Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    25v? Dat zijn natuurlijk losse LiIon accus. Zouden zijn te hergroeperen. Wel met balancer kabels. En aan computerlader.
    LiIon worden met 0,5C geladen. Ja... er kunnen printjes op zitten die laden en tegen diepontlading waken.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet veel gedaan... zit in de Schnellboot boeken. Wegens de de S38 draad van Arjan. Weer wat wijzer!
    Het 8 tal Gusto schepen in 1940, de S-151 Klasse.

    Verf opgehaald bij Muller in Musselkanaal. Stond bij de kerststal, in een zakje, twee blikkies en een lading kerstchocola er bij. Pinnen met een 1,5 meter vishengel.
    CWS lak uut Duutsländ!
    Vliegtuig wit voor roercompartimenten en een magische RAL 3009! Met Delta harder een 2K lak... wat moet ik nu met RAL 3009!
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.202
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou ik die 7 accu's hergroeperen dan blijft er eentje over en moet ik de boel opnieuw solderen en een andere lader kopen. Nu is het pakket beveiligd en is er een relatief kleine investering in een spanningsconverter. Al denkende en knutselende de adapter nog eens aan de stoel gehangen en wat blijkt? Meet een laadstroom van 200 mA.???? Waarschijnlijk te snel met mijn oordeel dat de accu niet wilde laden. Stampvol uit Eindhoven ontvangen en dan "zegt" de beveiliging: Ho! Een keer leeg gestookt tot low voltagealarm. Accu buiten de stoel om onder toezicht geladen en terug geplaatst. En nu blijkt het gewoon te werken! Aan de ene kant frustrerend, maar ook weer blij dat het toch werkt. Kwestie van te snel oordelen? Misschien nog af te leren. We zien wel in je verslag wat RAL 3009 voor kleur is Bas. Goed voor onderwaterschip? Toch duikbotenverf? :). Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer klaar voor onderwater oxide rood tintje En hoop beter dan Strak In De Lak Histor...
    En hoef dat niet in een pot van 1 liter te bestellen..
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.202
    Locatie:
    Oostvoorne
    We zien de resultaten wel Bas. En inderdaad dat draadje van Arjan maakt van alles los. Ben altijd geïnteresseerd geweest in dat soort technieken. En Plath hoefde je niets te leren m.b.t. het maken van kompassen. En wat daaronder in de MK zat was even indrukwekkend. Mijn indruk is dat de S-boten veel eerder op de dieseltoer gingen dan de tegenpartijen. Kan het ook mis hebben.
    Maar nog even en dan zien we Theodoor in uitgaanstenue, of bedenk je nog iets in de zin van het voortschrijdend inzicht? Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn vader mompelde dat ze nog zo een motor op Shell lab Rijswijk hadden geparkeerd voor brandstofonderzoek?
    Voor de oorlog waren de Duitse snellopende diesels al beroemd.
    Ja, ze waren er als de kippen bij de Benzen en MAN in te bouwen. Vroeg al... 1933... zo lees ik in de datasheets. Benz had de revolutionaire ideeën.

    Engelsen en Jerries niet zo begaan met diesel. Junkers Jumo diesels in vliegtuigen. Meen dat er ooit zo een motor in de Louwmancollectie stond.
    Amerikanen hebben wel de bijzondere Delta engines ontwikkeld op benzine voor de Mosquito boats.

    Duitsers redeneerden terecht dat diesel op schepen stukken safer was, dan benzine aan boord, en een veel hoger rendement had en zo het bereik verbeterde. En dan met zoveel pk op een 35 meter schip, dat 80 kmh haalde. Een Ford V8 1934 haalde 125 geloof ik... en Traction Avant ook zo
    Iets. Dat was super snel in die tijd.
    30 jonge gasten van rond de 20 jaar...
    En die op een speedboat. Leek avontuur. Was natuurlijk doem en verderf... net zo als die jonge gasten in de jachtvliegtuigen... statistiek toonde overleven. Maar dat random en toeval.

