Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

1. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Gelukkig heb ik hier een mannetje die 2k verf voor me kan regelen. Ik heb nog staan van hem mooi zwart wat ik nodig heb voor mn boot. Deze lak is zo sterk dat ze van rode dakpannen zwarte maken en hecht als een tijger.
    Als na de verbouwing de verf nog niet droog is gaat die verf er op, meurt wel als een gek, dat is dan wel weer een nadeel.
    Grt peter.

2. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bas,
    Aceton is DMK, di methyl keton.
    De andere is een winkel.
    De eerste, is heel agressief op "piepschuim", polystyreen waarvan de rompen van onze TH's zijn gemaakt.
    Door de groenfanaten onder leiding van Frenske Timmerhout, o,a, aceton zat vroeger ook in nagellak verwijderaar, staat dit op de verboden lijst.
    Maar! In verfsoorten wordt het door de grote ontvettende eigenschap nog steeds toegepast.
    Persoonlijk zou ik het niet aandurven om een lak met DMK op een romp van polystyreen te spuiten.
    Groet, Henk.

Laatst bewerkt: 20 dec 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ik ben niet zo een profesionele schilder/spuiter maar mijn verf leverancier ( sikkens auto lakken in spuitbuis ) heeft me eens de raad gegeven om verf eerst in de nabijheid van de verwarming te plaatsen voor het spuiten. Je bewaard je verf nu eenmaal niet in de woonkamer op kamertemperatuur.
    Maar misgaan doet het bij iedereen wel eens, daar kan je gerust in zijn. Effe vloeken en dan opnieuw help tot nu toe nog steeds bij mij. :)

4. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Temperatuur is niet het probleem.
    De lak is gewoon meuk.
    Vooral de op maat gemaakte is met 24 uur niet droog.

Met 1,5 uur op 55 graad heb ik de Teoflux tacky gekregen... maar zit er weer ergens een reactie kringeling. En dat is na schuren eerste laklaag. Ook oven gemoffeld!

Het stof dat ik constateer... nu elders geschilderd met stervens dure marterhaar penseel... voor aquarel... gewassen met terpentine en brandschoon geeft al stof.
    Dat zit blijkbaar al in de lak.

De perfectie die ik zou willen zien, is niet haalbaar met deze materialen.

De verf die ik heb staan is ronduit inferieur.

Ja... Timmermans met zijn kokette Darwinbaardje... heeft de kolder in de kop... Voor 400k per jaar wil ik ook wel alles krom lullen wat recht was... maar doe liever wat anders dan dat feestvieren... ohweeh...

Piep zei de oven... groene dek-wafel gebakken?

Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  5. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Bas mijn buitenlak heeft 3 week liggen stinken in mijn hobbykamer. Zelfs na uren in de oven op 60 graden. Het is nu net een beetje uitgehard. Bleef ook zacht nml.

Nu was het een plaatje van 12x5cm voor de bevestiging van een tailwheel op een piper cub dus je zag er geen moer meer van.

Maar het viel me op dat het totaal niet wilde drogen

6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die De IJssel 2K is wel goed. Ook die zet ik in de oven om te versnellen.
    Maar stinken doet het wel.
    Dat is alleen van de zomer met de bijkeukendeur open. De kap van de KAOS ging er zeer goed mee.
    Maar op kleur mengen? Spul is al onbetaalbaar...
    Wel methanol bestendig! En dat is al heel wat...

Algoed... kringel uitgeschuurd... derde lakronde... maar nu de lak en stuk dunner aangelengd.
    Vliesdun toner laagje... en maar weer gaarstoven... is van de zotte... maar zien of het werkt.
    Te dun geworden?... maar daarvoor hebben je weer 'poets'...
    je moet een hobby hebben naast een hobby... tot de tiende macht...

Kijken of opbouw van kleur wil in meerdere dunne laagjes... tijdrovend als de neten...

Laatst bewerkt: 21 dec 2020
  7. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Post #920 nog even bijgeweerkt met tekst en beeld... het aceton verhaal...

Waterlijn heb ik nu geplanned. Ondersteboven en stabiel op de piepschuim sokkel.
    Op het werkblad van mijn glas gedekte tekentafel, en waterpas gesteld is.
    Dat kan gelukkig met een bootje van een meter...

Dan met een lab-statiefje... een derde handje... langs de romp met potlood.
    De romp gesteld met vullatjes en papiertjes.
    Geheel waterpas gezet. En dan kan de lijn van boeg tot hek getrokken worden. Langs de lijn kan er gemaskerd gaan worden...
    Voor de laatste laag grijze grondverf laag die ik wil aanbrengen... maar die dan nu verdund.
    Over deze de 2 tot 3 lagen verdunde oxide rood zetten...
    Tafeltje op zolder... en de infrarood lamp er op... en in een tent?

