Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 6 apr 2005.

  1. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Een vacuumvat is alleen wenselijk als je een afslag op de pomp hebt. Het voorkomt dat de pomp te snel aan en afslaat. PVC pijp tot max 125mm diameter is hiervoor goed bruikbaar. De schroefdoppen zijn sterker dan de blinddoppen. De blinddoppen zijn niet bruikbaar als je ook nog hars in het vat laat lopen (gebeurt wel eens met vacuuminjectie). De warmte van de hars zorgt ervoor dat de dop implodeert. Maar zolang er geen hars in komt, zit je met beide doppen safe.

    Als afslag kan je de vacuumvervroeger van Erwin Butin Bik gebruiken. Ook zijn er professionele regelaars te koop, sommige werken met een gecontroleerd lek, sommige met een schakelaar. Overigens zou een microswitch geen last moeten hebben van "dender".

    Als iemand echt fanatiek aan de slag gaat, dan moet hij/zij me maar even pb-en, ik heb nog wat adressen voor professioneel spul (met voor professionals lage prijzen) maar als ik hier het telefoonnummer geef, dan denk ik dat ze gek worden...
     
  2. flyingdries

    flyingdries

    Lid geworden:
    9 jun 2004
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Noord-Holland
    Berrie,

    Ik gebruik een koelkastpomp. Als schakelaar een drukdoosje uit een autocarburateur (van de sloop) die tegen een veer intrekt, met een vleugelmoer op een stukje draadeind kan ik de veerspanning veranderen om de onderdruk te regelen. Het draadeind schuift met een verdikt deel (een moer oid) over een microswitch, bij teruglopen van het vacuum schuift de moer van de switch af en schakelt de pomp aan.
    Mijn leiding werk komt bij Praxis vandaan, onderdelen van een modulair beregeningssysteem voor de tuin. Daar zijn allerlei handige onderdelen voor te verkrijgen, allereerst natuurlijk PU slang daarnaast T-stukjes, afsluitertjes enz (merk weet ik zo even niet uit mijn hoofd, Gardena??).
    Om het leiding werk op de vacuumzak aan te sluiten gebruik ik zuignapjes bij Blokker vandaan, die zuignapjes die daar verkocht worden als haakjes om allerhande zaken in de keuken op te kunnen hangen (wel de eenvoudigste nemen). Voorzichtig een gat in de zuignap maken, vacuumslang er met secondenlijm in lijmen. Als je alles in de vacuumzak hebt gedaan moet je op een vlak stuk een gaatje in de vacuumzak maken, daar de zuignap opzetten en de pomp aanzetten. De zuignap wel even vasthouden, deze zuigt zichzelf pas goed vast als er wat onderdruk in de zak heerst. Geen gefrommel met nippels door de folie heen. Bij grotere produkten (grote vleugeldelen) gebruik ik meerdere aansluitpunten op de folie.
    Om de vacuumfolie af te sluiten gebruik ik siliconenkit. Ik heb daarmee nog geen ervaring met een vacuumzak. Ik gebruik het bij negatief schalen bouwwijze, eerst breedplakband op de randen van de mal, daar een rups siliconenkit op. Plakband voorkomt dat kitresten achterblijven op de mal, plakband zelf lost vrij eenvoudig vanwege het op de mal aanwezige losmiddel, dubbele veiligheid, daarnaast is de epoxy vaak eerder uitgehard dan de kit, plakband er af trekken en je loopt niet de hele dag kit van je handen te schrobben. Als ik alle lagen materiaal (scheurweefsel, zuigvlies enz.) in de mal heb gelegd, leg ik daar de vacuumfolie overheen, deze druk ik op de kitrups (bij hoeken en waar je meer ruimte in de folie nodig hebt wat meer kit aanbrengen, beetje kneden en knijpen om de kit tot in alle plooien te krijgen). Vervolgens vacuum aanbrengen. In eerste instantie lijkt de kit wat naar binnen te zuigen (2 à 3 mm) maar uiteindelijk is de folie direct naast de kit zo strak tegen de mal gezogen dat de kit niet meer verder gaat. Zoals gezegd heb ik hiermee nog geen ervaring met produkten in een volledige zak maar volgens mij moet folie op folie met kit ertussen ook wel lukken (een kleine test is zo gedaan).
    Ik heb ook nog wel eens wat pogingen gedaan met een handy-sealer (http://www.majoor.solcon.nl/products.htm iets naar beneden scrollen). Het is moeilijk om met dit apparaatje een perfect luchtdichte afsluiting te krijgen.

