VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 19 mrt 2010.

1. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Petje af Lex! Ziet er perfect schaal uit :thumbsup:

Simpel maar geniaal idee van de balpen. Waarom opnieuw het wiel uitvinden ;)

Het later monteren van de boegschroeftunnel fairing is je vergeven hoor haha.

Ohwja... je bent nu eigenlijk wel verplicht om er een demontabele loopplank bij te maken... nieuwe toevoeging aan de standaard uitrusting :rolleyes:

2. zkkarnhem

zkkarnhem

Lid geworden:
    19 aug 2010
    vandutch

mooi bootje dat je aan het maken bent!
    ben benieuwd naar het eindresultaat.
    ik ga dit draadje zeker volgen.

mvg dominique

3. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Zou natuurlijk kunnen Merlijn! Heb je daar wat meer info over misschien? Plaats, bevestiging, afmetingen?

4. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hoi Lex,

Ik zal komende week wel even wat data verzamelen betreffende de loopplank.

5. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ondertussen zijn er weer een paar klusjes gepasseerd. De romp staat in de eerste laag grondverf. op zich meteen mooi vlak, maar voor het echt strakke heeft dat nog wel wat schuren en nog een paar laagjes nodig. Ook heb ik de stroomlijn bij de boegschroef er nu op zitten:

Randje van kunststof gemaakt, op de hoeken wat 2K plamuur en schuren maar.

In de grondverf, loopt mooi vloeiend over.

Daarnaast heb ik de luchtkoeling van de brushless regelaars (autotype) alvast vervangen door waterkoeling. Met twee losse buisjes omdat de buigradius bij ombuigen van het buisje te klein bleek. Straks maak ik de verbindingsbocht dan maar met siliconenslang.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Eerst ff dit, geweldig project.... :worship:

Misschien een tip als je toch een waterkoeling maakt op je bruss regelaar kopere remleiding pakken, die is wel erg buigzaam, en in verschillende diktes te verkijgen, is wel vrij prijzig maar dan heb je wel minder kans op lekkage als koper pijpje-silicone slang-koper pijpje silicone slang,enz,enz...

Mvg Vincent,

7. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Is een goed idee Vincent! Een even in het achterhoofd houden voor een volgende keer. En wat de buis-slang verbindingen aangaat, ik ben eens aan het tellen geweest. Per koelcircuit zijn dat 10 verbindingen .... :rolleyes: En ik heb twee circuits straks, elke motor-regelaar combinatie één. Het worden wel drukloze citcuits met een water in- en uitlaat onderwater, het lekkage risico valt dan reuze mee.

8. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Dat klopt,als het drukloos is dan heb je idd minder kans (veel minder eigenlijk)
    Maar heb wel eens mee gemaakt in mijn san diago dat is dus motorkoeling (2x) en regelaar (2x) dat er geen voldoende waterkoeling was,dus heb ik toen een pompje tussengezet, had ik achteraf beter niet kunnen doen, mijn san diego was dus van jacht overgegaan naar duikboot... :confused: ,

Maar goed, dwaal hier een beetje off topic..

Ik ga dit zekers volgen....

Mvg Vincent,

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Nee hoor, valt wel mee, kijk maar naar mijn avatar ... :cool:

10. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
  11. soro

soro

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Hoi Lex

Hoe staat het met de bouw ?

Is al een poosje stil

12. paul Vingerhoets

paul Vingerhoets

Lid geworden:
    23 sep 2008
    volgens mij kwam ik er enkele weken geleden 1 tegen op de A16 ter hoogte van Breda ging richting Antwerpen.
    kunnen deze boten wel zo lang zonder water eigenlijk

succes met de bouw wordt een mooi bootje

13. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Op die trailers zit geloof ik een ultrasoon sprinklersysteem dat ze van onder nat houd, zie je bijna niet .... :D

De bouw heeft wat pauzes opgelopen (alweer .. :oops: ), maar ik ga binnenkort weer verder. :pc:

14. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hoi Lex,

Heb dan eindelijk de detailfoto's van de VD glazenkabinet met hang en sluitwerk. Zal ze zo even naar je toe mailen.

15. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Weer wat fotowerk.

Hieronder zoals de romp er nu van binnen uitziet. Er is een montageplaatje beplaatst voor de RC componenten en waarop de accu (hier 3S 5 Amp) komt te liggen. De motoren liggen nu onder de kuipvloer, bij de originele VD staan de achter in de boot in de machinekamer. Ik heb dit zo gedaan om de schroefassen mooi vlak te kunnen leggen en met stille vaste koppelingen te kunnen werken. In de kuipvloer komt een serviceluik zodat ik later nog bij de regelaars en motoren kan. Onder de accu tussen de koppelingshuizen zitten de koelwater in- en uit laten.

Volgende stap is het maken van de kuip. Hieronder de zijwanden met uitsparingen voor diverse vakken en bakjes, en aanleglatjes voor de meubel- en vloer delen. De ronde gaatjes zijn voor de LED kuipverlichting.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Heb dit bouwverslag snel een 5 sterren rating gegeven voordat iemand mij voor is ;-) :worship:

17. norrit

norrit

Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Kannonne wat aan strak scheepie wordt dit zeg.
    Hier krijg je toch de kriebels van.
    Succes met de bouw verder, blijf je volgen bij deze.

18. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hoi Lex,

Hier nog een filmpje van afgelopen maandag. Op het filmpje varen mijn collega en ik de boot volgas met 75 km/u langs de dijk voor een geluidsmeeting. Wel eens leuk om de boot zo te zien ipv er op. En zoals je zaterdag al wel gehoord hebt met stationair draaiende motoren aan de steiger, ook voluit lekker stil.

Ben zeer onder de indruk van het model Lex, helemaal nu ik em zaterdag even heb mogen bewonderen! Ga vrijdag het stukje bekleding even regelen ;)

Ohw en wat vond je vrouw trouwens van het origineel? Kan niet anders of je moet nu de volledige steun voor de bouw van het model hebben haha

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Merlijn,

Op het filmpje lijkt het helemaal niet zó hard te gaan, frappant...

Gevoelsmatig zou ik 'm met m'n 80 cm Arowana moeten kunnen bijhouden, zo zie je maar weer hoe bedriegelijk traag een snelle en stille boot eruit kan zien.

Groeten, Jan.

20. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hoi Jan,

Zal waarschijnlijk door het formaat van de boot komen dat het wat "langzaam" lijkt te gaan. Een bootje van 80cm of 12.5 m die met dezelfde snelheid varen geeft optisch nogal wat verschil :)

Om je een ander inzicht te geven:

Aan boord met 25 kts met een stevige 4 beaufort, wind mee maar weer in de luwte van de dijk Lelystad- Enkhuizen.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina