Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

1. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Hele dunne polyesterfolie als klepjes,
    maar kan zich al 'verkleven' op oppervlaktespanning van de waterfilm...

grafische polyesterfolie 0,10 of 0,20mm
    Metaalfolie, latoenkoper etc.?

Willum

MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Inlaat Membraam van een van 2 takt?

3. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Het is vrij simpel! Ik had in mijn zeilboot een klep zitten buitenwaards onder de boot. Een pijp met haakse bocht met de opening naar achter. Bij zeilen hoorde je um zuigen, er zat een stuk rubber aan een pees vast aan het uiteinde. Bij achteruit varen werd door de waterdruk het rubber tegen de pijp gedrukt, er kwam geen spetter binnen.
    Grt peter

4. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Allemaal goede suggesties... alleen die pomp... kan die wel kwijt... maar die prijs van die luxe... haha... en zoiets is ook zelf wel te solderen.
    Maar de verwachte hoeveelheden zijn miniem... dus die pomp zal droog gorgelen.... overkill...

Achterschip is met duikboot idee opgezet
    Vanaf de opstart... in in 2003 al in de planning... voor de andere romp...

Bij de zelflozers denk aan de types die je op een 470 of 420 had... Schakel etc.
    Dat waren klepjes met een elastiek/pees... er aan... vroegah heel veel gezeild... maar een kudde druppels lozen... beetje in die orde...

Membraampjes idd, of folies en film... er is strategische voorraad!
    Servo aangestuurde stoppen.... kan ook nog... zien wat hilarisch mogelijk is...

Vanavond het binnenwerkje verlijmd. Nu uit te harden, morgen de spalken weg... en bekijken wat het opgeleverd heeft...

Tevoren de spindelgoot op de te verlijmen stroken schoongefreest, ontvet... hopende op een goede hechting. Lijm voorzien van wat glasparel en thixotropisch verdikkingsmiddel tegen uitzakken.... en dat gaf zo te zien een mooie ‘las’....

Ook weer van de tandarts... een gebitsspiegeltje... voor in de listige hoekjes te spieken....

Gr Bas

Laatst bewerkt: 15 dec 2020
    k-k, Peter58 en Cnn vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Vlerlijmd, mooi strak gelukt. Dekplaatjes sluiten prachtig aan.
    Deze autoclaaf gebakken plaatjes zijn vrij hard. Je kan ze wel snijden met hobbymes, daarna op de naad breken gelijk styreenplaat.

Mooiste er aan is, dat ze spanningsvrij blijven. Snij je reepjes van het spul... staat het daarna krom... schuurt de randen schoon, staat het weer recht.
    En heb je de voorspanning er weer uit.

spul ooit voor bijna nop meer dan 20 jaar gelee aangeschaft op eBay.de. Weet niet of het nog geleverd wordt. komt nu wel prachtig van pas als bouwmateriaal.

Zoek de verschillen... spionnetjes voor mini speologen... voor de auto heb ik weer grotere...

530C189F-AE0F-4901-ADFD-20A45E4F71C7.jpeg

De spalken weg. Materiaal niet opgeschuurd, dan hecht de CA lijm niet optimaal. De lijm ook flink in de prikker getrokken, kwam zo vlot los. Met een smalle vlakke guts/steekmesje de lijmresten los gesmeden...
    En daarmee liggen de plastjes direct al mooi strak aan... dat was de opzet in gedachte

76E9B9E9-39A8-4E2A-9AA4-D6D8D3674D29.jpeg

Nu kan ik de slotjes gaan verzinnen.
    Pennetjes uit carbonstaf... of een lip die er onder haakt..

Gr Bas

Peter58 en k-k vinden dit leuk.
  6. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Niet te fixeren met (een combinatie van lipjes en) magneetjes Bas?

7. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja... platte magneetjes Klaas... ijskast plunderen... daar hecht zich iedere nuttige magneet met notitie er onder...
    Onderin clipt het. Dan heb ik strakke aanleg op het vlak.

bovenin zou met magneetjes kunnen...
    Of met slotjes of oogjes etc... inspiratie komt soms in poedervorm...
    Manchetknoop slotjes...

