verloopje lipo balance kabel 2x2s --> 1x4s , of beter een 2s2p van maken bij het laden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Psygho (Emil), 2 aug 2009.

1. Nard Cox

Nard Cox Forum veteraan

Lid geworden:
    23 jan 2009
    Dat kabeltje gemod. Hoefde enkel een paar draadjes om te wisselen en toen herkende hij alle vier de cellen. Opzich niet erg moeilijk :)

Gewoon dit nagemaakt (zoals snoebel in post #8 heeft laten zien) :

2. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
  3. I Xyzyx I

I Xyzyx I

Lid geworden:
    30 sep 2006
    Kun je beter een ander balancer bordje er bij kopen.. op mijn bordje kan ik 1x 6s, 1x 5s, 1x 4s, 2x 3s en 3x 2s aansluiten...

Overigens is dit een beetje een oud topic?

4. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Ja het is vast vast wel een oud topic, maar niet elke RC 'er is een enthousiaste soldeerder, en die kan het nu dus ook plugandplay kopen.

5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Parallel geschakelde cellen kunnen absoluut geen verschillende spanningen hebben!!!

6. diver

diver

Lid geworden:
    28 apr 2009
    iemand al een oplossing??

7. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Met de juiste kabeltjes soldeer je zo'n verloopkabeltje zo inelkaar...

Als je de beschrijving van de "gizmo" bij PK op de site bekijkt zie je als het goed is het schema'tje staan... Met een paar dollar aan spullen uit HongKong soldeer je zo'n kabeltje zelf in elkaar. En kun je 2 2s packs laden als 1 4s pack.

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    edit: bericht was voor ander draadje bedoeld, maar past hier ook goed bij.

'Multiple choice' bedradingsdiagrammen, erg handig, en instructief ook
    The Script Asylum (iets voor favorietenlijst)
    -> [​IMG] R/C Calculations
    -> electrical
    -> LiPo pack wiring (4 tooltjes)

Als je meerdere pakketten in serie gaat laden ook The diagram below shows how to create balancer Y adaptors ... lezen en plaatje laten generen want je moet dan een draadje verwijderen, anders bij elke keer aansluiten 50% kans op een pets.
    De overige electrical menu-items zijn handig bij keuze van nieuwe lader en/of voeding.

9. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Waar denk je dat de plaatjes vandaan komen ?

In eerdere post had ik de site ookal vermeld. :)

10. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Hallo,

Ik had toch nog even een vraag over het plaatje, aangezien ik bezig ben om 2 4s lipo's te gaan laden als 1 8s lipo met een aangepaste kabel.

Ik heb een rondgekeken op het internet om te kijken of er hiervoor wat op de markt is maar zie een verschil met de balance kabels die verkocht worden en die hier op de tekening staat!

Op de tekening hierboven wordt er een rode kabel afgeknipt of niet gebruikt, maar bij onze vrienden van HK en ook op Ebay wordt deze kabel verbonden met de middelste kabel op de balance stekker die naar de lader gaat...

Wat is nou het echte verschil:confused:

Is het omdat dan het ontwerp van het bovenste plaatje (quote van Nard Cox) de accu geladen kan worden als een 8s (dus - van de ene accu naar + van de andere)

En de foto die ik geplaatst heb word geladen als twee keer 4s (dus + twee keer opsplitsen en - twee keer opsplitsen vanaf de lader).

Ik ben het nu even kwijt:confused:

Of (wat mij ineens opvalt tijdens het typen:rolleyes:)
    Is het allebei het zelfde.
    alleen op de eerste manier wordt + en - met elkaar verbonden door de stekkers op de accu en op de tweede manier wordt + en - verbonden op de balance stekker.

Groeten Dominique

11. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Als je de accu's koppelt middels de balans stekkers, kan er een (te) hoge stroom gaan lopen als er een verschil is tussen de 2 paketten. Ik heb ook ooit zelf eens zo'n dingetje gemaakt. bij mij werd de verkeerde aansluiting al héél snel zichtbaar, de isolatie van het draadje begon te smelten. Ik weet niet meer of ik nou eerst de accu kabels heb gekoppeld, of de balanskabels.
    Maar toen het draadje eenmaal was doorgesmolten, heb ik hem daarna nog heel lang kunnen gebruiken.

12. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    OKee, dus als ik het kabeltje ga koppelen via de balance kabel moet ik goed opletten dat de pack's ongeveer in de zelfde opgeladen staat verkeren.

Bedankt voor de info:thumbsup:

13. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Nou, dat hoeft niet persee... Hij gaat alleen heel lang staan balancen.

14. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    En dat is dan wel verholpen als de pack's aan elkaar gekoppeld zijn met de + en - pool van de accu zelf?

Hoe groot mag ongeveer het verschil dan zijn qua hoe vol de accu is?

Groeten:D

15. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    De eerste opmerking "En dat is dan wel verholpen als de pack's aan elkaar gekoppeld zijn met de + en - pool van de accu zelf?" begrijp ik niet.

Het verschil in accu wordt aangepakt door de balancer functie van de lader, dit is dan ook zeer afhankelijk van de instellingen (en mogelijkheden) van een lader. Mijn (Hyperion 615 v3) lader kan prima via de balancer een geheel leeg en een geheel vol gelijk trekken en dus beide vol maken. Toch doet ie dit niet omdat de tijd dat ie maximaal mag balanceren beperkt is met een setting, deze kan niet op oneinig.
    Maar 60% vol en 80% is geen enkel probleem.

Toch zou ik deze methode alleen gebruiken bij packs die tegelijk gebruikt worden in een voertuig, parallel of in serie maakt in dit gaval niets uit. Gebruiken om packs die individueel gebruikt worden is geen aanrader. Niet alleen omdat het dus niet altijd goed gaat, maar met name omdat je soms heel erg lang zult moeten wachten (het balanceren) totdat ie klaar is.

*edit* Er is 1 uitzondering op de regel en dat zijn de kleinere packs. Als de balancer mogelijkheid genoeg stroom kan leveren om goed snel te laden heb je natuurlijk geen probleem.

16. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Veel balancers kunnen een stroom van slechts 100 mA verwerken. In één uur tijd kan dus een verschil in capaciteit tussen twee is serie geschakelde pakketten van slechts 100 mAh worden weggewerkt. Grotere verschillen gaan al gauw uren duren. Het separaat laden van de twee pakketten gaat dan al sneller.

Voor het laden van Li-Po pakketten geldt één belangrijke regel: Accu's laden zoals ze worden gebruikt. Gebruik je twee (gelijke) pakketen in serie, dan kan je in serie laden. Gebruik je pakketten apart, dan NIET is serie laden. Het gaat een keer mis met alle gevogen van dien.

17. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik meende dat de meeste ingebouwde balancers al tegen de 200 tot 300ma konden "verwerken"

Iig mijn turnigy accucell6 (50watt) doet vrolijk 300ma. Helaas mijn dikke 2x500watt Hypyrion ook... Hoewel dit gewoon voldoende blijkt tot op heden.... ;)

18. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Dus wat ik al zei, niet echt een optie bij packs van zeg 4000mAh+, maar werkt prima bij bv een packje van 1000mAh.

Ik gebruik de kabels bij al mijn packs, de 5000+mAh gebruik ik parallel.. dus dat laadt prima.. Mijn drone packs gebruik ik apart.. maar die laden ook prima omdat ze maar 1300mAh zijn.

19. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Okee.

Bedankt voor de andwoorden, hier kan ik wat mee :thumbsup:

Het is voor mij de bedoeling dat ik halfvolle pack's (storage) sneller kan laden.
    En volle accu's sneller naar storage nivo krijg.

Dus er zal niet veel spannings verschil zitten in de accu's

Bedankt heren:D

20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Het gaat niet om het spanningsverschil maar om capaciteitsverschil. Er bestaat geen betrouwbare meetmethode om (resterende) capaciteit van een Li-Po te meten.

Alle z.g. capaciteitsmeters meten de spanning en vertalen die naar een ladingspercentage. Dit is een uiterst onbetrouwbare methode omdat de spanning van een Li-Po van veel variabelen afhankelijk is.

Kan alleen maar zeggen wees voorzichtig. Bij normale behandeling kan het al mis gaan met Li-Po's, met dit geexperimenteer is de kans op een ontbrandende Li-Po alleen maar groter.

Een brandende Li-Po wil je niet in huis hebben. Check voor alle zekerheid je brandverzekering als je met dit soort geexperimenteer aan de slag gaat!

Laatst bewerkt: 17 jan 2012

Deel Deze Pagina