Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 6 apr 2005.

1. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Een zak over een harde mal aanbrengen wordt ook vacuum bagging genoemd.

De hysterese van je systeem is dus nog behoorlijk (punt tussen aan en afslaan).

Nu is dat bij een goede vacuumzak niet zo heel belangrijk, maar als het niet lukt met de veer, dan heb ik eventueel nog wel een drukschakelaar liggen, met een hysterese van ongeveer 150mbar, en over nagenoeg het hele traject instelbaar.

2. jeroens

jeroens

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Om de folie op de mal te plakken gebruik ik altijd gewoon brede tap ( om kartonnen dozen mee dicht te plakken). is overal te koop.

JOuw 3e optie : Kun je "kinderklei" gebruiken om eventuele kleine luchtkanaaltje dicht te maken. Werkt altijd en de klei is steeds weer opnieuw te gebruiken...

3. Ice

Ice Guest

Hallo,

Ik heb net een soort van vacuumsysteem gemaakt van een oude compressor. Ik heb gewoon de aanzuigkant aangesloten op het vat.
    Nu heb ik het probleem dat hij bijna geen vacuum opbouwt. Komt dit omdat het motor er niet voor is gemaakt of ligt het aan iets anders?

Mvg,

Jeffrey

4. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Lastig te zeggen. Er kan te weinig olie in de pomp zitten, of er zit ergens een minuscuul lekje.

5. Ice

Ice Guest

De compressor deed het voor de wijziging wel goed. Zou het dan nog steeds aan de olie kunnen liggen?

6. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Ice, ik vermoed dat uw compressor probleem terug te voeren is tot de constructie van de kleppen. Een gewone luchtcompressor is namelijk gemaakt om te persen, niet om te zuigen. De kleppen worden terug dichtgedrukt met een veer, als de inlaatdruk te laag wordt, gaat de klep niet meer open (door de veerdruk), en wordt er niets meer verpompt.

7. BigBoat

BigBoat Guest

Met een compressor kan je geen vacuum maken, daar is hij niet op gebouwd.
    Gebruik gewoon een stofzuiger, dat is meer dan zat voor vacumebagging.

8. Ice

Ice Guest

Zoiets vermoedde ik al. Een koelkastpomp voldoet dan wel?

@ BigBoat, ik wil juist van dat stofzuigergebeuren afzien. Ding maakt teveel herrie, je kan de hoeveelheid vacuum niet regelen, hij moet aan blijven staan etc.

Alvast bedankt mannen!

9. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Ik zie nu net dat dit oude draadje weer "loopt".

Er staat een industriele pomp te koop, kijk hier maar eens.

Ik zou die kopen, dan ben je van alle gezeik af. Pomp kan continu draaien en vacuum is te regelen door een kunstmatig afgeknepen lek te creeren.

Zelf heb ik eerst ook een regelbare, automatisch schakelende koelkastpompvacuumunit gemaakt. De pomp ging stuk door het te snel aanschakelen. dan zat ie van binnen nog vast en bleef tie brommen. Gevolg was oververhitting. Wellicht was de pomp al soort kapot. Maar als gereedschap niet doet wat ik verlang wordt ik nijdig en koop ik spul waarvan ik zeker weet dat het werkt. Eerst probeer ik het altijd goedkoop. Later heb ik een pomp bij Ruud gekocht. (had die deze maar een halfjaar eerder van de hand gedaan.......)

10. Ice

Ice Guest

Inderdaad, het is beter om maar in één keer iets goeds te kopen dan voor een goedkope oplossing te kiezen en daar achteraf spijt van krijgen. Heb 'm al even gemailed, nu maar hopen dat hij 'm nog heeft.

Thanks!

11. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Geen geld voor een dergelijke pomp. Overigens, voor het normale vacuumgebruik heb ik in de zeer nabije toekomst waarschijnlijk ook een leuk pompje, voor ongeveer 150 euro. Details volgen nog.

