vario ec 135

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door kevin heli, 22 okt 2011.

1. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ja is kijken als daar 1 van in het echt vliegt , dat vind ik ook wel een mooi kleur .

2. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi
    nog een vraag matte vernis bestaat dat ?

3. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Motip heeft die in ieder geval niet. Laatst daarvoor bij een leverancier geweest ivm een mat zwarte Bell cobra.

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Jawel, bestaat wel alleen niet kant en klaar.

Je kunt gewoon naar een goede verfhandelaar gaan, eentje die zelf kleuren mengt.
    Die kan voor jou iedere gewenste kleur mengen, inclusief alle matte varianten. Desnoods in een spuitbus.

Matte kleurlak heeft geen zin als je er gewone blanke lak overheen doet. Glanzende kleurlak word prima min of meer mat als je er blanke lak met matpasta overheen zet, je zult altijd een hee lichte glans moeten accepteren. Wil je dat niet, dan moet je de kleurlak laten matteren zonder er blanke lak overheen te zetten. Met goede kwaliteit autolak kan dat volledig probleemloos, alleen je loopt een risico dat na langere tijd de kleuren vervagen als je veel en vaak of met agressieve middelen schoonmaakt (ik maak de benzineheli's met remmenreiniger schoon)

Ik heb zelf blanke lak mat laten maken door 100 gram mat-pasta in een liter blanke ééncomponentenlak te laten mengen (meer durfde mijn verfhandelaar niet aan)
    Het resultaat is een heli die heldere kleuren heeft, maar niet glanst of spiegelt in de zon, zonder dof of ruw te worden.
    Zeg maar een zijdeglans zonder de "glans"

Naar mijn smaak komen zowel de BO 105 (rood wit blauw á la Red Bull) als de Cobra (Camo van het Japanse verdedigingsleger) daar prima mee uit: je ziet de kleuren érg goed in de lucht. Naar mijn mening beter dan wanneer de heli's in de glanslak hadden gezeten. De olie uit de uitlaat tast tot nog toe de lak niet aan, ook niet bij de Cobra, die nu 7 jaar oud is (en waar de uitlaat over de staartboom "sproeit").

@ Jonkje: Je moet even naar Albert Been in Heerenveen (K.R. poststraat). Die levert alles wat je hebben wilt, in pot, in 2 componenten of in spuitbus. Zolang je maar een RAL nummer hebt.

Groet, Bert

5. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ja van naft en zo heb ik geen last :) ik wil hem spuiten met zo leger bussen die je in de legerstock kan kopen die zijn mat en dat zijn de kleuren van het leger maar zover zijn we nog niet :( ik zal nog wel even aan het schuren zijn .
    greetz kevin

6. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Juist mijn airbrush pistool is terug boven gehaald morgen is kijken of het nog gaat :).

7. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    toch nog een vraagje moet je die potjes uit de winkel van revell of een ander werk nog verdunnen en zijn deze wel geschikt voor een buiten heli ?.
    greetz kevin

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Voor electro zal het op zich wel gaan, alleen die verf is niet geschikt om je heli regelmatig te kuisen. Daarvoor is het niet slijtvast genoeg.

Buiten dat denk ik dat je héél veel potjes nodig gaat zijn, en dan word het ambetant duur. Ik was voor de Cobra (qua te spuiten oppervlak redelijk vergelijkbaar met de EC 135) ongeveer 100-150 ml per kleur kwijt. Kun je denk ik beter bij de verfhandelaar laten aanmaken, kon wel eens goedkoper zijn ondanks de minimum hoeveelheid van 300 ml per kleur (bij mijn handelaar tenminste)

Bij mijn weten moet je die Revell-verf overigens inderdaad verdunnen.

Groet, Bert

9. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Revell verf moet je inderdaad verdunnen om te spuiten, heeft revell een eigen verdunner voor in het assortiment. Maar op die verf op zo'n heli te doen? Dat is bezuinigen op het vekeerde vlak als je het mij vraagt. En een potje revell is rond de 5 ml.. a 2/3 euro per potje. Dan ben je wel even bezig met inkopen.

Had op mijn vorige Uboot een deel in revell gedaan en met meerendeel ( andere kleur) in een component. Deze had ik inderdaad bij Albert Been met mat pasta laten mengen in een bus en later verdund om te spuiten. Wist echter niet dat het ook met blanke lak kan... ideaal!

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kan niet zo mat als met kleurlak hoor! Wat er op de BO en de Cobra zit, is echt het maximaal haalbare.

Als je er teveel in doet, dan word de blanke lak te ruw en dan krijg je heel snel een grauwsluier.
    Het vervelende is, dat de bovenste laag de matheid bepaalt. Dus zelfs al laat je de kleurlaag volledig matteren tot schoolbord verf, als je er zijdeglans blank overheen zet, krijg je zijdeglans als eindresultaat.

@ kevin: 2~3 Euro voor 5 ml is 60 tot 90 Euro voor de 150 ml die je per kleur ongeveer nodig bent.
    175 ml in een spuitbus kostte mij 28 Euro, 300 ml in een pot ongeveer 25 Euro.

Het is maar wat je wilt....

Groet, Bert

11. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Mijn Kiowa gaat gespoten worden ( ooit..als'ie zover is) met verf van gunze. Zijn idd kleine potjes, en die moeten met de bijpassende verdunner vermengd worden. Naderhand komt er matte vernis van motip over, alles gezien op de helibouwdag enkele weken geleden..
    Vergt allemaal toch nog wat oefening om het goed te krijgen, maar het resultaat is schitterend, kijk maar eens bij de cobra's in dit forum..

greets,

Didier

12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Matte vernis van Motip? Die stond bij een van onze leveranciers niet in hun catalogus van Motip? Heb je een linkje?

13. kknops

kknops

Lid geworden:
    13 sep 2010
    @Jonkje

Ik heb die ook die motip matte lak, heb ik gebruikt op de airwolf ook.

Heb u een link gestuurd van waar ik ze bestel.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2012
  14. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi morgen ga ik eerst vliegen en dan rij ik door naar een legerstock die verkopen leger kleuren 400ml voor 6 euro de echte kleuren van het leger :)

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Veel goedkoper zul je een heli niet in zijn jasje krijgen.... en dat zonder je wezenloos te zoeken naar de RAL nummers....:D
    Groet, Bert

16. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ja vandaag 1 deur gedaan in grond laag morgen met nat schuren en dan er is een kleurtje opspuiten :D

17. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Maar hoe spuit ge die vlekken zonder een overgang ?.
    greetz kevin

18. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    De meeste heli's hebben gewoon een overgang tussen alle vlekken in.

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yep, staat ook mooier.

Maar als je een goede airbrush hebt en je kunt een beetje freehand spuiten, dan is die overgang toch nog tamelijk scherp te houden.

Wil je echt een scherpe strakke overgang, dan ontkom je er niet aan om te maskeren en dat is een hoop werk, en word vaak niet erg mooi.

Dit: [98683] laat-ons-je-heli-zien-28
    is gewoon freehand gespoten, en niet eens met een super-precieze airbrush.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ja pakt ik spuit de 2 kleuren als ik dan er matte lak erop zet dan voelt je de overgang toch niet zo hard .

Deel Deze Pagina