vario ec 135

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door kevin heli, 22 okt 2011.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja, ik schat dat zo'n EC 135 toch gauw tegen de 1000 W nodig heeft. Die Fenestron trekt een hoop vermogen (vergeleken met een "gewone" hekrotor), Vario waarschuwt daar al voor.

Op 10S is dat rond de 40 A, met 5000 mAh en 20% restlading zou je dan 6 minuten moeten kunnen halen, Trek daar nog wat van af voor het opspoelen, en dan heb je nog maar 5 minuten. Koude Lipo's en er gaat nog een minuutje af, en bingo! Lijkt me vrij redelijk te kloppen....

Snap niet zo goed dat je er rücksichtlos 90% op gezet hebt.
    Volgens mij was er in post 33 al eens uitgerekend dat een 450 kV motor en de standaard overbrenging goed zou zijn voor plm 1630 RPM headspeed, en zeg je in post 43 dat je een 530 kV motor ingebouwd hebt, (goed voor ruwweg 1900 RPM, of 1710 RPM op 90%), terwijl 1400 zo'n beetje de max is voor dit model, en dat klopt dan weer aardig met de 70% die je er nu voor hebt staan....

Denk dat je blij mag zijn dat hij niet écht uit elkaar gespat is....

Nou ja, het is goed gegaan;)

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 24 nov 2011
  2. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hij is toch nog altijd staart lastig

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ziet er goed uit toch? Is dit al met die Helicommand of nog met de hand gestuurd?

Aan het geluid te horen staat je gyro wat erg strak, tenminste, ik hoor de tandwielen van de tail wat jutteren. Maar dat is denk ik ook maar net wat je prettig vind vliegen en sturen. Als je de gyro iets losser zet hebben de tandwielen het wat makkelijker en verbruik je ook nét een klein tikje minder stroom (alle beetjes helpen ;) )

Groet, Bert

5. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi dat is zonder helicommand
    Wat bedoel je met losser zetten?

6. Edsheli

Edsheli

Lid geworden:
    29 sep 2003
    Hoi Kevin mooi om de heli te zien hoveren ben benieuwd hoe een rondvlucht eruit gaat zien.

Mvg

Ed

7. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Bedankt maar er is nog wat werk aan de regelaar staat nog niet echt goed het is nog wat zoeken maar de toeren zijn goed zo

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan ziet het er zonder meer prima uit voor je eerste meerblad rigid! (hate to say: I told you so....;) ).
    Maar niet overmoedig worden, en heel geleidelijk je skills uitbreiden is het advies.

Losser zetten: iets lagere gain, zodat de staart iets meer ruimte krijgt. Nu hangt ie wel strak, maar als je het fimpje goed luistert, hoor je de tandwielen jutteren omdat de gyro blijkbaar tamelijk heftig corrigeert. Is heel persoonlijk, maar ik denk dat ik hem iets minder strak zou zetten, het lichte bewegen van de staart accepteren (ziet er nog stukken realistischer uit ook) en daarmee de tandwielen wat ontlasten. Is niet per sé nodig hoor, die tandwielen houden het echt wel.... zoals ik al zei, dat is gewoon iets persoonlijks.

Groet, Bert

9. kknops

kknops

Lid geworden:
    13 sep 2010
    Hoi Brutus, Om even terug te komen op de regelaars instellingen, nu vlieg de heli van Kevin op 70% van de regelaar. Is dit niet wat weinig? Had het niet beter geweest om de overbrenging iets aan te passen? Zodat het toerental lager had geweest en de regelaar iets meer open?

Zodat het hele ding op 85% volledig efficient kan draaien? Ik reken mijn vertanding uit om de regelaar tussen 80% en 90% uit te komen. Ik merk dan hoe alle lekker koel blijft. tov toen ik mijn eerste ombouwing deed en me radicaal vergist had. en ik de regelaar op 69% moest laten draaien om het gewenste toerental te bekomen. Met als gevolg, vliegtijden bijna gehalveerd, en alles werd vrij heet. Ook had ik snel het gevoel dat mijn heli bij pitch geven hevig in toeren zakte. Op 85% / 90% heeft hij dat niet en blijven de toeren heel strak lopen.

Ik denk dat het met de 450kv motor allemaal veel beter had geweest denk ik voor de ec135 van Kevin

Heb ik het nu juist of niet? Ik vraag het me eigenlijk af. Ik gebruik op mijn skyfox een 560kv motor met en vertanding van 10 op 35 met een riem en dat komt netjes op een +-1400 uit als ik rond de 85% / 90% draai. Is dit goed of niet? Ik gebruik geen governor, gewoon een rechte curve.

