Van 12 Volt naar 6 Volt

Hallo,

Hoe kan ik op een simpele maar goede manier mijn accuspanning omvormen van 12V naar 6V
icon_rolleyes.gif

Dit voor de aandrijving van een 6volt electromotor.
Graag een niet te moeilijke uitleg daar electro helemaal mijn ding niet is
icon_mrgreen.gif

het simpelste is volgens mij gewoon een weerstand in serie met je motor zetten die groot genoeg is zodat er zowel over je motor als over de weerstand 6V staat

van 12v naar 6v

Omdat je accu een mooie gelijkspanning heeft kun je geen transformator gebruiken maar zul je het toch electronisch moeten oplossen. Als je een gelijkspanning in de sperrichting over een zenerdiode zet van 6V (of daaromtrent) blijft er aan de uitgang een mooie 6V over. Dat kun je 'koud' doen (gewoon tussen de 12V draden solderen), maar het mooiste is natuurlijk met een transistor en een zener een constante spanningbron maken. Let wel op de stroom die je nodig hebt.

Een andere primitieve mogelijkheid is twee identieke weerstanden aan elkaar solderen (bijv. 100 ohm), dit tussen de plus en min van de 12 v zetten, in het midden heb je dan 6V. Je halveert zo ook je vermogen helaas.

suc6, hans

Hallo,

Hoe kan ik op een simpele maar goede manier mijn accuspanning omvormen van 12V naar 6V
icon_rolleyes.gif

Dit voor de aandrijving van een 6volt electromotor.
Graag een niet te moeilijke uitleg daar electro helemaal mijn ding niet is
icon_mrgreen.gif

Hallo Nokkie.

Het ligt een beetje aan het vermogen van je elektro motor, maar je kan dit het beste doen met een spannings regelaar een 78S06 kan goed dienst doen dit is een 3AMP type maar je moet hem wel koelen, dus het ligt ook een beetje aan de ruimte die je hebt.

Hallo Harry,

Deze methode die jij beschrijfd lijkt me beter dan met weerstanden ertussen.
Maarrrrrrr, daar ik helemaal geen verstand heb van electro, heb ik geen idee hoe ik zo'n ding zou moeten maken.:mrgreen:

Het motortje is 1,6 Amp en is bedoeld voor een kleine spindel aandrijving.
De maat die ik vrij heb voor inbouw is 4X4 cm en 5 cm diep.

Hallo Alwin,

Super van je, dus dit kan ik zonder problemen gebruiken voor mijn toepassing???

Geen verdere koeling of iets nodig dus, als ik het goed begrijp!!!!

klopt. of je moet hem helemaal tot de top trekken constant dan zou ik adviseren een zwaardere ubec te plaatsen.

Reken altijd op

Beschikbare stroom - (nodige stroom *1,3) Dus zeg maar 30% marge.

Hey Alwin, bedankt voor je advies, ga gelijk zo'n Ubec bestellen.
Moet denk ik wel lukken met 3Amp , het motortje loopt telkens maar 10 sec en dan ook nog niet op volle kracht.

Hai...

Ik heb dit eens even gevolgd ,,en ik vind het best educatief.
Ben zelf ook eens gaan stoeien met die 100ohm weerstand ,,en ik ben er achter hoe ik makkelijker mijn 6v motoren op 12v kan laten draaien..
Waar ik nu vreselijk benieuwd naar ben is ,,welke ohm moet ik hebben voor 4,5v.?

Martin

Dat met die weerstanden noem ik eigenlijk knoeiwerk. Je weet nooit welke spanning er over de motor komt te staan omdat aan één weerstand de motor parallel wordt geschakeld. De schijnbare weerstand hiervan varieert met de belasting, dus de vervangingsweerstand van de motor en de 100 ohm weerstand ook. De spanningsverdeling is dus nooit constant.

Een oplossing is een spanningsstabilisator uit de 7800 reeks. Realiseer je wel dat het verschil tussen in- en uitgangsspanning maal het stroomverbruik in warmte wordt omgezet. Dus goed koelen!

De effectiviteit van je stroombron neem enorm af. Het beste is altijd een stroombron die de spanning afgeeft die de motor nodig heeft, of omgekeerd een motor gebruiken die geschikt is voor de spanningsbron.

ik blijf zeggen neem een ubec..

betrouwbaar en 98% efficency tegenwoordig. Dus haast geen verlies.

Zijn ook regelbaar te krijgen (20% fijnafstelling)

Back