    Na de oorlog vonden afgeleiden hun weg naar treinen... en naar Heusszen... en de know how van de S-Boot ingenieurs een weg in deze toen geavanceerde reddingskuiser.

    De doorontwikkelde Schnellboot motoren naar ongekend hoog vermogen en dan vier stuks in de Zobelklasse S141 schepen.
    En mogelijk zelfs dubbele levensduur...

    Waterhuishouding Heuss... wel... on the fly. Eerst maar weer badeend v2.0... waarbij dan onderwaterschip in kleur. Zonder groene waterlijn.

    Even zien hoe dat inwatert?
    Ik heb de maatvoeringen gemarkeerd in tekening. Klep kan los, en links en recht van de scharnieren kunnen ‘illegale’ lozers worden geplaatst.
    Watertest met vaseline.
    Ronde vorm, of driehoekjes...
    gewoon als Reed-valves uit folie.
    Bij een klots klapt het dicht.

    Of compressor aan boord... en de zaak op overdruk... haha
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.202
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb in het Louwmanmuseum een tijd naar de Jumo vliegtuigmotor staan staren. Dacht dat ik het had vastgelegd, maar helaas. We waren daar met de seniorenclub van de raffinaderij.
    https://www.seconer.nl/wp-content/uploads/2020/02/Editie-1-2015.pdf
    Iets andere techniek dan de Doxford scheepsdiesels met hun armen en benenwinkels. Niet vergelijkbaar, maar toch!
    Er gaat inderdaad een hoop tijd in zitten als je op de site van Arjan terecht komt. Op het Binnenvaartforum wel eens op zoek geweest naar locaties waarvan hij foto's heeft. Leuke puzzels, die dan ook weer tijd vragen. Laten we ons gelukkig prijzen met de tijd die we daarvoor hebben. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Seniorenclub... schare dames tot en met!

    Ik heb er geen plaat van. Ik dacht dat deze nog in het oude museum stond.
    In Den Haag ook niet echt opgelet.

    Maar internet staat er vol mee.
    En nog ergens een plaat in een
    Mooie vliegtuigbijbel...

    Onrustige dag vandaag... niet verder gekomen dan het optillen van het deksel... aanstaande de lakt in 2K staat te brengen...
    Schnellboot boeken vreten tijd...

    Vanavond verfblik op oneindig. CWS lak testen. Delta harder er door. Alleen voor alkyd basis.

    A680D777-AD77-4AAD-B198-AC533C541C22.jpeg


    Harder door de grijze grond. Zien wat het oplevert. Tevens bodem strak maken. Dat is ie reeds behoorlijk. 1 plamuur putje dat vulling moet hebben.
    Roertjes weer in 3009 gezet.

    Met een spuitje 10cc verf, dat in filmrolletjes potje. 1 cc Delta er door... mengen en penselen.

    In deze geen strakke waterlijn op de romp. Schuren en weer gronden. Waterlijn bepalen bij de tweede ronde grond.

    Roerbak in wit gezet. Moet voor tweede laag. Rollerinzetten met het lakwit als grond. Na schuren kan het in de Groene Teoflux met ook Delta.
    Ook weer testen wat dat doet.

    Nog iets... uitsparing voor anker klopt geen mieter.
    Ga ik eerst het cupje voor tekenen en vouwen. Dat inlaten in de romp.
    Anker wordt een zelfbouw. Dat an Graupner is te grof. Niet naar origineel. Via diverse gevonden afbeeldingen een goed voorbeeld.

    135B5E4A-03DE-47F7-891E-91708796C963.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Conclusie CWS verf? Duur betaalde rotzooi. Hecht niet. Of dat door de Delta toevoeging komt weet ik niet. Maar 2K lak is het verre van.

    Ik blijf het van de zotte vinden dat je Histor per liter moet aanschaffen. 1 lik en na 3 jaar kan het de container in. Ja... dat is nog eens duurzaam. Wat een verdien model...

