Verbouwing Volvo FH12

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Seeyah, 29 mrt 2010.

1. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
  2. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    De examens zijn voor mij begonnen dus het zal even wat rustiger worden :p

gezien al mijn plannen met de elektronica die ik wil inbouwen heb ik plaatsgebrek gekregen. ik was al wat aan het spelen om een traanplaat op het chassis te plaatsen ga ik dus ook extra ruimte maken voor elektronica. De brandstoftank en dat andere bakje verdwijnen dus en waarschijnlijk ook de batterijhouder. En hier zit het probleem: ik kan de batterij niet meer op zijn normale positie leggen ( dwars onder het chassis). Wanneer ik ze in de cabine leg dan ga ik weer meer gewicht krijgen op de vooras waardoor ik te weinig grip ga hebben op de achteras. daarom is een andere mogelijkheid om deze rechts te leggen waar nu dus de brandstoftank zat. gaat dit nadelig zijn ivm zwaartepunt? kans op overhellen en dergelijke? Voor de rest zie ik geen andere oplossing op dit moment. Heeft er iemand tips? Of uitleg voor de batterij te plaatsen op de rechterkant van de vrachtwagen?

3. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    SUCCES!!!!! :D

mvg
    Maarten

4. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    De examens naderen stilaan hun einde dus we kunnen stilletjes aan weer beginnen bouwen :D

Ik ga de extra bakken maken voor de volvo om elektronica in kwijt te raken en ook al mijn elektronica eens bekijken en opstellen want ik zou deze graag op 1 printplaat krijgen.

Met de dieplader heb ik een klein probleem, de afwerkplamuur begint barsten te vertonen dus hier moet ik eens naar kijken voor een oplossing. Maar het grootste probleem met de dieplader is dat ik niet weet hoe ik hem moet verven :p Hij moet bij de volvo passen dus dacht ik aan overwegend grijze kleur maar om hem volledig in 1 kleur te spuiten lijkt mij ook maar saai ;)

zijn er mensen die suggesties hebben voor de kleur?

PS: ik ben ook voorbereidingen aan het treffen om een klein zijproject te maken namelijk een bruder bobcat ombouw :D

5. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    De laatste dagen weer wat doorgewerkt aan de volvo en de dieplader :D foto's zeggen meer dan 1000 woorden...

een bakje gemaakt aan de rechterkant om mijn regelaar in weg te werken en eventueel nog wat printjes die er aan komen. De batterij heb ik in de cabine gelegd in een bakje zodat ik er gemakkelijk aankan om ze eruit te halen. Aan de linkerkant ga ik ook nog een bak maken waar dan de ontvanger inkomt.

De dieplader is ondertussen ook geschilderd :D De oprijplaten en de zijschotten heb ik in de originele kleur gelaten om geen monotoon geheel te hebben ;)

Laatst bewerkt: 21 jun 2010
  6. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    Foto's zeggen idd meer dan woorden.....

Laatst bewerkt: 22 jun 2010
  7. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Bij mij staan ze in standaard formaat, hoor! ??? :confused:

@ seeyah: ga je de dieplader nog verlengen of blijft hij (voorlopig?) zo?

Veel succes met bouwen!

mvg
    Maarten

8. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    op advies van robert heb ik de foto's al aangepast naar 800x800 indien jullie vinden dat dit nog te groot is schaal ik ze terug naar 640*640 ;)

Maarten, voorlopig blijft hij zo, ik heb nu al plaats te kort :p een langere is voor mij op dit moment ook niet nodig, waarschijnlijk gaat hier een bobcat opkomen dus dan is hij lang genoeg :D

weet iemand soms of de ontvanger in een kooi zetten met 5 metalen wanden en 1 kunststofwand nadelige invloed heeft op de prestaties van de ontvanger? storingen en dergelijke?

9. ET-Power

ET-Power

Lid geworden:
    18 mrt 2010
    Mooi geheel geworden :D

10. ScaniaFreak_

ScaniaFreak_

Lid geworden:
    28 feb 2010
    Heb je hem ondertussen al gekocht, want zou ook graag weten of ie goed klonkt of niet..

groetjes

11. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    @ ScaniaFreak : Nee nog niet, ik ben nog wat aan het rondkijken maar erg veel andere dingen vind ik niet. Je kan de tonen wel apart regelen dus ik denk dat je er wel een mooi geluid uit kan krijgen.

Ik weet niet of er nog iemand anders deze module gekocht heeft, tot nu toe nog geen reacties over gehoord.

12. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik heb een vraag in verband met elektronica. Momenteel schakel ik de versnellingen via de knuppel, maar ik zou nu graag de servo bedienen via een schakelaar. Hiervoor zou ik een 3 positie schakelaar gebruiken en deze aansluiten op een servo draad. Mijn vraag is hoe ik dit moet verwezenlijken. Wanneer ik zo eens rondkijk zie ik dus de schakelaar en daar rechtstreeks de servo draad op, de + draad op de middelste en de overige 2 op de schakelaar.

Maar moeten hier nog weerstanden tussen? Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar hierover nog niets gevonden.

13. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    Ik heb ik mijn zender ( fc-16 tr and boat) de schakelaars er zonder weerstand in gezet.... geen enkel probleem

14. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Het is weer even stil geweest wegens drukke periode :D

Ik heb me vandaag wat geamuseerd met solderen, een stekker gesoldeerd aan de ms12s en ook een aftakkabeltje gemaakt om de regelaar en de multiswitch te voeden :D

De print die jullie links zien is de vrachtwagenfanfare van Conrad die ik gekregen heb van iemand van onze club waarvoor dank. Zijn er mensen die er hier een mooi claxon geluid uitgekregen hebben? Ik heb er al wat aan geprutst en momenteel lijkt het een beetje op een auto toeter.

Momenteel ben ik bezig met de stuurservo te verplaatsen. De servo zat nog op zijn originele plaats maar ik vond dat deze te weinig kracht had en vooral dat ik niet scherp genoeg kon sturen. Op het forum wordt dit opgelost door de stuurservo vanvoor op de plaats van de schakelservo te zetten maar ik wil kunnen schakelen dus was dit geen optie. Maar dit weekend heb ik bij Tamrob gezien dat die 2 servo's naast elkaar passen vanvoor dus ga ik dit ook proberen doen :D indien ik dan nog steeds niet genoeg kracht heb dan komt er een zwaardere servo in.

Ik heb ook nog een klein probleem met de verlichting. Ik ben op zoek naar een eenvoudig schema om een led te laten knipperen om zo waarschuwingspinkers te hebben. Ik had al een schema gevonden op circuits online maar dit werkt niet bij mij. Heeft er iemand soms een schema voor een knipperlicht op 7.2V?

15. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Na wat wikken en wegen toch beslist om de servonaut m20+ te kopen ;) ik had even het optelsommetje gemaakt en wanneer ik de printjes apart moest kopen dan kwam ik 20 euro goedkoper uit dan de servonaut maar dan had ik bijna geen plaats meer voor alles weg te werken. De compactheid van de servonaut heeft mij dan ook doen veranderen van gedacht.

Maar even een vraag hierover: op de m20+ staan geen motor aansluitingen, welke heb ik nodig voor een carson venom truck? 3.5mm of 4mm?

16. Gino CVW

Gino CVW

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Hallo Seeyah

Kom je morgen naar de club?
    Stel daar je vragen maar aan Robert of Roby.

17. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Na grote stilte plaats ik nog eens een update.

Een van de komende dagen plaats ik wat nieuwe foto's van hoe het project er momenteel bijstaat.

Ik ben niet alleen bezig geweest met mijn volvo uit te bouwen, maar ook met de bouw van een kiepaanhanger.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan: ik gebruik een servonaut m20+ als regelaar en ik heb nu de draden gelegd voor de regelaar van de kiepper ( een truck 60JR van conrad). Wanneer ik vooruit rij en begin te sturen verkrijg ik een storing waarop de spindle (Van carson) naar beneden gaat. Het is enkel bij het vooruit rijden en ook altijd naar beneden. Het gebeurt niet continu, eerder als een soort storing maar ik heb geen idee vanwaar dit komt.

Kan iemand mij hierbij helpen?

18. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Het is moeilijk te zeggen, om dan dingen te vervangen op voorhand heeft ook geen zin. Een idee is de zender nakijken op storing, loszittende stekkertjes, of anders een fail-save gebruik je die soms? Probeer toch een andere stuurservo, blijft de spanning OK onder belasting, dat soort dingen.

19. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik heb daarnet de servodraad getwist en aluminiumfolie rond gedraaid, op het eerste zicht lijkt het opgelost. Dit weekend kan ik het uitgebreid testen dus op hoop van zege en alvast bedankt voor je uitleg.

20. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    De kipper blijft storing hebben, ik denk dat ik het ga oplossen met een eindeloopschakelaar.

En hier is de foto van de truck in zijn huidige staat in combinatie met de kipper (foto is genomen op ons demo-weekend)

Deel Deze Pagina