Ik leef mee met je buren... tenzij die op klikometers afstand wonen.
Wat is een klikometer? Ik denk afstanden tot oud-metaalboeren en hobby smelterijen, beeldhouwers en metaalbewerkers?
Haha... geniet ervan Willum!
 
Ik leef mee met je buren...

Buren?
Ze zitten
en genieten al de hele dag buiten.

Mijn borenslijper is een Zwitserse "Meteor" 3 fase machine.
Je hoort het ding niet lopen. Als een Zwitsers klokje.
De slijpgeluiden zijn nihil.
Een super aankoop geweest jaren geleden.

Een KLIKOmeter.
De groene kliko zit vol met snoeiafval.
Kan geen meter meer in.
Hoog uit nog wat asperges schillen.

Asperges werden nog al eens schoongewassen voor het schillen.
De eindjes werden afgetopt en dat was het enige afval.
De schillen en de eindjes werden gemalen
en werden bindmiddel en vulling voor "de" asperges soep.
Werden?
Dat zou ik wel eens willen weten.

Genieten Bas,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Aspergersoep voor managers! Bindmiddel! Haha...
Die schillen en stronken doet goed soep maken!

Zo... na deze drieste dolligheden... weer op Heusse koers gaan? :stout: :D
Gr Bas
 
En weer een klein stapje.... weer een heel avondje zoet met vormpjes zagen
en draaien uit kunststof...
Doorboord met 1,2 mm en een messing pennetje er door van 1 mm...

Nog niet ingelaten... maar gaat wel mooi worden... rollertjes 30 x 4 mm

IMG_1615.jpg


Gr Bas
 
Beetje gas geven en Tedje rolt zo in zijn badkuip! Sjiek hoor Bas. Had eigenlijk kogellagertjes verwacht op die rollen. :) Gr. Klaas.
 
Verdomd als dat kan... op heli tref je wel van dat microspul... haha...
Altijd weer een uitdaging om te kijken of het lukt.
Maar passen en meten is met de schuifmaat best lastig. En niet iedere doorboring is even zuiver.

De boringen door de uithouders van de rollers heb ik eerst gefreest met tandartsbolkopfrees... met de hand mikken op de print, laag toerental... daarna opgeboord met 1 mm.... dus dat is heel goed mikken. Maar een dunne boor loopt weg. Een freesje dan niet... en een centerpunt meppen... nee dat kan je beter niet doen...
 
Kijken hoe het zich richt. Dus op de uiteinden getipt met dunne CA...
Kan het nog los...

Altijd zorgen dat de koffiespiegel op orde is!

Inkepinkjes in de klep geslepen, daarin de rollerhouders verzonken...

4BF087BE-3B89-4381-B0AC-0DE89EA45999.jpeg



Dan the ‘proof of the rolcake’... rare foto... gaat wel helling afwaarts met de fotografie! Pfoeheej...

B81DE720-C254-4FA3-9BE0-C61AA725A6C3.jpeg


Ik fröbel maar weer door...
De andere rollertjes krijgen 2x L vormige asjes. Anders krijg ik ze er niet door. De L kan dan geborgd worden met tipje CA lijm... gaat er niets aan de rol... even een schetsje wat nu lekker werkt, of mooi staat... half oogje of L...
Borgen zou ook met de verf kunnen... komen geen krachten op...
Maar met een punttangetje kan je de rolletjes lossen als dat zou moeten.


Denkt dat het het L-etje toch gaat worden...

E6C1B280-2131-4403-AF6F-5D966A217863.jpeg


“Ik fröbel, dus ik besta”
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De andere rollertjes krijgen 2x L vormige asjes. Anders krijg ik ze er niet door. De L kan dan geborgd worden met tipje CA lijm... gaat er niets aan de rol...

