Upgrade Tugboat 686

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bootjebouwer 2, 29 sep 2024.

1. Jan Joosse

Jan Joosse

Lid geworden:
    28 sep 2020
    De mijne deed het wel in een keer goed. Gelijk maar n ombouw gedaan. Belangrijk is n goede laag vaseline tussen dek en romp, daar sluipt nogal eens wat water langs. Dan houdt het ook gauw op.[​IMG]

Albert van Loon, Herby63 en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  2. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Die is leuk geworden .

Ik heb nog een peesje liggen uit een oude GPS die de front waterdicht afsloot van de kast.
    Deze komt nu tussen het dek en de romp.
    (Als dat wil).
    Anders wordt het inderdaad een laagje vaseline.
    Dank voor de tip/waarschuwing.

Herby63 en Jan Joosse vinden dit leuk.
  3. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Het is mooi geworden zo in deze uitvoering. Heb er zelf ook 1 voor de fun in RPA outfit. Ik heb de accu vervangen, naar 1800 mAmp van Ali. En de 2 Ledjes vervangen voor blauw knipperend op de stuurhut. Verder de aandrijving origineel gelaten. Komt wel snel water in de romp.
    Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €10,32 | 3.7V 1800Mah Lipo Batterij Voor KY601S Syma X5 X5S X5C X5SC X5SH X5SW X5HW X5UW M18 H5P HQ898 h11D H11C 3.7V 1S Batterij Voor Rc Speelgoed
    https://a.aliexpress.com/_EzHMnuh

Bijgevoegde bestanden:

Jan Joosse en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  4. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    IMG_20241109_152959572_HDR.jpg Dankzij onvolprezen hulp van @k-k Klaas, de boot van vaarregelaars en stroombron kunnen voorzien.

Alle AAA batterijen in het achtercompartiment kunnen proppen.
    Hopen dat hij nu niet als een gek achterover ligt en de stabiliteit nog een beetje in orde is.

Door het niet kunnen pairen van de zender en de RC dus op mijn gewone zender moest, was dit de enige oplossing.
    IMG_20241109_152959572_HDR.jpg IMG_20241109_153559778_HDR.jpg
    Kapje past er, na veel wegslijpen van van alles en nog wat, nog wel op.

IMG_20241109_153550336_HDR.jpg
    De aan/uit schakelaar wilde ik onder de accomodatie hebben en ook daarvoor moest er van alles verwijderd worden.

IMG_20241109_153100161.jpg
    Radar in de mast en op het dak en raampjes aangebracht.

IMG_20241109_153130137.jpg Gelukkig had ik nog plastic rietjes om schoorstenen van te maken.
    Ook had ik nog een paar vierkante centimeter grating liggen van een model dat ik in de jaren '90 bouwde.
    Genoeg om een inlaatrooster van te maken op de ventilatiekast.

Laatst bewerkt: 9 nov 2024
    ozy, Gerrit-Jan, ShabaF117 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heb je al stiekum getest of hij drijft Menno? En nu zijn de motoren onafhankelijk te bedienen zeker? Nog wat achtergrondinfo voor de navigatie. Gr. Klaas.

20241109_221527.jpg

6. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Er ligt nog kit te drogen, Klaas.
    Dus morgen gaan we de wasbak pas vullen.

Wat ontzettend leuk om te lezen.
    Dan te bedenken dat op die haven nu een grote kampeerhal staat...
    En het bruggeld: 5 cent!

7. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi hè? Kreeg het boek (uit 1939) van een collega bij BP. Het kwam uit de nalatenschap van zijn vader. Klasse als zo iemand het tegenkomt en dan aan je denkt. Enl in die hoek bij het Leekstermeer liggen veel herinneringen van me. Op Paviljoen Meerzicht aan de Noordkant van het meer heeft jaren familie van me gewoond. Met ons turfscheepje lagen we op de overgang van de Gave in de Munnikesloot. Met onderstaande gegevens vaar je zo naar het Hoendiep. Wel even bukken bij de brug in de A7. Verder is er weinig veranderd daar. Gr. Klaas.

1939 Gave 2.jpg

Laatst bewerkt: 10 nov 2024
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    En wat er veranderd is is redelijk recent veranderd.
    Zo is de haven van Roden pas in 1970 gedempt.
    Wel jammer.
    Hoe tof zou zou het geweest zijn om nog een (jacht)haven te hebben in het dorp?
    En dan was de Vaart naar het Leekstermeer, want die ligt er nog, wellicht ook een beetje onderhouden gebleven.
    Want daar kan je nu nog net, met een beetje moeite, met een opblaasbootje doorheen.

9. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ach, laten we onze herinneringen maar een beetje koesteren Menno. Het zouden inderdaad mooie kanaaltjes voor de watersport zijn, maar wie wil die drijfpartijen nog. In mijn jeugd gingen we met ons steilsteventje beladen met een hoop familie op zondag naar het Leekstermeer en ankerden aan de kant bij Sandebuur. Daar was het maar een meter diep en de bodem zanderig. We vermaakten ons met zwemmen en waterskiën op een oude deur achter de opduwer met A-Ford motor. Je had 2x niks, maar wist je wel te vermaken. Later, begin jaren 60 gingen we daar met wat schoolvrienden uit Groningen zwemmen. Maar we drijven af. Gr. Klaas.

ozy, ruudxd en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  10. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
  11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Is 4 kanaals Maarten, maar waar zet je dan de ontvangeraccu op? Die kleine ESC-tjes worden gevoed uit de ontvangeraccu. Wel een mooi klein dingetje! Gr. Klaas.

12. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    In principe heb je voor het varen maar 3 kanalen nodig, de voeding kan op het vierde kanaal, anders ergens verknopen met een andere rode en zwarte draad. Eventueel met een y-kabeltje.

groet,
    Maarten

13. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Daar heb ik er twee van liggen.
    Het is me niet gelukt om één van hen werkend te krijgen.
    De crime begint al bij het moeten solderen van de pootjes op de print.

En dan komt het binden met de zender.
    Niet voor mekaar gekregen.
    Ik vermoed stiekem toch een ander protocol dan waar de SkyFly mee werkt.

Maar zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben heb ik niet zoveel kaas gegeten van het RC gedeelte van modelbootjes.
    Wellicht dat het jou wel lukt.

Waarschijnlijk wel. :)

14. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Stropdas: (leuke vertaling van Binden:D)
    1. Houd de knop op de ontvanger ingedrukt en sluit de stroom aan op de ontvanger. Het blauwe lampje op de ontvanger knippert, ontvangen in de bindmodus.
    2, Stel de zender in bindmodus (bevestigt AFHDS 2A-protocol). Nadat de ontvanger in de bindmodus is gekomen, verandert het licht van knipperen in flitser om het te vertragen.
    3, zender uit de bindmodus, dan zal het blauwe licht van de ontvanger helder zijn. Geeft aan dat het ontvangen signaal succesvol is.

Failveilige instellingen:
    De ontvanger kan meestal het zendersignaal ontvangen, de rocker naar de failsafe duwen, instellen, lang op de knop voor het binden van de ontvanger drukken, het blauwe licht knippert meerdere keren snel en dan altijd helder, failsafe instellingen zullen slagen.

groet,
    Maarten

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Maarten, Werkt het dan gelijk of moet je na het binden zender en ontvanger nog een keer uit en aan zetten? Bij mijn FrSky en MPX zenders/ontvangers moet ik na het binden zowel zender als ontvanger als het ware opnieuw opstarten. Zal wel zijn om ze weer uit de bindmodus te krijgen, maar misschien gaat dat bij het Flysky wel automatisch. Het gekke bij mijn FrSky zendmodules en ontvangers is dat zender en ontvanger elkaar niet "zien" als ze bij het opstarten te dicht bij elkaar liggen. Maar met een meter uit elkaar geen probleem. Staat niet in de manual en het duurde even eer dat ik dat door had. Bij mijn MPX zenders/ontvangers moeten beide tijdens het binden dicht bij elkaar liggen. Bij FrSky is dat weer minder kritisch. Hoe zei Cruijff dat ook alweer? Je ziet het pas als je het door hebt. Maar al doende krijgt Menno steeds meer ervaring. Zit bij die solderingen aan die pootjes alles goed Menno? Niet per ongeluk iets doorverbonden door uitgelopen tin? Afijn, je hebt weer iets uit te proberen. Succes ermee! Gr. Klaas.

16. Maarten Kylstra

Maarten Kylstra

Lid geworden:
    19 okt 2021
    De Flysky FSi6x gaat na het binden direct in de bedrijfsstand. Je hoeft dus niet uit en aan te schakelen.

Groet,
    Maarten

17. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Er wás niets met elkaar verbonden, Klaas.
    Maar laatst keek ik er nog eens naar en zat er een soort grijs met bruine stof om de pootjes.
    En dat maakt wel contact.

Misschien verkeerde soldeertin gebruikt?

18. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    IMG_20241110_121812694.jpg
    Op de foto is het nauwelijks te zien, maar ze ligt mooi op de waterlijn.

IMG_20241110_121743646.jpg
    Ook achter mooi op de waterlijn en recht.
    En dat terwijl de waterlijn een regelrechte gok was bij het erop zetten.
    De originele waterlijn liep tot aan de stootrand, wat ik geen gezicht vond.

En dan zit je met een strook afplaktape in je handen...
    "Eh... Nou hier maar. Hier zal de waterlijn wel ongeveer lopen."

IMG_20241110_121733758.jpg

Misschien dat ze een reethaartje achterover ligt.
    Maar dat misstaat een sleepboot niet.
    Ik doe het ervoor.

De motoren zijn inderdaad apart bedienbaar, nu.

Laatst bewerkt: 10 nov 2024
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi dat het tot zover lukt Menno. En met de motoren apart bedienbaar heb je geen boegschroef nodig! Goede vaart verder! Gr. Klaas.

20. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Nee inderdaad.
    Dat wordt rondgaan op een dubbeltje.

IMG_20241110_141300858.jpg
    Inmiddels de pees uit de GPS tevoorschijn gehaald.
    Ooit in een laatje gegooid onder het mom van 'komt misschien wel eens van pas'.

IMG_20241110_135842693.jpg
    En dat komt hij.
    Onder de stootrand zie je hem zitten.

Ik was bang dat de schroefjes nu te kort zouden zijn, maar ze pakken en ik zie het dek naar beneden komen en de pees een beetje naar buiten.
    Dus daar heb ik wel vertrouwen in.

En zo komt dit project ook weer tot een goed einde.
    Misschien hier en daar nog een detail, maar ik verklaar hem vandaag voor geopend.

Wat niet gelukt zou zijn zonder Klaas, die kalm bleef toen ik in staat was de hele boel in de kliko te flikkeren vanwege het RC gebeuren en me zelfs voorzien heeft van benodigdheden.

Dank je Klaas.
    Uiteraard zeg je nu dat modelbouwers dat doen voor elkaar, maar ik zou het anders denkelijk niet voor mekaar gekregen hebben.

Gerrit-Jan, ozy, ShabaF117 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina