veld gesloten wegens flora en fauna

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door johnvm, 19 nov 2013.

1. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Uit personelijke ervaring weet ik dat een heleboel miljeuverenigingen
    en dieren groeperingen vaak geen iedee hebben waar ze het over hebben
    er word door hun totaal geen onderzoek gedaan want dat kost geld
    er worden dingen kompleet uit hun verband getrokken om hun stellingen aan de man te brengen
    stellingen die vrijwel nooit op werkelijke feiten gebaseerd zijn

zo worden we bv opgelicht met de duurdere vrije uitloopkip en scharroleieren
    echte scharreleieren worden niet verkocht in Nederland
    de eenvoudige redden is
    je mag geen grote groepen kippen buiten los laten lopen
    datzelfde geld voor de vrije uitloopkip

het is dezelde sort kip
    ze krijgen hetzelfde voer
    maar er staat een deur open
    in de zomer
    wel met gaas ervoor natuurlijk

dit zijn maar een paar voorbeelden

2. Dickie

Dickie Guest

Hallo Rob je kunt je proberen te wenden tot Alterra.
    Hier een inzicht in een uitspraak van de Raad van State d.d. 29 juni 2004.

Tenslotte hebben wij voor de beoordeling van de aanvraag ons recentere informatie verschaft door in 2002 Alterra, research instituut voor de groene ruimte, te Wageningen opdracht te geven een onderzoeksrapport te maken in de zin van de Habitatrichtlijn, hierna te noemen het "Alterra-rapport"

verder heeft de gemeente ons altijd keurig bijgestaan ook wat bemiddeling betreft over een incident in 2007 met defensie.

ik ga niet teveel in detail treden.

gr
    Dick.

3. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    @ Jeroen,

Dat kippen verhaal is echt onzin hoor.
    Kijk maar eens goed rond in de regio Barneveld, duizenden kippen bij elkaar in een wei (meestal zandvlakte geworden) .
    Van buitenlopende kippen zijn het overigens Kip in de wei eieren of biologische eieren.
    Scharrelkippen hebben een bepaalde minimale ruimte waar zij vrij kunnen lopen, per kip, meestal in een grote stal, geen kooien.
    Vrije uitloop van grote groepen is gewoon toegestaan tenzij er een verordening geld ivm ziekten enzo.
    Bij ons op de club zijn trouwens geen kippen toegestaan op het veld:p

Dat de verenigingen zoals "de huismusgoeroes etc." er maar weinig van snappen is een feit! Punt is wel dat als zij schreeuwen er wel direct gehoor aan gegeven wordt, hoe dom dan ook.

4. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    mij vader was kipenboer en ik ben opgegroed op een kippenboerderij
    die kippen die buitenlopen zijn niet voor de slacht
    aleen voor de eieren

veruit de meeste vogel gerelateerde ziekten beginnen in de streek van Barneveld
    enig iedee waarom

de mens is net een schaap
    het gros volgt degeen die het hardste blaat
    1 op de zoveel schapen is een zwart schaap
    die volgt ze eigen weg

5. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Klopt Jeroen, de meeste kippen die buiten lopen zijn voor de eieren, daarna worden ze geslacht en is het (taaie) vlees slechts nog goed voor soep en meatseperator. De "kippen" die we eten mag je eigenlijk ook nog geen kippen noemen. Het zijn (ca.) 60 daagse kuikens die piepend en niet tokkend aan hun einde komen. Dat de meeste vogel gerelateerde zieken uit de streek van Barneveld komen kan ik zeker niet beamen.
    Feit blijft dat het zeker niet verboden is om grote groepen kippen buiten te laten. Wel worden vleeskuikens vaak binnen gehouden ter voorkoming van ziekten bij de kippen zelf, niet omdat ze andere dieren ziek zouden maken. Bij slachtvee is dat gebruikelijk omdat deze dieren vrijwel geen weerstand opbouwen in hun korte leven en dus om de uitval (lees dood) te beperken. Ook zal een ziek kuiken groeiachterstand oplopen wat de winst van de boer weer beperkt.

