verbrandingskamer

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door wpkees, 27 jan 2009.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi MT, ja dat zou wel kunnen al zullen de verschillen bij onze motoren maar minimaal zijn. Bij de 12 sticks gaat het uiteindelijk om betere verdamping en menging waardoor er geen brandstof verloren gaa. Het klinktr gek maar niet alle brandstof doet mee aan het termische proces dus hoe beter we het zaakje daar voor in de kamer kunnen mengen hoe lager het verbruik. Maar nogmaals da is denk ik bijna niet te meten met deze toch al zeer onzuinige slurpers.

    Groetjes,
    Gerald
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    .....hmmm, waar blijft het discussie commentaar van de andere turbine knutselaars? :???:

    Ik ga gewoon door, tis slecht weer herfst/wintertijd, helaas minder vliegen, meer bouwen. Dusss, gaan we weer :pc:


    Ik heb nog na zitten denken omtrent wat luchtgaten achter in de kamer weg te halen, gewoon om te zien of dat positief helpt om de balans in extra gaten te verbeteren. In de achterste stick ring zitten ook nog gaten, 12 x 3mm zoals de KJ66 ze origineel ongeveer ook had. Bij mijn GR180 heb ik deze al weg gelaten wat prima werkt, méér lucht voorin concludeer ik nu.

    Nu moet ik deze ring zowiezo nog vervangen omdat hij van standaard rvs is gemaakt, die brand langzaam maar zeker op. Bij een low power KJ66 van 7kg stuwdruk kun je goed rvs gebruiken heb ik ervaren zoals in m'n Rafale. Echter bij hogere power settings branden deze toch sneller op. Je kunt er dan wel een paar vluchten mee doen maar bijkomend nadeel is het verbrande metaal afscheiding/poeder residu wat je overal in de motor tegenkomt. Deze gaat uiteindelijk ook door de lagers die steeds meer slijten en sneller stuk gaan, en daar zijn ze nu nét iets te duur voor dus er moeten inconel sticks in.

    Nu heb ik helaas geen inconel meer.......of toch wel? Jawel, electrische oven elementen! Deze zijn ook van inconel gemaakt en meestal op de juiste diameter die wij nodig hebben, 6mm of in mijn gevan 6,4 uitwendig en 5,4 inwendig, ook goed. Nu had ik ooit een doosje van dit spul gekregen van vriend Jaap Gaasbeek dus aan de slag dan maar. Ben er ooit een keer eerder mee bezig geweest maar toen lukte het niet zo, bleek dat ik het begin stukje van de element had waar de inwendige draad oploopt naar een wat dikkere staaf, die kreeg ik er dus niet uit. Een stukje verderop ging het wel makkelijk, hieronder een foto verhaaltje naar héle goedkope inconel sticks.


    Men gaat naar de sloop (milieustraat heet dat tegenwoordig geloof ik) en vindt een of meerdere oude, kapotte electrische ovens. De warmte elementen er uit slopen en op lengte zagen, de krome stukke kunnen we niet echt gebruiken. Hieronder een aantal lengtes zoals Jaap reeds voor me had gezaagd. Let op, er word ook wel eens "incoloy" gebruikt voor deze elementen wat onbruikbaar is voor ons. Heb me door een engelsman van GTBA wijs laten maken dat deze al na 4 vluchten helemaal opgebrand zijn, nog slechter dan rvs. Hoe herken je dat dan? Op onderstaande foto zie je een paar doffe grauw/grijze buizen, die zijn gemaakt van incoloy, weg gooien dus.
    [​IMG]

    Eerst de benodigde pijpjes op lengte zagen, zo krijgen we het inwendige er makkelijker uit:
    [​IMG]

    Daarna met een klein boortje/centreer punch een beetje friemelen zodat je de inwendige draad kan pakken met een tang. Deze kun je er nu relatief makkelijk uit trekken.
    [​IMG]

    Hier een aantal buizen waarbij de draad verwijderd is, het ligt er onder. Soms breekt de draad wel eens af zodat er wat in blijft zitten, geen nood, dat boren we er later weer uit. De boor wordt alleen iets sneller bot.
    [​IMG]