Ik kan zien, dat je niet bekend bent met massa overslag. Op je eerdere foto's is te zien, dat de "Badewanne" drie rollen heeft.
Dit hebben zij afgekeken van de techniek gebruikt in de "Bergbau", voor ons mijnbouw.
De drie rollen vormen een trogstel, voor informatie zie de laatste tekening op de link : https://www.tsn.nl/wp-content/uploads/2011/11/B7.pdf
Voor mij, zou het eenvoudig zijn om op de midden dwarssteun de andere oogen/steunen van de rolondersteuning te maken. Je moet dan geen gaten, maar sleuven maken waarin de gebogen as met rollers invalt. Nu een simpel klepje over de sleuf en de rollers kunnen niet uit de houder vallen.
Overigens nooit CA lijm gebruiken in een waterige omgeving. CA hardt uit door vocht, maar verliest ook zijn kracht door vocht, water.
Henk
 
Nee... daar ben ik niet bekend mee... maar dat hoeft ook niet. Ben slechts nederig typograaf...
die soms automotoren reviseert... ook zo een rare hobby...

Of ze in 1955 er naar gekeken hebben?
Zullen wel literatuur en standaard onderzocht hebben bij de constructieplanning.
Dat is de ingenieurs wel eigen.

Maar de PDF is wel verhelderend in zekere zin... echter een transportband ingetekend
Dus niet voor zware zeegang....

Punt... Waar leg je bij schaal 1:25 de grens?
1:1 De rollers moesten wel stormvast zitten. En de korte assen of lageringen op de
uithouders vastgeschroefd hebben gezeten.
Een door en door as zoals in model, zou overkill en extra gewicht zijn geweest.
De 1:1 buis heeft al een eigen sterkte.

Closups zijn karig van de 1:1 constructies.
Ook daar heb ik wel weer... waar leg je de grens bij semi schaal. Hyperscale is het model
niet naar. Meer een Kuifje uitstraling.

Ik ga ook niet iedere klinknagel aan de opbouw namaken. Hoeft nu ook weer niet...
Wel is het zo dat de complexe klep de zaak een beetje verluchtigd.

Technisch... ik heb geen kleinere vijlen van 0,5 mm in huis om zulke sleuven te maken.
Kan wel iets verzinnen...

Je past je daar aan op de grenzen van je tools. 5 uur per roller slaat weer zo door...
Mehhh... sla nu al door...

Het ritme van de rollers is verder afgekeken van een karige offsetafdruk van een foto van
het echte schip. Een vroege versie.
Daarvan kan ik niet zien of dat rollersysteem in sleuven valt.

Ik gebruik nu L vormige stiften omdat ik er zo werkbaar een demontage kan plegen,
al schetsend.
Heb ook ergens nog wat 1 mm bolkopspijkers van messing. Dat oogt ook mooi. Maar fixed
is dan ook definitiever omdat het zich lastig laat lossen. Het is wel minder aanwezig.
Hoewel de hete soldeerpunt CA doet verdwijnen als sneeuw voor de zon...
Brand er ook aflak weer weg...

Op de klep komen nog 4 extra rollers, op de rand, en in de kuip. V-vorm min of meer naar
spantvorm van de Tedje... die maak ik naar smaak en ruimte, omdat de trekstangen op de
verkeerde plaats staan. Zou ik dat aanpassen naar de werkelijkheid, zullen de puzzelstukjes
beter passen. Nu is het een verhaspeling waar ik wel mee kan leven. Is geen halszaak.

De twee rollers aan weerszijden, bovenop? Wordt ook doorgekoppeld met een gevouwen
draad... dan hoef ik maar 1 lug toe te passen. Maar in het echt is dat niet, en hebben ze een eigen ondersteuning...


Stand van zaken zonder dat alles al doorgelijmd is...


51FF858F-5661-4381-98BC-DCBF86B4F754.jpeg


439710EE-6266-417D-B30D-8E296477B2F0.jpeg


De rollers keurig in lijn geprojecteerd met de spindelbak... mooi dat dat gelukt is.
Schetsen op papier is een, maar uitwerken in stof is twee...

CA lijm. Dat blijft goed zitten als het met lak afgeschermd is.
De schoefassen zitten al 15 vast op de schroefkokersteunen van de FL8.
Verder verouderd elke lijm. Maar afgscherm van zuurstof houdt het al een stuk beter.