FA9F3A15-00DE-4CC5-8BD1-218C1E5FA7BF.jpeg

Gr Bas

8. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Door mijn vorige werkgever, heb een voorliefde voor transportband rollen.
    Persoonlijk vind ik je oplossing/uitvoering van de rolstoelen bewonderingswaardig.
    Grote klasse.

Over carbon staal.
    Bedoel je de diepblauwe stalen stiften van ca 200mm lang?
    Indien het laatste het geval is, dan is het Tampon staal.
    Dit is een harde staalsoort, met 1 - 2% C.
    Maakt niet uit welke, maar door het hoge Fe gehalte roesten de beide soorten als een Renault uit de jaren 50/60.
    Groet, Henk.

9. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bouwde je maar net als ik uit de knopendoos Bas. Dan zou je drukknoopjes kunnen nemen. Heel kleine sterke magneetjes zitten in CD en DVD spelers. In de buurt van de laser. Je kunt ze ook vinden in beschermhoezen van telefoons, tablets en I-pads. In sluitingen van handtassen zitten ze ook, maar dan zet je misschien je huwelijk op het spel. Hele sterke zitten in de harddisk van je PC, maar dan zien we je verslagen niet meer. Wil je op de magneetjestoer dan kan ik nog een graai doen in mijn onbegrepen stukken. Daar moet nog wel een 10-tal te scoren zijn. Gr. Klaas.

JaFa en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Voordat ik mijn bericht kon versturen, kwam jouw suggestie voor het vastzetten van de rollenhelling.
    Ik ga, gezien je bericht #873, ervan uit, dat jij ook rekening houdt met dat er water in de "Badewanne" komt.
    Waarom schuif je de rollenhelling niet naar de achterkant van de TH.
    De aanslagrand heb je al, alleen op de onderkant van de rollenhelling een lip maken, die onder de letter L schuift?
    Aan de voorkant van de rollenhelling heb je t.o.v. het dek voldoende ruimte om schuivend/omhoog de rollen helling te kunnen uitnemen.
    Nu alleen nog iets verzinnen in de hoek naast de hellingaandrijving om het geheel vast te zetten.
    Indien één schroefje, dan is de gehele rollenhelling eenvoudig voor reparatie te verwijderen.
    Groet, Henk.

11. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Drukknopen zitten net weer te vast, en moet je forceren... Manchet heb je als drukknopen, maar ook waarbij je een pal omklapt! Ik moet nog ergens wat hebben...

‘Knopendoos’? Je moest eens weten!

Henk... jij denkt en droomt momenteel in staal en messing .... Carbon in deze is vliegerspul. Dus vezel verlijmd met resin tot rondstaf. Heeft elasticiteit, stugger dan staal, maar vederlicht. En laat zich goed verlijmen. Moet licht zien te bouwen.

Magneten uit HD... er zitten er twee aan mijn werkbank... en geven aan dat ze daar permanent willen gehuisvest blijven, woelen in veldwerking. Rare earth jongens... zwaar kleef aan...

Ik heb ook nog magneetfolie liggen.
    Maar dat is niet echt heel krachtig. Wel gewichtig.

Tasmagneetjes... IPheunhoesjes met clip..
    kan ook...
    verpakkingen tref je het ook wel. Die van de verpakking zijn niet zo sterk... bewaard op ijskast...

Er zijn platte neodymium die wel heel sterk zijn... maar die moet ik dan bestellen.
    Heb wel een arsenaal aan dikkere... waar je een Van Hal sensor mee van slag kan brengen... haha...

Uiteraard bestaan er ook borgende clips om de kappen van modelauto’s te borgen...

Dus een stift met gaatje door het paneel... Dus oogt dan als bolder...

