VASTLOPENDE ZENOAH MOTOREN

In mijn Vario Benzin-trainer zit een Zenoah 26cc, rechtstreeks ingevoerd uit Japan. Na deze een 25-tal vluchten voorzichtig en eerder rijk dan arm (zowel hoge als lage toeren) te hebben ingevlogen wou ik wel eens weten wat deze motor aan kracht in zich heeft, dus ik snok de gas/pich open en hij schiet zo stabiel als iets gelijk een raket de lucht in. Een 50-tal meter hoger bracht in de benzin-trainer in een gekontroleerde hover en zette een rustige daling in (het was zo goed als windstil). Op 20 meter valt de motor uit (zonder eerst te sputteren). Gewoon van de ene op het andere moment... gedaan. Ik auoroteer naar beneden en zet hem zacht op de grond. Na een grondige visuele controle probeer ik opnieuw te starten... maar motor vast... geen beweging meer in te krijgen. Na heel het geval uit mekaar gehaald te hebben stel ik vast dat de zuiger zich aan de kant van de uitlaat heeft vastgelast aan de cilinder. Compleet om zeep dus.

Alé, ik om een spiksplinternieuwe motor. Weer een Zenoah 26cc. De zaak ingebouw en afgesteld en een gedurende een 15-tal vluchten ingevlogen (weerom redelijk rijk afgesteld). Ook dit motortje doet tijdens de inloopperiode weer voortreffelijk zijn werk. Starten na 2-3 keer trekken en nooit tegensputteren. Tot... tot ik weer beslis om er ne keer alles uit te halen. Onder dezelfde omstandigheiden als bij de eerste motor snok ik dus weer aan de gas, heli schiet omhoog, op ongeveer 30 meter stabiliseer ik en begin de daling en halverwege... ja, inderdaad, zonder waarschuwing... motor weer uit en weer vastgelopen. Gelukkig lukt de autorotatie opnieuw. De boel weer uit mekaar gehaald en wat blijkt, weer van hetzelfde... de zuiger heeft zich aan de kant van de uitlaat weer vastgelast aan de cilinder.

Ik vlieg met Euro 98 + de door Zenaoh aanbevolen olie en mengverhouding.

Zijn er nog benzine-piloten met deze nare ervaring of heeft er hier iemand een zinnige verklaring voor???

Ondertussen ligt een derde Zenoah 26cc motor er in... :?
 
Hoi

Misschien is het verstandig om deze vraag te plaatsen in het big scale auto forum.
Daar zijn de rijders die veel met dit soort motoren rijden.
Ik vroeg mij af wat je voor een uitlaat gebruikt?
Misschien zit het probleem daar wel.

gr Richard
 
Ik vlieg met Euro 98 + de door Zenaoh aanbevolen olie en mengverhouding.

En die is ??

Motor word dus duidelijk te heet en de oliefilm kan zich niet meer houden.

"Kolbenfresser" zoals de duitsers zeggen ontstaan door:

Te weinig olie.
Te hoog toerental.
Te heet gelopen motor.
Verkeerde uitlaat.

Mvg Johan
 
Klinkt als of de motor in het negatiefe pitch berijk veel te arm loopt.

Zeg,

hooveren 4 graden pitch gasstand 50%
vervolgens vol pitch gasstand 100%
dan de daling -4graden pitch gastand 15%

Motor wordt dan op 100% goed voorzien van brandstof en smering vervolgens
zet je de pitch op min 4 graden resultaat heli gaat autoroteren en de motor krijgt
0,0 belasting en als de motor dan te arm staat zal het toerental van de motor
blijven hangen op een veel te hoog toerental terwijl de smering dan 0,0 is 8O

Gr,

Mario
 
Waarom euro 98 ?

Ik dacht dat het euro 95 moest zijn + 2 takt olie.

een hoger octaan gehalte zorgt er toch voor dat je motor warmer wordt. ?
(Verbeter mij als ik dat fout zie).
 
ajvde zei:
Waarom euro 98 ?