    Je besteed voor een schijtvermogen aan verf en het is tinnef!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.530
    Locatie:
    Emmen
    Bas je kan tegenwoordig ook 2k spuitbussen kopen. Zit een extern reservoir op wat je moet indrukken. Weet niet of dat wat is, of dat verven beter geschikt is.
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.837
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Verven vind ik een ramp, idd halve liter waar je een beetje van nodig hebt. Onderwater antie fauling klopt voor geen meter het is geen fel rood maar volgens de meeste modelbouw mensen wel. Maar goed dat blijft dus ook nix, verven is mijn ding niet.
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... is geheel overwogen geweest. Maar spuiten is maskeren. En prima als je grote vlakken in 1 keer spuit.
    De boot is nog geen meter.
    Dus een spaycan is altijd te groot. Eenmaal de twee componenten... kan 95% de container in.

    Je mag echter verwachten als je een kwaliteitslak besteld, dat het goedje ook werkelijk dat ook is.

    Dan... het model is handgeschilderd. Met verdunning en met een zeer goede kwaliteit alkydlak. Jaren 70 spul.
    Je kon toen met lakken, en ook nog de oude Humbrol kwaliteit, wat geen brol was, goede resultaten boeken.


    Ik heb hier een compressor en een heel goed regelvetiel-watescheider... DeVilbiss. Nog uit mijn academietijd.
    Photshop bestond niet, dus kon met de airbush toveren.

    De lak is te spuiten in zeer kleine aanmaak. Maar dan nog... de kwaliteit. De motorsteun heb ik gespoten en met blanke lak gecoat. Dat is redelijk behoorlijk gegaan.

    Probleem is de retouche. De intentie wassssss.... zo veel mogelijk te behouden van origineel.

    Moet dat allemaal over in andere tinten, ben ik 3 jaar verder.
    Zou de lak goed zijn, was er niets te mopperen geweest.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er staat weer een oud werkstukje te drogen in doosjes... groen.
    Ik zal het afwerken met blanke lak.

    Verder met het vullen van de naden van de uitneembare hellingdelen, rollers. Linkerpaneel sloot niet lekker aan. Daar het model daar niet zuiver is gebouwd. De iets afwijking moest opvangen.

    Daartoe beide inzetpanelen op de betreffend aansluitingen gemaskerd met Tesateep.

    De dekranden van de helling opgeschuurd zodat het vulmiddel wil hechten. Blijft kwetsbaar...
    Randen van de helling gemaskerd waar geen plamuur mocht komen, 30 minuten epoxy naar aanvaardbare dikte gebracht met de twee vulmiddelen die ik eerder genoemd heb... en behoedzaam de naden gevuld.

    Voordat het goedje zet, de aansluiting iets in beweging gehouden, opdat de epoxy iets onder het paneel doorvloeit.
    Links meer nodig dan rechts, dat al vrij strak aanlegde.

    Er komt een punt dat de epoxy stolt... maar nog kneedbaar is, maar niet meer te verspatelen. Dan wordt het tijd de tape maskers weg te nemen.

    Ook niet te haastig... anders trek je de dunne naadvulling mee. En anders nog iets laten doorharden.

    Dan de naad behoedzaam opensnijden, tape maskers van de panelen daarbij in die naad lossnijden.
    Dan met penseel en wasbenzine de tape aan de onderkant losweken.
    Met een haakje trekken aan een rolleroogje...

    Onderop was een smalle baan van 4 mm.... bedoeld om zo dus ook vlot los te kunnen weken.

    En zo komen beide panelen mooi los uit de nieuwe zitting.

    De laatste stukjes tape weg peuteren. Kleeft niet hard aan epoxy doordat het iets vettig is. Met beleid... Operatie geslaagd!


    Maskers uit tape. De epoxy heeft zich al gezet. De linker strook is al weggenomen van de rand...
    Er voor zorgen dat de maskerovergangen dun zijn aangezet. De klodders opzij gespateld zijn, de kier egaal gevuld...