    Nee, dat witte spul is geen tweede bijbaan van me uit bolivia :D, anders was deze operatie zowiezo onnodig geweest ha ha ha! (= magnezium oxide poeder) Met een gewone hss boortje die iets onder de maat is kunnen we nu het inwendige witte spul er uit boren. (buis inwendig Ø5,4mm, boortje Ø5mm gebruikt) Het boortje slijt hier wel wat van en moet ongeveer elke 2 buizen opnieuw geslepen worden. Zéker als er nog wat gloeidraad achter gebleven is. Ik boor ze niet helemaal door, ik draai ze halverwege om.
    [​IMG]

    En hier een aantal buizen klaar voor gebruik, tis een avondje werk maar goedkoper als dit kun je ze niet krijgen. Wéér een voordeeltje in deze "krisistijden".;)
    [​IMG]

    Hier een paar buizen met het randje gefelst. In de draaibank met vet eerst een 45 graden hoek er in forseren, daarna met een hamer op aanbeeld het randje plat meppen.
    [​IMG]

    Ik had een hele nieuwe ring willen maken, vandaar 12 buizen geprepareerd maar ik bedacht dat ik net zo goed de oude inconel 6 stick ring kon gebruiken en aanpassen, die was nu tóch werkeloos geworden. Scheelt weer wat werk zodat we sneller kunnen testen.

    De oude ring:
    [​IMG]

    Hier de tussen gaatjes van 2mm door geboord naar 6,5mm en de andere 6 sticks er in gepuntlast:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hieronder ingebouwd, vergelijk met de andere rvs ring. (die gecoat was met nikkel en er nu slecht uit ziet) Geen gaten meer tussen de sticks, vanmiddag eens zien hoe dat uitpakt.

    Groetjes,
    Gerald
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik kan het tekort aan luchtgaten voorin sommige kamers bevestigen. Ik heb met mijn jetjoe kamer ook voorzien van extra gaten voorin. Deze heeft 12 stick en 6 swirls en dat leek een probleem. De 6 swirls leken niet genoeg voor de 12 sticks en je zag dat de sticks die het verst bij de swirls vandaan zitten verder naar achteren branden. Ik heb tussen de swirls 3mm gaten gemaakt en dat hielp in eerste instantie niets. De strakke conus zorgde voor een probleem in de kamer. Met een grotere conus werd het verschil een stuk groter. Ik heb de zelfde motor toen nog met een andere kamer zonder die gaten gedraait en dat had ongeveer 40 graden verschil (640 ipv 600). De extra gaten lijken dus zeker te helpen.

    Ik heb nu nog een 1200 liggen die in het ngv brandt en niet eens in de kamer. Daar gaat de boormachine ook maar in, zal vast een hoop helpen. Zonder zuurstof geen verbranding natuurlijk :)
     
  4. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hmmm, da's inderdaad erg interessant. Ben benieuwd naar je bevindingen.

    Groetjes,
    Gerald
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    De 1400 draait nu 167k op maar 580 graden. Wel met een 2 delige stuwconus maar het blijft erg laag voor zo'n "slechte" 54mm motor. Wat me vooral opviel is dat de conus heel langzaam verkleurd, alsof deze nauwelijks warm wordt. Dat kan goed kloppen als de voorste gaten voor extra zuurstof zorgen en de achterste gaten echt als koel gaten gaan werken en niet meer meehelpen aan de verbranding. De vlam zit dan niet alleen meer naar voren maar zal ook korter en dunner worden.
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    verbrandings kamer

    [​IMG]
    Deze verbrandings kamer 12 sticks in beide kj66 is de verbranding goed en is de motor erg koel .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Gerrit Jan, maar ik zie ook bij jou een extra aantal gaten aan de voorkant van de buitenmantel, dit zal je geholpen hebben denk ik?

    Groet,
    Gerald
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Wat denken jullie van deze eigenlijk? Loopt ook erg heet (736 bij 118k :() met de oude compressor. De nieuwe moet ik nog testen. Zou wat extra lucht voorin helpen? Vlam kan nog wat naar voren naar mijn idee:

    [​IMG]
     
  9. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi Gerald
    bedank dat je het draatje weer leven nieuw leven heb in geschop
    leuk om te horen dat het je weer gelukt is om hem teverbeteren
    maar ik heb nu niet zo veel tijd
    om het turbine forum te lezen
    ik ben nu bezig met de keuken te plaatsen

    @herman die brand wel heel erg achter in de kamer

    Gr Limme
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wow, die brand wel erg raar. Niet alleen dat de vlam vrij naar achteren lijkt te zitten maar daarachter vind ook helemaal geen koeling meer plaats. Aan de verkleuring te zien lijkt het wel een kwestie van tijd of de hele achterkant straks afgefakkeld is. Wat is het eigenlijk voor een motor? De kamer lijkt wel een AMT-achtig ontwerp, inclusief de voor sticks.
    (AMT's draaien standaard al vrij heet maar kunnen het blijkbaar hebben door hun materiaal keuze)

    Groetjes,
    Gerald
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Het is een copy van een AMT gebouwd door Harry van duin. Ik heb hem 2e hands gekocht. Er zat een 2038 compressor op maar die is kapot en nu komt er een betere high performance compressor op.