Ik dacht dat het euro 95 moest zijn + 2 takt olie.

een hoger octaan gehalte zorgt er toch voor dat je motor warmer wordt. ?
(Verbeter mij als ik dat fout zie).

Volgens mij heeft euro 98 een loodvervanger dus een betere smering!!
 
Ik heb geen verstand van heli's, wel van verbrandingsmotoren :D
Het oktaangetal geeft aan hoe ver je de brandstof kunt comprimeren zónder dat het spontaan gaat ontbranden. Dat heet "pingelen" . Je wilt dat het mengsel pas ontbrand als de bougie vonkt, niet eerder. Bij een te hoge compressie of te laag oktaangetal zal het mengsel spontaan te vroeg ontbranden. Daardoor wordt je motor erg heet.
Om het nog wat moeilijker te maken; een te arm afgestelde motor wordt vanzelf al heet waardoor het mengsel óók te vroeg kan gaan ontbranden. Dat komt dan dus niet door de brandstof maar door de afstelling van de motor.
Dus; gebruik nooit een lager oktaangetal dan de fabrikant voorschrijft. Een hoger oktaangetal gebruiken dan voorgeschreven maakt (bij normaal gebruik) voor de prestaties niks uit. Als je op grote hoogte, met extreem arme mensels of hoge compressieverhoudingen wilt vliegen heb je wél hogere oktaangehaltes nodig. Vliegtuig- en race benzine heeft een hoger oktaangetal. 100 tot 104 meen ik. Een te laag oktaangetal is dus uit den boze.

Loodvervanger heeft niks met oktaangetal te maken. Lood smeert enkel de klepzittingen en heeft geen invloed op de smering van de rest van de motor. Lood is nogal giftig en daarom sinds jaren niet meer toegestaan in bezine. Sindsdien zit er een chemische loodvervanger in met dezelfde smerende eigenschappen. Moderne motoren hebben geen lood of loodvervanger nodig omdat de kleppen en klepzittingen van andere materialen gemaakt dan de oude. Het is wel zo dat lood het oktaangetal verhoogt maar dat zie je dan al terug in het opgegeven oktaangetal..
 
Volgens mij zit er tegenwoordig geen lood of loodvervanger in de benzine, zal dus zelf toegevoegd moeten worden.
 
Eerst de motor vol belasten en daarna op laten toeren met weinig smering is niet goed.
Dat hij dan zomaar vastpiept is ook niet goed.
Ik denk dat de motor al oververhit was toen je de climb-out deed, mogelijke oorzaken zijn hierboven al aangegeven.
Je kunt ook eens een mailtje aan Vario sturen, wie weet hebben zij een goede tip
 
Welke toerental(len) vlieg je mee?

Voorbeeld waar ik mij aan houdt voor het afstellen: (geleend van runryder)

start out with extra oil for the first TWO gallons, the you can go to regular oil mixture afterwards.
For the first two gallons, I have a slight (10 seconds or so) tail bump in a hover. You will adjust the low speed needle IN slightly from time to time as the engine begins to make power and has less internal friction.

After TWO gallons, I am now on my normal oil content (for ME it is 2 OZ amsoil synthetic per gallon of camper fuel) and I am getting that bump out of the tail....for the most part. It does still bump a little when I first pick it up...but after the engine comes to temp, it is "clean".

How to tell what IS and isn't lean/rich......

Under the RULE that the engine is past two gallons....here is how I tune for power/response.

IF I open the low speed needle just a LITTLE....that tail bump starts again in a hover......and I read the head temps UNDER THE HEAD ON THE CARB SIDE....for a max temp of 230-250. In an EXTENDED hover (2-4 minutes) the engine power doesn't begin to "sag" or need more throttle to keep it in the hover...I'm there on the low needle.

HIGH NEEDLE SETTINGS:

understand this is for MORE THAN HOVER power requirements. In a FULL VERTICAL CLIMBOUT of 5 to 200-300 ft, the engine slows down considerably at the beginning of the climb, but accelerates in speed half way up or more....the high speed needle is a little RICH. Close it 1/16 turn and try again. NOTE: Don't mistake the SOUND of the carb opening for a bog.....the carb noise can actually be louder than the MUFFLER.....

