Verbruik motoren uitrekenen a.d.h.v. verbruikte mAh lipo

Aangezien ik een echte leek ben op vlak van electriciteit moet ik jullie even een vraagje stellen.

Hoe kun je precies het gemiddelde verbruik van je motor te weten komen?
Kun je dat enkel door het stroomverbruik te meten?
Of kun je het ook uitrekenen?

Gegevens zijn de volgende:
- tricopter, dus 3 motoren die elk een piekverbruik kunnen hebben van 17A volgens de specificaties
- 3S 2200 mAh 25C lipo waarvan effectief 2000 mAh wordt verbruikt tijdens één vlucht
- vliegtijd per vlucht (dus lipo) is ongeveer 7 minuten

Kan er iemand even uitleggen hoe je dat precies uitrekent? (de gedachtengang en het rekensommetje mag je hier ook neerpoten) ;)
Alvast bedankt!

PS: Had al zelf eens een poging gedaan maar kwam veel te lage waarden uit als gemiddeld verbruik / motor. Dat kwam op zo'n 7A, dat kan toch niet met zo'n motoren?

je hebt 2000Mah gebruikt in 7 minuten dus dat dus ook precies de energie die je hebt gebruikt.
je hebt in feite je antwoord zelf al gegeven.

Je moet het alleen nog omzetten naar bijvoorbeeld kilowatt per uur of watt per seconde net wat je graag wilt weten.

Maar ik denk dat je wilt weten wat de gemiddelde stroom is geweest aan je PS te zien.
2Ah verbruikt in 0.1167 uur 2/0.1167= 17.1 Ampère

Dit is dus totaal van de 3 motoren dat is dus 5,7A per motor

als ik fout zit hoor ik het wel :p

dat is niet uit te rekenen alleen een schatting naar de gegevens.

er zijn te veel factoren waardoor het verbruik tijdens het vliegen wisselt.
zoals wind, en je gretigheid om gas te geven enz

mvg hans

Ik stel deze vraag niet alleen om het verbruik per motor te kunnen bepalen, ik zit nog met een ander probleem waar ik nog steeds blijf over twijfelen.
(ik zeg het, ik ben een leek op gebied van electriciteit)

In een andere topic probeer ik te weten te komen hoeveel stroomverbruik een EC3 connector aankan.
Na een handig tip van Ron ben ik op een site gekomen met specificaties van connectoren.
Een EC3 kan blijkbaar 60A constant en 75A burst aan.
M'n lipo is een nano-tech 3S 3300 mAh 25-50C, hij kan dus in theorie 165A geven in burst.
Zoveel trekken m'n 6 hexamotoren (17A/stuk) natuurlijk nooit.
Hoe bepaal je de keuze van de connector eigenlijk?
Bekijk je hiervoor het gemiddeld verbruik?
In het vorige voorbeeld dus 17,1A?

Maar vandaar dus m'n vraag over gemiddeld verbruik berekenen.
Misschien kun je het maximale en gemiddelde stroomverbruik pas echt weten met een wattmeter ertussen...

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is niet uit te rekenen alleen een schatting naar de gegevens.
nee het gemiddelde verbruik kun je met deze gegevens zeer precies uitrekenen.
De waarde 2000mAh en die 7 minuten moeten dan wel kloppen maar dan weet je ook exact wat je stroom gemiddeld is geweest in die 7 minuten.

Voor je conector moet je ALTIJD de maximale stroom nemen omdat dat de waarde is die er door de connector heen gaat. Dus stel je hebt de maximale prop op die motoren en je gebruikt ze volgas dan zullen ze die 17A trekken. drie motoren is 51 ampere door de connector van je accu.

Dus je connector moet 51A aan kunnen. Met een wattmeter/amperemeter meet je alleen het verbruik op het moment dat je aan het meten bent en niet het totale verbruik per vlucht. Je kunt dan wel de maximale stroom meten die de motoren gebruiken met jou prop/setup

