verloopje lipo balance kabel 2x2s --> 1x4s , of beter een 2s2p van maken bij het laden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Psygho (Emil), 2 aug 2009.

1. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Bedankt voor de tip:rolleyes:
    Dus als ik het goed bechrijp dan zijn die printplaatjes ook niet helemaal safe? je weet wel, degene waar je meerdere lipo's tegelijkertijd op kan aansluiten en laden
    Ik ga me zelf idd nog even op mijn gemak toch wat verder verdiepen in dit soort gebruik van lipo's.

trouwens weer wat geleerd... dacht dat spannings verschil ongeveer gelijk stond aan capaciteits verschil (bij accu's met de zelfde max capaciteit)

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Spanningsmeting geeft een indicatie van de ladingstoestand. Geen absolute waarde.

3. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Na even een beetje rond te dwalen op het forum kwam ik dit draadje weer eens tegen:)

Ik kan mededelen dat ik de balanceer kabels intussen heb gemaakt en getest.

Nou kan ik vertellen dat het een eeuwigheid duurd met het (na) balanceren van de lipo's.

In de tijd dat mijn b8 laders op deze manier 2 lipo's heeft geladen kan ik er ongeveer 4 stuks een voor een laden. ( onder andere getest met 4s 1300mah)

Dus spaar je de moeite (en knaken) en maak die kabels dus niet om sneller te kunnen laden

4. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Proficiat met de kleine :)

Maar je opmerking is onzin, natuurlijk gaat het laden 2x zo snel als met 1 pack, mits de lader natuurlijk genoeg kan leveren.

Dat het balanceren langer duurt heeft niets te maken met de kabel, deze maakt simpelweg van twee 2S packs een single 4S pack. Het verschil tussen de cellen is je 'probleem'.

Dus of je gebruikt ze niet tegelijkertijd of de packs zijn niet gelijk.

5. Dominique.Schaaf

Dominique.Schaaf

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Ja bedankt:D

Het was voor mij idd de bedoeling om meerdere packs tegelijk te laden zodat het wat meer wilde vlotten.

Dus het klopt idd wel dat het laden 2x sneller gaat, alleen het balanceren lijkt eeuwig te duren, omdat ik de packs idd niet tegelijk gebruik.
    Dus voor mij is het achteraf niet zo interessant :rolleyes:

6. snoebel

snoebel

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Leuke tip :

De nieuwe Hyperion EOS 1420i Net3 Hyperion shop heeft de split kabel ingebouwd !

Dit is dus geen dual channel charger, maar een single channel die gelijkwaardige packs (met name de packs die we in serie gebruiken) als een single pack doet laden, precies datgene wat we in dit topic willen doen.

Hier staat het wat beter uitgelegd :
    http://www.hyperion-eu.com/downloads/eos/manuals/1420inet_connection_guide.pdf

Kan me vergissen, maar volgens mij is dit de eerste lader die dit mogelijk maakt !

Deel Deze Pagina