van 2209 naar schwitzer 316954

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door G J Broekhuizen, 5 nov 2010.

  1. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    geluk

    Jazeker wat een GELUK!!!
    Het leek erop dat er storing in de lucht zat maar dat was het niet ,een kleinigheid met grote gevolgen.

    Met zo,n hoge snelheid opde kop half rollend naar beneden ,ik had echt m,n hart in de keel zitten ,en ik keek er enkel naar van nu is het afgelopen met de formost.
    knap werk gerritjan!!!
    gr rene
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lagers

    [​IMG]

    dit zijn de lagers die ik gebruik een aanrader voor eigen bouw turbine.
    het voorste lager gebruik ik met kooi stond er van te kijken hij blijft heel toerental 122k 66mm turbine.
    het achterste is vermaakt 11 kogels .
    De binnen ring word aan één kant gedraaid van 11,15 naar 11,09 .
    De buiten ring verwarmen en je klikt het in elkaar.
    De lagers zijn abec7 c3 . c3 meerspeling als normaal abec7 nauwkeurigheid.
    het lager mag niet te veel voorspanning hebben en moet niet klemmen in de tunnel. moet kunnen schuiven
    kosten minder dan 20 euro per set.

    en de formost staat weer op de pootjes gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    formost

    Gisteren wat vluchten gemaakt op de hei.
    De weilanden in de polder waren te nat en het gras te lang . dus moet de hei nat genoeg zijn om er veilig te kunnen vliegen.
    De Formost stuurt in iedergeval probleem loos kleine uit slagen op de rol.
    Er zit behoorlijk meer snelheid in bij 95 000 t/m. 1/4 tot 1/3 gas er op en hij vliegt mooi strak Er stond niet veel wind op final heb ik de motor uit gezet anders blijft hij lang vliegen zelf met de kleppen vol uit .
    Gr Gerrit Jan
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, dat is één nadeel van zo'n "grotere" motor. Bij mij geeft hij een dikke halve kilo stuwdruk op laag stationair van 34.000. Kan me voorstellen dat een lichte kist daar op blijft vliegen. Zoals je eerder al zei zou je de idle nog lager kunnen proberen, heb daar geen ervaring mee maar ik denk dat de snelle spool-up tijd dan niet meer lukt.

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    600gram restdruk moet geen enkel probleem zijn voor een formost met remkleppen. Anders rudders ook mee mixen, dan moet je het gas erop houden ;) De hvd motor drukte ook iets van 550 gram idle een bepaald moment, dan zet inderdaad gigantisch door. Flaps en rudders en het is alsof je een anker uit gooit.

    En optijd gas eraf, hij blijft wel vliegen......
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    74mm turbine

    Het is een beetje stil met de turbine bouwers.
    Met de motoren gaat het goed.
    De laatste tijd vlieg ik alleen met de 74 mm turbine en dat gaat prima. . . schwitzer 316954
    De 66 mm heb ik aan gepast en loopt nog mooier dus hier ben ik ook klaar mee.
    Het extra stukje vermogen, bij weinig wind en een drassig veld, zorgde er voor dat de formost goed los kwam van middag.
    Ik start op moment auto met een fadec ecu gaat zonder problemen.
    Ik draai max 100.000 t/m en dat geeft ongeveer 10kg+ stuw druk.
    gebruik ik alleen om los te komen.
    Binnen kort hoop ik een filmpje te posten van het starten en vliegen van deze middag.
    gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2013
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    100.000 toertjes en "maar" 10kg, damn man dat klinkt als een beest :yes:
     
  8. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    nouja, stil op het forum, druk bezig in de werkplaats;)

    Ik ben bezig mijn balanceerbank te veranderen (naar volautomatisch). Hier zal ik binnenkort wel wat over posten, moet eerst wat experimenteren :D. Ook ben ik bezig geweest alle elektronica te solderen (aan de ECU e.d.)

    Leuk te horen dat je ook nog bezig bent Gerrit-Jan!:)

    Gr. Rik
     
  9. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    inspectie brander kamer, lagers

    na 40 vluchten zien de lagers er uit als nieuw max toerental vliegen 103k test 1 keer 120k .
    [​IMG]

    [​IMG]

    de verbrandings kamer ziet er prima uit toch.
    Ik ben dik tevreden.
    gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er zekers goed uit Gerrit Jan! :D

    Groetjes,
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    74 mm motor

    Van middag de 50ste vlucht gemaakt met de 74 /70 motor. het was 8 graden en dat kun je merken nog meer stuw.
    De vermaakte lagers zijn nog steeds oke.
    gr Gerrit Jan
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    74 x70 motor

    Ook gisteren 4 vluchten gemaakt .
    Op 62 vluchten staat de klok nu.
    Het landen ging prima maar het blijft lastig om goed uit te komen op een klein veld.
    Het landen is met motor uit .
    Moet toch iets verzinnen om met draaiende motor binnen te komen.
    Of ik moet de 66 mm motor er in gaan zetten.
    het mooiste is om met wat gas er op binnen te moeten komen.
    Word het allemaal wat gemakkelijker door.
    gr Gerrit Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2013
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Flaps gebruiken en rudders naar binnen, dat helpt :)
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    richtings roer

    Ik heb maar 7 kanalen ter beschikking Herman.
    Zal op de remkleppen extra kleppen die naar boven wijzen er op lijmen.
    Ik mix nu de rolroeren mee kleppen naar beneden rol naar boven durf het niet te veel te doen.
    gr Gerrit Jan
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    wel bijna veel uitslag erop?
     
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    uitslag

    Hoi berto.
    de rem kleppen 3 standen 1 neutraal 2 half en 3 vol uitslag.
    Ik laat de rolroer naar boven mee gaan maar dat is maar weinig.

    gr Gerrit jan
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Maar stand 3 vol uitslag is tegen de 80 graden aan?
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    70/74 turbine

    Omdat het toch geen vliegweer is ,de turbine maar eens laten draaien.
    Het doel was om te kijken naar de temperatuur en stuwdruk bij 120.000 toeren.
    Ik ben tot 105k gegaan omdat ik een lichte trilling voelde.
    Maar goed dat ik gestop ben anders was het verkeerd af gelopen denk ik.
    Normaal draai je een afstands bus tussen je compressor en lager.
    Met de gebruikte compressor heb je een losse bus niet nodig je kunt het simpel aan je compressor draaien.
    ik had hem per ongeluk te klein gemaakt. geen nood ik krimp er een busje om .
    Dat was de fout die was los gaan zitten.
    In middels zit er een stalen afstands bus in.
    Ik heb wel metingen kunnen doen.
    30.000--- 0.5kg stuw----temperatuur 580 graden.
    52.000---2.3 kg stuw----temperatuur 535 graden
    72.000---4.6kg stuw----temperatuur 500 graden
    90.000---7.8kg stuw----temperatuur 510 graden
    105.000--11 kg stuw----temperatuur 580 graden.
    gr Gerrit jan
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2012
  19. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    246
    Locatie:
    doetinchem
    dat zijn mooie getallen gerritjan!!
     
  20. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Heeeeeee maistro Broekhuizen,

    Ach een kleine misser kan altijd voorkomen toch jij bent tenslotte een echte zelfbouwer, maar die metingen zijn toch wel erg veel belovend en zien er TOPPIE uit man.

    Ik zie je op de nieuwjaarsborrel

    Toedeloe
     

Deel Deze Pagina