    Tot zover mijn resultaten en ervaringen in de zoektocht naar eenvoudige materialen ter vervanging van de vaak duurdere en alleen via de vakhandel te verkrijgen onderdelen en materialen.

    Met vriendelijke groet,
    Andries.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2011
  3. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Als drukvat kun je een oude gastank gebruiken of zo tank die je vaak bij vrachtwagen ziet. Ik geloof dat deze iets met de remmen doet???) Kost niets en er kan veel lucht in.

    Ook zal je een vaccuumschakelaar moeten aanschaffen om het vacuum in te stellen. ( je kan ook een lek zelf maken zodat de motor constant aanstaat, maar is niet de eleganste oplossing).


    Het is belangrijk dat je een behoorlijk vat hebt. Hierdoor slaat (in mijn geval een koelkast motor) niet te vaak aan. Als dit nl wel gebeurt wordt deze erg warm en kan thermisch uitvallen. Bij het inschakelen wordt evenjes 8A getrokken.

    Ook is belangrijk dat de olie erin blijft. Anders loopt de motor droog. De olie komt er aan de blaaszijde uit. Aangezien je die niet nodig hebt kun je er een slangetje aanmaken en die in de hoogte hangen. Op die manier loopt de olie weer netjes terug in de motor.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.524
    Locatie:
    Schoonhoven
    Alweer bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga de tips zeker toepassen.
     
  5. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    een paar foto's van een vacuum installatie:

    Er zitten 4 aansluitingen op en 1 om een extra vacuum unit op aan te sluiten. Deze extra unit sluit ik aan als ik hele vleugels vacuum zuig. Dit omdat als de pomp het begeeft ( en dat gebeurt natuurlijk een keer) dat de 2e unit dit overneemt en ik niet al mijn werk en materiaal kan weggooien
    De 4 aansluitingen heb ik nog nooit gelijktijdig gebruik omdat er altijd wel iets lekkage is en dan de pomp het niet kan bijbenen.

    Dan zit er een vacuummeter op, een olie opvangpotje, een drukschakelaar en nog een ventilator die de pomp koelt ( bij heel erge lekkages die niet te vinden zijn). Deze ventilator kan ik aan/uitschakelen zodat ik nog eventuele lekkage kan horen.

    Er ligt een kussen onderdat ik de herrie niet hoor. ( de slaapkamer is eronder)

    Zet em op!!!!!!!


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi,

    Ik heb jaren gewerkt met koelkast compressors,welke ik opnieuwe vulde met een goede 2takt olie.
    In mijn installatie zijn er twee welke samen draaien voor meer capaciteit bij lekage en voor het geval er een kapot gaat,dit gebeurd wel eens daar de motoren meestal al wat draai uren hebben.
    Als afslag heb ik een mechanische instelbare schakelaar welke te koop zijn b.v farnell deze zijn niet echt goedkoop maar erg betrouwbaar omdat ze hiervoor gemaakt zijn.

    in mijn nieuwe installatie maak ik gebruik van een 15 liter buffer met een picolino 60liter/min pomp en voorzien van een electronische vacuumafslag welke instelbaar is tot op de mbar en ook de hysteres is instelbaar.

    succes ruud
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.524
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ruud, bedankt voor je reactie.

    Inmiddels heb ik een afspraak met de lokale witgoedleverancier om eens een koelkast bij hem op de zaak te demonteren.

    Waar moet ik op letten als ik de pomp los schroef?
     
  8. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Wat is eigenlijk een wenselijke (onder)druk voor het vacuumtrekken van een romp? Ik heb zelf binnenkort namelijk ook een vacuumpomp nodig en omdat ik deze toch niet echt vaak zal gaan gebruiken zat ik te denken aan de EZ-VAC van ACP...maar die gaat maar (?) tot 7-8" Hg

    Zelf een pomp maken van een oude koelkast heb ik helaas geen tijd (en zin :lol: ) in en 400 euro voor een VTE3 is een beetje veel geld voor die paar keer dat ik hem zal gebruiken...
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Niemand?
     
