Upgrade MP 3030 of nieuw ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Phaedra, 20 aug 2011.

1. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Als alleen de displaytaal zou veranderen zou update van V1/V2 naar V3 ook betaalbaar zijn.

De V3 heeft veel uitgebreidere softwaremogelijkheden, vandaar dat het oorspronkelijke aantal modelgeheugens is teruggebracht van 18 naar 15. De master-editie met 99 modelgeheugens heeft een veel grotere prom en is alleen in de V3 versie leverbaar geweest.

2. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Heb net even spanning gezet op de zender via een voeding, en blijkbaar heeft die 15 model geheugens, en dus een V3.

Als ik het goed heb begrepen, is er dus niet veel te upgraden, buiten de taal ?

3. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Een Lipo van 15 euri van de Chinaman doet het anders net zo goed; alleen moet je dan een andere laadoplossing verzinnen ...... :)

4. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Uiteraard, vandaar mijn prijs range...
    Die van Schulze heeft gewoon een paar extraatjes, zoals ingebouwde balancer, en een schakeling om de batterijlading aanduiding te doen lijken op de originele NiCd zenderbatterij....

Heb wel ergens de neiging naar LiPo omdat ik dan ineens van dat memory-effect vanaf ben.

My ever changing moods :)

5. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Lipo "lijkt" stukken langer mee te gaan en van dat zelfontladen en memory effect ben je ook af. In mijn MX22 met een ik meen 2400mah is het gemiddeld na 3 vliegdagen laden :)

6. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Wil je niet aan de LiPo kan Eneloop accu's ook een optie zijn.
    NiMH met een lage zelfontlading.
    Capaciteit ca. 2000 mAh, laden als een gewone NiMH accu rond de 0.5C.

Frans

7. somebody

somebody

Lid geworden:
    1 okt 2009
    lipo in 3030

Ik gebruik al een viertal jaren een lipo in mijn 3010 en 3030.
    Ik heb tussen de stekker op de print en de battery een groene mpx-stekker gezet, zo is deze makkelijk uit de zender te halen om te laden en balanceren. In de ene zit een pakket van 2s 3300mAh en in de andere een 4500mAh, deze passen juist in de batteryhouder, het is aan te raden van een zo zwaar (groot) mogelijk pakket te nemen om de zender in balance te houden, zeker met een lange antenne (35Mhz).

Mijn 3010 heb ik omgebouwd met een spektrummodule voor een futaba ( heb dit toen ergens op dit forum gevonden) omdat in onze club in de beginfase het meetste met spektrum gevlogen werd en mpx op zich liet wachten, en mijn 3030 heb ik met de m-linkmodule omgebouwd
    In tussentijd heb ik me ook een royal pro 16 aangeschaft omdat ik niet kon wachten op de telemetrie-mogelijkheden bij de modules
    Toch geef ik nog de voorkeur aan mijn 3030, deze voelt veel robuuster aan in de hand en de programeering is vrijer.
    Mijn advies is van de 3030 te blijven gebruiken, al dan niet op 2.4.

gr. David

8. MrBean

MrBean

Lid geworden:
    8 mrt 2004
    David, uit serieuze interesse : heb je iets moeten veranderen om over te schakelen naar Lipo ? Volgens mij zit er standaard een 6 cel NiCd in, dus 7,2V. Dus dan moeten 2S normaal gezien geen problemen geven op 7,4 V ?

Groetjes,

Davy

9. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Qua batterij denk ik dat ik gewoon een goede 2S LiPo ga kopen van voldoende capaciteit.
    Zo kan ik redelijk gerust zijn dat op een gemiddelde vliegdag mijn zenderbatterij niet leeg zal geraken, en als ik 's avonds terug bijlaad, kan er in principe niks gebeuren.
    De batterij-indicator van mijn 3030 zal wel de spanning weergeven, maar ik heb geen enkel idee hoe de ontlaadcurve van een LiPo zich verhoudt tot die van een NiCd (waarvoor die indicator gemaakt is).

Als ik de ervaringen hier zo allemaal lees, denk ik dat het best de moeite waard is om deze zender nog verder te gebruiken, omdat de kwaliteiten waarvoor ik die zender ooit koos (grote flexibiliteit) nog steeds het verschil maken. Ik vind alleszins (tot nu toe) geen goede redenen om een ineuwe zender te kopen, ik bedoel daarmee geen eigenschappen die zo'n grote toegevoegde waarde hebben die het de moeite maken om deze goede zender weg te gooien.

Ik heb intussen alvast een USB kabeltje besteld, zodat ik hem op mijn PC kan aansluiten, en een goede simulator mee aansturen bijvoorbeeld.