De geschetste oogjes zijn een afgeleide er van...

k-k en Stoompomp vinden dit leuk.
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    6x 10 mm rond 0,5 mm dik. Eentje gebroken maar nog wel bruikbaar. Weet al niet eens meer waar ze uitkomen. dacht oude tabletcover. Gr. Klaas.

20201215_170237.jpg

13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Henk, idd een L vormige lip of twee staafjes. Om te lossen schuift het naar boven. Dat was in de planning bij de bouw.
    Inspectie moet snel kunnen. Ook water wegnemen...
    Maar ook dat als je het lost... allerlei miniatuurclipjes niet zoek raken.

Een beugeltje met draadeind, gaatje door het plaatje en een bolderachtig schroefje... niet schaal ogend...

Magneetje... bovenin.... en een stukje blik verlijmd. En een beugeltje om het van boven te liften/op te wippen... en trek je de plaat er pardoes uit. Zou nog ogelijk kunnen zijn...

Ik heb wat sterke magneetjes. Ik moet de tussenruimte meten met een propje plastiline. Gemeten... is 2 mm...

Is de standaard rare earth magneet te dik, dan kan ik em vergruizen en in een gietseltje met epoxy tot een elementje gieten...

Denk dat het zo mooier is af te werken... magneet...

Bolders horen er niet.... iets wat op een roller lijkt acceptabel... als slot oplossing...

Magneetje en de vorm van een nietje bovenop.... zo iets zal het wel worden...

Klaas magneet kan je breken... en het richt zich weer...

Twee van de ijskast geplukt, 1 mm dik... 7 mm diameter... past behoorlijk op het vensterje...

De magneten van de harddisks zijn sterk, mooi dun... maar moet ik breken... verzagen? Dat wordt denk ik een drama... zo sterk dat er te veel model aan blijft hangen...

Testje doen... kijken wat deze twee kleintjes doen...

Gr Bas

k-k vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ziezo... ook weer fix... ja Klaas en Henk... eenvoud siert.
    De knopendoos is hier het universum van het huis... inclusief de blikken wanden van onze ijskast... sorteerdozen bij langs... allemaal niet, of "ah, ha, hummm".

Magneetjes dus... daar zaten nog 5 stuks van 1 x 10 mm op de 'Bosch'...
    Met plastilineklei de tussenruimte gemeten. 2 mm, in praktijk bleek dit 1,5.
    Getest met wat ringetjes van verschillende dikte.
    10 mm ringetjes wilden echter niet goed tacken op het magnetisch veld!
    Door de magneetdikte...
    De dikte van een afbreekmesje groter formaat had de beste opdikkendheid en aantrekkende werking zonder afstoten!

Dus even twee van die snij plaatjes met schuurtonnetje mishandeld om ze te kunnen verlijmen met medium Zapp CA. En natuurlijk bot...

0A7F6672-226A-445B-ABA0-E598DAA53AF9.jpeg

Tussentijds meten met de schuifmaat... afmetingen afstemmen, aftekenen...
    De blauwe tape blijft het trouwe hulpstofje...
    Masker maken om te plakken. Gaatjes met een pons, maten op de tapes gemarkeerd...
    Waarom frummeltape op de magneet? Om met een pincet grip te hebben... magneet wil alle kanten uit...
    Waarom een masker? Dan heb je de plakpositie goed in beeld, en geen last van CA waas over het plastic...

Met het latje nog even checken of het voldoende in positie is gekomen.
    Want dit moest wel in 1 keer goed op positie komen te staan...
    Het kijkvenster is te kwetsbaar CD-doos plastic...

98DCDE08-6628-40BB-AB00-45AC49E92281.jpeg

Voldoende op stand...

AC2C9E1E-888D-4CEC-989E-A79D5C52E283.jpeg

Dan de lippen om te locken. Carbon stafjes over de lengte zou de zaak toch iets te stijf gaan maken. Maakt het losnemen listiger.
    Dus plaatjes gesneden in de ‘ruitvorm van de projectie met de spiegel afschuining...’ juist... gestapeld, zodat een sleuf op plaatdikte ontstaat.