CONVERSELY, if it takes throttle well, but the power begines to fall at the middle to top of the climbout....then the high speed needle is LEAN. OPEN IT 1/16 turn and try again.

That will get ya in the game, Oh, one more note....

DO NOT USE THE LOW SPEED NEEDLE TO ADJUST IDLE. Use the trim on your throttle servo or linkage. As you lean the engine out on the low needle, it tends to idle faster....so lower the trim on the TX. I have had folks turn the low speed needle so it idles cleanly....NO, DON'T DO IT.

MY engines, of which I am blessed with several, ALL idle a little rough. They also SMOKE A LITTLE when I first start them up.....but that stops as the engine comes to temperture. Also, a properly tuned engine needs to be warmed up before you go "punching" the throttle....just like your family sedan did when it had a carberator on it. It WILL COUGH if you go full throttle and it isn't warmed up yet.

I strongly discourage having a governor in full time operation during break-in....its a GREAT idea to turn it on and set your throttle curves using that known speed as a reference, but leave it OFF until the end of the first gallon AT LEAST. Besides, you WANT a good throttle curve....in case it is all you have. A governor can MASK the engine tuning I just posted.....so turn it OFF while tuning.....

Eric.
 
Mijn mengverhouding Benzine - olie is 1 liter olie op 40 liter benzine (2,5%) dus.
Op mijn benzin-trainer zit de door Vario voorgeschreven uitlaatlijn 116/95.
 
Ik vlieg al mijn benzine vleigtuigen en heli's met Aspen benzine van Husqevarna.
Dit zijn vaatjes gemixed met 2% vol synthetische olie (1:50)
Deze brandstof bevalt mij SUPER goed. Stinkt niet, verouderd niet, gumt niet, vaatje v 5 liter kost hier 17,5 euro da's miss het enige nadeel.
Ik heb net een toestel aangeschaft met een DA50 cc benzine (in een KHK Extra) en heb toerentallen en temp gemeten voor en met gebruik van Aspen.
Niets hoeven veranderen aan de sproeirs en Aspen liep met 100 toeren hoger (verwaarloosbaar)
Ik dwaal (zoals gewoonlijk:0) weer af want het gaat hier over heli's)

Als ik de manual van een Zenoah G231 erbij haal staat daarin 1:25 tot 1:40 mengsmering te gebruiken.
Maar wat mij nog veeel belangrijker lijkt is WAARMEE je smeert. Kortom om van zelfmengen en geklooi af te zijn gebruik ik Aspen.
Kun je zonder benzine stank gewoon in de wonkamer aan je heli werken, of zoals bij mij dat de heli's in de bijkeuken hangen..

Welke olie gebruik je trouwens? (door Zenoah aanbevolen)
Eric.
 
Mss is olie gebruik voor de racerij gelijk repsol etc ? Olie voor hoge toerentallen, is wel moeilijker te starten .
 
als je sirieus goede smerende olie wil voor hogere toerentallen moet je voor motorcross of kart olie gaan zoals putoline.

mvg jarno
 
erichevy zei:
Welke olie gebruik je trouwens? (door Zenoah aanbevolen)

Deze
1022_4-2.jpg
 
Hallo Nick,

Gebruik die olie maar niet meer. Die olie is vaker ter discussie geweest.
Ik weet het, het is vreemd want het is zenoah olie hoor ik je al zeggen.
Deze olie is veel om te doen geweest bij bigscalers dat zijn benzine buggie's/marders met 23 2n 26cc Zenoah motoren.

Daar wordt vaak Panolin voll syntheet gebruikt kost 23,95 p/liter.
 
Er zijn veel meer geschikte olien te vinden dan Panolin.

- Castrol A747
- Castrol TTS (zal wel weer tot discussies leiden!)
- Motul 800...

De mengverhouding is eveneens belangrijk... voor de automotoren raad met 1:25 aan, dus 200ml olie op 5 liter benzine... er zijn er zelfs bij die 300ml op 5 liter smeren!
 
Back
Top