Trof ik nog een mooi kort filmfragment van de Ruhr-Stahl...
    De Seenotretter dacht vast... mooi weer voor een rondje cabriolet... zo ook zijn ARBO-pet... :)

Schermafbeelding 2020-12-22 om 13.53.47.png

Voor dat alles aan kwasterij... eerst deze eens zien op te frissen... Nu nog in een Graupner interpretatie...
    Dat anker moet dan wel zelf gemaakt worden. Wat er bij de kist zat is 'modelstandaard' en iets te grof...
    Lastig, daar de boeg van het model niet gelijkvormig is... Kijken of het me lukt.
    Eerst maar eens wat tekenen en uit karton vouwen... dan heb je wat in handen... de rest volg dan vanzelf...
    Het is Heuss... dus dan mot het er op immers...

Kieler_Umschlag_1976_(Kiel_67.220)-Anker.jpg

theuss-ex-seenotrettungskreuzer-theodor-58111-Anker.jpg

Voor wat het waard is...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 22 dec 2020
    k-k en Peter58 vinden dit leuk.
  8. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Gaat je vast lukken bas, daar heb ik voledig vertrouwen in, in jouw bouwkunsten :)
    Grt peter

9. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Klipanker. Het scharnier is samengesteld uit een pen draaiend in 2 stukken hoeklijn. De pen zit in de schacht gekrompen. Dan gaan de stukken hoeklijn op de pen en het geheel wordt van onderen door een rechthoekig gat in het stuk met de bladen gestoken. Dan klinkt men de hoeklijnen daaraan vast. Pen zit dan voor de helft opgesloten in het rechthoekig gat. Zo blijft het demonteerbaar om te kunnen overhalen. Wat wordt het bouwmateriaal Bas? Metaal of kunststof?Toch niet van hout, anders krijg je dit:
    https://www.marinanoordegraaf.nl/DHTML/hetankerdrijft.htm
    Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 23 dec 2020
  10. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Lees je gedachten Klaas? Haha. Ik had jou, jullie al vragen willen stellen over het type anker.
    'Moest' dat nog gaan verkennen.
    Ja, zelfbouw uit kunststofplaat of messing... de steel uit wat het beste bouwt.
    Scheel zitten staren op de ‘gevouwen’ doos constructie op wazige pixelblokken van internet foto’s.
    Geen NCIS hier, die uit een vierkante pixel-stip een hoog gedetailleerde kerstboom weten te voorspellen... :rolleyes:

Zoals ik het nu zie, de foto’s me lijken te verklappen, vlakke strip omzetten.
    Daar waar de steel koppelt aan de plaat, twee luggen omhoog staand, oogjes waar de pen door de steel gaat.
    Strips omgezet en verjongd naar de tips. De tips haaks op de 'spades' gehecht.
    Dus koud er tegen gezet, en niet ingelaten, in het midden met een sleuf ingestoken. Klopt dat?
    Gr Bas

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bas, Probeer alleen maar een beetje mee te denken. Gezien je perfectionisme moet het een zo natuurgetrouw mogelijk anker(tje) worden. Je zou de lugs voor het scharnier uit de plaat omhoog kunnen buigen, maar het lijkt me gemakkelijker om de lugs los te maken. Omgezet stukje plat met een lang en kort stuk. In het lange deel de gaten voor het scharnier. In het korte deel gaatjes om de lugs onder aan de plaat te "klinken". Lijmen gaat ook natuurlijk. De pen zo hoog of laag in de schacht dat die opgesloten wordt in de plaat waar de vloeien aan komen.
    In het rechthoekige gat zoveel ruimte houden dat de schacht wat speling heeft om het anker te laten klappen. Normaliter ligt dat rond de 45 graden. Heb zitten zoeken naar de dimensies/verhoudingen van zo'n klipanker. Helaas niets kunnen vinden. Dus dan maar uit het hoofd. Schacht ongeveer 1 meter lang (eventueel in te korten), breedte over de vloeien 75 cm. Eventueel aanpassen op de breedte van de ankerkluis. Schat de breedte van het platte deel om de schacht 20 cm en dikte van de schacht 8x10 cm. De pen gaat door het 10 cm deel. Wat nauw gaat steken is de plek waar het kluisgat in de kluis uitmondt. In ieder geval moet dat zo zijn dat het anker mooi in de kluis wordt getrokken. Beetje moeilijk te omschrijven. Het deel met de vloeien zou ik uit platte messing strip maken en dan de einden in de lengte inzagen, dan de boel omzetten en de vloeien in de zaagsnede vastbakken. Kan allemaal ook uit kunststof natuurlijk. Succes ermee! Klein afzwaaiertje nog. In 1970 was ik erbij toen in Druten de ankers van de Alchiba werden overhaald. De smid die dat deed heeft één en ander aan me uitgelegd en laten zien hoe de as in de schacht werd gekrompen. Nog een heel gedoe om de schacht op het smidsvuur te krijgen. Gelukkig heb ik de herinneringen nog en hoop dat jij daar je voordeel mee kan doen. Ben geen ster in tekenen, anders maakte ik een schetsje. Hoop dat je uit mijn beschrijving een tekening kunt "lezen". Zo niet hoor ik het wel. Gr. Klaas.

12. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik ga het proberen Klaas... maar ik maak nadat ik de uitsparing in de romp voldoende
    heb kunnen bevroeten, een schets van het anker. Mag je daarop corrigeren.
    Het word een behang anker... het hoeft niet te functioneren, en in oogopslag een realiteit voorstellen.
    Random in de buurt van het echte...
    Maar al 'je' toch bezig bent, is een verkenning van een 1:1 een goed uitgangspunt.
    Kom er op terug Klaas! Top!

Hallanker etc... maakbaar...
    https://de.wikipedia.org/wiki/Anker#/media/Datei:NL-Buganker.JPG
    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=klippanker

Bijzonder Nase-in-den-Butteranker... Gebruder Heuss...
    Das nah, klipp'n und klar :D
    Das muste ühm wes'n, moin, moin! Maar dan in model wat ik neudig hebst...

http://www.digipeer.de/ires/s2/DSM_VIII_4_IV_083.jpg

DSM_VIII_4_IV_083.jpg

Gr Bas

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Helpt dit? Kun je je tekenprogramma op los laten. Of anders hang je hem maar boven je bed. Gr. Klaas

20201223_132454 klipanker.jpg

Peter58 en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat is de idee... de slotplaat met bouten, het zijn eerder klinken, had ik nog niet in voorzien!
    Dank voor de imputschets Klaas! Mooi!

Zo... nu stort ik me even op andere zaken... kerststress noemen we dat...:D

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nog even iets aan toegevoegd. De plaat met het gat en de einden waar de vloeien invallen. En geniet van een kerstkransje bij de thee. En dan laat Bas zomaar een Heuss anker boven water komen. En ook nog met een scharnier zoals bedoeld.
    Gr. Klaas.

20201223_135143.jpg

Laatst bewerkt: 24 dec 2020
    MicropropSport, Peter58 en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dank Klaas!
    Gr Bas

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geen dank hoor Bas. Je had bij Theodor zijn broer(s) al de echte gevonden. Ouderwets vooroorlogs smeedwerk! Nu moet het wel een net echte worden en even in het anker"hok" laten passen. Succes ermee en fijne dagen! Gr. Klaas.

18. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik denk dat dit wel modernere stalen gelaste ankers waren.
    Zilvergrijs van kleur? Verzinkt?

Maar eens wat tekenwerk gedaan vandaag... en gekeken of er iets te projecteren was...
    Dat op 200% grootte uitgeprint... dat vouwt wat makkelijker...
    Alle afbeeldingen zijn vervormd. Door de hoek van fotograferen.
    Het wordt een inschatting... maar minder lomp dan op de kit-tekening is afgebeeld.
    En dusdanig dat je denkt... wat moet je er mee...

Deze eens even knippen en vouwen... maar lang nog niet op orde...
    Vormentaal in deze sfeer... en heb ik wat hoeken uit af kunnen leiden...
    Maar bij de rode menie is het versoept... te foto gewoon weg te lage resolutie...
    Uit de Frido Spatz (exHeuss v1.0) op de werfhelling... uit een internetplaatje...
    Maar proportie nog niet goed... stoffer en blik...

20160402-finkenw-harburg-0025x1500-696x1024-Anker.jpg IMG_2972.jpg IMG_2973.jpg

Bijstellen en een nieuwe print...

Gr Bas

Laatst bewerkt: 24 dec 2020
  19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Je zou de maten van het anker kunnen afstemmen op het "hok" en als basis voor de verhoudingen het Heuss anker gebruiken. Je kunt altijd nog wat manipuleren met de lengte van de schacht en de lengte van de armen waar de vloeien aan vast zitten. De zilverkleur is alupaint. En neem maar aan dat het echte gesmede ankers waren. Later waren ze er ook in RVS. Je kunt natuurlijk ook het Heuss anker op schaal nabouwen en daar de kluis op aanpassen. Dat geeft naar mijn idee het beste resultaat. Heb je goede maten en hoef je niets te projecteren of inschatten. Zie dat ik de armen voor de vloeien te kort heb getekend, maar qua lengte en breedte scheelt het niet alles. Maar we hebben nu een mooie tekening en er ligt hier nog een 1 mm dik messing plaatje. Dus als de verveling toeslaat zijn er perspectieven. De diktes van schacht en armen naar de vloeien klopt volgens mij niet. Kijk maar eens naar de verhoudingen met de breedte van de vloeien. Maar dat is wel om te zetten naar betere waarden. Wordt wel wat! Plaatje erbij voor de inspiratie. Gr. Klaas.

20200324_214808.jpg

20. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    In post #927 is het anker redelijk in beeld. Ook de 'zilverkleur'... voordeel van die tint... dat het
    geen lelijke zwarte mob wordt.
    Dat anker modelleren komt wel goed. Dat gaat dan weer naar proportie van de uitsparing/kuip in de
    romp, die ik nu maak. Hoe heet dat in scheepstermen Klaas?

Technisch verantwoord zijn we wel tekeningen te vinden... komen er wel doorheen...

Verkenningen... maar nog bij te sturen... door het te vouwen
    krijg je de ruimtelijkheid inzichtelijk...

IMG_2972.jpg IMG_2973.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt: 25 dec 2020

Deel Deze Pagina