlijk), verlichting, misschien nog een crewmember die wat aan het lassen is aan dek of zo? Dan heb je het wel gehad denk ik zo.
    Je moet er wel de ruimte voor hebben en uiteraard blijft het je eigen creatie, zelf zit ik meestal vol met dat soort plannen maar als je aan het bouwen bent dan of komt het er niet van of is er de ruimte niet voor.

Groet,
    Mathieu

17. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    Hoi Jan, graag gedaan
    Ik leer van U ook héél veel
    Nu betreft die tape, ik zeg niet dat die van Tamya goed is maar dat is voor hobby's
    De vakmensen gebruiken Tesa en die heb je in kleuren
    De blauwe en de gele zijn goed en ik ondervind door het gebruik heen dat de gele van zeer goede kwaliteit is
    Deze laat geen lijmlaag los
    Ik heb vorige week mijn romp gespoten met dezelfde verf als die van jou
    Eerst boven de waterspiegel met zwart, ook van Motip,en de dag nadien de rood bruine kleur onder de spiegel.
    Geen enkel probleem gehad, binnen het uur was de afplak er al af want die verf droogt heel snel
    Moet dringend mijn verslag nog voorzien van foto's en update, sorry :hammer:
    Maar zoals ik gezegd heb, probeer zovlug mogelijk na het schilderen de tape te verwijderen, het is zo dat je verf eigenlijk een soort van plastiek laag vormt en als je de tape "afscheurt" dan begrijp je dat dit niet altijd volgens een rechte lijn gaat zijn.
    Hopelijk ben hier mee al een stap verder, anders hoor of zie ik het wel, veel geluk gewenst :banana:
    groetjes Ronn

18. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Heel uitzonderlijk een middag update, vooral omdat ik erg blij ben met het resultaat tot nu toe. Bedankt Caracol voor de tape tip, it was a mood changer!!!

Ok de onderzijde van romp is nu klaar, ik heb de tape verwijderd, en dit is goed gelukt nu ga ik enkele dagen de verf laten uitharden en dan plak ik alles af voor de grijze laag.

Dit is het geworden en ik ben er best tevreden mee het is niet 100% strak maar toch wel goed...

[​IMG]IMG_5135 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5136 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5138 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5137 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5139 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5140 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5134 by Jan Fabri, on Flickr

Nu de grijze primer, ik ga de zijkant, de binnen verschansing en het dek in 1 keer spuiten, alles in ligt grijze primer, de binnen verschansing blijft hierin, de zijkant komt dan in Mosgrijs 7003, en heet dek in groen. als die kleuren er op zitten is een heeeeeeel groot deel van de boot in orde...

De rest is dan pure FUN! (dit is dat niet, elke keer met knikkende knieën dat alles goed verloopt.

Oh ja nog een overfly filmpje dan hebben jullie het volledige beeld van 2 weken werk, je gaat het alleen nooit zien want het zit toch maar onderwater...

oh ja bekijk maar even het verschil van de kleuren op de 2 onderstaande foto's dan begrijpen jullie het kleur dillema waarschijnlijk wel:

[​IMG]IMG_4945 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_4946 by Jan Fabri, on Flickr

[​IMG]IMG_5138 by Jan Fabri, on Flickr

Ik ben blij met het rodere resultaat maar geef gerust jullie idee

kaapstander vindt dit leuk.
  19. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    Ben in jouw plaats gelukkig, mooi gedaan, top :beer:

20. Carracol

Carracol

Lid geworden:
    5 dec 2014
    Hoi Jan, had nog een vraagje
    Waar heb je die eindschakelaars en motortjes met vertraging aangekocht ?
    Misschien toch bekijken of ik mijn winch/lier toch werkend kan maken, de originele is nog niet geplaatst, enkel de fundatie, dus kan ik nog altijd een nieuwe maken.
    Die spoed van de reel op uw winch, hebt ge die zelf gedraaid en zo ja wat is dan de spoed ?
    Ben zelf in bezit van een draaibank en een kolomfreesmachine dus kan ik misschien wel iets in één flansen hé :offtopic:
    groetjes Ronn

Deel Deze Pagina