    Hij draait inderdaad erg heet en de kamer oogt qua verbranding vreemd. NGV en de kamer achter ziet er toch erg goed uit nog. Nergens vervorming oid. Ook weinig materiaal verdamping oid. Deze motor heeft al een flink aantal draai uren (volgens de vorige eigenaar).

    Ik ga eens kijken of ik voor wat gaten erbij krijgt. Deze motor verbruikt enorm veel brandstof. Vliegtijd is 5 min met 2.2 liter tanks........
     
  12. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Als ik dit alles zo lees, krijg ik steeds meer en meer zin om ook weer eens wat te gaan knutselen en avonturen.
    Zal echter nog heel even moeten wachten, tot men nieuwe werkhuisje klaar is. :(

    Maar geniet alvast een klein beetje mee met jullie ervaringen.
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Aha, dan denk ik dat je eerst moet gaan zoeken of de sticks wel goed werken. Ik vermoed dat ze onvoldoende verdampen. Als je bijvoorbeeld bij een KJ66 de injector naalden allemaal los hebt van de buis wandjes krijg je hetzelfde resultaat, hele hete achterkant en enorm veel verbruik. Goed mogelijk dat je sticks al half verbrand zijn of dat de naalden niet goed aanliggen. (Hoewel dat bij hoeksticks minder kritisch zou moeten zijn. Ik zou vooralsnog effe geen extra gaten daarvoor maken en dat als laatste red middel houden.

    Schiet me trouwens te binnen dat de amerikaanse versie ooit van die rare sleuven voorin gehad hebben.....effe zoeken...

    Ja, gevonden in een oud tijdschrift van begin 2002. Tis geen super kwaliteit maar je kunt zien wat ik bedoel. Misschien ook in een poging wat wij nu proberen, meer lucht voorin....

    (heb je trouwens nog meer foto's van dat ding, ter info?)
    [​IMG]
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Jaaaa, dat is de bedoeling ook! :cool:
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag effe wezen testen met de nieuwe inconel 12 sticks ring en dan met name ging het dan om de dichte achterdeksel zonder gaten. Dat draaid op niets uit heb ik gemerkt. Temperaturen waren over de hele range weer 80 graden hoger en geen stuwdruk winst, die gaten moeten dus terug. Zojuist geboort, morgen weer uitproberen maar ik verwacht dat het weer terug naar de vorige waarden gaat en dan laat ik het daarbij voor deze motor, is mooi geweest. Goed is goed nietwaar?

    Het inconel houd zich trouwens prima en je kunt gelijk zien dat het goed is. Bij rvs zie je meteen na een paar runs de tippen af bladderen, bij deze sticks geen spoor van te bekennen, mooi!

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  16. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    370
    Locatie:
    België
    Hahaha, wees gerust Gerald het werkt,
    Maar eerst een knusse werkplek afbouwen.
     
  17. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    gerald temp stijging is ook vermogen winst (stuw)
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Geen twee dingen tegelijk Limme, eerst je keuken af maken voordat je domme dingen zegt......;) Als je rauwe brandstof gewoon voor in je kamer kiept zal de temperatuur ook stijgen en je motor afbranden zónder dat er iets stuwdruk bijkomt. Je warmte energie moet wel werk kunnen doen. In bepaalde gevallen kan het vermogen winst geven maar ook de andere kant op, dat hoef ik jou toch niet uit te leggen? :rolleyes:

    Knutsel ze!
    Gerald
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Echt vakwerkje hoor.

    Hee waar is Martin trouwens, is die soms na de regen van afgelopen dagen het huis aan het leeghozen?????

    als ik dit zo lees zou ik dit ook wel willen kunnen, ach kwestie van tijd zullen we maar zeggen.
    Ben nog jong dus alles kan nog :lol:

    Wel heel leerzaam allemaal dus blijf het volgen :yes:
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik zal eens in de kamer kijken maar de sticks zagen er prima uit.
     

Deel Deze Pagina