  10. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    eh.. 150 mbar?
     
  11. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    7-8" Hg is iets van 250mbar...dus dat moet genoeg zijn dan. :D (Het is trouwens voor de mal van de global hawk...)
     
  12. Arnout Janssen

    Arnout Janssen

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    538
    Locatie:
    Venlo
    Vroeger maakten we gebruik van een vacuumzak voor het optimaal verlijmen van de vleugels, maar doordat er met deze methode nogal eens wat mis kon gaan zijn we overgestapt op de aloude manier van het aandrukken in de styropor snijmallen tussen twee persplaten die d.m.v. bouten en een momentsleutel tot de gewenste druk worden aangetrokken.
    Dit geeft altijd een voorspelbaar resultaat.
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.524
    Locatie:
    Schoonhoven
    Inmiddels heb ik een werkende vacuumpomp uit een koel/vrieskast. Zo krijg ik langzaamaan alle onderdelen compleet voor de vacuuminstallatie. Even een vraagje over de olie in de pomp.

    Hoeveel olie moet er in de pomp zitten?
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.524
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je moet bij mij altijd even wachten………… maar mag ik een ieder die bijgedragen heeft met tips bedanken voor het tot stand komen van dit kwaliteitsproduct!?!

    Bedankt!!

    Hierbij enkele foto’s van mijn zuigmachine:
    [​IMG]

    De besturing:
    [​IMG]

    Al met al niet meer dan 25 euro’s uitgegeven. De vacuummeter kocht ik via mijn werk bij Eriks. Kost maar 11-12 euro. Het is echt uiterst geinig om die meter te zien bewegen tijdens het volautomatisch op druk houden van het systeem.

    Nu moet ik nog een vacuumzak maken. Ik denk goedkoop. Dus ik wil een herafsluitbare zak maken van dik “schildersfolie” Twee kanten dichtmaken met tape en kit. De derde kant is dubbelgevouwen, de vierde kant moet hersluitbaar zijn. Ik denk aan twee balkjes met drukranden. Deze balkjes schroef je steeds vast. Uiteraard niet door de zak heen.

    Het maken van de vacuumaansluiting in de zak alsmede het toepassen van zogenaamde “breathers” zeggen me nog even weinig…..

    Kan iemand mij daar meer, liefst met een plaatje, wat over vertellen?
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ga eens winkelen bij de blokker, soms hebben zij van die vakuum zakken om kleren op te bergen, misschien zijn die ook wel geschikt voor jou doel. Deze zakken kun je normaal aansluiten op je stofzuiger.
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Klopt Theo!! Ik gebruik niet meer zo'n zak van de blokker maar wel de sluitstrip. Uiterst handig!!!!!
    Een vacuumzak moet je toch eigenlijk niet vaker dan 1 keer gebruiken. Wat voor'n materiaal je ook gebruikt er zit zo een gaatje in.
    Ik gebruik een tijdschakelaar die mijn koelkastpomp om de paar minuten even aanzet. Gaat prima.

    Als Breather gebruik ik poetsdoeken die je bij de autoshop koopt. Dit materiaal is er puur voor om overal rondom je materiaal de lucht goed weg kan zuigen en er geen geisoleerde luchtzakken ontstaan.
     
  17. Ik ook! Een doorzichtige folie, die je dubbelslaat, en de randen van een rilletje acrylaatkit voorziet. Aandrukken, ventiel op de een ringleiding aansluiten, kneedgum om de opening in de zak(voor slangdoorvoer) en pruttelen maar.

    Hoe heb je er voor gezorgd dat de koelermotor niet binnen een bepaald bereik steeds snel aan/uit geswitched wordt?

    knap hoor!

    succes, erg leuk dit!
    rZ
     
  18. http://www.xs4all.nl/~ebb/kiteboard/html/handleiding/hl_24bou.html?page=eee

    Het grote verschil is dat deze opstelling (zie link) een druk schakelaar heeft, ipv een microswitch. Geeft een microswitch soms een beter te regelen vertraging tegen het "denderen"?