Bruteforce liet me weten dat 92.5% regelaar open niet echt goed was. IVm met het niet kunnen na te regelen.

Heeft iemand hier raad rond?

Laatst bewerkt: 28 nov 2011
  10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vooropgesteld dat ik geen electro expert ben: ja, je zou best gelijk kunnen hebben. Met de overbrenging die Kevin nu gebruikt (de standaard overbrenging) was een 450 kV motor al voldoend geweest om tussen de 80 en 85% regelaaropening te hebben voor een acceptabel toerental. Ik begrijp de keuze voor een 530 kV motor dan ook niet zo goed, maar hij zal daar ongetwijfeld zijn redenen voor gehad hebben. Wie ben ik om te zeggen dat zijn heli niet goed is?

Persoonlijk gebruik ik nooit een flatcurve, en ook geen "gascurve" want de accuspanning zakt meer dan 10% van vol tot de veilige ontlading van 3.7V/cel. Dientengevolge zakt tijdens de vlucht het rotortoerental dus ook met 10% en daar heb ik een bloedhekel aan: zeker een ongestabiliseerde heli gaat zich gewoon anders gedragen met veranderend toerental (maar dat is mijn persoonlijke keuze uiteraard)

Of je per se onder de 90% moet blijven weet ik niet, je stelt meestal het toerental toch niet bij tijdens het vliegen, dus de correctie ruimte voor dalende accuspanning heb je niet nodig, tenzij je in governor mode vliegt, dan moet je inderdaad niet boven de 85% gaan zitten anders daalt halverwege de vlucht het toerental alsnog.
    Maar ik kan me wel voorstellen dat je zeker in het invliegen, graag wat ruimte hebt naar beide kanten. Ik ken echter ook mensen die de boel gewoon op 100% uitrekenen en de regelaar vol open sturen. Het kan dus wel, en blijkbaar zonder problemen. Nogmaals, ik weet dat niet. Ik wil Marco (Bruteforce) dan ook niet tegenspreken, hij heeft veel meer electro ervaring dan ik, en ongetwijfeld een goede reden om dat te zeggen.

Wat je SkyFox betreft: als er niks heet word, en je hebt voldoende vermogen, dan is het OK toch?

Zelf gebruik ik altijd een regelaar met governor, dan heb je gewoon de hele vlucht lang een snaarstrak constant toerental, vind ik wel zo prettig.

Hoe heet de regelaar in zo'n grote heli word als je onder de 70% komt, weet ik niet.
    Ik heb persoonlijk geen andere electro ervaring dan drie 450 sizers, waarvan twee nagenoeg identiek (lesheli's) en zoals gezegd, die draaien alledrie met governor (Align BLe35X). Twee trainers op 50% (10A ongeveer) en een 4 blads schaalhelietje op 60% (plm 15 A) en geen van drieën word meer dan handwarm.

Groet, Bert

11. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi
    Kevin die motor heeft guy mijn voorgesteld en hij zij zelf dat ik moest beginnen op 50% van de regelaar nu op 75% draait hij mooi ik ga nu zo een 1400 a 1500 toeren hebben op de kop
    Greetz kevin

12. kknops

kknops

Lid geworden:
    13 sep 2010
    Hi Kevin,

Zoveel te beter dat je op 75% komt, ik zou zeggen probeer mooi een log bij te houden van de regelaar en de amperes en temperaturen als je vliegt. Wel spijtig van de vliegtijden. Normaaml gezien is guy voorstander van een lager aantal kv's , maar ja, zolang de heli goed vliegt nu is het allemaal okay hé :)

We moeten is afspreken he maatje, niet vergeten hé, want ik zoek ook een 4 blads op mijn bk117 te zetten, en daar kan ik jouw hulp voor gebruiken :)

veel plezier met de heli

13. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Hoi Kevin,

Ik heb begrepen dat je nog niet met de HC3 vliegt ? Ik vlieg de HC3-SX met vierblad om mijn bezinetrainer. Een tijdje geleden heeft Didier deze bij u op de club, samen met Ron (Stratus),afgesteld. We hebben toen opgemerkt dat je zeker niet met een te hoog toerental mag gaan vliegen !!! Mijn heli begon telkenmale, na een tijdje gehooverd te hebben, hevig te schudden. Dit euvel kregen we softwarematig maar niet opgelost totdat we het toerental omlaag brachten, toen liep alles plotseling gesmeerd. Ik vlieg nu met een toerental van 1150 à 1200 omwentelingen op de kop. (Vario geeft een max. van 1350 omw aan voor 1680mm diameter ).
    Ik wil maar zeggen dat je moet opletten met hoger in toeren te gaan, vooral als je van plan bent om de HC3 te installeren. ik zou sowieso niet hoger gaan dan Vario aanraad !!