Alles eerst aangestipt met CA, dan proefpassen... en dat was ook echt nodig. Maar een volledige verlijming met CA is met deze plaat ook nog los te breken. Zo dicht en vast is het. Ondanks grondig grof schuren van het lijmoppervlak... en ontvetten...

2D960637-6800-4900-9471-86AEF1296114.jpeg

En dan de tweede aftekenen. Door contrastkleur te stiften is het wat makkelijker aftekenen. De tweede plaat ging wat stroever... klemde stevig...
    En dan is het zoeken waar het dan net aan klemt...

E851658D-1CFC-4C54-AD5A-2208AC1CE637.jpeg

A0E3ACAA-DEB4-4FF7-836C-76B076683060.jpeg

Met het verven komt dan weer opdikking en verklemming om de hoek.
    Dan kunnen de lippen losgebroken worden en met een stukje glasdoek worden opgehoogd.

De panelen zitten nu als gegoten.
    Voldoende flex om ze uit te nemen via de bovenste roller...
    Bijboot sjeest er nog steeds mooi van af...
    Donderdag blikje 2K CWS lak ophalen. Alles is er nu uit... tijd om de boel
    daar binnen netjes in het wit te steken met RAL...
    De aangebrachte betengelingen gaan in het dekgroen...

Gr Bas

Laatst bewerkt: 16 dec 2020
    Peter58, k-k en Cnn vinden dit leuk.
  15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Knap hoor! En weer alle geluk van de wereld dat je het kunt laten bijwerken door de winterschilder. Kan wel schrijven; Wordt wel wat, maar t Is al wat. Om de boel droog te houden zou je de strookjes tegen de spindelgoot in kunnen smeren met uierzalf. Aan de buitenkant zal wel niet zoveel water komen. Gr. Klaas

16. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bas, mooi gemaakt, chapeau.
    Gelet op de foto's, ga je er nog steeds vanuit, dat de "Badewanne" volloopt.
    De draadspindel zit tussen twee liggers en is aan de onderkant open, bericht #658.
    OF? heb je deze ondertussen aan de onderkant dicht gesoldeerd?
    Voor mij leuk aan dit soort modelbouw is, wat je de ene dag bedenkt, dat je de volgende dag tot een andere oplossing komt.
    Groet, Henk.

MicropropSport en Peter58 vinden dit leuk.
  17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heet zoiets geen Voortschrijdend inzicht Henk? Zelf heb ik daar nogal eens last van. Heb je iets bedacht en gemaakt en al doende zie je weer betere wegen. En dan verzamel je de moed om de betere versie te bouwen. Maar Henk "lijdt" zo te lezen aan dezelfde kwaal. Gelukkig kunnen we ons aan elkaar optrekken en plezier in onze hobby houden. Gr. Klaas.

18. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Dat is mij niet onbekend, heb je het af, bevalt het niet......opnieuw dan maar :D
    En soms meerdere keren, maar met hulp hier komt het wel weer goed :thumbsup:
    Grt peter.

19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    De spindelgoot is open. Helemaal bovendeks heb ik ook geen goede afdichting.
    Daar zit de overbrenging.
    Het is echt een mooi weer bootje en niet om mee over het IJsselmeer te tuffen.
    Dat kan de FL8 wel... je had toch vroeger van die runs?

Water mag in de in het stuurcompartiment komen. Moet geen guppie-zwembad worden...
    Daar dus de zelflozer gedachte.

Bij vol achteruit zal het model water gaan happen met de klep open. Bij normaal gedrag niet.
    Door de constructie is lekken dat on onontkoombaar.
    Dan had ik de zaak moeten maken zoals de Robbe Berlin.
    Maar door de restauratie gedachte is het een beetje concessie aan een concessie doen, geworden.
    Vergelijkbaar aan de Berlin, wil ik dat bij de grote ARF Heuss zo opzetten, als ik die nog afbouw,
    Zelfde stuurhuis gedachte... en omdat het onderhoudsvriendelijk is, hoef je er niet vaak bij?