Maarja, dat was wel even er Off-topic, ze hebben immers last van irritante bewoners die ver weg wonen en die er een onschuldige kromsnavel bij halen om hun zin te krijgen......
    Ik denk dat de beste adviezen al gegeven zijn in dit draadje en hoop dat men snel succes heeft bij het verkrijgen van een nieuwe vergunning.

6. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Dat hoop ik ook
    gelukkig hebben veel miljeu en vogolverenigingen op dit ogenblik last was een leden leegloop
    ook de leden zijn de leugens zat denk ik

7. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Was dat maar waar: dat komt gewoon omdat een hoop mensen tegenwoordig ieder dubbeltje om moeten draaien....

Zodra het weer wat beter gaat, haalt iedereen weer opgelucht adem, en heeft men weer tijd en geld voor onbenullig gezeik, en dan gaat dat ledental ook weer omhoog....

Groet, Bert

8. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Even cru gezegd,

je hebt niet eens problemen met flora en fauna, maar je hebt problemen met een buur en dat is veel erger.
    haalt ie zijn gram niet met deze procedure zal ie wel wat anders verzinnen om de club onmogelijk te maken.

herrie met de buurt kost een club vaak veel kopzorgen....

9. paozee

paozee

Lid geworden:
    15 dec 2007
    Je hebt gelijk onze boer heeft inmiddels verzonnen dat door het modelvliegen een aantal koeien hun horens aan elkaar beschadigd hebben en twee spontaan een miskraam hebben gekregen.
    Heeft gelijk via een deurwaarder een rekening gestuurd.
    Dus wordt dit gemakkelijk vergeet het maar deze persoon in kwestie zal blijven spitten totdat hij ons kan wippen.

Laatst bewerkt: 18 jan 2014
  10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je mag het niet zeggen.... maar sommige mensen zouden niet vrij rond mogen lopen wegens verregaand maatschappelijk onaangepast zijn...

dit is er zo eentje.

Beetje sociaal verwrongen persoon....

Volgens mij is er al iets mis, als een boer de hoorns aan zijn koeien laat zitten: 99% van de boeren in NL haalt die weg, omdat koeien elkaar standaard anders beschadigen.... dat doen ze dus zowizo al wel, elkaar beschadigen, dat ligt niet aan het modelvliegen. Dat zou je als tegen-argument kunnen inbrengen.

En dan gelijk de dierenbescherming er bij halen dat deze man willens en wetens die hoorns er aan laat zitten terwijl hij WEET dat die koeien elkaar beschadigen er mee....
    HIJ is verantwoordelijk voor zijn dieren, NIET jullie....

En geloof me vrij: als je de dierenbescherming er bij haalt wegens twee miskramen en koeien die elkaar op de hoorns nemen, die dierenbescherming maakt korte metten met zijn flauwekul over dat het aan modelvliegtuigjes zou liggen, en die gaat kijken hoe de man met zijn veestapel omspringt....
    Twee vliegen in een klap dus....

Groet, Bert

11. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    nogal ja
    koeien hebben total geen last van modelvliegtuigen
    botweg het intereseerd ze geen klap
    je moet aleen niet tussen de koeien landen
    net als schapen zijn ze wel nieuwschierig
    je gaan dus om het model heen staan er naar kijken van wat is dit nou
    als ze uitgekeken zijn lopen ze weer weg
    maar dan wel over je model

je zou zo een boer aan de schandpaal moeten slaan

12. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Al zou je ze van in de lengterichting tussen hun poten door vliegen, ze trekken er zich niets van aan. Koeien zijn gewoon koeoeoel.

13. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Is er misschien een hele kleine minieme kans dat die boer ooit wel eens overlast heeft ondervonden van modelvliegers, en er daardoor de pest aan heeft gekregen?
    Het valt bij dit soort zaken namelijk nogal op dat het altijd aan die ander ligt.
    Komt het voor dat er vliegtuigen per ongeluk op zijn terrein terecht komen?

Groet,

Ad Bakker

14. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik heb vaak genoeg, en dan heb ik het over de jaren 70, mijn Dandy ,met cox motortje tussen de koeien vandaan gehaald omdat hij in het verkeerde weiland terecht kwam. Ze gingen er allemaal op af omdat ze zo nieuwsgierig zijn, best spannend om dan daar tussen te komen. Ikdenk niet dat zij daardoor minder melk of miskramen hebben gehad . Het zijn erg sociale dieren waar mensen nog van kunnen leren.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het gekke is dat je dit soort gedrag eigenlijk alleen maar ziet bij een bepaald soort mensen. Die mensen zijn bijna altijd eenzaam, en willen ook eenzaam blijven.
    Die keus zie je relatief veel bij boeren.... Tenminste, hier is het een "volkswijsheid" dat boeren vaak een beetje een "apart karakter" hebben, om het maar eens politiek correct uit te drukken....

Groet, Bert

16. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik woonde vroeger aan een dijk met polder (weiland en akkers) achter en voor ons. Als wij in de wei wat wilden spelen (later werd dat ook lijn-vliegen) dan gingen we dat eerst aan de betreffende boer (die onze beide kanten onze buurman was) vragen. We hadden het hart in ons lijf niet om ongevraagd op zijn land te komen. En terecht, het was zijn land en daar hoor je niet zomaar te komen!!!

Groet,

Ad

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    zoiets zal er wel spelen: er word (in zijn beleving) boven zijn land gevlogen zonder dat er hem iets gevraagd is, en voor hem is dat hetzelfde als dat er iemand door zijn land banjert.... dus dat valt soms verkeerd....

En bij de meeste boeren verbrui je het maar één keer....

Groet, Bert

18. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik kende vroeger een hoop boeren uit ons dorp Bert, doordat mijn vader tuinder was (geen boer) en mijn oom en neefs een groot groente en fruit groothandel hadden (heet nog steeds Bakker, groene vrachtwagens met gele appel, maar is geen familiebedrijf meer).

En ik kan je zeggen: het zijn net mensen:D. Je hebt ze in alle soorten en maten, van vriendelijk tot chagrijnig, noem maar op.

Tegenwoordig heb je nauwelijks nog boeren in ons dorp.

Groet,

Ad

19. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Tja ik ben er mee opgegroeid
    mijn vader was boer
    mijn oude buren vonden het vliegen best leuk
    en mochten we toevalig is een buitenlanding in een sompig stik land hebben dan pikte mijn buurman de platte kar achter de traktor en gingen we het model samen halen

maar er zitten er inderdaat wel is een paar tussen die erg bot zijn
    en vaak ook niet voor rede vatbaar
    somige zijn zelfs regolrechte heethoofden
    volgens mij heefd een bepaalde club daar ook wel is last van

20. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    We hebben vroeger diverse vliegshows georganiseerd.
    Hier kwam altijd veel publiek op af.
    We hadden daarom weiden of akkers nodig voor parkeer plaatsen.
    Dat is nooit een probleem geweest voor de boeren.
    Een keer hebben we een aanvaring met een boer gehad omdat publiek door zijn maisveld gelopen had.
    We zijn toen gelijk naar hem toe gestapt en gevraagd wat de opbrengst van een hectare mais was en hoeveel vierkante meter vertrapt was.
    Die meters hebben we hem ruimschoots vergoed.
    Het jaar erop kregen we alle medewerking .

De boeren zorgden ervoor dat de gewassen van de velden af waren voor de vliegshow. De boer met het maisveld haalde zelfs de afrastering weg voor de vliegshow zodat we een langere aanvliegroute kregen.

Ton

Deel Deze Pagina