Vastloper OS55HZ, wat nu?

haal de motor nou gewoon even uit elkaar.. zo kan je nog niet zien wat er met de ring/zuiger/pistonpen/veertjes aan de hand is.. en dat is precies waar t om gaat.
 
Carter met een föhn goed warm maken, proberen de cilinderbus zoveel als mogelijk koel te houden, dan kun je de bus er met weinig kracht eruit wippen. Als je deze eruit hebt kun je de zuiger met drijfstang als geheel van de krukas halen. Alleen geheel gedemonteerd kun je de zuigerveer en borgveertjes van de zuigerpen goed beoordelen op een goede montage en heel zijn. Gezien jouw opmerking van een kleine beschadiging bij de uitlaatpoort verwacht ik dat je zuigerveer gebroken is. Maar zoals eerder gezegd, niets is duidelijk/zeker voordat alles goed gecontroleerd is.
 
Normaal komt de kop met een beetje wiebelen er zo af..

De bus kun je normaal, als deze zo niet los te krijgen is, met een ty rap door de uitlaatpoort zo loskrijgen
Draai aan de krukas tot de zuiger bij de ty rap is, en draai door
Normaal komt de zuiger met bus en al naar boven

Is ie eenmaal boven, kun je hem er met wat draaien en rommelen zo eruit halen
Nooit met een tang doen, dan maak je beschadigingen die je niet wilt...

De bus en zuiger zijn eigenlijk 2 van de 3 belangrijke dingen in de motor (lagers zijn de derde) die je echt moet controleren bij zoiets
Spoel ook je uitlaat eens uit, best kans dat het stuk ijzer uit de cilinder daarin geslingerd is
En bedenk dt een klein brokstukje al voldoende kan zijn..
 
Heb met verhitten de bus en de zuiger enpr alletwee uitgekregen. Nu is ook goed te zien dat inderdaad de bus bij de uitlaatpoort beschadigd is. Ook zitten in de zuiger op de plek waar de zuigerring zit een flinke beschadiging. Geen idee hoe dat zo gekomen is? Lijkt me dat er troep in is gekomen die het beschadigd heeft.

De lagers voelen nog gewoon soepel aan. Zal er zo evem een fototje van maken.

Wordt dus zowel de zuiger als de zuigerbus vervangen?
 
Zuigerveer en bus, de zuiger zelf kan nog goed zijn..
Of zit daar ook een beschadiging op?
foto's :mrgreen:

Lagers moet je eigenlijk een beetje kracht op zetten om het te voelen.
Dus krukas eruit, vinger op de binnenring, duwen en draaien (niet voluit duwen, gewoon beetje kracht zetten)

Daarnaast, er heeft gruis in de motor gezeten, een nieuw binnenlager wordt dan een serieus iets om alsnog over na te denken..

Is er btw geen stukje zuigerveer af?
Zitten allebei de veertjes in de zijkant van de zuiger er nog in?
 
Tsja als ik die ook nog moet gaan vervangen vraag ik me af of ik niet beter een nieuwe motor kan kopen. Hier de fotos ter verduidelijking:

full


full


laatste foto zie je aan de rechterkant de beschadiging. Eerste foto spreekt voor zich denk ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De cylinderbus heeft ook verkleuringen, die is veel te heet geweest.

Neem het verlies en maak en nieuwe start, met deskundige hulp !

Dit is geen speelgoed, maar high-tech waar je zorgvuldig mee om moet gaan.
 
Met de kosten op een rijtje,
Zuiger, zuigerveer, cylinderbus, voorste krukas lager, achterste krukas lager.
Ga je inderdaad aardig richting de aanschafprijs van een nieuwe moter.
Je kunt proberen te kijken of je lagers het overleeft hebben door ze goed schoon te spoelen. En dan te voelen of ze nog "zuiver" lopen.
Dwz dat er geen tik of wat dan ook meer voelbaar is als je ze draaid in je handpalm onder belasting met je vingertop in het lager..
Je motor is bij een stationair toerental vast gelopen, wellicht hebben de lagers dit overleefd.
....
 
Ik begrijp dat het geen speelgoed is, maar ik vlieg al jaren met brandstofvliegtuigen, en dit probleem heb ik nog nooit gehad. Elke motor die ik ooit gekocht heb loopt nogsteeds perfect en ik heb nooit lagers oid hoeven vervangen. Is het afstellen van een heli motor dan zo anders??? :S
 
Inderdaad,
Een helimotor heeft het zwaar, metname in een hover. Alle koeling die hij krijgt is via de koelfan naar een wat groter cylinderkoppie.
Daar heeft een vliegtuig een groot voordeel met de motor in de koelwind.
Een tikkeltje arm, in combinatie met een "zware" gas curve kan net teveel zijn.
Gebruik goeie brandstof met minimaal 18% olie.

Grt,
Eric.
 
De cylinderbus heeft ook verkleuringen, die is veel te heet geweest.

Neem het verlies en maak en nieuwe start, met deskundige hulp !

Dit is geen speelgoed, maar high-tech waar je zorgvuldig mee om moet gaan.

Sorry, maar ik dacht dat het hier om de gillende helie ging ;) Dat was dus een ander draadje, exuses hiervoor.
Feit blijft dat je motor stuk is, delen vervangen is erg lastig.
Probeer te achterhalen wat er is misgegaan !
 
Hmm, niet proberen

In theorie zou het kunnenn dat ze het overleefd hebben, maar door 1 ministukje gruis kunnen ze in no time alsnog over de huizen

En idd, je zit nu tegen een 150 a 200 eur aan te staren
Een nieuwe motor is nog een stukje duurder, maar dan is hij wel weer helemaal vers
Heb ik toen iig wel gedaan..
Bij mij was er een veertje uit de zuiger gekomen, is zonder schade in het carter gekomen, en heeft daar een maand lang heel raar gedrag veroorzaakt
Tot hij weer naar boven ging, toen zag het er nog wat erger uit als bij jou
Bij mij was de kop zelf ook helemaal aangetast, en er zat een stevige groef in het karter
Dus bij mij zou ook de kop en drijfstang op het lijstje komen

Maar heb je nu zicht op wat er is losgekomen?
Het moet ergens uit de motor gekomen zijn....

En helimotoren zijn ernstig anders..
Ik kijk wel eens wat jaloers naar de vliegtuig mensen, stationair afstellen, volgas afstellen, en verticaal houden en viola, een perfect perfect getunede motor
Bij de heli kan een verkeerde middennaald je ernstig in de problemen helpen

Bv
Stel, je hoovert nog meestal.
Dan heb je vaak 1 gasgebied waarin je opereert.
Nu kun je dit correct afstellen, maar je kunt ook door bv de hoofdnaald volledig dicht te zetten en de midden flink open alsnog zorgen dat de motor redelik loopt in hoover.
Probleem komt als je rond gaat vliegen, dan ga je meer naar het gebied van de hoofdnaald, en die stond bijna dicht
Gevolg, motor in no time oververhit (1rondje vliegen is genoeg daarvoor)

Andersom kan natuurlijk ook

Nu hoeft dit niet perse uit warmte vandaan te komen
Stukken staal breken ook zonder extreme temperaturen wel eens af
Daarom is het interessant te weten wat er losgegaan is..
Als je beide veertjes uit de zuiger nog hebt, is het een stuk zuigerveer of het is een stuk lager (de retainer, oftewel de kooi om de balletjes wil nog wel eens breken)
 
Sorry, maar ik dacht dat het hier om de gillende helie ging ;) Dat was dus een ander draadje, exuses hiervoor.
Feit blijft dat je motor stuk is, delen vervangen is erg lastig.
Probeer te achterhalen wat er is misgegaan !

En dan nog, die cilinderbus hoort zo. dat is de coating die erop zit.;)
 
Ondertussen is ook bekend wat de schade heeft veroorzaakt. Een van de veertjes die zorgt dat de zuiger en de zuigerstang verbinding op zijn plaats blijft is losgekomen en is toen in tussen de uitlaatpoort van de cilinderbus en de zuiger gekomen (snapt u het nog?)
Het had dus niets te maken met een warmloper of vastloper door verkeerd afstellen, maar puur door het falen van de techniek in de motor.

Nu de motor toch helemaal uit elkaar is en ik waarschijnlijk een nieuwe motor ga kopen ga ik deze proberen te repareren. Klinkt gek maar misschien lukt het me. Met een vijltje ga ik heel voorzichtig alle bramen weghalen, met nat zeer fijn schuurpapier zorgen dat alles weer mooi glad is. Dan weer in elkaar steken en proberen of hij weer aan de praat wil.

Mvg
 
heb ik dit jaar dus ook gehad
er is mij toen gezegd dat overtoeren van de motor een oorzaak is hiervoor
leek me bij mij toen niet het geval..

zolang je de bus niet vernieuwd, komt het niet goed
dat gat wat aan de ene kant blijft zitten, komt straks 34000 keer langs je zuigerveer (op en neer bij ong 17000 toeren, daar zit zn sterke punt)
ik heb al vele verhalen gelezen betreffende schuurpatronen in de bus, waar ook uit naar voren komt dat iedere onregelmatigheid in de bus funest is
dus dan zou de zuigerveer in no time kapot gaan

lagers moet je eigenlijk altijd vervangen na iets dergelijks

binnenkant van de kop nog helemaal 100%?
geen pitten?

qua geld kun je beter deze als reserve houden
of je reviseert hem goed, of je hebt een zeer grote kans dat hij alsnog goed in elkaar loopt
 
"G" clips

kleine tip:

zorg er bij montage altijd voor, dat de "G"clips waar de zuigerpen mee vast zit in de zuiger, juist gemonteerd zijn. Is iets waar we vroeger met de "Ducted Fan" al rekening mee hielden (OS-VR 91 DF draaide om en bij de 22K rpm)... zorg dat het stukje rechte pen altijd verticaal staat, dwz in de beweegrichting van de zuiger. dit zorgt ervoor dat dit stuk alvast minder vlug afbreekt bij hoge toeren. hoe klein dit ook is, als de motor aan 17000 RPM draait, 'trilt' dit pennetje toch aan een 500Hz, en kan er dus metaalmoeheid optreden aan de scherpe knik. als't 'rechtop' staat, tril't niet...We haalden onze nieuwe motoren telkens uit elkaar om dit alvast te controleren....


moeilijk uit te leggen zonder foto, maar ik hoop dat jullie snappen waar't over gaat....

Wim
 
Letter 'G' een kwart slag draaien. En het piemeltje moet (theoretisch) hangen/bovenin zodat bij grootste versnelling (na BDP) het piemeltje het minste kan wijken.

A character is worth a thousand pictures :)
 
Belangrijker is dat de veertjes die de piston-pen op zijn plaats houdt, goed in het sleufje zitten. Dit bereik je door de veertjes rond te draaien nadat je ze geplaatst hebt.
 
Back
Top