Andere reden voor de natte constructie... is de zeer korte roerkoning van 10 mm...
    De ruimte voor het midden roer is zeer gelimiteerd.
    Zou dat gaan lekken als de romp dieper steekt? Was de aloude vraag....

De afdichting van de panelen is te verbeteren met vaselines... of uierzalf... een dunnere vaseline...
    ook uierzalf is een gerafineerd aardolieproduct.

Hier boven aan dek... dat is het grootste lek...
    De rest mag zo nat als het maar worden kan...
    behale dan het guppie zwembad...

IMG_2633.jpg

Overigens ben ik van deze dradenbende nu af door
    slimmer en korter de verbindingen te maken. Moest het schema even doorgronden.
    Nieuwe en lichter werkende schakelaars werken exacter, maar ook de
    soldeerpunten van de oude waren fragiel. De upgrades zijn veel robuuster.
    Deze schakelaars kon je ooit in diverse drukweerstand bestellen... thans niet meer.
    Dit soort type is thans achterhaald?... maar je kan er wel slank mee bouwen...

IMG_0380.jpg

En zo is de afdichting aldaar.. aansluiting van paneel is niet goed op de foto.
    Maar door twee lange boutjes aan te draaien sluit het zich beter.
    Bij het grijze kastje kan een plens water naar minnen worden gesmeten.
    Maar dan loopt het ook via het dekhuis de romp in. Geen opstaande kraag ergens maar ook
    of te maken. Dat is deze constructie eigen.
    Maar was gewoon zonde deze uit te breken... te mooi ingebouwd.

DSC_4148.JPG

Uit siliconen bakplaat.. dat komt in donker grijs... moet iets in een tekenla hebben liggen...
    als ondergrond voor epoxy lamineerwerk... en lijm geklieder... zou ik
    een mat kunnen maken... als het niet te dik materiaal is...
    En heb ik daar net iets meer afscherming.
    Mooiste is toch bij het dekhuis ook een opstaande rand te gaan maken.
    Grotere naden zijn wel non permanent te dichten met vaseline voor een ruige vaardag...
    Maar met tape... dan trek je al snel weer verf los. Deze groene retouchverf met nog
    Teoflux pigment en grondstof... is en blijft kwetsbaar.

Gr Bas

flugelplace vindt dit leuk.
  20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Al varende kom je wel op ideeën Bas. Althans zo verging het mij met mijn Smit Finland en tankertje. Na een aantal waterinbreuken een siliconenpakking gemaakt. En dat werkt vrij goed. Vanmiddag zag ik dat in het lokale Zwanenmeer de fonteinen zijn weggehaald. Smit Finland dreef daar eens onderdoor. Was van plan om nog een uurtje naar de waterkant te gaan, maar de zon kroop weg. Toen maar naar de "werf" en daar wat proeven genomen met een 28 Volts voeding, een spanningsconverter, een regelaar en een motortje. Achtergrond van deze exercitie is een deels mislukte upgrade van een relaxstoelaccu. Op zich is de upgrade van 1,3 Ah naar 2,6 Ah wel gelukt, maar daarbij is de originele elektronica (balancer en laadregeling) gesneuveld en vervangen. Helaas "ziet" de elektronica in de stoel de accu niet meer en laadt deze niet meer op. Rechtstreeks met een voeding op de accu werkt het laden wel. Dit 25 Volts accupack past in mijn tankertje en met een spanningsconverter naar 10 Volt werkt alles prima. De converter kan ongekoeld het gevraagde vermogen gemakkelijk leveren. Theoretisch zou er 24 uur mee te varen zijn. De tijd zal het leren. Een lader voor de hogere spanning heb ik al geknutseld. Maar dat zou ook met de adapter van de stoel moeten kunnen. Wel een beetje een afzwaaiertje, maar dat ben je van me gewend. Gr. Klaas.

Peter58 en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina