Nee... daar ben ik niet bekend mee... maar dat hoeft ook niet. Ben slechts nederig typograaf...
die soms automotoren reviseert... ook zo een rare hobby...
Of ze in 1955 er naar gekeken hebben?
Zullen wel literatuur en standaard onderzocht hebben bij de constructieplanning.
Dat is de ingenieurs wel eigen.
Maar de PDF is wel verhelderend in zekere zin... echter een transportband ingetekend
Dus niet voor zware zeegang....
Punt... Waar leg je bij schaal 1:25 de grens?
1:1 De rollers moesten wel stormvast zitten. En de korte assen of lageringen op de
uithouders vastgeschroefd hebben gezeten.
Een door en door as zoals in model, zou overkill en extra gewicht zijn geweest.
De 1:1 buis heeft al een eigen sterkte.
Closups zijn karig van de 1:1 constructies.
Ook daar heb ik wel weer... waar leg je de grens bij semi schaal. Hyperscale is het model
niet naar. Meer een Kuifje uitstraling.
Ik ga ook niet iedere klinknagel aan de opbouw namaken. Hoeft nu ook weer niet...
Wel is het zo dat de complexe klep de zaak een beetje verluchtigd.
Technisch... ik heb geen kleinere vijlen van 0,5 mm in huis om zulke sleuven te maken.
Kan wel iets verzinnen...
Je past je daar aan op de grenzen van je tools. 5 uur per roller slaat weer zo door...
Mehhh... sla nu al door...
Het ritme van de rollers is verder afgekeken van een karige offsetafdruk van een foto van
het echte schip. Een vroege versie.
Daarvan kan ik niet zien of dat rollersysteem in sleuven valt.
Ik gebruik nu L vormige stiften omdat ik er zo werkbaar een demontage kan plegen,
al schetsend.
Heb ook ergens nog wat 1 mm bolkopspijkers van messing. Dat oogt ook mooi. Maar fixed
is dan ook definitiever omdat het zich lastig laat lossen. Het is wel minder aanwezig.
Hoewel de hete soldeerpunt CA doet verdwijnen als sneeuw voor de zon...
Brand er ook aflak weer weg...
Op de klep komen nog 4 extra rollers, op de rand, en in de kuip. V-vorm min of meer naar
spantvorm van de Tedje... die maak ik naar smaak en ruimte, omdat de trekstangen op de
verkeerde plaats staan. Zou ik dat aanpassen naar de werkelijkheid, zullen de puzzelstukjes
beter passen. Nu is het een verhaspeling waar ik wel mee kan leven. Is geen halszaak.
De twee rollers aan weerszijden, bovenop? Wordt ook doorgekoppeld met een gevouwen
draad... dan hoef ik maar 1 lug toe te passen. Maar in het echt is dat niet, en hebben ze een eigen ondersteuning...
Stand van zaken zonder dat alles al doorgelijmd is...
De rollers keurig in lijn geprojecteerd met de spindelbak... mooi dat dat gelukt is.
Schetsen op papier is een, maar uitwerken in stof is twee...
CA lijm. Dat blijft goed zitten als het met lak afgeschermd is.
De schoefassen zitten al 15 vast op de schroefkokersteunen van de FL8.
Verder verouderd elke lijm. Maar afgscherm van zuurstof houdt het al een stuk beter.
Is de zaak afgelakt bij CA gebruik, hoef je je geen zorgen meer te maken!
En mits de zaak niet in onbalans raakt bij max 4.500 rpm... dan blijft dat zaakje donders goed
zitten. Per as is er ruim 150 watt doorheen gestookt, en het bleef heel. Model tegen de 20 kmh!
CA verzwakt bij langdurige blootstelling aan water. Zal bij onze modellen nimmer het geval zijn.
Modellen houdt ik ook niet langdurig in het water. Nooit langer dan nodig. Het zit ook aan mijn
spijkerbroeken. Week dat ongans... kookwas het op 90º C en wat blijft over van de 'spiekerbok'?
De lijmvlekken met rafels van stof er aan... nahmoeh!
En zo puzzelen we vrolijk door.
Gr Bas