Eerstvolgende stap is de motorisatie van mijn trainertje eens bekijken, om met een minimum aan kost dat ding de lucht in te krijgen.
    Alles zit er nog in om met NiCd batterijen te vliegen, en dus kan ik gewoon een 7-cell NiCd pack kopen en ik ben er (want daarvoor heb ik nog laders liggen).
    Indien ik LiPo wil gebruiken, heb ik al zo'n LiPo saver ding nodig, waarvan je niet weet of het echt handig is in volle vlucht : piepertjes hoor je niet boven dat motortje uit, lichtjes zie je niet zo ver.... Ik zou dan al een nieuwe controller moeten komen met auto cut-off, eentje die nog geschikt is voor zo'n oud motortje....allemaal de moeite niet meer waard voor die paar vluchtjes die ik nog plan te doen met dat dingetje.

Ik denk dat ik de investeringen op dat vlak ga houden voor mijn volgend stapje op de ladder : ik heb nog een "hotliner" toestel liggen dat vroeger op 10 cell NiCd vloog, met nog een zeer goede Keller 40-10 motor erin.

10. somebody

somebody

Lid geworden:
    1 okt 2009
    Hallo Davy, ik heb niets verandert aan de zender of de 2s-lipo, ik heb er gewoon een groene mpx-stekker tussengezet om de lipo er makkelijk kunnen uit te halen om te laden om niet telkens de stekker van de print te moeten halen. In de zomermaanden moet ik maar een keer per maand laden ( komt misschien ook door lager verbruik met 2.4) met nog voldoende reserve. Voor mijn royal pro had ik dat ook willen doen maar ik vind geen lipo die in de originele bevestigingsbeugel past, maar hier heb ik nog een paar jaar tijd voor omdat deze batteryen nog vrij nieuw zijn.
    gr. David

11. somebody

somebody

Lid geworden:
    1 okt 2009
    foto's toegevoegd

lipo past mooi in voorziene batteryhouder[​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Is dat inderdaad een (groot) verschil ?

Ziet er netjes uit, denk dat ik ook zoiets ga doen.

Phaedra

13. somebody

somebody

Lid geworden:
    1 okt 2009
    Uitgestraald vermogen van 2.4Ghz is max. 100 mWatt en van 35 of 40 Mhz dacht ik is rond de 1 watt, er zullen hier wel personen zijn op het forum die het exact kunnen zeggen

14. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Het afgestraald vermogen is op 2,4 GHz 100 mW e.i.r.p. en op 35 MHz 100 mW e.r.p.*
    Het verschil in stroomverbruik komt doordat 35 MHz continu zendt en 2,4 GHz slechts een deel van de tijd. Daarnaast is het rendement op 35 MHz bedroevend slecht en op 2,4 GHz beduidend beter.

* Hierbij is e.r.p. effective radiated power en is e.i.r.p. euivalent isotropic radiated power. Het verschil is de antenne, waarop het vermogen wordt gemeten. Bij 35 MHz is dat een halve golf dipool, op 2,4 GHz gaat men uit van een (theoretische) isotropische antenne, wat een ideale rondstraler is.

15. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Wow....dat is een sterk argument pro upgrade.

Intussen heb ik een en ander besteld.
    Voor de 3030 een 2200 mAh Lipo. Als ik bovenstaande info zo bekijk, betekent dat dan dat ik als ik op 2.4 GHz overschakel voldoende batterij heb om meer dan een volledig weekend rond te komen. En dan nog wat.

Ik heb ook de verschillende delen van een oude Graupner Junior Sport (met rolroeren) bijeengezocht, en een nieuwe motorisatie besteld :
    - een 1100 kV brushless motor van 210W
    - een ESC 40A
    - een 2650 mAh Lipo
    - en uiteraard een nieuwe lader.

Ben ik toch wel vergeten een klap propeller mee te bestellen zeker...een 9x6 lijkt me ruim voldoende.

Zonet de manual van mijn 3030 eens terug bovengehaald, tijd om eens terug in de tijd te reizen :)

16. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. MrBean

MrBean

Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Ik heb ondertussen het Spektrum doosje aangekregen.
    Eén uurtje werken stak er een lipo in de zender en was de Spektrum zender geinstalleerd. Lukt dus allemaal perfect...

Alleen, ik had dit getest in een 3030 die ik van een vriend had gekregen. Nu blijkt toch wel dat dit de 15 geheugen versie is... Grrrrrr... En ik deed het dus om meer dan 15 modellen te kunnen gebruiken... Zal ik dus alsnog deze moeten overbouwen naar mijn "goede" 3030... :) :)

Groetjes,

Davy

18. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Heb zelf intussen de LiPo in de 3030 gestopt, en die werkt terug als nooit voorheen.
    Ik zag net dat ik de minimum spanning van de akku kan instellen (alarm).
    Welke spanning raden jullie aan voor een 2S LiPo ?

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    6,6V (3,3V per cel).

Groeten, Jan.

20. MrBean

MrBean

Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Gisteren de eerste vluchten gemaakt met dit nieuwe systeem. Eerst maar geprobeerd met wat Parkzone en eFlite toestelletjes en alles werkt perfect. Eindelijk kan ik ze vliegen in mijn native mode 4... :) :)

Deel Deze Pagina