UT 160 met aanpassingen.

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Johan C., 27 nov 2020.

  1. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Slijpsteen voor uitwendig slijpen draait aan +/- 10000 tr/min, voor inwendig slijpen is dat 20000 tr/min
     
  2. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondertussen de astunnel afgewerkt.
    De schroefdraad M20x1 in het stalen stuk is met een machinetap gesneden, op het aluminium gedeelte is dit met de draaibank gebeurd.
    Nadien zijn beide onderdelen met Loctide verlijmd.
    Nu nog een boutje door de schroefdraad van beide onderdelen als borging.
    Kamer voor het achterste lager is gedraaid en geslepen alsook de zitting in het NGV.
    tn6.jpeg tn8.jpeg tn4.jpeg tn12.jpeg tn11.jpeg

    Deze week wordt de as met beide wielen gebalanceerd want ik heb een nieuw compressorwieltje gemonteerd.
    Gisteren de as een keertje gemonteerd in de astunnel.
    Gelukkig zit alles van de eerste keer op de juiste plaats :)
    tn1.jpeg tn2.jpeg
    Vreemd, een aantal foto's krijg ik niet in de juiste richting gedraaid...


    tn3.jpeg

    Ben van zin om op de astunnel ter hoogte van het achterste lager een thermokoppeltje te monteren.
    Ik zou graag de correcte temperatuur eens willen weten van het lager/astunnel.
    Op het forum van de GTBA las ik dat bij een draaiende motor het achterste lager zo'n 150°C wordt.
    Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

    Ondertussen staat alles klaar om de as te balanceren.
    Het valt me toch steeds op hoeveel onbalans een nieuw compressorwieltje heeft, hier is nog wat werk aan!


    file.jpeg

    Groetjes.
     
    Demaic, gpman en Berto vinden dit leuk.
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Zo, je bent lekker bezig Johan! Je werk ziet er erg netjes uit. Bedankt voor je uitleg mbt slijpen, ik zal me er eens in verdiepen.

    Ik heb al eens eerder gezien dat er een thermokoppel bij het achterste lager is gemonteerd. Ik probeerde te site te vinden maar die lijkt niet meer te bestaan. Dat was van een Deen of Noor die dat bij een JG100 turbine had gedaan. Hierbij was er sprake van een soort "reverse flow" aan de onderkant van de kamer waardoor het achterste lager erg heet werd. Heel typisch, sommige van deze turbines hadden daar last van, sommige ook weer niet. Bij hem was de astunnel als gevolg daarvan bijna gesmolten. Hij had het opgelost mer een soort flow divider die de lucht uit de diffuser zowel naar de buiten kant als naar de binnenkant van de kamer forceerd.

    Ik heb het bij mijn turbines gelukkig nooit gehad, heb er daarna ook nooit meer van gehoord dus ik zou daar niet te veel zorgen om maken.

    Ik heb wél nog wat foto's gevonden van die kerel, misschien heb je er wat aan;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Demaic vindt dit leuk.
  4. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt voor de foto's Gerard.
    Ziet er inderdaad niet goed uit.
    Voorlopig heb ik dit probleem nog niet meegemaakt in een motor, goed om weten dat het wel kan gebeuren.

    Groetjes
     
  5. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    I ask you a question
    why did you make the end of the tunnel in steel? all turbines for sale have the 7075 ergal tunnel, maybe your solution is better?
    thank you
    you are doing a great job.
     
  6. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Hi,

    I made this modification because I had in the past a bearing problem with this engine.
    The shaft tunnel construction is still the same as original KJ66 (sliding parts)
    I will try this system because expansion of steel and Inconel of the NGV is almost the same.
    Fingers crossed, time will tell…
     
  7. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    Ok thanks for the answer
    regards
     
  8. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    This was the site
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    Other photos
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    Other photos
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    Other photos
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    Other photos
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Thanks!
     
  14. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondertussen nog wat onderdelen afgewerkt / aangepast.

    Beide onderdelen van de astunnel zijn geborgd.

    file33.jpeg




    Koelgaten van de verbrandingskamer aangepast van 18 naar 12, hiervoor een centreerboortje op de correcte maat geslepen.
    Vind het nog altijd één van de weinige manieren om een mooi rond gat te boren in dunne plaat.

    file32.jpeg

    Nieuwe smeerleiding gemaakt waarbij capilair nu buiten de turbine komt i.p.v. achter het diffuser.

    file35.jpeg

    file30.jpeg

    Alles samengebouwd.

    file36.jpeg

    file38.jpeg


    Hopelijk dit weekend een eerste test,
    Hou jullie op de hoogte.

    Grtz,
    Johan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Demaic en Cnn vinden dit leuk.
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey, dat ziet er goed uit!

    Capilair zet ik ook altijd buiten de motor, oude gewoonte. T connectie vlak voor de motor met clear tube ná de vernauwing, zo kan ik altijd bij start-up zien dat er smeering naar binnen gaat en niets verstopt is, gewoon extra check.
     
  16. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo,

    Weer eventjes geleden...
    Motor heeft ondertussen kort gedraaid, echter heeft hij een te hoge onbalans.
    Vreemd, in het verleden nooit problemen gehad met m'n balanceerbankje en nu wel.
    Op deze manier blijft onze hobby altijd leerrijk en wordt het nooit saai ;).
    Voorlopig met een paar andere zaken bezig maar binnenkort gaan we er weer voor.

    Groetjes
     
    AHoogendijk en Cnn vinden dit leuk.
  17. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    In your opinion, can this device be used to balance our turbines? it would be interesting, the price is not high.
    1. Impulse 2 - https://dynexhobby.ashop.me/p/91642...-balancer-spectrum-analyser-oscilloscope.html
    2. 2 x Accelerometers - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429920/accelerometer-p.html
    3. 1 x Laser Sensor module - https://dynexhobby.ashop.me/p/9280515/laser-sensor-module.html
    4. Titan balance cradle - https://dynexhobby.ashop.me/p/9429922/titan-diy-balance-cradle-high-quality.html
    Please see our tutorials online to understand how our products work.




     
  18. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Hello Spotter , I,m using this system now for several months and did several improvements and archieved pretty good results , instead of digital accelerosensors I used the more sensitive piezo sensors.

    I will post some pictures and results of my AMT engine in the balancing thread !!,
     
  19. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen

    Thank you, I'll keep that in mind! :thumbsup:
     
  20. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Bekijk bijlage 430264
    Bedankt voor de duidelijke uitleg Johan !! , inmiddels jou slijpbankje nagebouwd en hiermee al een prachtig resultaat behaald :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 mrt 2021

Deel Deze Pagina