Voor de rest, suc6 met je mooie heli !!

Grtjs,
    Ronny

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Met die Helicommand heb ik begrijpelijkerwijs geen ervaring.
    Ik kan dus niks zeggen over de effecten van te hoge toerentallen in combinatie met zo'n ding.
    Ik vermoed echter dat de krachten in de bladhouders (lagers) hier een rol gaan spelen, waardoor de kop niet goed meer in staat is de stuurcommando's te volgen, en dan kan een Helicommand er ook niets meer aan doen, of zelfs averechts gaan werken, want bij mijn heli's trad dit schudden niet op toen ik bij invliegen een paar keer te hoge toerentallen draaide: ik ben met de grote BO 105 een keer tot 1150 (max is 1000) gegaan door een foutje met de governor, en dat stuurde slecht, maar schudde niet. Maar mogelijk heeft het ook een heel andere reden, zoals te hoge tipsnelheid, waardoor het blad bij het gekozen profiel (Vario meerblad is altijd S-slag) niet meer optimaal kan presteren.

Wat ik wel kan zeggen, nu 4 ongestabiliseerde meerbladsheli's verder, is dat je NOOIT te hoge toerentallen moet gaan draaien. Wat je aan stabiliteit wint, verlies je weer in de extra weerstand van het geheel, en het netto resultaat is gewoon minder naarmate het toerental hoger wordt.
    Bijkomend nadeel is dat die kop bij hogere toerentallen niet meer op veiligheid gegarandeerd is, en dat is een risico wat ik persoonlijk NOOIT zou nemen: Vario test de koppen totdat ze uit elkaar spatten, en bij hen is dat toerental nauwkeurig bekend. Die waarde geven ze niet vrij, om te voorkomen dat mensen deze grenzen opzoeken. Dat geeft aan, dat ook het opzoeken van die grenzen al risico's met zich mee brengt, en ik denk dat het gewoon ontzettend onverstandig is om het dan toch te proberen.... Vergeet niet, dat de lagers in een Vario meerbladskop, in tegenstelling tot een 2 blads kop, statisch al onder een zekere voorspanning staan.

Voor die EC 135 is 1500 gewoon te hoog. Max is inderdaad 1350 en daar moet je gewoon NIET boven gaan. In de praktijk blijkt bij mij, dat bij dit maximale toerental de stuureigenschappen al aan het afnemen zijn.
    Ik zou toch echter in tegenstelling tot Ronny, eerder 1300 aan raden als richtwaarde, en van daar uit voorzichtig iets meer of minder proberen om te kijken wat het beste bevalt. Dit vanwege het toerental van de Fenestron, wat ook weer niet te laag moet worden. Bij conventionele heli's met een staartrotor heb je veel meer speelruimte in het toerental dan bij de "specials" (Fenestron en NOTAR). Ik raad dan ook dringend aan om niet het toerental te "gokken" op grond van KV waarde en regelaar percentage, maar daadwerkelijk te meten, en bij voorkeur een governor te gebruiken zodat je zeker weet dat dit toerental gelijk blijft. Bij meerblads rotors is het toerental namelijk zéér slecht op het gehoor te schatten....

Groet, Bert

15. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi bert

de eerste keer was het zo een 1400 toeren op de kop volgende zaterdag terug meten :)
    en nog wat afstellen
    greetz

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Da's al te hoog he? Zou dat wat terug stellen.

Aanvankelijk zal je het met hoger toerental beter vinden vliegen, maar dat komt omdat je nog niet echt aan non E-stab gewend bent.
    Eens je er aan gewend bent, zul je merken dat jouw heli toch het beste vliegt onder de 1350 RPM.