je hebt 2000Mah gebruikt in 7 minuten dus dat dus ook precies de energie die je hebt gebruikt. ...
Je meet lading. In mAh (M = mega!, m = milli). En daarmee kun je weer energieverbruik bepalen: verbruikte energie = ladingsverbruik x spanning.
... Je moet het alleen nog omzetten naar bijvoorbeeld kilowatt per uur of watt per seconde net wat je graag wilt weten.
Niet kiloWatt per uur(seconde), dat zou een vermogens-verandering zijn, maar kiloWatt gedurende uur(seconde) = energie = kWh.
Ampère (stroom, aantal elektronen/lading per seconde)
Ampère·uur (stroom gedurende een uur, niet per uur)
Accu
Maar ik denk dat je wilt weten wat de gemiddelde stroom is geweest aan je PS te zien.
2Ah verbruikt in 0.1167 uur 2/0.1167= 17.1 Ampère
Dit is dus totaal van de 3 motoren dat is dus 5,7A per motor
als ik fout zit hoor ik het wel :p
Nee, je hoort niets want je zit goed. Het enige wat hier niet is verwerkt is het rendement van het laadproces. Ik weet niet wat dat is bij LiPo's.
dat is niet uit te rekenen alleen een schatting naar de gegevens....
Geen zorgen Hans, is wel een goede methode. Ik heb het gevoel dat jij iets anders bedoelde waarvoor het niet geschikt is?
... Had al zelf eens een poging gedaan maar kwam veel te lage waarden uit als gemiddeld verbruik / motor. Dat kwam op zo'n 7A, dat kan toch niet met zo'n motoren?
Hoe heb je die bereking gedaan? Dan kunnen we die denkfout alvast de nek omdraaien.
Aangezien ik een echte leek ben op vlak van electriciteit ...
Wat uitleg van Ernst voor iemand van 14 in dit bericht
[140636] lipo-laden-op-4-volt-dc-2

Wat linkjes verzameld voor een regenachtige dag (erg dreigende wolken hier nu), oplopend in kennis/ervaring:
[111164] hulp-nodig-welke-lipo-voor-calmato-1400-ep
En
online-theorie-elektronica-elektrotechniek
elektro-encyclopedie-woordenboek-engels
elektronica-basics

Mijn gedachtengang ging zo:

2200 mAh = 2,2Ah x 25C = 55A max
55A max over 60 minuten /25 = 2,4 minuten
edit: geraak zelf niet meer uit aan m'n nota met mijn berekeningen

Nu, het klopte sowieso langs geen kanten...

Bij het aankopen van de motoren had ik zoiets van, nouja 17A max, dan zal het gemiddeld verbruik op zo'n 12A liggen (zonder dus echt te kijken naar vliegtijden ofzo, vandaar dat ik gemiddelde waarden van 7A of 6A nogal weinig vond).

Bedankt voor de links trouwens, ik ga ze zeker eens goed bekijken.

Laatst bewerkt:
Goed om te onthouden dat mAh iets zegt over de capaciteit, en A iets over stroom.

een 2200mAh 25C lipo kan maximaal 55A leveren, dus niet Ah ;)

@ Ron: Klopt het wat Luppie zegt? Moet je altijd rekening houden met het hoogste verbruik in theorie i.v.m. je connectorkeuze? In het voorbeeld van de tricopter twijfel ik of ik ooit echt een maximaal stroomverbruik kan halen van 17A zoals in de specificaties te lezen staat.
Als je weet dat het gemiddelde verbruik slechts op 5,7A ligt.

Waar ik dus uiteindelijk wil geraken...
Ik bouw een nieuwe hexacopter.
Die heeft 6 motoren die in theorie 17A kunnen trekken.
M'n nieuwe lipo's zijn 3S 3300 mAh die 25C (normaal) en 50C (burst) kunnen leveren.
Vermoedelijk gaan de motoren van de hexa gemiddeld evenveel verbruiken als van de tricopter, zo'n 6A/stuk. Laat ons nog een enorme marge nemen voor het gemiddeld verbruik, 10A/motor!
Zou het dan nog veilig zijn om EC3 connectors te gebruiken op de lipo? Volgens de tabel kunnen ze 60A normaal en tot 75A in burst aan...
Of moet ik rekening houden met het theoretische maximale stroomverbruik volgens de specificaties van de motoren, dus 17A per motor = 102A in totaal? Dan kan ik EC3 connectors wel vergeten zeker?

Goed om te onthouden dat mAh iets zegt over de capaciteit, en A iets over stroom.

een 2200mAh 25C lipo kan maximaal 55A leveren, dus niet Ah ;)

Ik weet het, slecht uitgedrukt. Het betekent de maximaal leverbare stroomsterkte over uiteraard een evenredig kortere periode. Ja toch?
Dus 2,2 Ah = 55A over een tijdsduur van 60 minuten/25 = 2,4 minuten.

