In mijn Vario Benzin-trainer zit een Zenoah 26cc, rechtstreeks ingevoerd uit Japan. Na deze een 25-tal vluchten voorzichtig en eerder rijk dan arm (zowel hoge als lage toeren) te hebben ingevlogen wou ik wel eens weten wat deze motor aan kracht in zich heeft, dus ik snok de gas/pich open en hij schiet zo stabiel als iets gelijk een raket de lucht in. Een 50-tal meter hoger bracht in de benzin-trainer in een gekontroleerde hover en zette een rustige daling in (het was zo goed als windstil). Op 20 meter valt de motor uit (zonder eerst te sputteren). Gewoon van de ene op het andere moment... gedaan. Ik auoroteer naar beneden en zet hem zacht op de grond. Na een grondige visuele controle probeer ik opnieuw te starten... maar motor vast... geen beweging meer in te krijgen. Na heel het geval uit mekaar gehaald te hebben stel ik vast dat de zuiger zich aan de kant van de uitlaat heeft vastgelast aan de cilinder. Compleet om zeep dus.
Alé, ik om een spiksplinternieuwe motor. Weer een Zenoah 26cc. De zaak ingebouw en afgesteld en een gedurende een 15-tal vluchten ingevlogen (weerom redelijk rijk afgesteld). Ook dit motortje doet tijdens de inloopperiode weer voortreffelijk zijn werk. Starten na 2-3 keer trekken en nooit tegensputteren. Tot... tot ik weer beslis om er ne keer alles uit te halen. Onder dezelfde omstandigheiden als bij de eerste motor snok ik dus weer aan de gas, heli schiet omhoog, op ongeveer 30 meter stabiliseer ik en begin de daling en halverwege... ja, inderdaad, zonder waarschuwing... motor weer uit en weer vastgelopen. Gelukkig lukt de autorotatie opnieuw. De boel weer uit mekaar gehaald en wat blijkt, weer van hetzelfde... de zuiger heeft zich aan de kant van de uitlaat weer vastgelast aan de cilinder.
Ik vlieg met Euro 98 + de door Zenaoh aanbevolen olie en mengverhouding.
Zijn er nog benzine-piloten met deze nare ervaring of heeft er hier iemand een zinnige verklaring voor???
Ondertussen ligt een derde Zenoah 26cc motor er in... :?
Alé, ik om een spiksplinternieuwe motor. Weer een Zenoah 26cc. De zaak ingebouw en afgesteld en een gedurende een 15-tal vluchten ingevlogen (weerom redelijk rijk afgesteld). Ook dit motortje doet tijdens de inloopperiode weer voortreffelijk zijn werk. Starten na 2-3 keer trekken en nooit tegensputteren. Tot... tot ik weer beslis om er ne keer alles uit te halen. Onder dezelfde omstandigheiden als bij de eerste motor snok ik dus weer aan de gas, heli schiet omhoog, op ongeveer 30 meter stabiliseer ik en begin de daling en halverwege... ja, inderdaad, zonder waarschuwing... motor weer uit en weer vastgelopen. Gelukkig lukt de autorotatie opnieuw. De boel weer uit mekaar gehaald en wat blijkt, weer van hetzelfde... de zuiger heeft zich aan de kant van de uitlaat weer vastgelast aan de cilinder.
Ik vlieg met Euro 98 + de door Zenaoh aanbevolen olie en mengverhouding.
Zijn er nog benzine-piloten met deze nare ervaring of heeft er hier iemand een zinnige verklaring voor???
Ondertussen ligt een derde Zenoah 26cc motor er in... :?