Verbouwing Volvo FH12

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Seeyah, 29 mrt 2010.

1. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    goh eig niet hoor, de andere kost nieuw 45 euro ;)

ik heb het zo eens bekeken en die schakelaar is eenvoudig te vervangen, de regelaar moet niet open je kan gewoon de schakelaar zelf lossolderen.

Maar nu heb ik een vraag. De schakelaar die er nu in zat is een losse. hieraan zitten 3 draden. Langs 1 kant een rode driepolige stekker waar 2 draden op vastzitten, langs de andere kant zijn 2 draden: allebei een zwarte 3 polige stekker waar 2 draden opzitten. Maar 1 ervan is een vrouwelijke stekker en 1 een mannelijke stekker. heeft er iemand een idee van hoe dit werkt?

2. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @deckers: ik zie net dat die regelaar niet past volgens de manier waarop ze hem bij tamiya normaal zetten :p hoe heb jij dit gefixt? :p

net nog iets ontdekt: de joint cup op de versnellingsbak is vastgezet met een gewone vijs en de joint cup op de achteras is vervangen door een met een langere teut. hierdoor past het geheel niet goed meer wanneer ik de versnellingsbak wil inbouwen. volgende werk wordt dus de achteras uiteen halen.

Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  3. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Tja, ze kunnen er wat van bij Conrad, wat de verpakking betreft !!

Als je wat besteld bij Conrad en de bestelling komt binnen, dan denk je, wat zal daar allemaal wel niet inzitten.

Zolas je ziet een heleboel lucht en verpakkingsmateriaal en een klein onderdeeltje.

Hoezo bezuinigen !!!

4. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @Piet ja inderdaad

Ik heb zonet de achterwielen eraf gehaald. Ik heb ontdekt dat deze los zaten van elkaar. Hier missen dus de 3 bouten die ze aan elkaar moeten houden. Momenteel ben ik bezig de achteras te demonteren zodat ik weet wat ik allemaal moet kopen volgende week bij de modelbouwwinkel

stiekem begin ik me af te vragen of ik niet beter een nieuw bouwpakket had gekocht

de achteras is uiteen en nu sta ik voor een raadsel. Het tandwiel dat verbonden is met de joint cup zit er nog in maar ik zie nergens hoe dat mondstuk op dat tandwiel is bevestigd. Nergens een schroef te bespeuren en ik kan het ook niet uit elkaar trekken. de eigenaar heeft ter hoogte van het tandwiel een gleuf gemaakt, misschien heeft dit er iets mee te maken. Heeft er iemand een idee hoe ik dit uit elkaar krijg? want ik zou het tandwiel graag gebruiken om een nieuwe achteras mee te maken. Ik heb de plastic delen besteld en voor de rest moet er niets vervangen worden buiten die joint cup.

Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  5. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar dat e twee wielen afzonderlijk draaien is door de differentieel! :)

mvg
    Maarten

6. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    (Heb ik dit "gebrek" niet vernoemd? sorry :()

Ik ben zelf ook al lang aan het nadenken hoe ik dit moet oplossen, maar ik denk gewoon een blokje hout of zo der tussen zodat de regelaar hoger komt en de draden er niet voor zorgden dat de regelaar niet meer past.

:p

mvg
    Maarten

7. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Dit namaken is misschien ook een oplossing

scania-6x4-trekker

(ik verplicht je niet hoor :))

mvg
    Maarten

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    niet passen

Als men aan modelbouw doet,moet men ook kunnen improviseren en oplossingen zoeken.Alles is niet altijd pas klaar en heeft men soms denk werk nodig.DAT IS MODELBOUW.
    vr.gr.adrie

9. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @deckers: ja idd dat kan wel een oplossing zijn. Op de volvo is er langs de zijkant zo een prachtig bakje waar ik hem zou kunnen insteken maar de vijzen waarmee de batterijhouder vasthangt beletten dit :(

@adrie: volkomen gelijk! Ik was eigenlijk al van plan om zoveel mogelijk elektronica onzichtbaar weg te werken. Daarom deze vraag: word zo een regelaar warm? zou je deze bv in de cabine mogen leggen of ergens anders in een gesloten compartiment
    ?

Weet iemand hoe ik deze koppeling uit elkaar kan krijgen? Ik zie nergens een schroef of iets dergelijks.

Deze schakelaar zat bij de truck maar was niet aangesloten. Hoe komt het dat er 3 draden aan vastzitten?

10. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    - Ik DENK dat je bij de zwarte ingang twee soorten aansluitingen hebt

- regelaar wordt niet (of toch bijna niet) warm, kan gerust in cabine. :)

- misschien koppeling los draaien...? (ik weet ook niet hoe hoor ;))

Groetjes
    Maarten

11. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Je kunt de regelaar gerust in de cabine leggen,deze heeft toch luchtcirculatie want is niet helemaal dicht.Maar houdt regelaar en ontvanger wel van elkaar.Dus niet vlak naast elkaar.Als het goed is zit in de koppeling een inbus boutje,dit los draaien en dan zie je een klem veertje dit verwijderen en men kan alles uitelkaar halen.
    vr.gr.adrie

Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  12. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    deze koppeling hoort hier niet op,
    er hoort een rechte korte op te zitten met een imbusboutje,
    en daaronder een C-clipje,
    deze zal als er geen imbusje in zit er op vastgetikt zijn of verlijmd,
    als hij geen speling heeft zou ik hem laten zitten,
    als je een ander tandwiel/koppeling hebt zou ik hem er afzagen/slopen,
    of probeer met een knijptang er als een soort koevoet/wig onder de kop van de koppeling te komen en knijp dan,
    mocht ie verlijmd zijn houd er heel even voorzichtig voor t kunstof een aansteker onder en trek met tank gelijktijdig eraan,
    succes,
    mvg markioo

13. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    dank je iedereen ;) ik ben net terug van de winkel en heb net een paar boutjes en moeren gekocht, het zijn wel platte ipv kruisbouten ;)

idd markioo deze koppeling is niet de goede. aangezien ik de plastic van de achteras heb besteld en ik overal kogellagers wil gebruiken ga ik gewoon een nieuw tandwiel bestellen.

de kogellagerset en het kegelradachse ga ik bestellen bij modelbau seidel. Nu ben ik wel nog op zoek naar zo een koppeling. in de handleiding van tamiya staat er geen typenummer bij. weet er hier iemand de nummer van? of waar ik ze ergens kan kopen? Bij modelbau seidel heb ik er gevonden maar ik weet niet of dit de goede zijn aangezien ik een typenummer mis en er niet bijstaat dat het voor de volvo geschikt is.

http://www.modellbau-seidel.de/inde...804181&name=Gelenkkapseln-2-Rock-Buster-TLT-1 deze had ik gevonden. Zou dit passen?

14. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    zal wel standaard zijn, denk ik

mvg
    Maarten

15. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    koppeling

koppeling MC5 no 9804181 dit is het nr.voor scania maar de assen zijn bij ieder model het zelfde.
    vr.gr.adrie

16. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    die koppeling moet je hebben,
    je kan ook een xc/cc kruiskoppeling kunnen nemen
    zie seidel cc 01,je hebt er 2 nodig en een 5 mm stalen staafje,
    of 4135042 + 4135043 130 mm totale lengte,,zelf nam ik enkel kruiskoppeling
    en 5 mm stalen as zelf op lengte te maken,
    tlt as is een soort van omgebouwde truck as,
    je zou ook de tandwielset van deze tlt as kunnen nemen,
    mvg markioo

17. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziezo

Net de koppeling besteld bij modelbau seidel. Ik heb ook een nieuwe cabine besteld, een kogellagerset en het tandwiel voor de achteras. Nu begint het stilaan tijd worden om gewoon op de stukken te wachten.

ik wil iedereen alvast bedanken voor de hulp!

18. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Graag gedaan!

mvg
    Maarten

19. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Aangezien ik nu op de onderdelen wacht heb ik mij vandaag met iets anders bezig gehouden.

Ik heb de velgen terug in 1 kleur gespoten namelijk Revell Aluminium (nr 99).

Ik wou ze eerst terug mooi glanzend maken maar eigenlijk wou ik geen bling bling dus ben ik maar voor een matte glans gegaan;) aangezien ik geen professionele airbrusher ben, ben ik toch tevreden over het resultaat ;) er zijn nog een paar kleine foutjes in die ik misschien later eens zal wegwerken ;)
    dit zal trouwens de kleur zijn waarin ik de cabine ga spuiten ;)

even offtopic: ik heb nog een merlin mtx-43 zender en een futuba r137f ontvanger liggen die te koop staat. wat zou volgens jullie een redelijke prijs zijn hiervoor? ;)

20. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    ziezo nog maar eens naar de modelbouw winkel geweest :p mijn lader was nog niet binnen maar ik heb wel mijn nieuwe zender gekocht :D

Nu heb ik een vraag. Ik heb hier nog 8 goede GP batterijen liggen dus ik zou deze graag gebruiken. Weet iemand of er zo een batterijhouder bestaat voor de f14? Want ik heb niet veel zin om zo een nieuw batterijpack te kopen.

Deel Deze Pagina