Verbouwing Volvo FH12

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Seeyah, 29 mrt 2010.

1. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Dank je Deckers!

Ik wou nu beginnen aan de stickers maar ik heb hierbij een vraag. Hoe moet je dit doen? Is dit zoals bij Revell dat je ze even nat moet maken tot ze loskomen en en dan op laten glijden?

Moet ik de stickers ook zelf op maat snijden? of zijn deze voorgesneden?

Laatst bewerkt: 15 apr 2010
  2. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    stickers

De originele stickers van tamiya zijn zelf klevend en moet je uitsnijden.
    gr.adrie

3. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Dank je Adrie

ik heb er ondertussen al enkele stickers op gekleefd. Het is wel niet eenvoudig om ze op maat te snijden. de cabine staat bijna volledig in elkaar waardoor ik stilaan echt vast kom te staan omdat ik de motor en de onderdelen voor de schakelservo nog niet heb. Ik hoop deze onderdelen ten laatste zaterdag te hebben maar ik vrees ervoor.

Ondertussen heb ik ook de schakelmodule van Wetronic besteld. Ik dacht ze eerst zelf te bouwen maar toen ik die van Cheeta zag was ik meteen verkocht vanwege het professionalisme.

Zijn er mensen die naar Dortmund geweest zijn? Wat vonden jullie er van? Ik kon spijtig genoeg niet vanwege persoonlijke redenen.

4. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziezo dit is hoe de cabine er momenteel uit ziet :D

De ruitenwissers moeten er nog op en ook de handvaten. Deze wou ik er momenteel nog niet opzetten aangezien de cabine voorlopig in een doos staat omdat ik hem nog niet kan monteren. Als de onderdelen te lang wegblijven ga ik natuurlijk wel eens de cabine er op zetten. Spijtig genoeg zal dit nog niet het perfecte resultaat geven omdat de wielbogen op dit moment ontbreken

5. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Dat ziet er goed uit

ps wat bedoel je met de "schakelmodule van Wetronic"?

Maarten

6. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @ Deckers:

Ik bedoel daarmee de 12 kanaals multiswitch die Cheeta aanbied. Dit is een verbeterde versie van het ontwerp van de Duitser Claus. ;)

7. ET-Power

ET-Power

Lid geworden:
    18 mrt 2010
    De cabine ziet er weer helemaal fris uit...de werkzaamheden gaan goed vooruit zie ik :D

8. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    seconde lijm kun je over het algemeen oplossen of week maken met naaimachine olie. dit tast in 99% van de gevallen niet je kunststof aan. let wel op voor je lak eventueel...

9. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @ Cheeta: Bedankt voor de tip. Ik heb toch maar besloten om gewoon nieuwe wielbogen te bestellen, dan had ik meteen ook nog de onderdelen voor achter de cabine. Nu blijft de oude cabine ook nog een beetje intact, deze kan ik dus nog gebruiken voor een ander project of gewoon verkopen.

10. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    De vijs heb ik nog steeds niet gevonden dus ga ik proberen om het anders op te lossen.

Ondertussen heb ik ook mijn trailer gekocht, een bruder dieplader. De bedoeling is dat deze lichten krijgt en dat de oprijplaten te besturen zijn vanaf de zender. Maar met het oog op een demo volgende week is het belangrijkste nu zorgen dat de dieplader past op mijn volvo. Hou pak ik dit best aan? ik heb op het forum nog geen echte fotos en bouwverslagen gezien van deze dieplader ombouw.

11. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Hallo,

Zolang ik me kan herrineren zijn er 2 bouwverslagen van de bruder trailer.
    Een grondige verbouwing van volvo die heeft er een 6 assige Broshuis Semi dieplader van gemaakt.
    En een dieplader low budget van bruderboer.

Links:

nieuwe-uitdaging

Broshuis.

bruder-budgetplan

Low budget.

Sucses met zoeken naar informatie.