Is de zaak afgelakt bij CA gebruik, hoef je je geen zorgen meer te maken!
En mits de zaak niet in onbalans raakt bij max 4.500 rpm... dan blijft dat zaakje donders goed
zitten. Per as is er ruim 150 watt doorheen gestookt, en het bleef heel. Model tegen de 20 kmh!

CA verzwakt bij langdurige blootstelling aan water. Zal bij onze modellen nimmer het geval zijn.
Modellen houdt ik ook niet langdurig in het water. Nooit langer dan nodig. Het zit ook aan mijn
spijkerbroeken. Week dat ongans... kookwas het op 90º C en wat blijft over van de 'spiekerbok'?
De lijmvlekken met rafels van stof er aan... nahmoeh!

En zo puzzelen we vrolijk door.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De rollers keurig in lijn geprojecteerd met de spindelbak... mooi dat dat gelukt is. Schetsen op papier is een, maar uitwerken in stof is twee...

Weet je zeker, dat de buitenste roller er ook op het schip zat?
In je bericht , de eenna laatste foto, is te zien, dat de maatlat steunt op de laatste roller.
In onderstaand staan de rollers geheel anders, vandaar mijn voorstel om op de midden steun de bevestiging te maken voor ze zijrollers.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-24
Overigens, de Bergbaukumpels hadden al meer dan 100 jaar geleden ontdekt, hoe je kon voorkomen, dat de rollen uit de houders huppelden.
Op deze post van je is ook de zijroller te zien, halverwege de dokdeur.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-25#post-4040571
Dit alleen, omdat ik zag, dat in jouw geval de uitzetinrichting botste met de roerhak van het Tedje.
Gr. Henk
 
Dat is de latere editie van de Heuss. De in de drie zusterschepen is het leergeld gestoken.

In Duitsland staat de H.H. Meier, omgedoopt tot Heuss 2. Maar het was het enige schip dat
nog in acceptabele staat was om als getuigenis aan industrieel tijdperk te dienen, als museumstuk.

De echte Heuss was al jacht geworden en gemolesteerd onder dwang van de DGzRS.

De open klep op de andere foto is een nieuwere Georg Breusing 26 meterklasse.
Dat zijn al weer modernere ontwikkelingen. Daar aan is veel anders.

Wat je wel ziet in de stukgevaren Breusingklep. De twee sleuven waar de rollers in het centrum
van de klep bevestig zijn. De twee vorken. En dat schetst jou borgsysteem.
De oude Heuss had de twee midden rollers aan de zijkant van de middenrollerbaan staan. En niet in een diepe V stand. Later bij de moderne klep is het aangepast.
De ‘slotjes’ lijken me op die schaal wat listiger te realiseren.

Verder richt ik me op materiaal waarvan ik aan details kan afleiden dat het ook echt de Heuss
is... om en de nabij die versie...

Heb geen overzicht van data grote werf aanpassingen...

Wel weet ik dat de achterklep op een zeker tijdstip grondig is herzien, aan de hand van de verzamelde literatuur...
foto’s... maar zoals ik al schreef... is dat alles summier in dit detail.

Ben wel benieuwd wat die Duitser gaat optrekken voor zijn reusachtige model aan klep...
daar heeft hij nog niets van getoond. Zal ook aan het speuren zijn, hoe en wat...

Enige wat helpt zijn werffoto’s. Als die er niet zijn houdt het op?

Enig ‘probleem’ wat ik straks heb is dat de spindel pickup wellicht niet gaat werken omdat deze in de rollers beland. Dat wist ik... (dat valt overigens heel erg mee... is gebleken)
En de klep kan verder open, als het moet. Doch...

De haak op de Tedje kan anders.
Een grotere schroef onder het model met stuwdruk om hem meer de helling op te drijven.
De boeg iets hoger op het water, dan de huidige waterlijn doet suggereren,
zo de haak aan het scheepje iets hoger komt te liggen en kan aanhaken...

De spindel sleept het model slechts 3/5 van de afstand de helling op, de rest wordt via de klep
doorgezet. Daarmee wordt direct ook ontkoppeld als de klep de bijboot een zet geeft...