Mijn gedachtengang ging zo:
2200 mAh = 2,2Ah x 25C = 55A max
55A max over 60 minuten /25 = 2,4 minuten
C zegt iets over de maximale stroom die de accu aankan (versus levensduur). Zie item 3 in wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die ('verplichte' les stof, bespaart je een keer een accu, motor of regelaar). Het is niet de accu die regelaar/motor stroom door de strot duwt, goedschiks of kwaadschiks. Daar zat je denkfout. De regelaar bepaalt de spanning die de motor ziet, die spanning bepaalt toerental, voor het handhaven van dat toerental is een koppel nodig, en voor dat koppel is stroom nodig. De motor bepaalt dus de stroom die gaat lopen.
... Klopt het wat Luppie zegt? Moet je altijd rekening houden met het hoogste verbruik in theorie i.v.m. je connectorkeuze? ...
Helaas, het kost me moeite dit te schrijven, hij heeft gelijk. Je moet wel uitgaan van de stroom die gaat lopen, niet uitgaan van de stroom die de motor kan verdragen.
... In het voorbeeld van de tricopter twijfel ik of ik ooit echt een maximaal stroomverbruik kan halen van 17A zoals in de specificaties te lezen staat. Als je weet dat het gemiddelde verbruik slechts op 5,7A ligt. ...
Gewoon op iets van 10A rekenen, dan zit je veilig.
... Dus 2,2 Ah = 55A over een tijdsduur van 60 minuten/25 = 2,4 minuten.
Correct. Of 2,2A gedurende een uur, 4,4A gedurende half uur, 1,1A gedurende één uur enz.enz. Ah is de elektrische tegenhanger van 'liter'.

Bedankt voor jullie reacties, alles is nu al een beetje duidelijker.
Die links ga ik zeker doornemen, bedankt daarvoor Ron.

Nog één kleine vraagje.

Je moet wel uitgaan van de stroom die gaat lopen, niet uitgaan van de stroom die de motor kan verdragen.

Wat bedoel je hier precies mee?

Als bij de specificaties 17A max staat. Wat bedoelen ze hier dan mee? Da's toch de maximale stroom die de motor zelf kan vragen hé?

Het zit zo. Op die motor zet je een propellor of iets anders. Dat levert een belasting op. Hoe hoger de belasting, hoe harder de motor moet werken. Er is een punt waarop de motor de belasting simpelweg niet meer aankan, en dan gaat het hard, de motor wordt te warm, draden smelten, enzovoort.

Die 'max 17A' moet je lezen als 'deze motor kan maximaal een belasting aan die een stroomvraag van 17A veroorzaakt'.

Waar je je verder niet op moet verkijken, normaliter vraag je niet continu het maximale van je motor. Sterker nog, als je goed hebt leren vliegen, doe je dat amper tot nooit.

Als ik mijzelf als voorbeeld neem, ik vlieg F3A met een 2m span toestel. Vol gas loopt er krap 100A. Ik vlieg met 5000mAh packs. Dan zou ik dus maximaal 3 minuten kunnen vliegen. Toch vlieg ik er in werkelijkheid zo'n 8 minuten mee. Dit komt omdat ik niet continu het maximale vraag van m'n motor.

Toch zitten er in die vlucht wel deglelijk punten waarop er 100A loopt.

Een regelaar kun je vaak het best overdimensioneren. Dat houdt in; als jij een setup hebt die in het maximale geval 50A trekt, bijvoorbeeld, is het doorgaans niet verstandig om ook een 50A regelaar te kopen, je kunt dan beter een regelaar pakken die 60A of meer kan verstouwen. Op die manier heb je een veilige marge en gebruik je je spullen niet op de toppen van hun kunnen.

Hoeveel je motor daadwerkelijk gaat gebruiken, is afhankelijk van de belasting die je er op zet.

Stel die 17A van jouw motortje is gemeten met een 12x6 prop (ik verzin maar iets), en jij vliegt met een 10x6 prop, dan haal jij die 17A nooit.

... Als bij de specificaties 17A max staat. Wat bedoelen ze hier dan mee? Da's toch de maximale stroom die de motor zelf kan vragen hé?
Dat is de stroom die motor gedurende bepaalde tijd kan verdragen. Een elektromotor is buitengewoon vriendelijk, wil altijd het baasje plezieren (ook afhankelijk van koeling). Als je de motor zwaar genoeg belast, komt de stroom boven 17A, hij zou wel 1000A voor je willen trekken als dat nodig is om het gewenste koppel te leveren. Helaas zal motor al na één seconde de harakiri vuurdood sterven.

Back