    B567C4AF-AC8A-4F93-ACD4-4BD61DBA8CD4.jpeg


    Na het wegnemen van de panelen heb ik nu vooral links een strakkere aanleg...
    Mini braampjes peuter je weg met een vlijmscherp mesje...
    De glazen ruitjes gemaskerd voor de lakstraat...

    5B8D83B2-2496-4A0B-ACC2-2298BF07DA6E.jpeg


    Dan de paneeltjes terug. Iets naad, dat moet ook... want de verf is opdikkend... in het linker hoekje klein stukje rand weg gehaald. Dat fix ik bij de volgende kwak epoxyasnmaak.. kniesoor...

    0D766691-FFB0-495B-8DF1-160F42A62E65.jpeg

    Tot zovers, voor wat het waard is...
    Tijd voor thee en siejipschh...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
    Peter58, Cnn en k-k vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.202
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geniet ervan! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het drama van de verf die geen verf meer wil zijn...

    Goed! Tweede grondlaag er gister opgezet. Had dat zin? Nee eigenlijk niet. Strakmaken is het devies.
    Ruim de tijd gehad om te harden. Als je hiermee je huis wilt schilderen is het 1 stap vooruit... daarna 10 achteruit.

    schuren... drama... twee lagen leverde een aangetaste onderlaag op die gaat rullen... dus je stopt er 8 uur in om niet.

    Nu weet ik het gewoon niet meer.

    De Teoflux van Muller. 12 uur geleden geschilderd. Geeft nog af. Dat is onwerkbaar. Trekt stof aan als magneet. Zet het een uur in de oven... 55 graad. Dan sluit zich de lak pas.
    Kan een boot van een meter niet in de oven proppen?

    Niet al die uren gemaakt om met Fransje Timmermans-milieu-normerings-verf de boel teniet te doen.


    Happy time... grijze grond tweede ronde....

    923B31E1-23C3-4309-9A3B-8A0670C821EA.jpeg


    Kwaaie tijd... Terug bij af... CWS Wertlack meuk...

    683866A3-4A2A-4C11-B62C-D3420D2449E3.jpeg


    Ik denk dat ik het hete project maar in de kliko knots. En ja... Theoflux met Delta verprutst de lak helemaal...

    Maandag maar weer een bellen met Muller voorbeen slecht nieuws gesprek.
    Want de kleur aangemaakte potjes waren fors over de honderd Euro.
    Welbesteed als de kwaliteit er ook naar was...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.202
    Locatie:
    Oostvoorne
    Drama Bas! Heb het maar niet aangevinkt zijnde leuk. Maar even laten bezinken en niet de kliko in natuurlijk. Soms weet je even niet waar je het moet zoeken. Is er een warmere en drogere plek waar je kunt verven? En alles eerst op temperatuur laten komen. Meer kan ik er niet bij bedenken. Kan me voorstellen dat verf 's winters wat meer tijd nodig heeft om te zetten en te drogen/harden. Maar dit zal niet je eerste project zijn. Doet me denken aan de ervaring van een collega. Bij het foerageren van een zeeschip hadden we een mooie kleur verf gescoord. Eerlijk gebietst. Thuis ging de collega ermee aan de slag, maar na 2 dagen waren zijn kozijnen nog niet droog. Had de leverancier er niet bij gezegd dat het 2 componenten verf was. Gelukkig had de collega zijn deuren er niet mee gedaan. De kozijnen heeft hij schoon kunnen maken met terpentine. Kun je Theodoor niet meenemen naar Muller en hen de verf op laten zetten. Kunnen ze zelf zien wat er gebeurt en uitvinden wat er mis is. Sterkte ermee! Gr. Klaas.
     
  17. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.837
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat is balen bas, ik heb ook een verf die maar niet wil drogen. Leveransier begrijpt er nix van, maar ik zit met de gebakken peren, net als jij dus. Echt k#t zoiets, en ja begrijp je frustratie goed, ook ik had mn airbruch spuiten in de kliko gegooit uit frustratie................ later er toch maar weer uit gehaald !
    Sux6, grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeeeeerrrrr herkenbaar Peter!!!!

