Verbouwing tug Southampton

Het ligt er ook aan wat je verwacht van een modelboot. Ik ga ervan uit dat de motoren goed draaien, evt. schroeven wisselen kan, maar heb ergens op dit forum al eens een heel verhaal gelezen over naar binnen en naar buiten draaiende schroeven.

Nu heb ik een Smit Duitsland schaal 1:25, maar ook die kan ik met moeite recht achteruit laten varen. Op lage snelheid gaat het nog, maar op hoge snelheid is het een heel ander verhaal. Je hebt dan te maken met krachten op je roeren voordat je schroefwater invloed uitoefent, staan je roeren 100% goed, draaien je motoren allebei hetzelfde toerental etc, etc. Vaak moet ik met mijn vaartregelaars spelen om hem enigszins recht te laten varen. De schroeven onder de southampton zijn ook niet heel sterk, is redelijk flexibel kunststof en zijn verre van ideaal om achteruit te varen. Ik denk dat er teveel variabelen zijn om vanaf een afstand daar een antwoord op te geven. Wellicht is een bezoek aan een modelbouwvereniging een optie??

Als je redelijk makkelijk een motor kunt uitschakelen, kun je dan eens testen of elk van de motoren wel de boot vooruit laat bewegen als je de knuppel vooruit duwt?
Ik heb inderdaad net als de anderen het gevoel dat de ene motor de andere tegenwerkt.
Bij mijn model zitten de motoraansluitingen horizontaal, en de twee polen die dicht bij elkaar zitten zijn ook met elkaar verbonden. De buitenste twee polen zijn via een draadje ook met elkaar verbonden. De binnenste polen zitten aan de ene aansluiting van de regelaar, de buitenste 2 polen zitten aan de andere. Op die manier moeten de motoren zo zijn aangesloten dat de beide schroeven samenwerken door tegen elkaar in te draaien.

VrGr,

Theo

Bedankt allen.Heb heel veel aan de diskussie gehad maar probeerde nu mn schroeven te draaien niet los te krijgen.
Heb wel door dat ik met bijna geen gas recht achteruit kan.
Dus neem dit nu even voor lief. Gaat erom dat ik wat kon varen zolang de Fotiy nog niet klaar is.

Heb van de week de mogenlijkheid gehad om aan boord van de zeeland 250 foto's te schieten.
Heb daar weer wat voor gebruikt bij mn model.

mn stuurhut is nog open zit te wachten op intrieur uit duitsland wat er nog in moet.

Heb verder een Hell Beater unit gebouwd voor op het achterdek. Bij wijsmuller waren er enkele units aangeschaft welke op het achterdek konden van de laatste provincieklasse.
Er was in de verschansing een speciale slangdoorvoer gemaakt voor het aanzuigen van het water.

Had nog een oude tankcontainer en 2 motoren welke in 2 aanhangwagentje zaten.
De tank eruit gehaald en de motoren uit aanhangwagentjes gesloopt.
Tegen elkaar geplakt en in het frame van de container geplakt.
blusmonitor erop en slang aansluitingen gemaakt. Daarna proef gedraaid tin de tuinvijver doet het leuk.

moet verder nog afgeschilderd worden. Langs de verschansing komt een slangaansluiting.
In de sleper komt een pomp welke dan voor het water gaat zorgen.

Vandaag het intrieur gepast in de stuurhut. Kreeg het gister binnen met de post

uit duitsland van de firma kagelmacher

Heb een aantal hoekjes van de stuurtafels afgehaald , hoekiger gemaakt en

in de stuurhut gezet om te passen.

Kom rederlijk uit qua ruimte.

Bij de rechter tafel zit nog een loze ruimte met de kaarten tafel. Deze ruimte wordt opgevuld zodat het 1 geheel gaat worden.

Heb foto's aan boord mogen maken ook van de bedienings panelen dus dat wordt morgen verkleinen en passend maken.

Het niet recht achteruit varen heeft alles te maken met het vierkante achterschip...in dit geval.
Zelfs met de roeren recht moet je een schip nog bijsturen met een boegschroef, indien aanwezig.
Zolang mogelijk recht achteruit varen is een kunst....
Daarbij is een gemiddeld schip ook niet gebouwd om lang achteruit te varen, zelfs een vis heeft er moeite mee....

Sorry alvast voor het ophalen van het oude forum ik zou het zelfde willen doen alleen dan van de smit nederland die heb ik nog op de kast staan de romp vormen komen bijna identiek overeen met elkaar heb ik gehoord en bekeken.

Weet alleen niet met welk materiaal ik moet beginnen om de opbouw een vorm te geven iemand suggesties ?

Alvast bedankt,
Groeten
Mike

Back