Over 3 rollertjes van de kleprollerbaan komt glasheldere polyesterfolie te zitten.
Dus de rollers zijn niet functioneel, worden een glijbaan... Om het haakje daar soepeltjes overheen te fietsen...

Pas als ik de spindelgoot uitbouw en vervang door een winchsysteem,
kan de pickup 100% werken.

Dan gaat het klepmechanisme geheel onder het voordek en alles los van elkaar op een kanaal gezet.
Nu staat alles in lijn als een automatiek... dat is nu best aardig... probeer het dus te handhaven...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dit is de maximale uithang van de pickup. De V beugel helpt bij het mikken.
Trefzekerheid? Weet ik niet. Testen als het zover is.
Als de klep sluit, wordt de Tedje door de duwbeweging van de V van de haak gelicht.
Klaar voor lossen ver vrije val...


B7C35EA0-86F1-4E9E-8F64-C16B354F1F81.jpeg



Dit pakt wel mooi uit, maar de anderre drie in het water gelegen rollers kunnen blijven
hangen achter het haakje van de Tedje...


15160B47-FF92-4057-8D7A-C612E68898BE.jpeg



Hellend vlak...

881E0578-5185-41D7-95E4-B3AE9C9EF603.jpeg



De haak zoals nu, kan mogelijk verder naar achter.
Met vaarsnelheid, goed mikken en wat stuwkracht voldoende hoog komen?

Waterlijn ca 7 mm lager bij de boeg?
Kwestie van testen...


B8E1619C-D776-4DF5-BB59-A8E86E613D0A.jpeg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ziet er toch gelikt uit Bas? Als het net zo goed werkt als het oogt hoor ik jou niet mopperen. Qua uren wordt het langzamerhand onbetaalbaar. Maar voor eigen gebruik tellen de uren niet. Toch? Heb je buiten ons nog meer volgers, of houd je het een beetje stil? Over de grup moet er toch belangstelling zijn? Gr. Klaas.
PS Je kunt nog opschalen ook!
https://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-bernhard-gruben-1-20.271873/

2007 Bernhard Gruben 1.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ja Klaas, ik had hem gezien.
Maar ik heb nog meer dromen.
De ARF Heuss met verstelpropellers.
De FL8 reconstructie. Want ook dat schip heb ik aandachtig bekeken.
Door de romp blijft het semi schaal.

Dan wil ik ooit nog eens de VS8 Schell hydrofoil bouwen... of een Supramar Italiaanse Rodriguez PT50, Freccia d’Oro... hydrofoil... echt snoepjes... en en bende hydronamica er achter... brrrrrr...
Heb nog zo een Schuco bouwdoos...
maar die is maar 75 cm. Dan een bak van 1,2 meter... haha...
 
Laatst bewerkt:
Lekker blijven dromen Bas en je gelukkig prijzen dat je je behoorlijk uit kunt leven in deze hobby. Beter dan achter de geraniums te zitten. Alhoewel zoals hieronder in Noorwegen met uitzicht over de haven van Kragerø is het te doen. Gr. Klaas.

2011 Kragero (1).JPG
 
Klaas... dat zijn de betere geraniums!
Ooit in mijn jeugd 1 jaar in Stavanger gewoond... en dat was prachtig...
Vandaar ook de Hydrofoils... voor het eerst daar gezien! Hardangerfjord... prachtig om ze te zien varen...
Op het Comomeer nog eens over gedaan... filmpje gemaakt van de draagvleugel Van start tot en met het er door gedragen worden.
De bemanning werkt in uniform keurig strak tot in de perfectie... apetrots op het schip en de service... zoiets heeft wel wat...
Voor een Italiaan is het gewoon de stadsbus... forensenboot.

Rollers op de heckklappe... dit is een scan van een ranzig drukwerkje van de DGzRS...
Het is de vroege Heuss.... hoe weet ik dat... de eigen vorm van de zwanenhals. Uniek aan de Heuss...
De rollers zijn zelfs slanker dan ik nu heb... 4 mm, zouden 3 mm moeten zijn.
De Graupner-tekening en instructie geven 4 mm messing buis aan.
De rollertjes staan op L vormige houdertjes in de rand geprikt. De constructiewijze voor alle rollers.
Maakbaar voor alle modelbouwers die er hun tanden in wilden zetten.


Montage van de rollers in de foto is versoept in de korrel en het raster van de litho,
fijndetail in rook opgegaan...
Grens van de resolutie. Mijn rasterkraker smelt het aan een tot een romantisch landschap.
Ooit was dat een Heidelberg (scanners en drukpersen etc) programma, maar de ontwerper van de software is voor zich zelf begonnen.
Silverfast, beste van het beste. Maar goed... wat niet is kan ook software niet verzinnen.
Alleen op TV lukt dat. Onzinnige feest detectieves... pech voor mij...
De rest van de docu die ik dan heb, is van de modernere klep...


Heus Sheet Heck Scan Plaat-1.jpg



Maar ik heb nog zo een foto van de Heuss op het droge. Versie tweede schoorsteen.
Thans op de modellen, is de derde ombouw... en ook Graupner 1963 toegepast.
Die plaat heb ik nog niet op de scanner gemieterd... want...

Uiteraard heeft de opmaker van het domme boekje, of de fotograaf zijn actie...
de foto net op de bovenste rollers van de klep doen afsnijden.
Die lui wisten... die ene Bas daar in Ollando... gaan wij leggen lopen pesten weet je...!
'Êkkels'! :D

Zie de foto goed! En aanschouw hoe de scharnieren van de deksels lopen...
en niet schuin, of helemaal niet aanwezig op het model.
Ze prikken in loopgangen...

De overige twee rollado’s bovenop de klap gaan op bevindingen van de Graupnerbouwtekening... maat van 30 mm breedte...
Voornamelijk de maat... en de bevestiging gaat weer via een klein formaat lugje van een uur per stuk...

Screendumpje... De steun bestaat origineel uit 3 mm triplex of het was een latje/reepje hout...
waarin de houdertjes worden geprikt. Toen Keurig simpel gehouden...


Schermafbeelding 2020-05-30 om 21.58.04.png


Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
Aardig om te zien... rood speelt extra mee in aanblik...
Nog even de lasjes los en nagericht... nu mooi zoals het moet en op een aantal punten gehecht voor verband... de pennetjes vrij... want er moet nog kleur worden aangebracht...

48ACCAEE-13BC-4C12-ADF6-CC5689CBA70F.jpeg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Weer verder met moed verzamelen voor de geimproviseerde details... gaat maar door.

Twee lugjes voor de middenrollers in de klep. Geven steun bij het binnenhalen van de bijboot.
Weer een gevalletje van ‘bij benadering’

Hadden ook roerhoorntjes voor een modelvliegtuig kunnen wezen...
Formaat 14 x 11 mm... Vers uitgezaagd, nu bijvijlen


FEAC92A0-34EC-4225-ADB5-76BAD8A7DF15.jpeg



Nu uit messing de lug bij de rollers gaan uitwerken... messing,
omdat het gezet onder een hoek moet worden...

De pinnetjes onderaan het heveltje komen in sleufjes te zitten die ik nog moet uitfresen.
Zat in het achterhoofd... maar on the fly uit te werken... zo ruimtelijk zit het model nu ook weer niet in het hoofd.

Maar in de plaat boven van het origineel zie je de positie om en nabij gemarkeerd.
Als de klep dicht is mogen alle rollers elkaar niet raken. Op de rand van het spant van de
Badewanne zitten ook rollertjes... die moeten ook nog... gebed zonder end!


6D169AA0-43D4-416D-B58A-0D4E90FACDF9.jpeg



De eerste in wording van de binnenlugjes... nog te boren... en te buigen...
De epoxy staanders moeten wellicht over. Toch nog niet geheel tevree over de hoogte.
En moeten zelfs nog iets voorover komen te staan... richting de stelmoeren.
Maar zal eerst eens passen met toefjes CA, zodat het nog gelost kan worden...


89070974-D026-425F-93DC-6D5EC2BBD198.jpeg



En waar het komt te zitten...

961AC530-23B6-479F-B128-9490C66FA23D.jpeg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top