Veron leuk spul

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Ton van Munsteren, 6 feb 2020.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Als gewicht geen issue is dan kan t prima. Maar de echte wedstrijdvliegers denken aan elke 10e gram...
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb nog wat Veron modellen maar een Peanut en of Pistachio komt er ook nog wel
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Pistachio, dapper! Ik ben er aan begonnen. T is mij te klein...
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Moet er even inkomen dan volgen de wedstrijdmodellen vanzelf :yes:
     
    BBruins vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal een vergrootglas moeten vragen voor de kerst dan kan ik de volgende winter starten.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Latjes van 0.8 bij 0.8 mm. Gewicht ongeveer 2 gram...
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Oeps das wel erg dun maar er kunnen veel uit een plank gesneden worden das weer gunstig
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ja indoor bouwen is wel wat goedkoper. Vaak is t probleem, de zoektocht naar goed hout. De weegschaal gaat vast mee naar quartel...
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Tja Ton, als je aan rubbermodellen begint gaat er een wereld voor je open! Rubber moet VERS zijn; dikte is meestal het zelfde, breedte maakt niet zoveel uit en het moderne FAI rubber is veel beter dan dat van vroeger. Maar je moet het smeren, je moet zorgen dat het knoopje er niet uit loopt, en je hebt allerlei kekke spulletjes nodig! Zoals daar zijn:
    IMG_1879.JPG
    Links een windertje (misschien heeft Henk vH er nog een uit een boedel), daarnaast een plankje om het model in vast te zetten als je de motor opwindt (staaldraad door de opstaande steuntjes en het achterste motorankerbuisje van het model steken, zelf op maat maken en met een klem op de tafel, workmate of houten bank vastzetten) en rechts twee soorten rubber-in-en-uit-het-model-frut-stokjes (ook zelf maken naar de maat die je nodig hebt). Dan kun je dat allemaal nog uitbreiden met bijvoorbeeld opwindbuizen zodat de romp niet beschadigt als de motor tijdens het opwinden knapt, en zo kunnen we nog wel even doorgaan...
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja dat zal de grootste uitdaging zijn want dat kun je niet maken wat moet je vinden en dat zal nu niet meer meevallen, maar goed heb nog wat kitjes te gaan.
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal leuk zijn dat allemaal bij elkaar te verzamelen en telkens een stapje verder te gaan. Van een winder heb ik al een 3D print versie gevonden eens kijken of daar wat van te maken valt.
    Zag ook al een werphengelmolen als optie lijkt me ook wel grappig om daarmee wat te maken. Heb op Garderen goed lopen kijken wat er allemaal gebeurde en ook al op een wedstrijd lopen timen dus heb een beetje een idee.
    Eerst maar even beter weer afwachten om de FW zijn maiden te geven en te kijken welke vliegtijd ik eruit kan krijgen.
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben mening dat je voor een winder niet zelf moet gaan kloten. Derek Knight verkoopt hele goeie. Zo soepel lopend als dat krijg je niet voor elkaar, deze winders zijn met kogellagers en kosten bijna niks. Euro of 10 met teller. Derek Knight is elk jaar vast gezicht op de wedstrijd in november en als je wat besteld van te voren neemt ie t mee.

    Nu met link
    http://www.kpaero.com/ProductReport.aspx?Category1=rubber
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    O dat is niet echt duur en ziet er prima uit , dank voor de link
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    En als je geen haast hebt ermee wacht dan even af of de meeting in Nijmegen doorgaat. Ik weet dan wel zeker dat Derek er is. Spullen uit UK krijgen is een drama op dit moment.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal geduld proberen te hebben , zal ook denk niet zo snel super weer worden om te vliegen.

    Heb net wel een lading Peanut tekeningen gedownload en oei daar zit leuk spul bij.
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Pas je onderwerp aan op je ambities.

    Heb je kleine wedstrijd aspiraties zoek dan iets met genoeg documentatie. Anders is het ook voor de jury soms erg lastig.

    De IIFI (Nijmegen) volgt de BMFA regels echter niet de nieuwste. Houd hier rekening mee.
     
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    En de jury leest hier mee ;)
    Leuk dat je peanuts wil gaan bouwen en vliegen!
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen Peanuts en Pistachio.
    Waar vallen bijvoorbeeld mijn Veron kitjes in kwa formaat
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ok een korte uitleg over beide klassen.

    F4F peanut.

    Schaalmodellen die gebaseerd zijn op een echt vliegtuig, let op het origineel moet officieel een keer gevlogen hebben.

    Max spanwijdte is 13 inch (ofwel 33 cm) of een maximale romplengte van 9 inch (ofwel 22.86cm) dit exclusief prop.

    Pistachio klasse

    Schaalmodellen die gebaseerd zijn op een echt vliegtuig, let op het origineel moet officieel een keer gevlogen hebben.

    Max spanwijdte 8 inch (ofwel 20.3 cm) of een max romplengte van 6 inch (ofwel 15.2 cm) dit is exclusief prop.

    Dat is in een notendop de 2 klassen. Vallen de dimensies van een model binnen de klassen vallen ze daaronder.

    Bij het jureren hebben de juryleden tools om de spanwijdte en romplengte snel te meten dus let echt heel goed op. Elke afwijking is DQ.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.539
    Locatie:
    Dordrecht
    O super en een prima uitleg schaal is geen probleem heb F4C wedstrijden gedaan dus weet een beetje wat er nodig is.

    Was even benieuwd naar het formaat met de gedachten wat een beetje te doen zou kunnen zijn.

    Span van max 33cm is klein maar denk wel (hopelijk) goed vliegend te krijgen.

    Als ik ervoor ga zal het dus F4F peanut moeten worden.

    Snap nu ook dat bij peanut modellen op outerzone veelal 13 inch spanw staat, denk dat iedereen wel voor de max gaat.

    Is nog wel erg klein want mijn Veron FW is alweer een stuk groter.
     

Deel Deze Pagina