vaarders Houten en omstreken

Discussie in 'Speedboten' gestart door motorsports, 2 mrt 2014.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Het was erg gezellig!:thumbsup:
    eindelijk een prachtig water gevonden, waar we leuk kunnen varen. wel een nadeel, het was nogal winderig, dus het was weer leuk springen, waardoor de grotere boten niet harder dan half gas konden varen wat bij pieter niet zo mooi is afgelopen...
    ook dus een onboard camera op mijn wasabi gezet, maar na even varen en wat klappen later, had ik geen gas meer... wat blijkt nou, een(al minder goed klemmend) stekkertje van motor naar regelaar was gewoon los geschoten ;).
    het is een lang filmpje geworden, maar zie maar wat je ervan wilt zien. wel een close call op 4:19 met Jeroen zijn hydromite:D en ook kan je op 1:00 de werking van de kantelkamer goed zien:cool:

    ook eindelijk eens de snelheid van mijn wasabi kunnen meten met de snelheidsmeter van Jeroen:
    [​IMG]
    ik ben hartstikke tevreden met deze snelheid en dat nogwel op deze golven! Ook heb ik de temperaturen gemeten. de motor word 47 graden en de regelaar 37. prima dus! de lipo's wel rond de 55-60 graden... tja toch écht een te lage C maarja, ik vaar deze op, en daarna komen er 35C exemplaren.
    hier nog wat beeldmateriaal van alle 4 boten die aanwezig waren, erg leuk!


    aan het begin kwam dit kleintje zonder moeder naar ons toe gelopen, die we even terug hebben gebracht naar z'n soortgenoten:
    [​IMG]

    geslaagde dag! we beginnen al een aardig clubje te worden zo! en dan de volgende keer Lex er nog bij en m'n vader wat later ook nog..:)
    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik had dus na het varen een lipo die bol was gaan staan met toen hij bol stond, had 1 cel een spanning 3,40 volt en de andere 2 cellen 3,60 volt. en nu ik nog een keer meet,(niet meer bol) staan ze alle 3 op 3,71 Volt! interessant..
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Was leuk vandaag , jammer van het ruwe water , veel flips en werking kantelkamers gezien , jammer van Pieter zijn boot en de schade, hopelijk alleen de ESC die is overleden en is de rest nog te redden .

    Zelf de gopro camera, na een flip ,verloren , maar gelukkig dankzij de extra drijfvermogen bleef die zichtbaar en was gewoon op te pikken vanuit de rescue boot van Pieter .(upload filmpje loopt)

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nog een filmpje:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hoe komt de schade aan de esc? Te veel half gas gevaren?
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hier nog wat gezellige foto's:

    [​IMG] [​IMG]

    En nog wat minder gezellige foto's:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    @Roy: ja, waarschijnlijk was het langdurig halfgas varen de oorzaak, misschien ook in combi met de trimtabs. Voorheen nooit problemen gehad met de temperatuur.

    Nieuwe regelaar is in elk geval onderweg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Wauw hee gewoon helemaal verkoold.... Idd t was grotendeels half gas varen, maar rob deed dat ook met de zelfde regelaar. Zouden die trimflaps het dan echt hebben gedaan?

    In ieder geval veel succes met schoonmaken pieter! Laat je het resultaat zien?
     
  8. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Had je extra weerstandjes aan de regelaar gesoldeerd? Ik vind het wat vreemd, ik dacht dat de T180 een ''thermal protection'' had?

    Gr,

    Roy
     
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Geen idee of de T180 een thermal protectie had. Nu niet meer in elk geval ;)

    Helaas is de Turnigy 180A uitverkocht bij Hobbyking en op ebay kon ik alleen maar een exemplaar van een particulier vinden.

    Ik heb dus maar een Seaking 180A besteld in UK. Ziet er op het plaatje identiek uit als de Turnigy. Is ie ook exact hetzelfde? Voordeel van bestellen in de UK is dat het over het algemeen een stuk sneller binnen is. Hopelijk nog voor het weekend, hoewel dat wel niet zal lukken met Hemelvaart er tussen.

    *edit*: ik had nergens extra weerstandjes aan gesoldeerd.
     
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    volgensmij is de T180 van Hobbyking een namaak van de seaking 180A maar dan onder eigen merk uitgebracht;)
     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    De seaking 180A marine esc en de HK turnigy marine esc 180A zijn identiek dezelfde, ik dacht dat die een thermal protection had, in de zomer, als het vijver water warm is en de zon goed schijnt, springt de mijne toch soms op LVC mode al hebben de cellen nog meer dan 3.7V, de esc is dan net geen 55-60°C, als je dan de boot 5min laat dobberen en weer verder vaart kan ik de cellen volledig leeg varen, ik zou niet weten wat het anders is eerlijk gezegd.

    Best kan je extra weerstandjes aan de esc solderen, je vaart op 6s dus het maximum toegelaten voltage, dan kan je beter wat weerstandjes aan de esc solderen heb ik al verschillende keren gelezen. Als je ook nog steeds met de BEC van de esc vaart zou ik er toch ook werk van maken om eens met een apart battery pack te varen, je stookt je esc op die manier ook alleen maar heter.

    Gr,

    Roy
     
  12. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Roy, het zijn geen weerstandjes, maar condensators die je aan de accudraden moet solderen. Bij de huidige versie van de T180 zitten die er al aan. Volgens mij zie je de cap-bank op de laaste foto liggen, rechtsboven.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
  13. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Daar heb je gelijk in, was er even niet bij :)
     
  14. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    In theorie heb je vast gelijk, maar ik vraag me af of die paar watt voor de ontvanger in praktijk nu veel uitmaakt bovenop de (in orde van grootte) 1000 watt die de motor al opslurpt. Ik denk niet dat dit het verschil maakt tussen een koele en verkoolde ESC.

    Ik denk dat ik toch eens aan een extra (kleinere) prop moet denken voor voor ruw water. Dat was me al eens eerder aangeraden, maar ja, als het kalf verdronken is dempt men de put :)

    Vraag is alleen: wat is een geschikte propmaat? Ik vaar nu met 1600 kv, 6 cellen, 48mm prop. Zou een 42 mm prop voor ruw water een goede keuze zijn? Of zelfs nog wat kleiner?
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Het gaat niet zozeer om het vermogen van de BEC, maar vaak wordt deze op hetzelfde koelblok gezet als de vermogensFETs, en helpt dan mee met het opwarmen van die FETs. Zeker als je een servo hebt die redelijk wat stroom vraagt, kan dat problemen geven. Daardoor neemt de weerstand toe, en worden de FETS nog sneller warm, etc. Dus wellicht een kleine invloed, maar eentje die grote gevolgen kan hebben.
     
  16. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Als ik goed begrijp had je nog geen aparte BEC accu op je ontvanger maar onttrok de ontvanger zijn stroom nog van de Esc ? Op 6s en deze combinatie is weer gebleken een gegarandeerde BBQ. Je bent niet de eerste en zult ook niet de laatste zijn , tot 4s kunnen ze er tegen daarboven is het Russisch roulette.

    Helaas als je het advies had opgevolgd was dit niet gebeurd , [post278]

    gr.

    Michiel,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    goed om te weten voor m'n volgende project..oeps wat zeg ik nou?:D
     
  18. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
  20. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    En storingsgevoeliger dan een losse accu.
     

Deel Deze Pagina