    Beste is de kwaadheid te kanaliseren. De garage is 18 graad. Van de zomer had ik ook al issues.
    Ik ga verkassen met de verfstraat naar een andere ruimte.
    Roeren in een doosje... heeft gewerkt. zonder Delta stofje. Schuren? Met 1200 of 1000 grid... waterproof. En dan weer in doos...

    Maar nu is het wel tijd voor feedback naar de winkel. Heeft een eer hoog te houden met een verse ‘Hofleverancier’ titel!

    Babbelen met mijn autospuiter. Vragen of hij wil bijdragen in een stukje hobby. Druk bezet man echter.
    Als het lukt 2K autolak kwasten.

    Er zit een profi Sikkens vestiging in Emmen. Vragen om hulp.

    Eerst de herkansing bij de eerste winkel.

    Heb nog een infrarood krommeruglamp op zolder... zo een die de stroommeter laat tollen... Toen Philips nog iets Nedelands was... en hier fabrieken had, mensen aan het werk hield in plaats van doe het zelf pillenproductie...
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
    k-k vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bas,
    Laat je niet verleiden tot het gebruik van spuitbussen met een 2 Componenten verf.
    Ik gebruik deze verf wel op de messinghuid van de Dockyard.
    Nu wat zit in de spuitbussen van "ColorMatic" 2k, importeur : MOTIP DUPLI AG, GH-8320 Fehraltorf?
    Onze TH schepen hebben een romp uit de kunststof Polystyreen, deze kunststof is heel gevoelig voor Aceton.
    Zie de bijgaande foto, de steun is het nieuwe cilinderblok.

    SAM_3428 verkleind.jpg

    Groet, Henk
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is echter niet om bang van te worden.
    Probleem van deze mij zeer bekende systemen, is de hoeveelheid die je moet verspuiten.
    Aangebroken om drie bolders en een anker te spuiten is materiaal en centjes over boord kieperen.

    Acton deert een deel van de Heuss niet. Wel oude lakdelen. Thinner evenzo.
    Aceton die wij in de winkel kopen is geen echte aceton meer, is wel aan te komen.
    In de can's zit de juiste...

    Nee... de rompen zullen niet wegsmelten. En zou er kans toe zijn...
    dan is er wel een blauwe rol Tesa-maskerade die in stelling wordt gebracht.

    Geen worries Henk...

    Toch kwam die aceton van pas om de olie aangetaste delen rond de schroefassen weg te smelten.
    Daarna die op te vullen met piepschuimkorrel en PU wellijm...
    Dan daarop is tot aan de accubak dat gehele achterdeel in de epoxy en glasdoek gezet.
    Om de reparatie zo goed mogelijk af te sluiten voor oxidatie.
    PU wellijm veranderd in broze spons na lang bloot gesteld te zijn aan de buitenlucht...
    het reageert life time tot het verstoft is... dat kan met 5 jaar al aan de hand zijn...

    Hier de met acton weg genomen stukken schuim. Een deel is uitgepeuterd, omdat het baggervet
    was van de schroefasolie. Daar waar het grensde aan 'schoon' ben ik met een penseel
    aan het etsen geslagen. En de onstane gaten als een 'tandheelkundigegynacoloog' via de opening
    van de brievenbus... de gaten gedicht met piepschuimkorrels en PU-wellijm.
    Dat schuimde verder uit... maar liet zich tijdig en optijd weer modelleren tot een nette
    bodem. Met de PU lijm moet je niet te lang wachten. Het wordt op een gegeven moment te
    hard. En dan wordt het lastiger met het rondom zachte schuim, de zaak mooi te vlakken.

    Met balsahout is het niet anders...

    Vorig jaar december...


    IMG_0447.jpg


    En de ramp vooraf...


    IMG_0388.jpg


    De toch wel heel erg slordig aangelegde buitenste schroefasjes... uit twee delen ineen geplakt...

    IMG_0390.jpg


    Operatie behoedzame sloop begon hiermee... wie niet zaagt, die niet waagt!


    IMG_0385.jpg


    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020

Deel Deze Pagina