Een stofzuiger vind het overigens niet leuk om lang aan te staan zonder luchtstroom. Dan oververhit de motor...

12. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Helaas was 150 euro een beetje te optimistisch. 250 euro ex BTW lijkt er helaas meer op. Wel een mooi pompje. Stil, 0,9 bar onderdruk, wordt nauwelijks warm.

13. Ice

Ice Guest

Ik kick dit topic maar weer s omhoog. Ik heb al een tijdje een vacuumpomp alleen een lange tijd heb ik er niets mee gedaan. Laatste maand ben ik maar weer s begonnen om een mooi vacuumsysteem te maken.
    Ik heb al zo'n beetje alles: vacuummeter, de pomp zelf natuurlijk, terugslagklep, vacuumregelaar, slangetjes, vacuumaansluiting en ik vergeet vast nog wel wat.

't Enige dat ik nog mis is een drukschakelaar. Op conrad.nl heb ik er een gevonden die werkt op max 290 volt, alleen mijn pomp is 380 volt.
    Valt dit op te lossen dmv de stroom om te zetten?
    Of moet ik op zoek naar een ander? Zoja weten jullie er dan één?

Bij voorbaat dank

14. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Freon is niet zo schadelijk voor de gezondheid, het zou wel de ozonlaag aantasten, dat is op zijn beurt slecht voor de UV-straling. Verder volg ik dit draadje met belangstelling, omdat ik vrij ingewikkelde figuurtjes wil gieten in resin.

15. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Stom toevallig kijk ik hier weer eens.

Veruit de meeste vacuumschakelaars kunnen slechts 230 volt schakelen (of iets meer).

Jouw pomp is 3 fasen, 400 volt. (=3x 230 volt). Wat je moet doen is een relais kopen, en middels dit relais de pomp bedienen. De vacuumschakelaar bedient de pomp. Zo doen we dat op de professionele systemen ook, en dit werkt zonder problemen. Mocht het nodig zijn kan ik het schakelschema opduiken voor je.

Als vacuumschakelaar zijn er heel veel systemen in omloop, maar wij zijn wat betreft mechanische systemen uitgekomen op de RT121 van Danfoss. Met de hand te bedienen, betrouwbaar, nauwkeurig, en instelbaar afslagniveau en hysterese (punt tussen afslag en aanslaan). Dit is bij veel schakelaars 150 mbar of meer, en bij deze instelbaar van 100 mbar tot 10 mbar. Zo blijft je vacuumniveau netjes op 1 waarde, ipv een behoorlijke schommeling.

16. Ice

Ice Guest

17. Ice

Ice Guest

18. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Het linkje dat je geeft, geeft bij mij een foutmelding.

Dan het volgende: je zegt van 25 tot 130mBar. Bedoel je 25mbar of bar?!

Is dat een absolute of relatieve drukaanduiding?! Als het relatief is, dan is het geen vacuumschakelaar.........

19. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006

Zou deze pomp een beetje geschikt zijn om langdurig vacuum vast te houden op een vleugel ? Met een buffervat wel te verstaan.

Ik stel mij vragen bij de geschiktheid van de pomp, maar als het waar is dat de pomp 850 mbar onderdruk haalt lijkt ze me geschikt ? Of is het luchtdebiet van 5l/minuut wat weinig. Of toch maar beter voor de "ijskast" pomp gaan ?

Alle zinnige bedenkingen zijn welkom.

mvg
    Tim

20. Ice

Ice Guest

De schakelaar zelf is wel geschikt voor vacuum, zegt de beschrijving in ieder geval.

Ik weet echter niet welke ik precies moet nemen, van 1 tot 8mbar, 5 tot 33 mbar, 0,15 tot 2 mbar etc. etc..

Het zijn er nogal veel waar ik uit kan kiezen, ik wil wel eerst even weten welke ik t beste kan kopen.

edit: het is mbar

Deel Deze Pagina