    Een groter vat heeft wat dit aangaat ook voordelen. Over pvc 125rond: Ik kocht laatst pvc40 bij de groothandel, aan de lengtes van 4mtr zat een opgetrompte kant; Bij navraag bleek dat deze buis niet alleen gebruikt werd voor afvoer, maar zelfs gegarandeerd werd tot 6Bar!! 8O En de nieuwere versie die zij ook op voorraad hadden zelfs tot 12bar! De 6Bar versie bleek zelfs nog iets dunwandiger te zijn dan de bekende pvc40 pijp! Ik zou 125 best aandurven tot 3/4 bar onderdruk.

    groeten,rZ
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    125mm doet het prima, tot zeker 0.02 bar absoluut. De gewone afdichtdoppen zijn wat aan de slappe kant, maar de schroefdoppen doen het zeker prima.

    Voor wat betreft het vacuumzuigen van een laminaat, kan je de volgende volgorde gebruiken:

    laminaat, geimpregneerd. De eerste lagen mogen wat harsrijk zijn.

    scheurweefsel (optioneel). wordt gebruikt om een ruwe afwerking te krijgen, waarop je direct en zonder schuren weer verder kan lijmen. Soms wordt het helemaal niet gebruikt, soms alleen op de lijmplaatsen, soms overal. Je kan het namelijk laten zitten tot je de verlijming gaat maken.

    gaatjesfolie. Folie welke geperforeerd is. Vormt een scheidingslaag tussen laminaat (al dan niet met scheurweefsel) en bleedermat. De hoeveelheid gaatjes zorgt er in combinatie met de hoeveelheid druk voor hoeveel hars er in het laminaat achterblijft. Gaatjesfolie P3 en 0,7 bar onderdruk is een goed begin.

    bleedermat. Vangt de overtollige hars op, en houdt een luchtpad onder de folie, om overal dezelfde druk te houden.

    Vacuumfolie. Nylon is een veel gebruikte folie, maar voor vleugels etc kan buisfolie makkelijk zijn. Einden flink inelkaar draaien, dubbelvouwen en tape eromheen.

    Om folie op de mal te plakken, of onderling aan elkaar wordt een speciale tape gebruikt: tacky-tape. Deze plakt goed, en wordt niet weggezogen. bovendien is het later nog redelijk makkelijk te verwijderen.

    Om de slang door de zak te krijgen, zijn 3 oplossingen:
    -aansluiting in de mal, dus een gat in de flens, en daar een buisje of een slangtule in.
    -aansluiting in de zak. Dit is een uit 2 onderdelen bestaande fitting. De plaat gaat in de zak, de bovenkant steek je door de zak, en schroef of twist (bajonet) je op de onderkant.
    -door een lus in de folie kan het ook. je steekt de slang door een lus in de zak, en doet om de slang tackytape.

    Verdere vragen? PB me.
    Wat materialen betreft kan ik altijd kijken wat ik kan betekenen.
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.524
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Skiff, bedankt voor je antwoord. Als ik nog vragen krijg zal ik zeker gebruik van een PBtje maken!
    De onderdruk die jij aangeeft is waarschijnlijk voor als je met (stijve en harde) negatieve mallen werkt. Voor vacuumBAGGING zoals op aerodesign.de beschreven word zijn de onderdrukken minder.


    Even nog wat regeltechnische gegevens. Mijn vacuumunit (zonder zak) slaat minder dan een keer in de VIER uur aan. De druk verloopt herbij van –0.4 tot –0.3 bar. De unit is met de veer wat slecht af te stellen. Veer maximaal in of uit scheelt met afslaan van de SCHAKELAAR maar 0.15bar. Dat geeft niets, want dmv de afvalvertraging wat langer te laten lopen wordt de onderdruk ook groter. Vanmorgen om 11.00 heb ik de unit op -.51 bar gezet, nu om 17.00 uur is dat nog -0.36 bar (relatief)


    Je kan een koelkastpomp ook laten comprimeren. Als je nu een klein beetje druk op het systeem zet kan je met een sopje de verbindingen afsoppen om de lekjes op te sporen. Dat is duidelijk de moeite waard.

    Voor alle schroefverbindingen gebruikte ik Loctite 586.
     

Deel Deze Pagina