Ik zever niet uit mijn nek: [URL=" BO 105 (big) non E-stab at 3~4 Bft - YouTube[/URL]
    da's mijn BO105 bij 950 RPM (max is 1000) en 3~4 Bft, non E-stab

[URL=" Estab multiblade trainer with ballast.AVI - YouTube[/URL]
    Da's mijn 3-blads trainer. Ook non E-stab. Die weegt 8 kilo, ongeveer evenveel als jouw EC 135, maar is maar 150 cm rotor (flink kleiner dus). Draait 1300 RPM (max 1600), ook bij ongeveer 3 Bft en op 2:30 laat ik enkele seconden de sticks los, als bewijs dat het niet de piloot is die super vliegt, maar dat zo'n heli écht gewoon stabiel wil vliegen. Als je maar weet hóé....

Vliegt dat stabiel, of niet?

Gewoon door oefenen. Bij een non E-stab heli is het niet de heli die slecht vliegt, maar de piloot die moet wennen aan het andere (wel iets minder makkelijke) sturen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ja zaterdag gaan didier en ik nog verder afstellen

dat ga ik kopen een Quanum 2.4Ghz Telemetry System voor de ec 135 dan heb ik toch meer info als ik vlieg :) hoelang de lipos en zo mee gaan .
    greetz kevin

18. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    We gaan idd zaterdag nog wat testen, in zoverre het weer het toelaat...
    Probleem is dat de fenestrom bij lagere toeren het bijna niet meer getrokken kreeg, ik moest al 70% van de uitslag gebruiken om gewoon het zaakje recht te houden, en toen was er geen wind.. Ben ook voorstander van rustige rpm's op de rotor, maar dit wordt een uitzondering vrees ik..
    Mijn MD 520 Notar die ik vroeger had draaide 1500 rpm op de 5 blad's kop, 1.5m diameter..
    Dit vanwege de aansturing van de staart die anders helemaal in de soep ging. Ik wil maar zeggen dat die koppen probleemloos 1500 rpm aankunnen, daar ik er jaaaren mee heb gevlogen..Ben uiteraard wél voorstander van een rustiger toerental..als't kan :)

Didier

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kweenie.... Is volgens mij een slecht argument om het toerental van die EC 135 op te schroeven: Vario geeft aan dat de 1500 mm rotor 1600RPM mag draaien, en dat je de NOTAR's dan ook zo hoog mogelijk moet draaien, inderdaad vanwege die fan. (Vario beveelt minimaal 17000 op de motor aan, =1465 op de kop). Da's dus een aanbevolen toerengebied van 1465 tot 1600 RPM. Die NOTAR van jou bleef met 1500 dus heel ruim binnen de grenzen die Vario aangeeft. Dat zegt dus niks over wat de EC 135 wel of niet kan hebben. Is volgens mij ook een beetje appels met peren vergelijken als je op basis van een 150 cm rotor die 100 RPM onder zijn maximaal toegestane toerental draait, besluit een andere, grotere rotor boven diens maximaal toegestane toerental op te schroeven....

De Fenestron schijnt ook kritisch te zijn, en niet te langzaam te moeten draaien, maar het moet op zich willen vliegen binnen die 1350 die max voorgeschreven is voor de EC 135, en anders moet je toch ergens gaan zoeken waarom die Fenestron niet goed werkt, liever dan het toerental opschroeven.

Ik moet dan toch steeds iedere keer denken aan het advies van Vario, dat "high tech gyro's en supersnelle servo's" er toe kunnen leiden dat de Fenestron niet (goed) werkt, terwijl hij het beter schijnt te doen met een goedkope gyro en S9206. Ik weet niet waarom Vario dat zo nadrukkelijk beweert, maar zij produceren het ding....
    (ze zeggen daar bij Vario wel vaker iets wat ik niet snap, maar iedere keer als ik eigenwijs ben, blijken zij toch gelijk te hebben....)

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  20. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Omdat ze het spul bij Vario testen misschien Bert ;)
    Je kan ook iets zo construeren dat het absoluut niet geschikt is voor moderne electronische regeling en aansturing.
    Ligt eraan waar je zelf mee werkt, of rondomheen engineered tijdens de ontwikkeling van iets.
    Of wanneer de ontwikkeling heeft plaatsgevonden.
    Het lijkt mij wel logisch dat je bij nieuwe ontwikkelingen gebruik maakt van de techniek die nu voorhanden is.
    Tenzij je een bepaald niveau van purisme wilt blijven nastreven.
    Dan zal je echter wel goed moeten oppassen als fabrikant dat de benodigde middelen nog wel eenvoudig te krijgen zijn.
    Vario is niet de eerste de beste dus zal dat wel goed zitten neem ik aan.

Deel Deze Pagina