Groetjes Mitchell.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    dank je Kraanbouwer

het budgetplan had ik wel al gezien maar dit is niet mijn ding aangezien die dieplader achter een bruder vrachtwagen komt te hangen.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat ik moet aanpassen om de dieplader goed te laten rijden achter de volvo. de grote bruder kingpin moet dus weg maar dan weet ik niet goed hoe ik de tamiya kingpin er moet opzetten. Kan ik dit dan gewoon op de plaats van de oude pin of moet die meer naar voor/achter? en hoe ik die het beste bevestig, gewoon met een vijs door de plastic of er een hele plaat uit metaal voor maken? En ook de manier waarop ik de kingpin zelf moet maken weet ik niet goed. Gewoon een bout met brede kop en daarover een cilinder?

13. Jikooko

Jikooko

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Ik heb ook een bruder dieplader achter mijne knight hangen. Wel heb ik de kingpin moeten opschuiven omdat ik anders geen bochten kon nemen.
    Heb het gewoon proef ondervindelijk gedaan.

trailer op de truck gehangen en gekeken hoe het best uitkwam afgetekend en geboord. Volgend weekend zal de trailer ook wel op de demodagen zijn. Gaat dan een dolly onder komen voor achter patrick zijn MAN te hangen.

Jimmy

14. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @Jikooko: Ik had inderdaad al gelezen dat dit het beste is dat je gewoon zelf kijkt waar je de kingpin plaatst in verband met bochten nemen. Bedankt voor de reactie!

Zijn er voor de afmetingen van de kingpin dingen waar ik moet op letten? Veel/weinig speling? Of eventueel goeie afmetingen?

15. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ondertussen heb ik de ontbrekende delen van de cabine geverfd, deze moeten nog een tweede laag krijgen vooraleer ik ze monteer.

Ook de werkzaamheden aan de dieplader zijn begonnen. De pin die er oorspronkelijk op staat heb ik er af gezaagd en ik ben bezig aan een nieuwe kingpin. Deze zal ongeveer 20 mm naar voren geplaatst worden en zal ook iets lager komen omdat ik vond dat de dieplader iets te weinig ruimte had tussen de spatborden. Hiervoor ga ik de ruimte opvullen met glasvezelplamuur met daarin een M3 bout. Op deze M3 ga ik dan mijn kingpin bevestigen.

Het begint ook zeer spannend te worden in verband met de motor, met een demo dit weekend zou ik de motor dus voor vrijdag hebben. Momenteel staat er nog steeds een technigold racemotor op waardoor het moeilijk is om secuur te manoeuvreren.

16. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Hopelijk is de motor er op tijd!!!

mvg
    Maarten

17. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik hoop het ook Maarten :p ik heb net zo goed als alles geplamuurd met groffe plamuur. Deze moet nu uitharden zodat ik het mooi kan afwerken met fijne plamuur. Dan moet er nog 1 gat geboord worden en draad in getapt worden en dan de "rondel" op de bus solderen en dan zou de trailer af moeten zijn ;)

18. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Heb je een foto van de gehele trailer??
    Ben wel benieuwd

mvg
    Maarten

19. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @ Deckers: Neen momenteel niet :D maar eigenlijk is het gewoon de standaard gele bruder dieplader waar ik de kingpin van aanpas. Voor de rest blijft deze momenteel origineel. De fijne plamuur is aan het uitharden en nu moet ik aan de pin zelf beginnen.

Vandaag ook slecht nieuws gekregen van de modelbouwwinkel, de motor is ten vroegste volgende week binnen dus dit weekend zal ik het met een andere moeten doen. Nu vraag ik me af wat ik het beste doe, de technigold motor er insteken of de standaard 540 motor die bij de vrachtwagen geleverd word?

Deckers, kom jij dit weekend ook naar de opendeurdag in Koningshooikt?

20. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    is het een racetruck???!!!!:D:D:Dmet een technigold wel,
    stop er voorlopig maar de standaard motor erin,
    mvg markioo

Deel Deze Pagina